Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.03.2011, 16:11
veli-matti:n Avatar
veli-matti veli-matti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.09
Sijainti: Kemi
Viestit: 172
Perusasetus

kartaani kulmat


tämmöset kulmat tuli 4" korotuksella tarttisko vielä jakista laskea

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	erestä.jpg‎
Views:	734
Size:	89,3 Kt
ID:	17690   Click image for larger version

Name:	takaa.jpg‎
Views:	799
Size:	91,6 Kt
ID:	17691  
__________________
veli-matti
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.03.2011, 21:02
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

mikä jousitus tuossa oikeen takana on? selvästi siinä lehti näkyy mutta näyttää kyllä ainakin siltä ettei siihen olisi koskettukkaan? käänsitkö murikkaa ylöspäin samalla?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.03.2011, 22:05
veli-matti:n Avatar
veli-matti veli-matti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.09
Sijainti: Kemi
Viestit: 172
Perusasetus

On tossa norran alla lisäjousenlati ja akselin ja jousen välissä 2" bloki joka kääntää akselia jonkin asteen ja 2" riipukkeet
__________________
veli-matti
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.03.2011, 22:19
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

ei mun silmään ainakaan pahalta näytä nuo kulmat, melkein päinvastoin

ajoon vaan, ja rasvaa niveliin ja liukuihin
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.03.2011, 11:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sulopunkero Näytä viesti
On tossa norran alla lisäjousenlati ja akselin ja jousen välissä 2" bloki joka kääntää akselia jonkin asteen ja 2" riipukkeet
Meinasitko katkaista viikossa vai khadessa noi XJ:n jouset? Ihan oikeasti, noi ei suurella todennäköisyydellä tule kauaa kestämään, ja jos meinaat metsässä ajaa niin tulee olemaan ongelmana järkyttävä määrä axle-wrappia, sillä seurauksella että kardaanin ristikot sanoo riks-räks aika tiuhaan tahtiin. Voit myös ennakoida sellaista että kardaani saattaa tipahtaa tuolta slip-yokesta pois sopivan joustoliikkeen aikana.

XJ:n vakiojouset takana on heikkoa tekoa - ts. ne kyllä joustaa hyvin, mutta on niin letkua tavaraa että vääntyy ässälle, solmuun ja mihin tahtoo kun korottaa blokeilla. En voi missään nimessä suositella tuota. Vähintä mitä voit tehdä on sitten rakentaa traction bar tuonne taakse estämään akselin kiertymistä.

Toinen asia on se, että kun sulla ei ole SYE-kittiä asennettu tohon jakoaskin perään, ja sulla ei ole tuplaristikkokardaania, niin noilla kardaanikulmilla ja taka-akselin asennolla (pinioni suoraan kohti jakista) on maantienopeuksissa kardaanin värinät enemmän tai väghemmän varma juttu. Ja taas menee ristikoita, pinionin laakereita tai jakolaatikosta ulostuloakselin laakeri.

Nämä on kaikki enemmän tai vähemmän tuttuja juttuja XJ:ssä, tosin jokainen vehje tuntuu olevan vähän yksilö. Käy nyt ainakin koittamassa maantiellä eri nopeuksilla niin selviää kuinka pahasti tuo täristää.

SYE- kitti ei halvimmillaan maksa kuin ~170-180€, ja siihen romikselta XJ:n tuplaristikollinen etukardaani muutamalla kympillä.. ei ole sen jälkeen värinöitä, ei tartte ihmetellä ton slip yoken kanssa, ja ei tarvitse vähentää maavaraa jollain idioottimaisilla jakolaatikon tiputussarjoilla.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
ei mun silmään ainakaan pahalta näytä nuo kulmat, melkein päinvastoin

ajoon vaan, ja rasvaa niveliin ja liukuihin
No en tiedä jos jossain muussa autossa noi kulmat näyttää hyvältä, mutta mun silmään tuollainen kardaanikulma XJ:n alla näyttää lähinnä pelottavalta. Mulla on molemmissa XJ:ssä ollut paljon pienempikin kardaanikulma ja taka-akseli "oikeassa" asennossa, ja silti täristi molemmat niin perkeleesti. Toisella ei voinut ajaa yli 70km/h ennenkuin hommasi tuplaristikkokardaanin...

Joillain on kyllä vekottimet pelanneet jopa 5-6" korotuksella ilman ongelmia, mutta taitaa silloin olla PTO:lla varustettuja jakiksia joissa ei ole slip yokea. Ne toimiikin paremmin vaikka takakardaani on lyhkäsempi.

edit: ..niin ja noista XJ:n takakardaanien ongelmista ja orkkisjousien + blokkien (+ korotusriipukkeiden) yhdistelmistä on Jenkkien jeeppipalstoilla juttua niin pilvin pimein, että ei kannata tuolla lailla kovin pitkään ajaa jos meinaa auton pitää ehjänä. Ei myöskään ole mukavaa jos jousipakasta päälehti katkeaa kesken ajon.. Tulee ikävän kallis remontti.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.03.2011 12:03
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.03.2011, 14:19
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Normaalikin kartaani sallii melko suuria kulmia jos molemmat kulmat ovat yhtäsuuret eikä kulma pääse ylittymään esim akselin kiertymisen vuoksi.Tuplanivelessä tulee kaksi yhtäsuurta kulmaa jolloin perässä kulma pitäisi olla nolla.Ongelmia syntyy helposti jos tulo ja lähtökulmat eivät ole yhtäsuuret.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty lj-70 kartaani vertti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 27.06.2010 12:26
jeepin kartaani piippu79 Tekniikka & Jutustelu 9 10.08.2009 22:23
Ostetaan O: Kartaani fj40 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2009 22:57
o: kartaani O/M/V Muut 0 20.05.2005 07:13
kulmat kuntoon? isojii Vuosimallit 1968-1982 1 30.07.2004 08:41


Sivu luotu: 23:49 (GMT +2).