Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.10.2011, 10:12
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Aurauskulmat


Eli autona kzj-95 cruiseri ja renkaina 33/12.5/17 cooperit, uudet. Nyt käynyt kahteen otteeseen aurauksien säädössä ja meno ei vieläkään miellytä. Tasavauhtia ajaessa vetelee ja on levoton ajettava mutta todellinen ongelma on vasta kiihdytyksissä kun kaista ei meinaa riittää etupään vedellessä ihan mielivaltaisesti. Myös risteyksistä kääntyessä etupää käyttäytyy välillä oudosti muljuten.

Samaan aikaan kun renkaat meni alle vaihdoin alemmat tukivarret eteen ja missään ei tunnu mitään väljää mistä tuo voisi johtua.
Aikaisemmin oli vastaavan kokoiset nokian vatiivat alla ja käytös oli ihan rauhallista ja täsmällistä. Säätö tehtiin silloinkin samassa paikassa. Ei tullut silloin katottua millaiset lukemat asentaja sinne väänsi...mut hyvä oli kuitenkin.

Nyt on ton raportin mukaiset kulmat ja mietityttääkin et pitäiskö aurausta lisätä vai vähentää vai oisko niin että mittareissa on jotain vikaa ja lukemat ei pidä paikkaansa tai jotain muuta.

Sen tiedän et camperit ei ole ihan ihanteelliset mut ton enempää ei säädöt antaneet myöten.

Paljonko yleensä vois auraukselle säätää ilman et renkaat alkaa sen takia kulua silmissä?
Osaisko joku aiheeseen enemmän perehtynyt kertoa miltä noi lukemat noin muuten näyttää kun itse en niistä mitään ymmärrä?
Tarkoittaako tuo että siellä on nyt aurausta vai haritusta?
Muita hyviä ajatuksia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.10.2011, 11:00
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

muuttuiko vanteiden et samassa hötäkässä ?


ja miinusmerkkisen aurauksen luulis tarkoittavan haritusta, niinkuin jatkuvassa 4 vedossa sais kai ollakin, asteista en tiedä... tosin tuo ohjearvo viittais haluttavaks aurauksen puolelle ?
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 30.10.2011 11:04
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.10.2011, 12:45
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Vanteet pysyi samoina.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.10.2011, 17:27
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

aika paljon on taka camberi ja auraus muuttunu säädön ainaka noin jäykäks akseliks.

Vie vähän uskottavuutta noilta muiltakin tuloksilta.

Edessä ehkä liikaa camber eroa mun makuun.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.10.2011, 17:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Jos auraus on edes sinnepäin oikein (kuten nyt on ainakin raportin mukaan) niin se ei tuollaista pitäisi aiheuttaa. Camberilla ei juuri ole myöskään vaikutusta, ei ainakaan noin paljoa.

Sen sijaan caster- kulma (sivusta katsottuna pallonivelien läpi menevän linjan "takakallistuma") vaikuttaa aivan helvetisti ohjauksen vetelyyn, palautukseen ja ohjaustuntumaan muutenkin. Jos autoa on korotettu ja napoja ei ole käännetty tai casteria muuten säädetty, niin voi kyllä olla ajettavuus ihan perseellään.

Toisaalta vanhoilla renkailla jos ajettavuus oli hyvä ja uusilla ei.. tietysti jokainen rengasmalli ja -koko on erilainen käytökseltään, voi toimia toisella ja toisella ei. Se mitä oman kokemuksen mukaan maastureiden ohjauskulmien säätöjen kanssa on pelleillyt, niin turha noita on edes mihinkään firmaan viedä säädettäväksi

Kunnolliset mittavälineet kouraan (= kaksi pitkää vatupassia mustekaloilla renkaan ulkokylkeen navan keskilinjalle kiinni), ja sitten säätämään aurausta. Mulla on Jeepeissä ollut aina joko nollassa tai hieman aurauksen puolella, hyvin on pelannut. Tojotassa voi toimia sillä, tai sitten jotenkin muuten casteria kyllä tarkkailisin miltä näyttää, kannattaa oikeasti pitää kohtuulähellä tehtaan arvoja tai ohjaustunto on äkkiä jotain ihan karmeaa.. Tai siis näin ainakin oman kokemuksen perusteella Jeepeistä. Tuskin se Tojota kovin erilailla siinä käyttäytyy
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.10.2011, 17:53
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Toi kun on kerran erillisjoussitetulla keulalla niin mun mielestä korotus ei juurikaan muuta tuota casteria. Ja tolla korkeudella se keula on ennenkin ollut ja hyvä oli.

Tuo ihmetytti itseäkin et takana on kulmat muuttunu säädön aikana.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hj-60:sen aurauskulmat? räyhäracing Tekniikka & Jutustelu 5 25.07.2009 17:59
aurauskulmat, hj60 penna Tekniikka & Jutustelu 3 12.11.2008 22:30


Sivu luotu: 16:40 (GMT +2).