![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Plasma GYS Cutter 20 korjausyritysAvataan tällainenkin topikki. Tähän saa sitten kommentoida myös muita plasma / hitsausinvertteri korjaustarinoita. Sain tällaisen paskana olevan ja korjauskelvottomana hylätyn GYS Cutter 20 plasman. Uteliaisuus tietenkin heräsi saisko tämän kuitenkin kuntoon. Tässä ensin alkuun kuva potilaasta.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Helppo purkaa. Muuta helppoa tässä ei sitten taida ollakkaan. Laitteeseen ei ole toistaiseksi löytynyt mitään papereita eikä oikein muutakaan tietoa. Joltain brittien hitsausfoorumilta löytyi keskustelua ja näytti olevan samanlainen vika tai ainakin sen jäljet mitä tässä on. No sielläkin ratkaisuksi tarjottiin "elektroniikan vaihtoa".
Vikakin tai ainakin osa siitä näkyi heti. Invertterin ensiöpuolelta IGBT trankusta korkki pois, poroksi palaneita vastuksia ja murusina olevia pienempiä komponentteja. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Lähtöpuolen tavarat näyttivät ehjemmältä. Myöhemmin mittasin nämä selvästi diodeiksi tunnistettavat komponentit ja näyttivät olevan kunnossa. Haasteet alkoivat heti tästä. Vaikka ovat D-pak kotelossa niin eihän niissä mitään tyyppiä lue vaan lyhyt tunniste. Näistä pintaliitoskomponenttien lyhyt tunnisteista ei ole olemassa mitään varmaa hakutaulukkoa. Tunnistaminen vaatii vinettoa ja istumalihaksia.
No jos kiinnostaa niin kaksi alimmaista on SGB15N120 IGBT trankkuja. Kolmen rivi on STTH2003 diodeja ja kahden rivi STTA1206 diodeja. Ei löydy jokaisesta komponenttikaupasta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Korjauksen kannalta erityisen vaikea rakenne. Invertterin input- ja output tehoelektroniikka rakennettu alumiinipohjaiselle piirilevyille. Kortit sitten liimattu jäähdytysripoihin. Liimaus kyllä irtosi, mutta tollasessa alumiinilevyssä on niin suuri lämmönjohtavuus, että tavallisilla kolveilla turha yrittää irroittaa mitään tuosta levystä. Lisähaitta vielä, että koko paska kastettu lakkaan mikä ei tunnu liukenevan mihinkään. Ei auta kuin mekaanisesti rapsutella vaihdettavat osat esiin. Tuo lakkakerros vaikeuttaa myös tunnistusta useimmissa nykyosissa kun ne vähätkin merkinnät on poltettu laserilla epoksin pintaan. Lakkakerros päällä tekee merkinnät näkymättömiksi.
Vielä selvittämättömiä osia on pitkin korttia räjähdelleet kärpäsenpaskat. No piirtelemällä kytkentää auki ääritapauksessa noita voi vähän arvaillakkin mitä ovat. Tosin trankkujen tyypit, Zener diodien jännitteet ym vastaavat tiedot pitää kyllä saada aika hyvin kohdalleen ennen kuin yrittää korjausta. Tässä ensiö puolella IGBT trankut ovat SGB10N60A (4kpl) Diodit (pienemmät) ovat STTA506 tyyppiä.(5kpl) Kärpäsen paskat vielä tunnistusta vailla. ![]() ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ilman skemoja on todeliista harrastushommaa
![]() Joku johdin sieltä välistä kun kans menny eli kärvähtänyt poikki, niin tekee melkoisen hankalaksi todeta missä katkos, vaikka kaikki komponentit oliskin vaihdettu. Mulla olis kans yks pikkuplasma tuolla tallissa odottamassa inspiraatioita, meni pimeäksi jo vissiin pari vuotta sitten ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#6
|
|||
|
|||
![]() Kyselyä tehtaalle?
Ootko koittanu tehtaan suuntaan kyselyä? Ties vaikka jotain tiedon jyvää heruis..yleensä kai ovat melko ynseitä. Toinen juttu voi olla löytää joku yhteystieto tehtaan suuntaan..
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään kuris servo cutter | tjl | O/M/V Muut | 0 | 17.04.2016 15:01 |
Myydään plasma | jiba | O/M/V Muut | 5 | 23.09.2015 13:51 |
Myyty plasma | ventora | O/M/V Muut | 3 | 17.05.2011 18:36 |
Ostetaan plasma | Lalli bj40 | O/M/V Muut | 2 | 31.03.2011 16:24 |
plasma & lcd | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 2 | 17.12.2008 18:35 |