Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.07.2008, 08:50
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Post

Diff Pegging eli "lautaspyörän tuentaa"


Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta.

Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa?

Rover miehet ovat harrastaneet tämmöistä diff peggingiä eli lautaspyörää tuetaan pinion kohdalta käyttäen liukulevyä.

Harmia vaan ettei ideaa voi ilmeisesti käyttää ainakaan toyotan pikkumurikan kanssa mutta liekkö tämä voisi toimi patrolissa tai muissa vehkeissä joissa periä menee välillä kuin leipää.

Onko kukaan toteuttanut tämmöistä Suomessa ja onko kokemuksia toimivuudesta?

Aiheesta juttua ja kuvia:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_47.html

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=9440&st=40

http://forum.difflock.com/viewtopic....=pegging+diffs

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.07.2008, 10:20
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta.

Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa?
Lautaspyörän paksuudella on kait myös jotain tekemistä asian kanssa. Englantilaiset tekevät muutenkin kaikkea omituista, mutta eivät tässä asiassa ole sentään ainoita, amerikassakin on ihan kaupallinen sovellus: http://www.truehi9.com/
Tuolla sivustolla mainitaan että peggingistä eli thrustblockista olis erityisesti hyötyä, kun ajetaan välitystä "väärään" suuntaan eli coast-puolelta. Ja amerikan monster truckeissa olis vastaava systeemi. Jotain totuutta tässä on pakko olla, eikös tuo pinionin kolmas laakeri periaatteessa ole samasta syystä olemassa. Ja kolmas laakerihan löytyy truehi9:n lisäksi ainakin 14 pulttisessa amerikanakselista?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.07.2008, 10:40
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Wink

Vakiona


Löytyy raskaalta puolelta ainakin ruåtsalaisten revoista vakiona. Siellä johtuu taas lautaspyörän suuresta k:sta.

Ihan pätevä keksintö, mutta pieneen lautaseen ei järkeä asentaa, kuormittaa koppaa melko rankasti, JOS ottaa tukea kiihdyttäessä. Lisäksi liike on niin pieni, jotta välys saattaa mennä nollaksi lämmetessään??? (kuitenkin joutuu "hakemaan" välyksen)

Mutta ehdottoman luotettava jos pyörittää perää "väärinpäin", koska lautasella silloin voimakas murtokulma ulospäin...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.07.2008, 11:31
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Ei ole järkeä asentaa, mutta silti ehdottoman luotettava?
Poliitikon puhetta..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.07.2008, 17:41
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

ehdottoman luotettava jos pyörittää perää "väärinpäin"

Kannattaalukea KOKO juttu, ihan kuin kotonaan juttelis --> takerrutaan VAIN YHTEEN sanaan, ei koko lauseeseen ja asiaan (vähän niinku poliitikot ja lakimiehet!!!):rolle yes:

Mutta täähän onkin vaan VÄHÄN OT...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.07.2008, 05:21
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Eikös tojoissakin (ja monissa muissakin) pyöritetä etuperää "väärinpäin"? Eli siihen kannatais tehä.

paitti että tartteeko tojon perä tuommosta? Vaikuttas olevan rooverin ongelma.

Viimeksi muokannut HJ60 : 21.07.2008 05:28
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.07.2008, 21:58
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Onhan näitä jossain käytetty


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta.

Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa?

Rover miehet ovat harrastaneet tämmöistä diff peggingiä eli lautaspyörää tuetaan pinion kohdalta käyttäen liukulevyä.

Harmia vaan ettei ideaa voi ilmeisesti käyttää ainakaan toyotan pikkumurikan kanssa mutta liekkö tämä voisi toimi patrolissa tai muissa vehkeissä joissa periä menee välillä kuin leipää.

Onko kukaan toteuttanut tämmöistä Suomessa ja onko kokemuksia toimivuudesta?

Aiheesta juttua ja kuvia:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_47.html

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=9440&st=40

http://forum.difflock.com/viewtopic....=pegging+diffs
Joskus aikoinaan kun Vammas tiehöylän perään tein remonttia, niin sieltä löytyi tällainen samanlainen lautaspyörän tuenta...

Hessu
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43
The international rally of classic cars " Gold domes " Avtokosmos Tekniikka & Jutustelu 0 08.07.2008 23:01
Ostetaan 15" japsijaolla joko 8" tai 10" Rotta-Racing O/M/V Renkaat ja vanteet 2 25.06.2008 20:23
auttakaa "Rallikartturi Seppo Kopra video" Unregistered Chit-Chat 5 02.06.2008 10:16
Ostetaan Maastorenkaat 35"-44" 15" vanteille valu O/M/V Renkaat ja vanteet 0 28.05.2008 21:42


Sivu luotu: 13:42 (GMT +2).