![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Starttiapuja hitsikoneestaPakko raportoida kun meni niinkuin elokuvissa Åkermanin startti aamulla. Koneessa akut tyhjänä eikä kunnon akkuja lähellä. Ei edes yrittänyt startata. Kaveri kuittasi, että kai sulla hitsikone tontilla ja olihan se. Akkukaapeleilla invertteri kiinni koneeseen. Puikko-osa plussaan ja maa runkoon. Jännitemittari kaveriksi monitoroimaan akkujen jännitettä. Hitsikoneen virran säädöllä esiladattiin akut 28-32V jännitteellä about 10 minuuttia. Virran säätö on tosi tarkkaa. Hyppää jännite nopeaan vaarallisen korkeaksi. Kokoajan pitää säätää. Hitsikoneen lepojännite on kuitenkin luokkaa 60V. Kun akuissa sen verta voimaa, että solenoidi jaksoi kytkeä startin tulille niin virrat kaakkoon invertteristä ja kone tulille niinkin ei mitään. Jännite pysyi noin 24 voltissa startin aikana. Jännitemittari on ihan pakollinen tässä hommassa. Muuten tulee akut silmille.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#2
|
||||
|
||||
![]()
samanlaisia hurjia tarinoita kuullut myös, kuinka käynnistetään vanaja puikkokoneella, ja ilman mitää jänniemittareita
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Joskus aikaa sitten isäukko lataili isoja koneen akkuja vanhalla Kempin suuntaajalla pikkuvirralla eikä ne siitä halkeilleet. Tuo käynnistys oli kyllä ihan uutta...pitää joskus muistaa (tosin on hj että saa myös 24v). Töissä katsoivat hoomoilasena kun ekan kerran näkivät kuinka kuorma-auton rengas nousee vanteelle pilotilla
![]() Viimeksi muokannut Yölento : 20.10.2010 19:50 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Naapurin vanha majori on kanssa lyöty tulille Hakaksen isolla tasurilla, kun ei muuta keksitty. Akussa oli vähän paukkuja, muttei ihan jaksanu kunnolla pyörittää, niin maakäpälä startin johtoon ja puikolla runkoon pikku hippaus. (Majorissa oli päinvastaset sähköt, plussa rungossa)
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kempin Tylarcilla pistettiin Norjassa pakkasaamuna scania tulille.Eikä ollu mittareita...
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä siinä varmaan tieto lisää tuskaa mutta rajuja jännitteitä sinne saa akuille ilman mittareita.
Tuossa mun invertterissä on 10-160A virta-alue nupissa ja jännite oli sen 28-32 V 10-30A virralla. Siitä kun nosti niin jännite kiipeili pahimmillaan 50 voltissa. Maa oli tosiaan rungossa ja kun virtaa meni liikaa niin päävirtakytkimestä alkoi tulla käyttösavua pihalle. Poltti vissiin rasvoja pinnoilta ![]()
__________________
- eskimo kaenuusta |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kuollut Hiivatti (iveco) pakkasyön jälkeen, ei etes merkkivalot syttynyt. 80-120 ampeeria suoraan vanhalla kempin muuntajalla virtaa tyhjiin akkuihin.. ja lähti melkein kuin palmun alta käyntiin. Edellyttää muuten että kaveri on avainta kääntämässä samalla hetkellä kun virtaa tumppaa akuille
![]() |