![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() panhard VS watt linkOnoks kellään kokemuksia tosta watt:inlinkistä offi käytössä taakse pystyy tollasen toteuttaa suht helposti mutta eteen ei taida saada tilaa tarpeeks?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kilpakäyttöön on tehty Rangeja Watt-linkillä, muistaakseni justiinsa taakse. En ole kyllä ikänä nähnyt ...
http://www.west-4x4.demon.co.uk/landrover/watts.html T, Antti Edited by - Ahosensetä on 27/03/2005 22:54:01 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Paremmin se ainakin perän poikittaissuunnassa keskellä pitää kuin panhard tanko,tiedä sitten onko offi käytössä tuosta hyötyä vai haittaa?
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tietenkin pitää, mutta onkohan sillä offihommissa mitään merkitystä? Noita on enempi tehty nopeuskilpailuissa (Dakar, jne.) käytettäviin autoihin.
Mutta siitä vaan virittämään, onhon aikanaan hauskaa katsella miltä katsastussetä konttorilla näyttää... T, Antti |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Joo tota hain takaa hyöty tuossa on aika pieni vaivaan nähden ja jos tehdas tekoisia osia pitää leimalla olla voi tuon watin kans tulla turhaa "polemiikkia"
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
<center>--------------------------------------- "And on the seventh day GOD greated Off Road" </center> |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Joo panhardiin olen päättynyt kokeilin kyllä tota wattia jo. Mutta tulee liian tekninen rakenne ja pikkasen liika "herkkä" osumille tässä käyttössä.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Huomioi, että Watt's linkin voi laittaa myös akselin yläpuolelle. Ei tule kovin herkkä osumille silloin.
Tässä jonkunlainen ääriesimerkki siitä kuinka korkealle sen voi asentaa: ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Pisteet muuten sille joka tunnistaa (kanta-)auton pelkän kuvan perusteella!
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
F/BJ40?
Note! This message was posted anonymously! |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Sepä se.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
miten minusta näyttää ette toi watt linkki ole tehty oikein tossa kuvassa,onko toi jotaa jenkkilän kuvia ei kai tota täälläpäin ole tehty vai onko?
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tota pitää miettiä voikos toi noin toimia ???
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se noinkin toimii. Piirrelkää vaikka vapaakappalekuvia.
![]() Sen toiminnan kannalta on aivan samantekevää onko se navan nivelen pyörähdysakseli auton pituus- vai pystysuunnassa, kunhan tukitangoilla on liikevaraa, ja enemmänhän sitä on jos tuo keskiosa pyörii vaakatasossa kun siihen tulee moiset pallonivelet kiinni. Linkinhän saa laitettua jopa akselin alle, jos tilaa on vähänlaisesti ja maasto-ominaisuuksilla ei ole väliä. Esim. Mustangeihin myydään seuraavanlaista alustasarjaa: http://www.totalcontrolproducts.com/rearcoil.html Ainoa juttu mikä tuossa kuvan FJ-40:ssä voi muodostua ongelmalliseksi on, että linkin keskipiste on aikamoisen vipuvarren päässä akselin yläpuolella. Tai ehkei sittenkään, eihän tuosta voi aiheutua mitään muuta kuin sivuttaissuuntaisia tukivoimia kun akseliin kohdistuu voimia sivustapäin. Tositoiminnassahan tuon arvon vasta näkisi. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tuo yrittää kiertää akselia vetareitten ympäri, jos akselia työnnetään sivulle ja linkkitangot ovat tollalailla vinossa. Jos olisivat vaakasuorassa, niin toi olisi ihan sama kuin se tavallinen asennus. Eli noiden linkkitankojen täytyy olla samassa tasossa. Jos niin täytyy olla kaikissa jousitustilanteissa, niin tuon levyn akselin täytyy olla vaakatasossa, muuten jossain joustotilanteessa syntyy se kiertävä voima.
Tommoinen korkea tötsä ei ole oikein hyvä, saattaa vähitellen väsyä juuresta ... T, Antti |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Totta. Veikkaisin kuitenkin että tuo on lepotilassa kutakuinkin vaakatasossa, kuva näkyisi olevan otettu lievässä ristijoustossa, ilmapussien asennoista päätellen.
Edited by - JF on 31/03/2005 20:39:27 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Ristijousto ei vaikuta, jos tangot lähtiessä olisivat vaakasuorassa. Jos perää on nostettu tunkilla ylöspäin, niin sitten voisivat olla vaakasuorassa.
Ehkä tolla korkealla tötsällä on yritetty kompensoida kiertotaipumusta kun se kerran vähentää sitä. T, Antti |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän akseli ristijoustossa enemmän ulos joustaa, kuin sisään? Samalla sen keskipiste, eli tuo mikälie uuden elämän saanut autonnapa laskeutuu, aiheuttaen tukikeppien vinouden. Toisaalta näyttäisi etteivät ne nyt ihan vaakatasossa ole lepotilassakaan.
Täytyypä miettiä vielä enemmän ja rakentaa vaikka joku pienoismalli. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Jos jouset eivät ole progressiiviset niin kyllä perä pysyy samalla tasolla. Ilmajouset on mun mielestä lineaariset (eli joustomatka ja kuorma riippuvat suoraan toisistaan).
T, Antti |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Häh, jossain vaiheessahan sisäänjousto toppaa pohjaanlyöntikumiin, ja toisen puolen rengas pääsee vielä tippumaan pitkän matkaa. Samalla kuvittelisin perän liikkuvan alaspäin.
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
No joo, sitten kyllä. Sitä ennen perä pysyy about samalla korkeudella.
T, Antti |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
jos nyt katsoin oikein? eikös tuolla tukivarressa näy hitsatut tukipalat(ympyröidyt). että siellä olisi vastaava tukivarsi, kuin hieno piirrokseni |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Vois hyvin olla. Jotenkinhan akselia on tuettava noinkin päin, mutta joka tapauksessa toi linkki nitkuttaa tuentaa jatkuvasti ja puslia voi joutua vaihtamaan usein.
T, Antti |
#24
|
|||
|
|||
![]()
ahosensetällä tuntuu olevan ehdottomat mielipiteet joka asiaan mutta onko noille väitteille mitään pohjaa taitavat olla hooverit niin ylivoimaisia vehkeitä että tietää kaikesta kaiken
miten tuollainen vattilinkki vetoakselin ympäri akselia kiertää kun akseli pysyy paikallaan vaikka miten sivulle työntäisi ulosjousto riippuu ihan täysin auton painopisteestä jos ajaa etupään rampille rampilla oleva rengas joustaa vähemmän sisään, toinen eturengas enemmän ulos, vastakkaisessa kulmassa oleva takarengas joustaa sisään enmmän kuin toinen jne Note! This message was posted anonymously! |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Kun nuo tangot ovat vinossa, niin siihen akseliin saranoituun levyyn tulee molemmista tangoista voima, joka yrittää kiertää akselia vetareiden yli. Jos akselia työntää oikealle, niin Wattin linkki yrittää mennä eteenpäin ja vastaavasti toisinpäin.
En voi sille mitään että siinä käy niin. Tee malli niin huomaat. Ristiriipuntatilanteessa akseli kiertyy, mutta toinen pyörä menee saman verran sisään kuin toinen tulee ulos. Kunnes akseli pohjaa rajoitikumiin, niinkuin aiemmin jo huomautettiin. Ei se akselilla yhteensä oleva paino mihinkään muutu, vaikka toinen pyörä nousee. Ja jos paino on sama, niin akselin keskipiste pysyy samalla korkeudella (noin suurinpiirtein, progressiiviset jouset muuttavat vähän). OK? T, Antti Edited by - Ahosensetä on 31/03/2005 22:18:09 Edited by - Ahosensetä on 31/03/2005 22:19:10 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: Panhard rod LR/RR | T€€MU | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 29.04.2008 16:15 |
Langaton netti toimimaan (linux)? D-Link DWL-G122 | samisami2 | Helpdesk | 15 | 05.01.2008 12:06 |
Suzuki ja Z-link | Hanza | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 01.09.2006 19:18 |
safari gard 3 link | Ossi_p | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 25.11.2004 09:41 |