![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Bj.n haasuläpän nipoista.Kumpi pitää kääntää??Kumpi niistä kaasuläpän nipoista pitikään kääntää reikä alaspäin kun bj.n turbottaa.Koitin katella kuvista mutta kaikissa mitä löysin näytti ne nipat eri suuntiin kuin minun bj.ssä??.Nipat näyttää eteen ja taaksepäin,sille etummaiselle nipalle on kolo kaasuläppään ja reikä ylös,onko tämä nippa se joka pitää kääntää,ja tästä nipasta menee sille kalvolle letku.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kaasuläpän yläpuolinen.
Ja kannattaa kiertää sitä hieman sisään päin. Esim se 1.5 kierrosta. Ja tämän jälkeen kone sitten kiertää katsastuksen savutus mittauksessa vaiikka lelut pihalle!!! Eli savut jossain pajalla ennen katsastusta. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ei niitä tarvi mihinkään käännellä.
Turbo kiinni, syöttöruuvi hanskalokeroon ja solalle. Edit: mitä sen pitäisi vaikuttaa?
__________________
- eskimo kaenuusta Viimeksi muokannut Eskimo : 20.03.2009 16:07 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
hj:ssä heräämiseen vaikutti todella paljon, isolla T:llä
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No miulla vaikutti sen verran,että kun ahtipaine nousi niin syötöt putosi.
Ja nippa kääntämällä homma korjaantui. Miksi? No syöttö pumpussa on kalvo,ja jousi jotka säätää sitä syöttöä,siten että jousi koittaa työntää syöttöä kokoajan täysille,ja alipaine pienemmälle. Kaasu läpän keskellä(ventturiputki?) oleva letku menee kalvon jousenpuolelle,jolloin venttuuri putkessa(vaimikäseoli) virtaava ilma saa aikaan alipaineen,joka vetää kaasuläpän asennosta,ja kierroksista riippuen kalvoa jousta vasten,ja syöttö pienenee. Ja se yläpuolen letku taasen,alunperinhän siinä on reikä ylöspäin,jolloin ohivirtaava ilmamassa(synnyttää ylipaineen),joka menee siitä kalvon toiselle puolen tulee sen alipaineen kaveriksi vähentämään syöttöä maksimikierroksilla. No mitä sitten? Koska ahdin työntää ilmaa ylipaineella,niin 1 bar yli paineella on ilmamäärä,ja massa 2 kertainen alkuperäseen verrattuna,ja kun kaasuläpällä on vielä jonkinmoinen ahdistus.Niin tuo syöttöä pienentävä vaikutus tuplaantuu,eli kun ahti nousee niin syöttö pienenee. No.Kun tuon nipan kääntää toisin päin,eli siten että reikä on alas ,niin siihen tulee ohivirtaavan ilmamassan ansiosta pienehkö alipaine,joka vetää nyt kalvoa jousen työntäessä,siten että syöttö suurenee. Omassa bj:ssä siirsin sen nipan vielä 10 cm ylemmäs,ajatuksena ettei se kaasuläpän ahdistus vaikuttaisi niin rajusti. Vaikutus: Käytös on hieman rauhallisempaa. Joku on ratkaissut saman ongelman poraamalla n.3 mm reijän siihen putkeen,ei kokemusta mutta puheiden perusteella toimii sekin. Dumppi kannattaa asentaa ihan siitä syystä,että se säästää sitä säätökalvoa(mikä menee lähes varmasti hetimiten rikki jos on alkuperäinen,ainakin itellä meni). Ja uusi kalvo. Itsellä on suojana siinä ylä letkussa varoventtiili,joka aukeaa 0.9 bar paineessa.Sen asennuksen jälkeen ei ole kalvoja mennyt(aiemmin n.10 kk välein). Tuota jossain mallissahan on tuo,korkean paikan säätö mysteeri,mitenhän se vaikuttaa asiaan??? Jos joku on asiasta erimieltä/on ratkaissut jollain muulla tavalla,niin saa tyrmätä/kommentoida,koska tuo edellä kerrottu asia perustuu ainoastaan omaan pähkäilyyn,ja käyttö kokemuksiin. ![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No joo. Hyväksytään tuo Andyn selitys.
Ittellä se 3mm reikä putkessa niin herää ilman sen nippelin kääntöä. Se reikäpatentti on Korpivaaran HJ:n turbotusohjeessa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo,tein sen reijän putkeen.Vaikutuksen pääsee kokeilemaan kunhan saan bj.n ulos tallista.Aijemmalla testauksella ei oikein saanut polttoainetta,joutu nostamaan kaasua ja sitten vasta löyty vetoja,nyt tuntui jotenkin herkemmältä paikallaan kaasutellessa tuon reijän teon jälkeen.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ny pitää jo myyrä... | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 22.09.2006 15:18 | |
Parkkipaikalla voi pitää hauskaa | Bruno | Chit-Chat | 8 | 06.09.2006 21:45 |
Muistitko kääntää kelloa? | Käyttäjä | Chit-Chat | 11 | 26.03.2006 14:37 |
Tytöt tahtoo pitää hauskaa | Lars | Mikko Alatalo Fanclub | 0 | 26.07.2002 05:14 |