![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() 4x4cup suunnistus / säännöt 2011Pari kysymystä päättäjille, jos sattuvat lukemaan palstaa. Miten turvatankki pitää asentaa ohjaamoon että läpäisee katsastuksen? Miten ulkopuoliset kaaret (KIINTEÄT) saa kiinnittää helmapalkkeihin? Tarvitseeko 5mm kotelo vielä vahvistuslappuja?
Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 13.01.2011 11:10 Perustelu: Lisäsin sanan kiinteä... |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kaaren kiinnittämiseen saatiin sähköpostilla tällainen vastaus kun kyseltiin pulttiliitoksella olevien irroitettavien kaarien kiinnittämistä helmapalkkeihin:
" lapun koko on aina oltava 120m2, muoto on vapaa. Lappusääntö koskee kaikkiin paikkoihin tulevia kaaren alapäitä. Jos ainevahvuus on riittävä ja rakenne soveltuva, voi kuitenkin soveltaa sitä paksua puskuria tai helmapalkkia lapuksi. Hitsaa mutterit sinne vahvikelapun taakse.Palkki, johon kierrereikä tulee on mitäilmeisemmin liian ohuella seinämällä, jotta se kestäisi varmasti. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että vähintään pultin vahvuuden verran pitää olla ainevahvuus palkissa, johon kierrereikä ja pultti tulee. Myös palkin vetomurtolujuus pitää olla riittävä." |
#3
|
|||
|
|||
![]()
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79013
Tuolla vähän koittelin kysellä mitä tuo uusi tankkisääntö tarkoittaa (mitä ilmeisesti tarkoitat?), mutta vastauksen perusteella säännöt ovat selkeästi kirjotettu eikä vaadi selvennöstä. T: nyybibaxxter |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ihmettelinkin miksei säännöt hakusanalla löytynyt tekniikka osiosta mitn, keskustelu on hiukan vikapaikassa...
Kysyn kuitenkin, miksei sääntömaakarit voi (osaamisesta ei varmastikkaan jää kiinni ![]() No joo, turvatankin kiinnitys menee meidän osalta siis niin, että laitamma pojan kaukaloon lattiaan tehtyy syvennykseen ja huohotusputki ulos katosta... Turvakaaren kiinnitys on vielä hiukan auki, tarkoituksena oli hitsata kaariputki helmapalkkiin kiinteäksi, mutta ootellaan... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin tämmöisillä ratkaisuilla hyväksyttiin, ja tarkkaan syynättiin..
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
En yleensä kommentoi näitä tekniikkakysymyksiä, mutta kirjoitetaanpa vähän.
Ideana tankki säännössä on se, että voidaan hyväksyä ihan itsetehtykin tankki, mutta sen pitää olla oikeasti turvallinen. Tankista / muista säiliöistä ei normaaleissa kilpailutilanteissa pitäisi päästä valumaan auton sisälle mitään tai rikkoutumaan. Eli korkki ei vuoda sisään vaikka oltaisiin katollaan, irtonainen maastotunkki ei pysty tankkia rikkomaan, tankki ei irtoa kiinnikkeistään esimerkiksi äkkipysäyksessä, huohottimista ei valu sisään nesteet jne. Tankista ei siis normaaleissa kilpailuissa esiintyvissä tilanteissa saa valua nesteet ohjaamoon. Eli vapaat kädet toteuttaa, mutta pitää oikeasti olla turvallinen, eikä toisen maailmansodan jäämistöstä kaivettu jerrykannu vanhalla oluttölkillä penkinalle kiilattuna. Jos kiinnitetään kaaria helmaputkiin / runkoon, niin kiinnityksen tulee vain vastata kestävyydeltään koriin kiinnitystä. Jos palkki on vaikka sitä 5mm paksuista, niin eiköhän se kunnolla hitsattuna ihan kiinnikelapusta käy. Sulla silloin vain sattuu olemaan se metrin pituinen kiinnikelappu niissä alapäissä, joka on sitten koriin hitsattuna tai pultattuna :) Tässä päädyttiin sananmuotoon "vastata kestävyydeltään" sen takia juuri, että pystytään vähän elämään tulkinnoissa. Ennen muutostahan tiukasti tulkiten sääntöjen mukaan tuli kaaret olla aina kiinni vahvikelapulla korissa. Johonkin mätään runkoon hitsattu ei varmasti kelpaa (ei vastaa kestävyydeltään), mutta oikeasti tarpeeksi vahvaan materiaaliin kiinnitetty menisi läpi. En lupaa että tämä tulkintani olisi mikään täydellisesti oikein, mutta tämä oli ideana näitä muutoksia tehdessä. Lopullinen tuomio kuitenkin tulee siinä vaiheessa, kun jostain jutusta on riita ja cupkomitea rupeaa keskenään tappelemaan miten tätä sääntöä pitääkään tulkita:) (Tarkoitus / sanamuoto) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Asiakastilauksena UAZ 469 4x4cup Standard-luokkaan | Kelaperse | Maasturiprojektit | 128 | 16.04.2013 19:04 |
LADOGA 2011 | Rekisteröimätön | Tapahtumat | 233 | 21.12.2011 17:30 |
Punkalla ajellaan 8.1.2011 | tare | Tapahtumat | 34 | 13.01.2011 10:00 |
MMC:n ajopäivä 1.1.2011 | ez-boy | Tapahtumat | 19 | 05.01.2011 17:02 |
Off Road säännöt 2011 | -B- | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.09.2010 18:52 |