![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tulokkaan rasittavia ? kysymyksiä raadille.Moi, Sori jos on väärä thread,näin ensialkuun,mutta jostain se on alettava. Rekkaroiduin tälle foorumille jo jokunen aika sitten kun rupes tosissaan tekeen mieli rujoa työkaluhenkistä nelivetoa millä pääsis hankalemmissakin paikoissa. Työnkuvani vaihtelee,kesämökkirakennustöistä,metsästys ja retkeilyjutuista kalareissuihin eli usein on tarvetta suhteellisen tilavalle maastokelpoiselle ajoneuvolle. Mitkään citymaasturit ei minua kiinnosta yhtään,en tahdo pelata yliteknisten sähköavusteisten telkkarilla varusteltujen matalien himmelien kanssa sitten laisinkaan,ennemmin etsin kässiini jonkun rujon pelin jota itse laittelemalla voin pitää yllä ja kunnostaa / rakennella parempaan suuntaan,budjetinkin kurissapitämiseksi. Jotenka nyt utelisin että mikähän olisi oivallinen peli teidän mielestänne aloitella, Subaru Justy ei sentään tule kyseeseen,se on jo nähty,heh. Tänään menen katteleen,jos aikataulut natsaa, yhtä Cruiseria jossa on rekisteriotteeseen merkitty 38" rengaskoko,muuta en siitä sitten tiedäkään oikeastaan,lukuunottamatta kahdeksanpaikkaisuutta,vuosimallia joka on ehkä 81-83,ja sen että ko.peliin on paperit. Lisäksi vehkeessä on noin kolme tuumaa nostettu koria rungosta ja muutenkin kait on jo elämässään mettää nähnyt ja aivan kamalan näköinen,rypyssä jne. Mitkään rypyt ei hetkeuta oikeastaan,mua kiinnostaa vaan vauriot jotka estää katsastamisen ja vammat joita ei järkevällä työmäärällä voi korjata leimaamisen mahdollistamiseksi. Eli rungon pitäs olla kutakuinkin suora jne jotta katsastusinsinööri ei ihan heti punakynää viuhuttelis. Mitä muuten,saako tollasesta pitkästä vehkeestä lain silmissä pätkiä hiukan rungon takapäätä saati vetää/nostaa vinssin petiä jottei se ekana osuis metässä ojissa jne ? Kone on tässä katsontaan tulevavaas menopelin rauniossa kolmelitranen vapari...siihen kai saa hj61 ??? mallista turbo-yhteensopivan pakosarjan? vai kaipaako tuollainen suuri rohjake ensitöikseen föönin pellin alle,riittääkö myllyssä "ryki" ? Kokemusta ahtamisesta mulla on,bensakoneisista autoista sekä prätkistä. Koska itse tekeminen kiinnostaa enempi kuin minkään tarpeettoman heti ostaminen,on ehkä aiheellista sanoa että omaan ammattitaidon puikko-tig-mig hitsauksiin,olen töikseni tehnyt lujuus/kolaritestattavia alumiini/rst tuotteita,niin levystä kuin putkiosistakin,sen lisäks perusjyrsinnät ja tarkemmatikin sorvaukset onnistuu omin käsin ja pääsen aika-ajoin myös ko.koneita käytteleen,kunhan itte raahaan pajalle materiaalit. Olen tehnyt töikseni niin raskaan puolen kuin työkoneiden,kuin myös hlöautojen asennuksia laidasta laitaan,laatikkorempoista vetokoukun asentelun ja suurinpiirtein kaikkea siltä väliltä,ihan heti ei mene peukku suuhun eikä kai työkalutaakn lopu. Vaativimmissa sähkötöissä meneekin sitten peukalo suuhun,joten pysyttäydytään hyvin yksinkertaisissa sähköhommissa,haaveilen lähinnä lisävaloista ja extralaturista,että jos sellaset sitten johokin sais kyhättyä ![]() Muuta osaamistani joka edesauttais ehkä maasturissakin,en heti keksi. Lämmin halli olis kyllä käytössäni paljonkin,auto kun olisi tälaisen suuren hallin kupeessa säilössä jasinne sen saisi tarvittaessa muutamaks päiväks kerrallaan repiä laitettavaksi,ja ko mestass aon mig ja tig vehkeet,levyleikkuri ja kanttikone 3mm paksuuksiin asti,eli sielä hoituis peltityöt ainakin helposti,konestustyöt taasen 10 min ajomatkan päässä iltaisin. Jokkisautoja kun olen aikanaan kasaillut niin en pelkää suurienkin lattiapalojen uudelleenpellittämistä jne...muutenki......oikeestaan...maasturini ulkoasu siis saa huoletta olla samaa tasoa kuin paljon ajetut jokkisrassit,eli se lienee kuvaa aikalailla hyvin sitä mitä ajoneuvoni ulkoiset piirteet saa olla jo hankittaessa ![]() Sillain mulle ei ole vielä varmaksi katsottuna mitään tiettyä autoa,se määräytyy ensi-sijaisesti hinnan mukaan,koska kiirusta projektilla ei ole, tämä pitkä ruiseri vaan nyt olis helposti katsottavissa ja kuskattavissa pajalle ja sillä on edukas hinta,johtuen erittäin rujosta kuosista,jne. Rujo kuosi ei miunua haittaa yhtään,niin kauan kuin leiman siihen saa,eli en todellakaan ole koppaa kyttäämässä,että onko ruostepilkkua vai puuttuuko joku lasi jne. Sekavakshan tämäkin meni,anteeksi,mutta jos jollakulla on järkeviä vinkkejä mitä ensimaasturissa katsoa tai ehdotuksia mikä ois hyvä aihio,johon saa itse tekemällä aikaseks maastokykyä. Juu,tiedän että "kerralla ostamalla kunnon vehkeen" säästän hikee,verta ja kyyneliä....mutta itte tekemällä opin ajoneuvoni tuntemaan ja reklamaatiot voin esittää peilin edessä jos joku osa poikii taipaleella.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Runkoa saa lyhentää takaa ja edestä, mutta ei välistä. Vinssiä saa tunkea mihin parhaaksi katsoo, mieluummin mahdollisemman syvälle alas kun ylös.
peli lienee bj45, olisko siinä se 3B neloskone vai kutonen jaktais olla 3.5l? ei ainakaan neloskoneeseen tota 61 pakosarjaa, mutta kai se siihen isompaan saa . |
#3
|
|||
|
|||
![]()
jaa-a, tuossa parin tunnin päästä ehkä on heittää kuvaa moisesta,niin joku sen osannee tunnistaa,mulle ei noi kaikki tyyppinimet sano mitään ja puhelimessa olin kuulevinani että se on ??-60...hoojii tai beeji,piru kui muistasin,ja koneeks sano että kolmelitranen diisseli.
juu,ajattelinkin niin että jos rungollisen laitteen koria sa amuutenkin yleensä (wanhat jenkit ) muokata suht vapaasti niin mikseis sitten vastaavalla rakenteella olevaa maasturin koriakin vois muokata,mutta se ei ollut mulle selkeää että voiko ylityksiä lyhentää noin vaan runkoaisojen päitä pätkimällä,Kiitos tiedosta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
HJ on hyvä rakennusmiehen auto, perä laita taittuu sirkkeli pöydäks...ja on siintä hyvä laitella okt:n ikkunoitakin, matala mallisemman rakennuksen räystäs laudoitus hoituu katolta käsin
![]() Ja mites perus duunarin hilux? Kulkis sit pitkät tavarat vähän mukavammin ja LUULEN että maasto ominaisuudet onpi paremmat kuin tuossa Hj sarjalaisessa... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Osta gee mese-sillä pääsee ja pärjää.Toki jos haluat tosisti rakentaa ajoneuvoas niin sitten tojota-Suomen rakennelluin maasturi-Pakko rakentaa että etenis maastossa edes hivenen nimim.vakio volvo ja gee mese...
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Volvo! ei tarvii pitää kun kipeetä p**lua ja todella tilava ulkomittoihin nähden. Toki löytyy niitä huonojakin puolia
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ihme hj jos on 3.0l diesel, niitä tais kyllä olla 8 paikkasena higroof mallia, tia oliko se nyt 9 paikkanen
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ainakin wanhoissa,onko ne ny sitten ykkös-kopan hilukseissa,on aivan mahdotonta istua,en mahdu sinne ratin ja jakkaran väliin kuin ehkä isolla kenkälusikalla,tarttis tehdä hytistä joku köyhänmiehen king-cab tyyppinen. 192cm pituutta mulla,ei vaan mahdu ei,hanttarinkin puolella polvet on kiilaantunu ärsyttävästi kojelautaa vasten ja pää on kii katossa jne. Mille ihmeen pygmeille noi on edes mitotettu ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Munlaisille pygmeille
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
mistään muusta en ton väliseinän osalta tiedä, kuin sen että kyllä hj60 tarkenee. Itsellä on mallista 61 hiukan kylmempiä kokemuksia.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Suosittelisin pitkän mallista suzukia. Tilaa on melko paljon, osat ovat halpoja, ja offroad-osaa ja kilkettä löytyy kyllä enemmän kuin on rahaa ostella, ja maastokelpoisuus on erinomainen!
![]() Ja suzukeissahan ei rungot tunnetusti ruostu käytännössä ollenkaa, toisin kuin lähestulkoon kaikissa muissa... ![]() Suzukilla ajaessa joutuu kyllä hieman kuuntelemaan "oikeiden maastoautojen" omistajilta väsyneitä koppimopo ja mönkiävitsejä, mutta maaston puolella nekin puujalkavitsit yleensä unohtuu kun susukit menee menojaan. ![]()
__________________
-Pauli- |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
yhteen susnaankin törmäsin,siinä oli jotkut käännetyt vanteet,korotusta ja vinssiä,tekniikkapuolell tais olla hiacen+ laatikkoo ja tojotan kone,oisko ollu 1.6-1.8 tc,MUTTA ei papereita = pakko unohtaa. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Nyt alkas näyttään siltä että heti vuoden alusta saisin ton mainittemani ruiserin noudettua,kun sain ns.joutorahaa (onko sellaista edes..).
Muutaman muunkin kävin tsekkaamassa mutta on hinnat sellasia että ei pysty venyyn,vaan pitää alkaa edullisesta raadosta kyhäileen vaivan kanssa. Joten udellaas lisää. Mitä kaikkea,pitää meikäläisen haalia kasaan jotta cruiseriin saapi turbon,olettaen että pysytellään cruiserin omissa pakosarjoissa ja puhaltimissa...ilmeisesti syöttöpupumppu on hankittava myös,turboversiosta,ja jotain putkia jne. Intercooler mulla olis yks tallissa,senkin vois tuohon tuupata maskin taakse aika iisisti. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Njoo
Soan teko sun taidoilla ei ole oikeasti kova homma, ehkä 4 päivän illat, ja kun muistaa tehdä kiertymisenestotangot(traction bar) niin ei ole mitään ongelmia kestävyyden suhteen ja joustot on ihan kohtuu hyvät. Jos siinä autossa on oikeasti arbin paineilmatoimiset tasauspyörästön lukot niin ne jo maksaa joitain tonneja ja on kestävät hyvällä mäihällä voi olla välityksetkin vaihdettu tiuhempiin. tollaisen turbottaminen on n.6 tunnin homma, ei muuta kuin vanhaan pakosarjaan hitsaa sopivan laipan ja ct26 tai vastaava siihen kiinni,syöttöä sopivasti lisää niin persdynolla tuntee jo tehojen kasvun siitä on hyvä sitten jatkaa, jos tekee mieli alkaa hifistelemään. HJ:tä on kiva rakennella. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
joo mä olen koittanu etsiskellä täältä noita soa juttuja ohjeistukseksi mutta ilmeisesti lontoon kielellä ois jopa jotain tyyppikohtasta tarkempaakin askel-askeleelta tyyppistä juttua jollain sivustolla.
välityksien suhten ei tuntunu olevan omistajalla mitääm tietoa. tällä on ajettu jotain harrastetason tai joidenkin katulaillisten sarjassa kisaakin......<jos oikein ymmärsin.menestyksestä ei mulla sitten taas tietoa ole ![]() Viimeksi muokannut Nasum : 20.12.2010 20:28 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mj kysymyksiä. | niko69 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.06.2010 10:18 |
Kysymyksiä HJ-45:stä | burton | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 16.05.2009 16:04 |
2LT-II kysymyksiä | Samppa79 | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 14.08.2006 13:15 |
Kysymys raadille.... | Chit-Chat | 6 | 15.11.2004 18:38 | |
Kysymyksiä 86:sta | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 15.10.2002 09:02 |