Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.09.2021, 12:41
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Polttoainetankin oikaisu


Mulla olisi yksi Cruiserin löpötankki joka on isoilla lommoilla alapuolelta sekä myös päältä (liittyen nosturiviritykseen) ja se pitäisi yrittää suoristella kun vastaavia ei käytettynä ole tarjolla.

Aiemmin en ole tankkia suoristellut ja mietin että voisiko sen halkaista rälläkällä, oikoa vasaralla puoliskot ja sitten hitsata ja tinata ne yhteen.

Toinen vaihtoehto olisi nyppiä se suoraksi samalla lailla kuin kolaripellit. Jäykistepokkausten kohdalla olevat lommot ei varmaan tahdo tälleen ehkä suoristua.

Tankki on ollut tyhjänä ja korkki irti pari vuotta. Onkohan vielä räjähdysvaaraa?

Kertoilkaapa omia kokemuksia vastaavista korjailuista.

__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2021, 12:48
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Riippuen tankin muodosta, se saattaa oieta paineella. Ei siis ilmanpaineella, vaan siten, että se on täynnä vettä ja vedenpainetta varovasti lisätään. Tuossa tapauksessa ei ole juurikaan räjähtämisen vaaraa, mutta toki sauma voi revetä tai tankki muuttua väärän muotoiseksi huonolla tuurilla.
Vähän hienovaraisempi tapa sitten on tehdä perinteisellä lommonkorjauksella, mutta se ei ole läheskään yhtä jännää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.09.2021, 06:58
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

No miksi ei paineilmalla?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.09.2021, 08:58
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
No miksi ei paineilmalla?
No siksi, että jos mosahtaa, niin voi lentää teräviä tai painavia esineitä tai sattua korviin. Vedellä paineistettaessa paine häviää välittömästi pienestäkin vauriosta, eli osiin ei saa ladattua sellaista liike-energiaa kuin ilmalla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.09.2021, 19:48
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Minä olen muovitankkia oikonut ihan vaan paineilmalla, mutta jos tankki on jo irrallaan niin turvallisempaa on laittaa ensin täyteen vettä ensin ja sitten syöttää paineilmaa perään kuten jli sanoi. Tai jos loppuu teho kesken niin voihan siihen laittaa vaikka rasvanipan ja sitten rasvaprässillä kunnolla painetta sisään sisään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.09.2021, 21:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Minä olen muovitankkia oikonut ihan vaan paineilmalla, mutta jos tankki on jo irrallaan niin turvallisempaa on laittaa ensin täyteen vettä ensin ja sitten syöttää paineilmaa perään kuten jli sanoi. Tai jos loppuu teho kesken niin voihan siihen laittaa vaikka rasvanipan ja sitten rasvaprässillä kunnolla painetta sisään sisään.
Verkostopaine vedellä usein 3-6 bar, ja sillä pullistuu kantikas tankki muodottomaksi.

Painepesurilla saa kanssa aikaan suurempaa painetta, suuruusluokkaa 150 bar,
Ja rasvaprässillä vielä enemmän, 450 bar leimattu letku räjähti halpis prässillä, kun ruuvipenkissä puristin mäntää sisään, kun epoksikoneen sekoitinputki oli jämähtänyt umpeen.

Minä oikoisin painevedellä, ja jos joku terävä vekki pitää saada nostettua ykös, niin tankkiin vastapuolelle esim. 35mm reikä ja siitä rautakanki sisään, ja vasaralla koputtelee pellin muotoonsa.
35mm reikä helpompi korjata, kun kokonaan halkaistu tankki, tahtoo tuo sauma jäädä vuotamaan, ja kun hitsatessa vielä lämpö vääntelee....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Trukkipiikkien oikaisu, kokemuksia? AH Chit-Chat 29 06.03.2020 12:44
Peltivanteen lommon oikaisu Gravedigger Tekniikka & Jutustelu 25 11.05.2015 23:20
Dieselin kannen oikaisu mikkocap Tekniikka & Jutustelu 7 28.09.2012 16:50
Polttoainetankin paluuputkiasiaa mikkocap Tekniikka & Jutustelu 2 13.03.2012 21:07
S:lle vääntyneiden lehtijousien oikaisu? bluevan Tekniikka & Jutustelu 6 01.11.2011 21:52


Sivu luotu: 07:39 (GMT +2).