![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() kartaani kulmattämmöset kulmat tuli 4" korotuksella tarttisko vielä jakista laskea
__________________
veli-matti |
#2
|
||||
|
||||
![]()
mikä jousitus tuossa oikeen takana on? selvästi siinä lehti näkyy mutta näyttää kyllä ainakin siltä ettei siihen olisi koskettukkaan? käänsitkö murikkaa ylöspäin samalla?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
On tossa norran alla lisäjousenlati ja akselin ja jousen välissä 2" bloki joka kääntää akselia jonkin asteen ja 2" riipukkeet
__________________
veli-matti |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ei mun silmään ainakaan pahalta näytä nuo kulmat, melkein päinvastoin
![]() ajoon vaan, ja rasvaa niveliin ja liukuihin
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
XJ:n vakiojouset takana on heikkoa tekoa - ts. ne kyllä joustaa hyvin, mutta on niin letkua tavaraa että vääntyy ässälle, solmuun ja mihin tahtoo kun korottaa blokeilla. En voi missään nimessä suositella tuota. Vähintä mitä voit tehdä on sitten rakentaa traction bar tuonne taakse estämään akselin kiertymistä. Toinen asia on se, että kun sulla ei ole SYE-kittiä asennettu tohon jakoaskin perään, ja sulla ei ole tuplaristikkokardaania, niin noilla kardaanikulmilla ja taka-akselin asennolla (pinioni suoraan kohti jakista) on maantienopeuksissa kardaanin värinät enemmän tai väghemmän varma juttu. Ja taas menee ristikoita, pinionin laakereita tai jakolaatikosta ulostuloakselin laakeri. Nämä on kaikki enemmän tai vähemmän tuttuja juttuja XJ:ssä, tosin jokainen vehje tuntuu olevan vähän yksilö. Käy nyt ainakin koittamassa maantiellä eri nopeuksilla niin selviää kuinka pahasti tuo täristää. SYE- kitti ei halvimmillaan maksa kuin ~170-180€, ja siihen romikselta XJ:n tuplaristikollinen etukardaani muutamalla kympillä.. ei ole sen jälkeen värinöitä, ei tartte ihmetellä ton slip yoken kanssa, ja ei tarvitse vähentää maavaraa jollain idioottimaisilla jakolaatikon tiputussarjoilla. Lainaus:
Joillain on kyllä vekottimet pelanneet jopa 5-6" korotuksella ilman ongelmia, mutta taitaa silloin olla PTO:lla varustettuja jakiksia joissa ei ole slip yokea. Ne toimiikin paremmin vaikka takakardaani on lyhkäsempi. edit: ..niin ja noista XJ:n takakardaanien ongelmista ja orkkisjousien + blokkien (+ korotusriipukkeiden) yhdistelmistä on Jenkkien jeeppipalstoilla juttua niin pilvin pimein, että ei kannata tuolla lailla kovin pitkään ajaa jos meinaa auton pitää ehjänä. Ei myöskään ole mukavaa jos jousipakasta päälehti katkeaa kesken ajon.. Tulee ikävän kallis remontti. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.03.2011 12:03 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Normaalikin kartaani sallii melko suuria kulmia jos molemmat kulmat ovat yhtäsuuret eikä kulma pääse ylittymään esim akselin kiertymisen vuoksi.Tuplanivelessä tulee kaksi yhtäsuurta kulmaa jolloin perässä kulma pitäisi olla nolla.Ongelmia syntyy helposti jos tulo ja lähtökulmat eivät ole yhtäsuuret.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty lj-70 kartaani | vertti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 27.06.2010 12:26 |
jeepin kartaani | piippu79 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.08.2009 22:23 |
Ostetaan O: Kartaani | fj40 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2009 22:57 |
o: kartaani | O/M/V Muut | 0 | 20.05.2005 07:13 | |
kulmat kuntoon? | isojii | Vuosimallit 1968-1982 | 1 | 30.07.2004 08:41 |