![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tarttis apua laser leikkauksessaRakennan parhaillaan Juuson Suzukiin COP (coil on plug) sytytysjärjestelmää. Moottorin asentotieto on tarkoitus lukea vauhtipyörän hammaskehältä. SJ413:n hammaskehällä on 100 hammasta mikä tarkoittaa melko suurta (13...15kHz) taajuutta koneen maksimi kierroksilla. Olen miettinyt millä voisi testata Hall antureita. Hyvä testipenkki tulisi jos saisi hommattua rälläkkään teräslevystä leikatun hammaskehän. Hammaskehä pitäisi olla 4-6mm plootua, keskireikä rälläköissä käytetty 22,5mm ja halkaisija noin 125mm. Ulkokehällä oleva hammastus olisi noin 3mm harjaa ja 3mm lovea. Syvyys 3mm. 65 hampaalla halkaisijaksi tulisi noin 124,14mm. Löytyisikö listan lukijoista ketään jolla olisi laser leikkuri käytettävissä ja halukkuutta auttaa tällaisessa asiassa? Vastauksia voi laittaa privaatti postina tai p 0400401021 t. Juha
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Voisiko siihen testaukseen käyttää vaikka käsisirkkelin terää?
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
meinaatkos että hall anturi tunnistaa noin pienet hammastukset ?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
hukkakipinä tyylillä noi menee pelkällä kampiakselin asento tiedolla mut jos meinaa et yksi kipinä löytää oikeen sylinterin ni siihen tarvitaan nokan asento tieto.
Millaisella laitteella tätä on tarkoitus ohjata? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
kysyppäs porlanpajalta. se on plasma mutta tarkka!!
__________________
puukko 2 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Sinnehän pitäis saada se puuttuva hammaskin?
Itse porasin vauhtipyörän kehälle jakopöydässä koloja(36-2) Kököt tuon yhden reiän kohdalla johtuu yrityksestä jyrsiä lovet tuohon muttei saanu käytettävissä olevilla keinoilla vauhtipyörää kunnolla kiinni: Tunnistimen telineellekkin oli valmis reikä: On kiinni kolmella pultilla, yks jää piiloon. Tunnistin kiritään paikalleen tolla yhdellä pultilla, voipi säätää ilmaväliä jos tuntuu tarpelliselta. Hammaskehä lähtee ehjänä irti kun vähän tampilla kiilaa, jos on tarvetta irroittaa. Vauhtipyörä tietty tasapainotettiin operaation jälkeen. Mulla tosin käytössä induktiivinen anturi + vems. Eikö ne halleillekiin ilmota taajuudet millä ne toimii? Ei varmaan ihan millävaan Hallillia toimi noin tiheältä kehältä.
__________________
www.OFFROADOULU.com Viimeksi muokannut Rak : 02.04.2009 18:34 |
#7
|
||||
|
||||
![]() COP sytytys
Kiitoksia vastanneille.
Systeemistä tulee alusta loppuun itse tehty. Alla muutama kuva. Dokumentoin aikanaan projektin omille webbi sivuille. Tässä kontrollerin softan kehitys menossa Kontrolleri kortti päältä ja alta. Tässä kuvassa sitten niitä antureita. Vasemmalla nokka-akselin remmipyörän eteen funtsattu moottorin työkierron 0-kohdan tunnistin. Keskellä starttikehän hampaita laskeva kampiakselin kulma-anturi. Oikealla pari kaupallista vaihtoehtoa. Nokka-akselin tunnistin on tarkoitus kiinnittää nokkahihnan koteloon. Tässä vielä lähikuva vauhtipyörän hampaista mistä lasketaan kampiakselin kulma. Tämän anturin ominaisuudet ovat testauksen kohteena. Konehan ei kierrä 9000:tta (vaikka mistä minä tiedän kun Juuso pääsee polkemaan) . On kuitenkin hyvä jättää vähän suunnittelu marginaaleja. 9000 rpm tarkoittaa 150 kierrosta sekunnissa ja edelleen x 100 hammasta on 15000Hz. Ollaan Hall anturitekniikan ylärajoilla. Sitten kommentteja vastauksiin. Sirkkelin terän käyttö on mielenkiintoinen ehdotus. Tuo ainakin jännitystä elämään! Taitaa vaan olla hankala löytää riittävän paksua terää ilman kovametalli kärkiä. Kyllä kolme milliä on vielä spekseissä. Suzukin vauhtipyörässä hammastus on karkeasti mitattuna: Hampaiden väli 7,5mm ja hampaan kärjen leveys 2,5mm. Vähän on epäsymmetrinen, mutta ei voi mitään. Hukkakipinä systeemin periaatteet on kyllä selvillä. Mikään ei tietenkään estä soveltamasta tätä periaatetta myös COP puolien kanssa. Ohjataan vaan kahta yhtä aikaa. Ainakin ensimmäisen softaversion teen nokka-akselin anturiin + hammaskehän laskentaan perustuen. Tässä vielä linkki 2003 tehtyyn hukkakipinä kokeiluun. Tällä värkillä 410 käy erittäin nätisti. http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/DIS/Dis.htm Lopuksi vielä kysymys tuning virtuooseille. Olisiko jollain vinkkiä mistä löytyisi hyvä malli Suzukin 1.3l koneen sytytys mapista. Itse kun en ole mikään moottoreiden virittäjä. t. Juha |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
nörtti apua tarttis | Jörmelö | Chit-Chat | 7 | 09.05.2007 20:33 |
How about laser war | filii1 | Outdoor hobbies | 19 | 29.01.2006 20:15 |