Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.04.2010, 21:27
teg teg ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.04.10
Sijainti: vaasa
Viestit: 30
Perusasetus

Toyota B moottorin ahtaminen


Mitäs muutoksia pumpulle täytyy tehdä ahtamisen yhteydessä? Oisko jollain räjäytyskuvia pumpusta?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.04.2010, 23:28
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Ei mitään. Syötöt tappiin ja jos haluu säästää niitä pumpun kalvoja niin poraa toiseen letkuun 3mm reiän ettei ahtopaine riko sitä eikä paina syöttöjä alas.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.04.2010, 23:31
teg teg ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.04.10
Sijainti: vaasa
Viestit: 30
Perusasetus

Moottori on minulle vielä hiukan vieras, joten en tarkkaan tunne pumpun toimintaa jne. Käsittääkseni imusarjasta ja jostain muualta lähtee pumpun kalvolle letkut. Mitä suurempi paine (tai mitä pienempi alipaine) kalvolla on, sitä suurempi syöttö? No jos alunperin pumppu on suunniteltu max 1 bar absoluuttista painetta, niin onko kalvon toisella puolella kenties jokin jousi jossa on varaa vielä ylipaineelle mentäessäkin?
Miksi muuten kalvolle menee 2 letkua?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.04.2010, 00:25
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja teg Näytä viesti
Moottori on minulle vielä hiukan vieras, joten en tarkkaan tunne pumpun toimintaa jne. Käsittääkseni imusarjasta ja jostain muualta lähtee pumpun kalvolle letkut. Mitä suurempi paine (tai mitä pienempi alipaine) kalvolla on, sitä suurempi syöttö? No jos alunperin pumppu on suunniteltu max 1 bar absoluuttista painetta, niin onko kalvon toisella puolella kenties jokin jousi jossa on varaa vielä ylipaineelle mentäessäkin?
Miksi muuten kalvolle menee 2 letkua?
Minkä merkkinen/mallinen pumppu? Toi morkoolihan on sitä varten ettei pumppu anna täysiä syöttöjä alkuun vaan nostaa syöttöä ahtopaineen nousun mukaan. Tämä tomii myös savutuksen estona. Siitä kellon päältä olevasta ruuvista saat alasyöttöä lisää ja pumpun kannen takaa syöttöä ja kierroksia... tai näin ainakin useammissa bosch pumpuissa. Ohessa kuva mersun morkooli pumpusta jos olis yhtään apua...
Click image for larger version

Name:	mersun pumppu.jpg
Views:	1424
Size:	69,4 Kt
ID:	12110
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.04.2010, 12:51
teg teg ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.04.10
Sijainti: vaasa
Viestit: 30
Perusasetus

Pumppuhan on Toyotan b moottorin alkuperäinen (imukone).

Miten tuossa mersun pumpussa toimii tuo savutuksen esto? Miten se hidastaa syötön nostoa?

Entä jos veisi kalvon taakse turbon tekemän paineen suoraan ja pienellä kuristuksella toiselle puolelle läpän jälkeen paineen?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.04.2010, 19:50
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja teg Näytä viesti
Pumppuhan on Toyotan b moottorin alkuperäinen (imukone).

Miten tuossa mersun pumpussa toimii tuo savutuksen esto? Miten se hidastaa syötön nostoa?

Entä jos veisi kalvon taakse turbon tekemän paineen suoraan ja pienellä kuristuksella toiselle puolelle läpän jälkeen paineen?
Sielä on kellossa kalvo joka liikkuu ahdon noustessa ja samalla antaa mekaanisesti enemmän poltto ainetta. Morkoolin päällä olevasta ruuvista säädetään sitä alasyöttöä, mikä on ennen ahtopaineen nousua.
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.04.2010, 13:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja teg Näytä viesti
Moottori on minulle vielä hiukan vieras, joten en tarkkaan tunne pumpun toimintaa jne. Käsittääkseni imusarjasta ja jostain muualta lähtee pumpun kalvolle letkut. Mitä suurempi paine (tai mitä pienempi alipaine) kalvolla on, sitä suurempi syöttö? No jos alunperin pumppu on suunniteltu max 1 bar absoluuttista painetta, niin onko kalvon toisella puolella kenties jokin jousi jossa on varaa vielä ylipaineelle mentäessäkin?
Miksi muuten kalvolle menee 2 letkua?
Kalvon takana on jousi joka pyrkii painamaan syöttöä täysille.
Kaasuläpän kohdalta lähtevä letku puolestaan menee samalle puolelle kuin jousi ja alipaineen vaikutuksesta pyrkii vähentämään taas vähentämään syöttöä.

Ja se ylempi letku menee sinne kalvon toiselle puolelle joten loppujen lopuksi se imusarjassa virtaavan ilman massa ja/tai paine ero on se joka sitä pumppua ohjailee.

Ja kun kyseinen keksintö turbotetaan niin ilmamassa lisääntyy jolloin sen ylemmän letkun nipan ohi virtaavan ilmanmäärä lisääntyy myös jolloin taas sinne kalvon toiselle puolelle menevän ilmanpaine nousee myös,josta aiheutuu se että kun ahtopaineet nousee ja pitäisi olla kivaa,niin syötöt pienenevät ja hauskuus loppuu heti alkuunsa.

Johon on ratkaisuna se että joko poraa siihen letkuun sen kolmen millin reijän,jolloin ylipaineet pääsee karkuun.
Tai kääntää sen nipan ympäri ja hakee siihen tarkalleen oikean asennon jolloin ohivirtaava ilma tekeekin aavistuksen alipainetta(verrattuna vallitsevaan ahto paineeseen)ja näin päästää syötöt nousemaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.04.2010, 17:30
teg teg ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.04.10
Sijainti: vaasa
Viestit: 30
Perusasetus

Entäs jos kalvohässäkkään laittaisi kaksi jousta siten, että normaalipaineessa kalvo on noin puolessa välissä. Eli välillä 0-1bar (absoluuttista painetta) kalvo liikkuu noin puolet liikerastaan ja ylipaineella sitten vasta se taistelee toista jousta vastaan jolloin pumppu pääsee yli 50% arvoille. Ymmärsittekö?

Löytyykö tuosta pumpusta tai moottorista ahdettua versiota josta löytyisi suoraan oikeat osat?


Ps. Kyllä kai tehot nyt yli 20% nousee jos siinä on imukoneena 80hp ja jos ahtaa 0.6-0.8bar + välijäähy, niin kyllä nyt 100-120hp pitäisi saada?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.04.2010, 17:50
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Kun tehot mitataan pyöristä niin sinne voimalinjaan häviää yllättävän paljon,eli sen puoleen ei ole hätää.

Slck:n sivuilta löytyy tuosta turbottamisesta aika paljon asiaa eli kannattaa lukea myös sieltä miten päätä on hakattu b ,ja 3b ja 2h moottorien lohkoihin.

Siis sen syötön säätö perustuu paine eroon kalvon eri puolilla.Se ahtopaineen määrä ei siihen vaikuta paitsi sen mitä edellä jo kerroin.

Yksinkertaisin konsti saada se ahtopaineen mukana nouseva maksimisyötön määrä lienee rakentaa joku kalvosylinteri hässäkkä siihen sammuttimen yhteyteen mutta siitä ei nyt varsinaisesti ole mitään hyötyä (muuta kuin värkkäämisen ilo).

Maksimi paineet kannattaa juurikin jättää alle kiloon ehkä 0.8-0.9 koska ei sieltä vakio pumpusta tule soppaa niin paljon että kovemmista paineista olisi mitään hyötyä.

Minkäs turbon meinasit laittaa?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.04.2010, 13:27
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Ei mitään. Syötöt tappiin ja jos haluu säästää niitä pumpun kalvoja niin poraa toiseen letkuun 3mm reiän ettei ahtopaine riko sitä eikä paina syöttöjä alas.
Tai kääntää sen ylemmän letkun nipan 180 astetta ympäri.

Ja joka tapauksessa siihen kannattaa ostaa se uusi kalvo jo valmiiksi koska todennäköisesti se vanha on jo aika haperoa,ja menee samantien puhki.Ja sen kalvon saa ostaa jostain diesel huollosta motonetti ei niitä myy.

Ja kun se kalvo menee puhki niin syötöt menee täysille ja silloinhan moottori ryntää täysille kierroksille.

Itse laitoin siihen ylempään letkuun varoventtilin joka aukeaa jossain kiloin kieppeillä eikä ole sen jälkeen kalvoja mennyt.
Dumppi ajannee saman asian???

Mikään raketti ei tuosta tule turbottamallakaan mutta antaa se silti mukavasti lisäpotkua.

Ja koska varmaan seuraavaksi kysyt katsastusta niin se onnistuu ja vaatii dyno lapun.Takapyöräteho ei luultavasti nouse yli 20 prosenttia. Ja jos nousee niin aina voi syöttöjä sen verran pienentää ettei mene yli.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota H moottorin manuaali tepa78 Tekniikka & Jutustelu 4 04.11.2012 14:27
M: toyota 2L moottorin männät azizp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 06.08.2009 16:24
O: Toyota RJ-70/22R moottorin kansi tvn O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 17.11.2007 21:37
m:moottorin alakerta toyota 2.4d 2L2 toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 17.11.2007 00:03
M: Toyota LC 5-syl moottorin ruiskutuspumppu A-P O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.08.2006 10:54


Sivu luotu: 04:14 (GMT +2).