Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.08.2011, 15:54
KIM KIM ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Antigua and Barbuda.
Viestit: 209
Perusasetus

Ralliauto käyttöautona


Hei!

Tämä ei ehken (taaskaan) kuulu tälle foorumille, mutta kun täällä on automiehiä joka lähtöön niin kysytään/pohditaan tätä täällä.

Eli kiinnostais jossain vaiheessa kokeilla rallia. En kuitenkaan pysty perustelemaan itselleni/vaimolleni auton hankintaa vain hupitarkoituksessa. Tuli mieleen sellainen hassu ajatus, että voiskohan ralliautoa pitää myös käyttöautona. Ei nyt ihan ykköskäyttöautona, mutta kakkos- tai kolmosautona jolla ajoa luokkaa 3000-8000 km/vuosi. Joskus näin neliovisen ja 4-5 paikkaisen ralliauton, mutta niitä ei kyllä varmaankaan montaa ole tässä maassa. Kaksipaikkainenkin riittäis. Tavaratilaa pitäs olla sen verran, että normaalit kauppakassit sais kyytiin.

Ralliautoja ei liikenteessä näy "koskaan" jos ei satu kisoja olemaan lähettyvillä. Onko niille jotkut omat rekisteröinti-, katsastus- tai vakuutussäännöt jotka kieltää käyttöautona käytön?

En ole asiaa vielä kovin loppuun asti pohtinut eikä asia ole ehkä pariin vuoteenkaan vielä ajankohtainen. Autona kiinnostais takavetoinen mielellään historic-luokan auto. Joku Ascona, Manta, Escort, Cortina, Sumbeam, Volvo tms. on ne mitä oon katellut. Tai vähän uudemmissakin saattas olla kivoja rasseja esim. Corolla GT tai BMW:t. Huippuunsa viritettyä kisarassia ei varmaan kannata käyttää työmatka-ajossa, mutta takavetoisissa varmaan joku 150 hv vois olla riittävä teho. Kai sillä teholla saa jo pidettyä hauskaa takavetoisena?

Meillä on nyt vara-vara-autona -89 Mersu. Siitä kun aika jättää niin silloin vois olla mahdollisuus laittaa vähän erikoisempi käyttis. Rallilisenssin meinasin suorittaa ensi vuonna ja yrittää jotenkin tutustua lajiin. Kai kartturilisenssikin pitää hommata niin vois päästä paremmin tutustumaan touhuun.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.08.2011, 16:22
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Kyllähän noita kilvellisenä näkee ja 90-luvulla naapuri ajeli F-ryhmän autolla myös päivittäisiä ajoja.

Monet taitaa ottaa vain siirtokilvet autoon kisojen ajaksi, jolloin ei ole tarvinnut maksella autoveroa suomeen ja tätä kautta tuo käyttökin on hieman rajallista.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.08.2011, 16:47
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.791
Perusasetus

ainakin reippaammin rekennelluissa autoissa tulee katsastuksessa varmaan muutos prosentit aika helposti vastaan kun karsitaan penkit ja kaikki alustassa laitetaan uusiks jarrut, tukivarret, vähäpäästöisyys ym ? luulis ainakin olevan yks ongelma jos kaikkia sääntöjä noudattais..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.08.2011, 17:09
jakke ja sepi jakke ja sepi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.11.10
Sijainti: Pohojammaa,Lapua
Viestit: 65
Perusasetus

En näe siinä mitää ongelmaa.Ittellä ollu joskus F-ryhmälääne Manta käyttöpelinä. Ainut mikä tympi nii oli kulutus ja turvakaarien ohi pujottelemine ku meni autoho tai pois.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.08.2011, 18:26
h-a-r-z-a:n Avatar
h-a-r-z-a h-a-r-z-a ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.04
Sijainti: Vantaa, .
Viestit: 528
Perusasetus

Pelkillä polttoainekustanuksilla saa jo jonkilaisen oikean auton jos tuhansia kilsoja meinaa ajaa.
Ei se ralliautolla ajaminen ole kivaa kuin kilvanajossa.Kisassakin siirtymät on aika perseestä.Itse en tosin ole ajanut kuin äffäläiisellä escortilla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.08.2011, 19:42
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

Eikös noi m3 äffäläiset oo kaikki "vakio" koneisii? kulutus tuskin uudemmissa peleissä huimaa? Mut tosiaan esim omassa jeepissä ei tarvi jutella maantieajossa koska matot ja eristeet ämmässuolla.Koska joka tapauksessa tarvii kypäräpuhelimet ni ei noi siirtymien "suojain kuuloke mikrofoni" jutskat voi älyttömiä maksaa? Suunnistus ja ladogassa on mopomallia kypäräpuhelimet ni toimi tosi hyvin vaik 200 metriä väliä (Voi vaimolle hihkua viime hetken olut toiveet autosta ) Toi turvakarien ylihyppely alkaa ahistaa notkeampiakin kuskeja/karttureita. Verotettu auto on kallis joten historiikki varmaan ainakin halvempi jos ei mee toiseen ääripäähän.
Takaan ettei mikään tässä tekstissä ole faktaa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.08.2011, 21:25
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Ei oikeen taida olla toteuskelpoinen yhtälö.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KIM Näytä viesti
Hei!

Tämä ei ehken (taaskaan) kuulu tälle foorumille, mutta kun täällä on automiehiä joka lähtöön niin kysytään/pohditaan tätä täällä.

Eli kiinnostais jossain vaiheessa kokeilla rallia. En kuitenkaan pysty perustelemaan itselleni/vaimolleni auton hankintaa vain hupitarkoituksessa. Tuli mieleen sellainen hassu ajatus, että voiskohan ralliautoa pitää myös käyttöautona. Ei nyt ihan ykköskäyttöautona, mutta kakkos- tai kolmosautona jolla ajoa luokkaa 3000-8000 km/vuosi. Joskus näin neliovisen ja 4-5 paikkaisen ralliauton, mutta niitä ei kyllä varmaankaan montaa ole tässä maassa. Kaksipaikkainenkin riittäis. Tavaratilaa pitäs olla sen verran, että normaalit kauppakassit sais kyytiin.

Ralliautoja ei liikenteessä näy "koskaan" jos ei satu kisoja olemaan lähettyvillä. Onko niille jotkut omat rekisteröinti-, katsastus- tai vakuutussäännöt jotka kieltää käyttöautona käytön?

En ole asiaa vielä kovin loppuun asti pohtinut eikä asia ole ehkä pariin vuoteenkaan vielä ajankohtainen. Autona kiinnostais takavetoinen mielellään historic-luokan auto. Joku Ascona, Manta, Escort, Cortina, Sumbeam, Volvo tms. on ne mitä oon katellut. Tai vähän uudemmissakin saattas olla kivoja rasseja esim. Corolla GT tai BMW:t. Huippuunsa viritettyä kisarassia ei varmaan kannata käyttää työmatka-ajossa, mutta takavetoisissa varmaan joku 150 hv vois olla riittävä teho. Kai sillä teholla saa jo pidettyä hauskaa takavetoisena?

Meillä on nyt vara-vara-autona -89 Mersu. Siitä kun aika jättää niin silloin vois olla mahdollisuus laittaa vähän erikoisempi käyttis. Rallilisenssin meinasin suorittaa ensi vuonna ja yrittää jotenkin tutustua lajiin. Kai kartturilisenssikin pitää hommata niin vois päästä paremmin tutustumaan touhuun.
Ainut mistä vois olla hupiin jotain iloa niin osta historic sääntöjen mukainen kilvellinen 60-lukunen Amerikkalainen rata-/ralliauto Esim. Fia passillinen Falcon tai fastback Mustang (halpaa kuin saippua) jos kerran sulla ei ole vielä autoja tarpeeksi. Ei oo niin kranttu kilsoista, ja vois käydä kaivarissa jäätelöllä.

Viimeksi muokannut H_Nietu : 28.08.2011 21:43
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
VAG-konsernin kakkaläjä "käyttöautona"...onko muita ? Palde Chit-Chat 59 13.07.2010 07:27
Land cruiser J90 käyttöautona Triton Tekniikka & Jutustelu 1 21.03.2010 13:17
ralliauto Tekniikka & Jutustelu 4 06.03.2005 02:01
BJ käyttöautona? Hammer__ Tekniikka & Jutustelu 7 30.01.2005 23:07
Suzuki Vitara, onko kokemuksia? käyttöautona Juksi Tekniikka & Jutustelu 2 24.01.2005 22:58


Sivu luotu: 06:09 (GMT +2).