Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 23.11.2011, 08:25
ruxu:n Avatar
ruxu ruxu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 14.04.09
Sijainti: Mäntsälä
Perusasetus

Hiekkapuhalluskellon toiminnan parannuskeino

Olen kuten varmaan moni tämän palstan lukijoista taistellut halpis hiekkapuhalluspöntön jatkuvista tukkeutumisista johtuvista toimintahäiriöistä.
Tukkeutumiseen on pääasiassa kaksi syytä,
a) hiekan lähdön rakenne säiliöstä on rakenteeltaan sellainen, että hiekka pakkaantuu siihen liian tiiviisti ja seurauksena on tukos
b) ostetussa 0,5 - 1,5 puhallushiekkasäkissä on usein joukossa puoli kourallista 3 - 5 mm kiviä

Hiekan lähdön pystyy itse muuttamaan 15 minutissa muutamien eurojen kustannuksella tai ilmaiseksi jos sopivaa tarviketta lojuu nurkissa. Tein tämän muutoksen Toraforsin myymään hiekkapuhalluslaitteeseen ja eroa on kun yöllä ja päivällä. En kuitenkaan viitsi pilata jenkkikaverin yritteliäisyyttä kertomalla ratkaisun vaan annan tässä linkin mistä tiedon voi hakea hintaan 15 euroa kuten minä tein.

http://www.sandblasterinfo.com/sandblaster-manual/

Hiekan kiviin ei auta kun noin 2,5 - 3 silmällä oleva verkko. Seulominen on helppoa koska hiekka valuu lähes itsestään verkon läpi kun sen hitaasti siihen kaataa.

Kaikki mikä kannattaa tehdä kannattaa tehdä hyvin - mutta vasta huomenna...
Vastaa lainaten
Vanha 23.11.2011, 09:19
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator

Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Perusasetus

Tämä kyllä kiinnostaisi koska tuo on jatkuva ongelma meidänkin puhaltimessa. Salaisuudet vaan esiin ilman maksuja.
Vastaa lainaten
Vanha 23.11.2011, 10:15
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Perusasetus

Mulle tuli ekana mieleen että vaihtaa sinne pöntön alaosaan sen rautaisen sekoitusventtiilin tilalle ihan normi t-haaran.
Vastaa lainaten
Vanha 23.11.2011, 11:44
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ruxu Näytä viesti
En kuitenkaan viitsi pilata jenkkikaverin yritteliäisyyttä kertomalla ratkaisun vaan annan tässä linkin mistä tiedon voi hakea hintaan 15 euroa kuten minä tein.
Vanha 23.11.2011, 12:55
tepa78:n Avatar
tepa78 tepa78 ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: salo, .
Perusasetus

Onks tää niinku sellanen mää tiedänkin mut en piruuttanikaan kerro kellekkään ku makso rahaakin topikki?

topsecret touhua

Olisit pyytänyt kympin ja kertonu sitten maksaneille vaikka privana...
Vastaa lainaten
Vanha 23.11.2011, 13:24
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Perusasetus

Terve vaan kaikille,

Tuli vuosien lukemisen ja joskus ilman rekisteröitymistä lähetetyn viestin jälkeen rekisteröidyttyä mukaan joukkoon tummaan.

Itse on tosiaan tullut rakennettua oma hiekkapuhalluskello. Kaikki hyvään toimintaan vaikuttavat ideat on kopioitavissa ilmaiseksi parhaista tuotteista alalla, mutta samalla omatekoisen kellon hinta pompsahtaa pienimuotoisen käytön kannalta turhan suuriin lukemiin.

Omalla kohdalla käynyt niin päin kun kello tuli kuitekin rakennettua tosissaan ja ilmakanava on kokoluokkaa 1 1/4" vaikka kello muuten on pienehkö, laitteelle on löytynyt aika paljon käyttöä.

Suurin toimintahäiriöitä aiheuttava syy on ollut, että kellolle tuleva ilma tai/ja hiekka eivät ole aina riittävän kuivaa.

Toinen asia on, että suuttimeen nähden liian suurirakeista hiekkaa tai muuta raetta ei kannata käyttää. Tällä hetkellä minulla on käytössä 5 mm reiällä olava 140 mm pitkä venturirakenteineen boorikarbidisuutin. Sille sopiva hiekka on esim. 0,2-1 mm ja ilmantarve kypärän kanssa jotain n. 2 kuution luokkaa.

Vaille käyttöä on jäänyt kuormalavallinen 1-2 mm hiekkaa koska silloin suutinkoko pitänee nostaa lähemmäksi 10 mm. No, eiköhän tämäkin järjesty lähitulevaisuudessa.

Olen katsellut myös harrastekäyttöön tarkoitettuja kelloja ja niissä itseasiassa kaikki yksityiskohdat on sellaisia, että ne tulisi vaihtaa toimivampaan... toisaalta esim. auton peltien puhalteluun ruosteista puhtaaksi sopii mahdollisimman hieno hiekka ja tehoa ei tarvi paljoa. Tämänlaiseen käyttöön laitteet kuitenkin sopii.
Vastaa lainaten
Vanha 23.11.2011, 13:39
ruxu:n Avatar
ruxu ruxu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 14.04.09
Sijainti: Mäntsälä
Perusasetus

Hyvä on unohdetaan periaatteet ja kerrotaan....

No kun tästä nyt kerran nousi tällainen älämölö 15 euron takia niin kerrotaan nyt sitten ettei kenenkään tarvitse lähetellä viimeisiä roposia rapakon taakse.
Valitettavasti ei ole kuvia kun kamerasta sattui olemaan akku tyhjä mutta yritetään kertoa verbaalisesti miten tuon muutoksen tein tuohon Toraforsin puhalluspyttyyn.

1. Irroitetaan pytyn alla oleva hana liitinnippoineen, joka on kiinni itse pytyssä.

2. Otetaan n. 42 cm pituinen pätkä 12mm kupariputkea (muukin aine tietysti käy) ja aloitetaan poraamaan 6mm reikiä sen toiseen kylkeen (ei läpi) alkaen 20mm toisesta päästä. Reikiä porataan 12mm päästä toisistaan ja joka reiän jälkeen putkea kierretään 90astetta. Reikiä porataan näin koko putken matkalle. Jäysteet poistetaan.

3. Porataan hanan liitinnippaan tiukka reikä 12mm putkelle n. 12-14mm syvyyteen. Naputetaan kupariputki liitinnippaan. Jos liitos tuli väljäksi niin Loctiteä väliin mutta pitää varoa että sitä ei mene putkeen tai hanaan!

4. Työnnetään hanan liitinnippa putkineen takaisin pyttyyn ja kierretään uudestaan kiinni.

Tämän muutoksen jälkeen ainakaan minulla ei enää tullut tukoksia ja hanaa käännettäessäkin huomaa että se liikkuu paljon herkemmin. Käsittääkseni paineilmaa menee nyt myös putken päästä sisään ja vie hiekkaa mennessään venttiiliin mutta ei pakkaa enää sitä ulostulon suuhun kuten alkuperäisessä rakenteessa tapahtuu.

Yllä olevat mitat ja reikäkoot tuntuivat sopivalta ko. Toraforsin pyttyyn, muun merkkisen kohdalla ehkä pitää jotain muuttaa. Putken pituuden tulee aina mennä ainakin pytyn puoleen korkeuteen.

Tässäpä tämä sitten...

Kaikki mikä kannattaa tehdä kannattaa tehdä hyvin - mutta vasta huomenna...
Vastaa lainaten
Vanha 23.11.2011, 20:58
Kipinä:n Avatar
Kipinä Kipinä ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Lappeenranta
Perusasetus

Täähän on ehdottomasti testattava.Eihän nämä harrastevehkeet yleensä parantelematta toimi.

Niinkuin edellä mainittiin,on kostea ilma suurin syyllinen pytyn tukoksiin.
Kompuralta kun höyrynä lähtee,menee vedenerottimista läpi ja tiivistyy vasta pytyn seiniin,niin on tahna valmis.

Joskus lämpimillä säillä pitäny ilmaletku kiepittää kylmän vesisaavin kautta,jotta vähän kosteus tiivistyisi ennen vedenerotinta.Ja onhan tuo toiminu,mutta helpommat niksit kiinnostaa.

Virallisen kuivurin hankinta tuskin kannattavaa vähäiseen käyttöön.
Vaikka joku pieni lämmönvaihdin,
sisään lämmintä ilmaa ja kylmää raanavettä,
ulos kylmää ilmaa ja lämmintä vettä.
Vastaa lainaten
Vanha 23.11.2011, 21:52
MKLa MKLa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen

Rekisteröitynyt: 30.07.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Perusasetus

Tuohon kosteuteen liittyvään ongelmaan olen itsekin törmännyt.

Nyt ihan mielenkiinnosta kyselen, onko joku puhaltanut pakkasella ja miten laitteet silloin käyttäytyy + kosteuden muodostuminen??? Pakkasella (-5 - 10 astetta) kaiketi kosteus on vähäisempää kuin nollakelillä.
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Sivu luotu: 12:33 (GMT +2).