Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.01.2012, 09:10
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

miksi led- päivävalo ei kestä?


Eli kollegan taksiin laitettiin tällaiset Philipsin ledit :
http://www.kiiltovaunu.org/product_i...bfrs4cchf5ip01

Ja kytkettiin ne valmiisiin sumuvalojen johtoihin. Myyjä oli vakuuttanut, että saa kytkeä ne led-yksiköt suoraan 12v johtoihin, eli ilman sitä mukana tulevaa "digi" relettä.
Niissä valo yksiköissäkin lukee siinä lasissa: 12v 6w.

Eli ne siis laitettiin kiinni, ja eka led yksikkö pimeni kahden päivän päästä... oikealta puolelta.
Kaveri sai uuden tilalle liikkeestä, jossa sanottiin, ettei ole ikinä ennen kukaan tuonut takaisin, siis että olisi mennyt rikki ilman ulkoista iskua, tms. ja kyseessä pitäisi olla ns. "laadukas" sarja.

Laitettiin sitten se uusi tilalle, ja se kesti nyt viikon...!!?? ,ja siis se sama oikeanpuoleinen taas...?

Eli mikä voisi aiheuttaa??? Vai pitäisikkö siihen silti laittaa se mukana tuleva boksi?
Ne sumuvalojen johtoihin tuleva virta on ihan normaalisti kytketty releiden kautta.

ps. vieläköhän antavat uuden "takuuseen"... ( Ad- varosamaailma, Kuopio)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.01.2012, 10:55
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Tuota...mitenkäs ne sumarit onkaan nyt siinä kytketty...?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.01.2012, 11:04
0201346 0201346 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.10
Sijainti: Imatra
Viestit: 311
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Tuota...mitenkäs ne sumarit onkaan nyt siinä kytketty...?
jep, yhet "oikeenoppisesti" kytketyt päivävalot taas tien päällä

mut ite kysymyksee, lieköhä tulee joku jännitepiikki tonne oikeesee valoo? pitääköhä toi mukana tuleva releboksi jännitteen vakiona...? esim vanhempikoppaset corollat polttaa herkästi muistaaksee kuskin puolen ajovaloa, ilmeisesti jonkuu piikin takia. yllättävän usei näkee yks silmäsiä corolloja. sähköistä mitää tiiä, mut arvailen vaa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.01.2012, 15:25
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Menee aika rajusti arvauksen puolelle ja saattaa mennä jopa johonkin atmosfääreihin mutta...

Voisiko olla mahdollista että esim. startin jälkeen jos ne päivä valot on päällä niin solenoidista tulee jännitepiikki mikä purkaantuu tuon sumuvalon kytkennän kautta???

Ja arvaus johtaa juurensa siihen että parantelin tuossa bertan nappihehku systeeemiä siten että laitoin hehkun solenoidille joka on kuormaauton startti/telinnostaja solkku, diodilla pakkoohjauksen startti asennosta.
Tästä seurasi ilmiö että kun hehkutti napilla ja löysäsi sen niin startti veti ihan pienen hetken eli startti pyörähti semmoisen vajaan sekuntin. Eli jokainen käämihän toimii puolana/muuntajana eli kun virtakatkeaa niin sieltä tulee x määrä jännitettä takaisin.
No ongelma ratkesi kondensaattorilla jonka kytkin rinnan sen hehkusolkun vetopiirin kanssa maihin.

Eli olisiko noiden päivävalojen digiboksissa juurikin tämän ilmiön tiimoilta jonkinlainen suojaus olemassa???

Ja toinen kysymys joka lepää ilmassa että jos se digiboksi on tarkoitettu käytettäväksi niiden valojen kanssa ja seuraa sarjan mukana niin millä logiikalla teillä tuli mieleen jättää se pois?? Koska ledithän tarvii jokseenkin vakio jännitteen / driverin vai mikä se ny onkaan ,ettei ne juurikin kuumene liikaa. Ja autojen latausjännitteethän heittelee melko paljonkin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2012, 15:37
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

Eli siis niille valoille tulee se virta releiden takaa, jota ohjaa auton omien ajovalojen päällä-olo, sekä katkaisija.
Siis EIVÄT pala ajovalojen kanssa yhtäaikaa, ja tämä johdotus-systeemi asennettu suomalaisella koritehtaalla autoon uutena, kyseessä siis volkkari-taksi-bussi.

Joten päätettiin säästää ajassa, koska johdotus oli valmiina, ja se on HYVIN tehty. Noissa sarjoissa mukana tulevat johtosarjat on semmoisia hentoisen oloisia, ja niissä on niitä epäilyttävän heppoisia liittimiä...

Olisko vain niin, että perus halogeenit kestää tuommoisia jännitepiikkejä, mutta nämä ledit ei?

Ja olen itse samaa mieltä tuosta "väärästä" tavasta kytkeä noita palamaan yhtä aikaa kaikkien muiden tuikkujen kanssa, ja sama koskee noita koti-xsenoneita...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.01.2012, 15:46
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Jep. Mutta mikäs on se perustilanne kun liikenteeseen lähdetään? Eli kummat on päällä ajo, vai ne päivävalot?

Halogeenithän kestää kun ei sieltä sitä energiaa niin hirveesti tule mutta jos vaikka virtalukon navat on sen hetken siinä asennossa että jännite pääsee vain sinne valopiiriin eikä esim. lämppärille, akulle. ym. kulutukseen joka sitoisi moiset piikit, niin silloin tuo voisi olla jopa mahdollista.

Vaan tämä on aika kaukaa haettua arvailua johon ei ole tueksi mitään muuta faktaa tarjota kuin tuo oma hehkuviritelmä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kartaanit ei kestä. opelah Tekniikka & Jutustelu 25 03.03.2011 16:37
Miksi nykydieselit eivät KESTÄ? VonLeka Chit-Chat 52 14.12.2009 19:24
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana Tekniikka & Jutustelu 17 24.04.2006 19:18
mikä on kun ei kestä? dalton Tekniikka & Jutustelu 1 31.01.2005 09:40
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? MäIte Health 0 05.05.2002 17:56


Sivu luotu: 20:32 (GMT +2).