![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() BJ 42 rivipumppuTurbotin BJ,n viikko takaperin, aukaisin edicin vivun topparista käsittääkseni syötön selälleen ja käänsin kaasuläpän yläpuolella olevan alipaine nipan 180astetta jonka jälkeen kone rupesi vetämään hyytymättä kierrokset loppuun saakka. Nyt kiinnostaisi mitä muita säätöjä tuosta pumpusta löytyy. Alipaine kalvon kannessa on talttapää ruuvilla oleva säätö jota en saanut liikkumaan ja toinen säätöruuvi on sen alapuolella, oikein sinetöity ja kuusikanttisen suojahatun alla, tämän säätelyllä ei ollut ainakaan tallissa mitään vaikutusta koneen käyntiin/savutukseen joten palautin sen aikaisempaan kohtaansa. Elikkä nyt kone pelaa ihmeen hyvin mutta oisko tuosta mahdollista säätää vielä syöttöjä isommalle ja tehoa lisää, nyt ei savuta alkutuprausta lukuunottamatta ja ahtopaineet pysyvät aika alhaall 0,6baarissa maksimissaan. Tässä on vielä palstan syövereistä löydetyt kuvat pumpusta jossa ensimmäisessä säätöruuvit näkyvät, ylempi on suojakupin alla.[IMG]file:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG][IMG]file:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-2.png[/IMG][IMG]file:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot.png[/IMG]
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tulipa näköjään pienenlaisina nuo kuvat enkä osannut muokata viestiä joten laitoin ne nyt isompana.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ekassa kuvassa vasen sinetöity nänni on kierrosrajoittimen ruuvi.
Mitä syvemmällä niin sitä vähemmän rajoittaa syöttöä yläkierroksilla.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#4
|
|||
|
|||
![]()
No se selittää miksi sen säätö ei tuntunut vaikuttavan mihinkään, säätelin sitä edestakaisin ennen kuin olin kääntänyt kaasuläpän yläpuoleisen alipaine nipan 180 astetta. Ennen nipan kääntöähän meno yläkierroksilla alkoi hyytyä kun ahtopaine alkoi nousemaan. Voisiko tuo suojakupin alla oleva säätö olla tyhjäkäynnille, ainakin pumpun kara toppaa kaasu kiinni tuohon säätöruuviin?
No löytyykö tuosta pumpusta muita säätöjä tai mahdollisuutta saada lisää syöttöä, nyt tuo näyttää melkein joltain ekodieseliltä kun savua ei putken päästä kierroksilla juuri tule! ![]() Joku entisistä omistajista oli laittanut alipaine kalvon päällä olevan jousen alle rikan, kaiketi juurikin syöttöä lisäämään, jäykemmällä/pidemmällä jousella saisi myös syöttöä lisää? Vai olenko täysin hakoteillä tuon pumpun toiminnasta? ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Turbotuksessa sen alipainekalvon jousen venyttäminen tuplapituuteen saa lisäämään syöttöä aika mukavasti.Omasta turbotetusta BJ.stä venytin sen jousen ja savua ja voimaa löytyy ihan yläkierroksille asti.Tuli aika herkkä kylmäkäynnistykselle myös,vetää pakkosyötön tappiin starttauksessa ja rauhottuu vasta kun turbo lähtee puhaltamaan kunnolla.Tyhjäkäynti tuli vähän hörsköttäväksi mutta lämmetessä rauhoittuu.Se jousi on tuon ylemmän kalvon alla,neljällä talttapää pultilla kansi kiinni.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ Viimeksi muokannut elhapero : 14.12.2010 16:56 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuolla lopussa kuvaa miten syötön hammastankoon saa lisää liikettä => lisää soppaa.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28682
__________________
- eskimo kaenuusta |
#7
|
|||
|
|||
![]() pumpppu
hieman asian vierestä, mut mikä se nappi on siinä edicin liikkuessa toiseen suuntaan. toiseen suuntaan sammuttaa moottorin ja toisessa suunnassa on tappikatkaisin vastassa. mihin vaikuttaa?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Se jousikuormitteinen vaste on pakko syötön palautus.Eli startatessa edicci vetää syötön "tappiin" eli ohi sen jousivasteen,ja starttauksen loputtua se jousi palauttaa sen liipottimen normaali alueelle.
Mutta asiaan. Itellä on ollu pumppu kohta pari vuotta joutsenon dieselissä laitettavana,erehdyin sanomaan että ei ole kiire ja joskus viime keväänä kävin sitä viimeeksi kyselemässä...Ei ollut vielä silloin valmis. Alkaa taas tuo polttoaine maksamaan sen verran että olisi kohta säädöissään olevalle pumpulle tarvista. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onkohan muilla parempaa sanottavaa noista dieselkorjaamoista tai pumppupajoista
ja kuka niistä osaa laittaa bj:n pumppua. Niin ja itsellä on nyt 1.5 bar:n ahdot. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ootko kokeillu meneekö paremmin tai huonommin pienemmillä paineilla. Nii ja onko Cuuleri?. Äkkiä kuulostaa tuo 1.5 baaria kovalta kun koneessa 22 puristukset...
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vähän ohi aiheen mut mitäs öljyä käytätte ton rivipumpun voiteluun kun vissiinkin joutuu jollain tippakannulla laittaa erikseen? Samaa kun moottoriöljy?
|