Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.02.2011, 14:41
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Onnistuuko renkaan laitto vanteelle käsin?


Pitäisi käydä sovittelemassa muutamia renkaita projektin alle. Renkaita ja vanne löytyy, mutta ei konetta.

Kysymys kuuluukin: Onko renkaan kampeaminen vanteelle käsin rengasraudalla ihan mahdoton homma? Naarmut vanteessa ei haittaa, mutta kunhan rengas vaan pysyisi eheänä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.02.2011, 14:43
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

eipä se oo kummoinen homma, pääasiassa tekniikka, ei voima laji.. ennen tota meidän euroopan reissua tein parit sarjat renkaita päälle/ pois / päälle tyyppisesti hoojiihin
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.02.2011, 14:44
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Eihän se tietenkään mikään mahdoton ole, riittävän isot raudat ja kovaa vääntöä. Tietty renkaissakin on eroja miten helposti vanteelle menevät.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.02.2011, 15:20
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Onhan niitä tullut jumpattua, mutta riippuu ihan vanteesta, miten helppo homma. Pitää olla riittävän syvä keskiura, niin lumpsahtelee vaikka ilman rengasrautaa ihan vaan potkimalla.
Mangelsin vanteiden kanssa on tuottanut enemmänkin ongelmia, kun keskiura on niin nafti, ja renkaan jalkaosaa joutuu venyttämään enemmän.
Reilu mäntysuopa auttaa aina.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.02.2011, 15:39
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Helppo homma ja jos ei nouse kumi vanteelle ni ite laittanu kerran bensalla ja toisel kertaa ei ollu bensaa ni piti tyytyä happiasettiin :-)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.02.2011, 15:49
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Lueskelinkin jo joltain prätkäfoorumin vinkkejä, että astianpesuaineliuosta tai jotain muuta saippuaa suihkimalla... Kyseessä mulla on 15" mangelssin peltivanteet. Pitänee hakea vielä rengasrauta biltemasta ja lähteä koittamaan.

Fillareitten renkaita tarpeeks rautojen avulla vaihdettuani oon tosiaan oppinut, että kyseessä on tekniikkalaji, eikä niinkään voimalaji. Mittakaava on eri, mutta tekniikka lienee sama
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.02.2011, 16:41
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Onnistuu se käsipelillä ihan hyvin, mutta onhan se hidasta verrattuna konehommiin. Hankalimmat on tainneet olla kapeat ja jäykkärunkoiset kuorma-auton renkaat, 6.50x16 ja 7.50x16 sisärenkaalla kapealle 4-4.5" vanteelle.

Kun painaa polvilla rengasta lyttyyn, että se reuna menee (ja pysyy) vanteen uraan samalla kun raudoilla vääntää vastakkaiselta puolelta, niin sillä tapaa nelinkontin touhuten on tuntunut helpoimmin menevän kumi vanteelle tai pois. Ja sitä voidetta väliin tarpeeksi, niin jo lumpsahtaa paikalleen.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.02.2011, 16:44
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska Näytä viesti
kyseessä on tekniikkalaji
Näin on. Siirränpä tämän tekniikkapuolelle
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.02.2011, 18:30
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

35" boggerit menee 10" leveelle vanteelle käsipelissä ja polvella painamalla. Tarvii tietysti jotain liukastetta.
Poispäin ottoa helpottaa sopiva rengasrauta tai kaks rautaa on puolet parempi.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.02.2011, 21:48
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska Näytä viesti
Lueskelinkin jo joltain prätkäfoorumin vinkkejä, että astianpesuaineliuosta tai jotain muuta saippuaa suihkimalla... Kyseessä mulla on 15" mangelssin peltivanteet. Pitänee hakea vielä rengasrauta biltemasta ja lähteä koittamaan.

Fillareitten renkaita tarpeeks rautojen avulla vaihdettuani oon tosiaan oppinut, että kyseessä on tekniikkalaji, eikä niinkään voimalaji. Mittakaava on eri, mutta tekniikka lienee sama
Osta 2 rengasrautaa! Ainakin itse olen saanut vanhan kansan opit just 2 raudan käytöstä. Tänään just pari 35 boggeria tuli kammettua vanteelle raudoilla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.02.2011, 22:11
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Kahdella raudalla onnistuu hyvin yleensä. Oikein jäykkä rengas, niin ei ole kolmaskaan rengasrauta haitaksi. Silloin ensimmäinen rauta pitää jo väännettyä kohtaa vanteen reunan sisällä, toisen voi jättää paikalleen siihen, mikä kohta just vanteelle väännetty ja sitten kolmannella pääsee taas eteenpäin. Koko ajan siis kaksi rautaa pitää jo väännettyä renkaan reunaa vanteella.

Yleisimmin kuitenkin kolmas rauta on vaan tiellä, mutta joskus helpottaa hommaa...

Tämmöinen keino ollut käytössä maastossa, kun on venttiili katkennut renkaasta. Olen tunkannut auton ylös ja laittanut renkaan, johon pitää saada uusi venttiili paikalleen, jarrurummun alle. Sitten puupalikka renkaan ja jarrurummun väliin ja sitten laskenut auton siihen. Yleensä vielä joutunut hyppimään päällä, että renkaan saa siltäkondin lähtemään vanteelta ja sitten uuden venttiilin paikalleen.

Tulipa tuokin nyt kirjattua, vaikka ei asiaan oikein liity ja voi tietty parempiakin tapoja olla.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.02.2011, 22:08
mäksä:n Avatar
mäksä mäksä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 21.05.09
Sijainti: nakkila
Viestit: 4.925
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska Näytä viesti
Lueskelinkin jo joltain prätkäfoorumin vinkkejä, että astianpesuaineliuosta tai jotain muuta saippuaa suihkimalla... Kyseessä mulla on 15" mangelssin peltivanteet. Pitänee hakea vielä rengasrauta biltemasta ja lähteä koittamaan.

Fillareitten renkaita tarpeeks rautojen avulla vaihdettuani oon tosiaan oppinut, että kyseessä on tekniikkalaji, eikä niinkään voimalaji. Mittakaava on eri, mutta tekniikka lienee sama
ota nestemäistä mänty saippuaa hiukan laimennettuna ja 2 rengas rautaa ni homma toimii
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kaksin käsin Elmo Jokes 3 01.11.2010 10:00
Myydään 90- luvulla käsin veistetty hirsimökki. Remotecontrol O/M/V Muut 34 20.06.2010 16:31
Varastelua käsin koskematta Offipiru Chit-Chat 23 04.08.2007 09:24
Kovat jätkät vinssaa käsin r2ree Chit-Chat 5 22.01.2007 16:25
Snorkkelin laitto Siperianlutikka Tekniikka & Jutustelu 1 23.11.2005 16:51


Sivu luotu: 04:27 (GMT +2).