![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Humalapäissä suunniteltua....Tuossa lueskelin lujuuslaskentakirjaa ja siellä oli voimansiirto akseleiden enimmäiskiertymistä yms... Olisiko mitään ajatusta rakentaa esim vanteeseen ns momenttikytkintä joka luistaisi ennenkuin menee vetareita yms,etenkin käytettäessä ylisuuria pyöriiä voimansiirtoakseleihin nähden? Tuossa kirjassa luki että maksimi kiertymä saisi olla "nykivässä rasituksessa" neljäsosa aste...olen nähnyt vetareitä jotka kiertyneet vähän enemmänkin...
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mahdollistahan tuo on, ei sitä luonnonlait estä. AMK:ssa ollaan lujuusopissa kans just tommosia laskuja laskettu eikä vaadi mitään älyttömän monimutkaisia jippoja. Itse toteuttelisin varmaan paineasetelman avulla, jonka pitäisi alkaa luistamaan juuri ennen kuin akselin leikkausjännitys nousee materiaalin myötörajalle, eli ennen kuin pysyviä muodonmuutoksia akseliin pääsee tapahtumaan. Paha tuota ois kunnolla saada toimimaan, jossei jossain labran vääntöpenkissä saa mittailla milloin se asetelma oikein alkaa luistamaan, ettei mene liian tiukaksi ja akseli antautuu ensin. Akselit myös heikkenevät vanhetessaan jolloin materiaalin lujuus pienee ajan myötä ja teoreettiset arvot voivat olla aika kaukana todellisuudesta.
Vanteen yhteyteen on varmaan aika vaikea sijoittaa, itse laittaisin ennemmin paineasetelman koteloituna vaikka kardaanin jatkeeksi. Tai miten olis vaan luistava kytkin? eikö se aja ihan saman asian ![]()
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan Viimeksi muokannut Jopo_ : 20.02.2009 21:04 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Onhan noita jo noihin brittiläisen maastoautokaluston voimansiirto-ongelmiin ollut tarjolla. Lipsuva napa, siis.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Esimerkiksi tämmöinen, pyrkii vähentämään nykivää rasitusta:
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_59.html Viimeksi muokannut heimali : 20.02.2009 22:11 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
tuohan on vähän kuin rotex kytkin
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eikös se sama tule jo siinä kun pitää kumeissa riittävän pienet paineet?
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |