![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() BiodieselKäytätkö biodieseliä enkä tarkoita mitään Nesteen 2% :sta vaan oman pellon tai pikaruokapaikan dieseliä. Itseäni kiinnostaisi käyttää, Urjalasta taitaa jo saada. Biodiesel esteröidään metanolia hyväksi käyttäen, jolloin saattaa siihen jäädä metanolia, joten koneessa ei saisi olla luonnonkumi tiivisteitä mitkä joutuvat biodieselin kanssa tekemisiin ja saattaisivat vaurioitua. Tiedätkö onko BJ:ssä tälläistä ongelmaa ? Parempi pitkä ku pätkä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Esteroin -02 kanisterillisen (5l) rypsioljya ja kaadoin sen BJ:iin tankkiin. Se ei ainakaan ollut tommosesta pikkumaarasta moksiskaan.
Siihen ei saata jaada metanoilia vaan jaa metanolia. Helpoimmallatietysti paasee kun jattaa noi esteroinnit valiin ja vain puhdistaa oljyt ja kaataa tankkiin (ei talvella) SLCK 62 FJ Cruiser -08 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pitää paikkaansa että luonnonkumi ei BD:tä kestä, se sulaa pikkuhiljaa kunnes katoaa. Ei autoissa niin hirveästi luonnonkumia ole, se ei muutenkaan kovin pitkäikäistä ole.
Jossain vanhoissa suodattimissa ja ehkä löpön paluulinjassa voi luonnonkumia olla. Itse ajan kesä aikaan 100% BD:llä, eikä siitä mitään suuria murheita ole tullut. Ainut ns. haitta tuossa BD:ssä on että, se liuottaa kaikki aikojen saatossa tankiin/polttoainejärjestelmään kertyneen schaissen joka sitten tukkii suodattimet. Jos ajattelee että BJ:hin BD:tä tankkaa niin suodattimet saa jossain vaiheessa vaihtaa, varsinkin jos käyttää "rikasta" BD seosta. BD:hän on kaikin puolin KESÄLAATUA eli ei kannata alle nollan käyttää. Ottakaapa yhteyttä kun uudenkaupungin suuntaan tulette, niin esittelen suomen suurimman yksityisen BioDiesel tehtaan. -Mettäpörö- Board member of Rauman seudun offroad a.k.a RASOR |
#4
|
|||
|
|||
![]()
En biosta tiedä, mutta synteettinen rulaa
![]() Se HUUTAA joka pelekää!!! |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-Mettäpörö- Board member of Rauman seudun offroad a.k.a RASOR |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onko kellään pääkaupunkiseudun lähiympäristössä "kotijalostamoa"? Olis kiva kokeilla kesällä miten vaikuttaa kulutukseen, nakutukseen, tehoihin yms. tuo biokiisseli. Tietoa mitä osia kannattais ehdottomasti vaihdella 12H-T koneesta ennen moista kokeilua? Oishan se nyt perkele kun HJ ruikkis persiistä ranskisten tuoksua!!!
-knucklebone nyybinä työkoneelta- Note! This message was posted anonymously! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mitä säännöksiä on biodieselin käytöstä? Lähinnä tulee mieleen verotukselliset asiat. Kuinkas sitä kotikonstein saadaan aikaan?
Note! This message was posted anonymously! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
http://www.bioenergialaitosbel.net/verotus.html
Saa biodieselillä ajaa, kunhan siitä on suoritettu riittävä valmistevero ja huoltovarmuusmaksu (tai joku sellainen) Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onpas jäykkää prkl. Siis taasko tuplaverotusta? Tarkoittaen sitä, että eikös noista biodieseliin tarvittavista ainesosista ole jo kertaalleen maksettu verot tähän maahan? Enhän minä mistään mitään tiedä tai ymmärrä mutta silti?
Näillä dieselin hinnoilla rupiaa jo oikeesti kiinnostamaan kaikki missä voi säästää. Ilmeisesti voitelu pelaa noilla töhnillä aika kiitettävästi myös? Jenkkilässähän nuo ovat tehneet vanhoista silakkamersuista hyviä bio-pannuja. Miinuksena ilmeisesti se, että pitää kai jonkunmoinen spesiaali suodatin asentaa, ettei mene letkut tukkoon ajan oloon. Prkl kun tässä taannoin tuli ohjelma aiheesta, mutta kun sivusilmällä kännykkälaskua kasvattaessa sitä seurasin, ei paljon tyhmään päähän jäänyt. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mikä on tänä päivänä biodieselin tilanne suomessa? Ei kai tätä jo laiteta joitain prosentteja kaikkeen dieseliin? Eli öljyja saa vaihdella 5000-10 000km välein.
http://www.biodieselmagazine.com/art...ction-problem/ Lainaus:
Viimeksi muokannut samisami2 : 31.07.2011 13:53 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Luettuani artikkelin vaikuttais siltä, että taas jälleen vanhat nakuvasarat vie voiton uusista. Mikäänhän ei estä rakentamsta vanhan moottorin perään pissaruuttaa ja nokisuodatinta ja tässäkin mainittua pakoputkeen löpön syöttämistä. Jos siis päästöjen puhtaus tippaakaan kiinnostaa. Vanhojen moottorien noki on suurempipartikkelista ja helpompi suodattaa pois virrasta kun mahdollisesti paljonkin vaarallisemmat nanopartikkelit.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Eipä taida suomessakaan saada enää täysin fossiilista dieseliä?
Seuraavana omia näkemyksiä/mielipiteitä Muutama vuosi taaksepäin oli pikkasen ongelmia dsl "palloontumisen" kanssa, ja syy vissiin oli ettei peltoöljy pysynyt liuenneena fossiiliseen.(ongelmat alkoi jo -30c:ssä ja -35c:ssä piti puhaltaa tankin suodatin auki) Ja tuota rypsiöljyä saksalaiset ovat juottaneet ostoskärryllisiä noihin omiin dsl autoihin (nyt suomessa uniikki löytöinä ![]() Noin niinkun perussääntönä: rivipumput: kaikki käy, mielellään kuitenkin pikkasen 2T öljyä ta dsl sekaan jakajapumput: huomattavasti vaativampia kuin rivipumput, mutta Aatun perilliset tankkaa marketin pihassa ruokaöljyä kymmeniä litroja... common rail: Itse en uskaltais kokeilla paljoakaan..... Pumppusuuttimet: ehkäpä vielä vaativampi kuin common rail? Noissa kotikeitoksissa/mielipiteissä on se ongelma, että ne tehdään mahdollisesti täysillä romuilla, ja sitten kerrotaan että saatiin nakkikopilta 30 litraa ranskalaisten paistorasvaa, ja se kaadettiin 400tkm ajettuun 25 vuotiaiseen takamoottoripakuun, ja nokittiin tratista muutama ranskanperuma pois. toimi yhtähyvin kuin virallinen dsl! Epäilempä, ettei suomessa ole pitkäaikaista kokemusta noiden bio-dsl käytöstä vaihtelevissa olosuhteissa. (verrattuna esim. minun hdj:n fossiilisen? dsl kulutukseen) Toki kannatan tuota bio- tukia, tuttavapiirissä peltoa työnä, ei tuottamassa. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
No jos ehkä väljässä lotkomoottorissa toimiikin mikä hyvänsä rasva yhtä hyvin tai huonosti niin...
![]() Just sikspä onkin ihan kiinnostavaa saada jotain järjellä perusteltuja selvityksiä siihen miksi minkäkinlaiset moottorit toimii tai ei toimi biolitkuilla. Tätähän tietty voi testata myös jollain hyväksi kunnostetulla patarautasella rivipumppukoneella. Oliskin erittäin mielenkiintosta kuulla, jos kellään on mitään omakohtasempaa tietoa näistä huolella rakennetuista projekteista ja mielellään ihan mittausdataa ![]() |