![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Bensamaasturia hankkimassaAlkava kevät herättelee autonhankintahaluja. Olen harkinnut luopuvani pitkästä pakupajerosta ja hankkivani tilalle jonkun vähän pienemmän, takapenkillisen henkilöautomaasturin. Kustannussyistä pitäisi katsella bensavehkeitä. Kilometrejä kertyy 15-20 tkm. Aivan tolkuton juoppo ei olisi kovin kiva. Budjetti tällä hetkellä max 8 tonnia. Mitään hc maasturia en tarvitse. Kalareissuja ja muuta ulkoilua kuuluu kuitenkin ohjelmaan liki joka viikko. Lähinnä siis huonoa tietä ja lunta. Jos puskaan tarvitsee pitemmälle mennä, löytyy taloudesta edelleen Bj. Autolle pääkäyttö on kuitenkin työmatka 40 km päivässä. Ensimmäisenä vastaan on tullut grand vitara. Plussia ja miinuksia, kumpi kone 2 vai 2,5l. Onko automaatti mistään kotoisin?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Grand Vitaran XL-7 mallista on sen verran kokemusta, ettei ole mitään järkeä omistaa sitä bensamallina. Ellet aja alle 4000km vuoteen. Jos tulee yli 4000km vuodessa niin diesel malli pieksi mennen tullen käyttökuluissa bensa mallin. Hyvänä esimerkkinä oli kun peräkkäin ajettiin vantaalta tampereelle, dieselissä oli asuntovaunu perässä. Vauhtia 80km/h. Bensamallissa ei ollut mitään kyydissä. Kummassakin yhtä isot mutarenkaat alla. Niin Tampereella tankatessa ne oli kuluttanut yhtä paljon. Sillä erolla, että dieselissä oli tosiaan se vaunu perässä. Se diesel menee melkein puolet pienemmällä ilman vaunua. Bensalla ajeli yleensä joku reilu 300km niin dieselinä mentiin yleensä 700-800km tankilla. Ja ei ole kyllä kauheasti dieselin osalta kulutus eroa siinä onko normi 5-ovinen malli. Koska sellainenkin mulla oli dieselinä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Varmaa siistii ku sataheppanen auto vie 20l sadalla...!
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#4
|
|||
|
|||
![]()
XL-7 mallissa on 2.7-litrainen pata ja 180hv. Mut ei se silti kyllä mikään raketti ollut. Se diesel oli kyllä melkein rivakampi kulkeen. Ymmärtääkseni toi 2.7 pata on ylikokoon porattu 2.5 kone? Joka kait on sama moottori kuin 2.0, mut taas jotenkin ylikokoon tehty? Soppa sille moottorille kyllä maistuu.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Juu ei ole xl malli kiikarissa. Perus gv 2 tai 2,5l koneella olisi varmaan kyseessä. Todelliset kulutustiedot tuostakin toki kiinnostaa. Minkä tyyppinen jakolaatikko näissä oikein on, lyhyt alue ilmeisesti löytyy. Susukiin suhtaudun muuten suurella varauksella, kun parissa saman merkin henkilöauton kanssa on ollut melko työläitä ongelmia.
Muitakin merkkejä sopii toki ehdotella. Kaikki katsotaan ikuisten tojolasien läpi. Jeeppi tai rooveri tietysti ekana mielessä kävi, mutta mielikuva näiden kulutuksesta hirvittää. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ei tod ole ekomalli tämäkään mutta tarjouksia kuunnellaan jos kiinnostaa
https://forums.offipalsta.com/showth...=102878&page=4 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() On siinä mielikuvassa vähän totuudenperääkin... Kannenvaihdon jälkeen, useamman kuukauden odottamassa intoa/sopivaa hetkeä, sähköt irti niin ei tietokone historiaa muistanut. Muutama kymmenen litraa bensaa parin kilometrin ajojen aikana, pääasiassa testausta ja järjestelmän ilmausta niin lukemat oli aika, hmm, messevät... Nyt näkyy kerryttäneen keskikulutusmittariin reilun tuhannen kilometrin matkalla 16,5l/100km, talviajoa ja ei-niin-rullaavat renkaat, kesäkelissä pari-kolme litraa vähemmällä kulkee. Paitsi kun on ostamassa tuommoista, niin sitten "pitää" ottaa lukemista monta litraa pois että saa uskoteltua itselleen ostoksen järkevyyttä. Neljän litran bensakasi, jatkuva neliveto, automaattiaski, omapainoa vähän kolmatta tonnia -siinä hyvä resepti bensakauppiaan suosioon... Mutta eikös vanhojen jenkkien harrastajat ole joskus todenneet kulutuksesta että "jokainen litra kulutuksesta on pois mukavuudesta" tms..? On noissa Saarivaltakunnan tuotteissa monta muutakin jännää, mitkä ei isommin haittaa jos kyseessä ei ole talouden ainoa, tai edes se toinen kulkupeli, vaan on muitakin mitä valita rivistä. Toimiessaan mitä mukavin, täyttää hyvin harrasteauton määritelmän kun saa harrastaa, mutta vaikka tämmöisellä rikkinäisellä ajellessa on mukavuustekijät kohdillaan niin on sitä monesti jo miettinyt minkälainen tämäkin tapaus on ollut uutena 26 vuotta sitten... |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Sutzuki täällä jo mainittiinkin, mites muut Japanialaiset?
Honda CR-V, Toyota RAV4 tai Mazda CX-5:nen, eivät liene nekään huonoja vaihtoehtoja. Matukkaa ei tosin vielä tolla hintaa saa. Bensakoneelliset taitaa olla kaikki "nelivetoja" joten kulutus on sen mukaista, ja näitä kaikkiahan saa myös automaattivaihteisena. Ja onhan noita pienempiäki kuten Honda HR-V ja Mitsu ASX. Sitten on vielä Korealaiset. Viimeksi muokannut mara90 : 22.02.2021 17:38 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Haeppa Saksasta Lexus rx 300 ja muutat sen suomessa maakaasulle.Auto +haku+ vero+kaasu konversio noin 10 tuhatta euroo ja siitävaltio maksaa sulle2000 euroo takasin.On 3litranen v6.Kaasulla kulut/100km noin 10 euroa.
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Naapurustussa on lumiaura HJ:ssä. Jos kulutuksen huomioisin, niin tutustuisin Dusteriin. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Luotettavuus olisi tässäkin hankinnassa tavoitteena. Pajeron kanssa on saanut remonttia harrastella ihan riittämiin. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Olisko HJ:n kanssa syy huonoon etenemiseen jousissa? Sen enempää asiasta tietämättä, kokemus alkuperäisillä lehtijousilla L-R Series verrattuna Classic Rangeen. Ei voi samana päivänä puhua etenemiskyvystä noiden kesken, hiekkaankin kaivaa paljon herkemmin Lantikka kiinni kuin Range, samoilla renkailla kokeiltuna, lumella sitten vielä pahempi ero. Pelkällä takavedolla Lantikkaa ei saa edes liikkeelle pienessä mäessä, nelikolla sentään menee vielä mäkeenkin on Rangella lähdöt aivan toista...
On kyllä alustan käytöksessä hurja ero, jäykät lehtijouset vastaan löysät kierrejouset. Pehmeämmällä jousituksella vaan saa paremmin pitoa. Vähän eksyi alkuperäisestä aiheesta nämä jorinat... Jos ei olisi mahdollisuutta pitää useampaa autoa hallussa, niin bensamaasturi ei olisi vaihtoehto. Ainakaan jos tulisi yhtään enempää ajoja, nyt ei isosti vaikuta mitä kuluttaa kun vuotuiset määrät näkyy jääneen alle kymppiin, jakautuen viiden-kuuden auton kesken... Niin, ja turha lie mainita että tuskin kannattaa edes kuvitella maasturin menevän pikkukipon kulutuslukemilla. Ei se vaan mene. Ottaa aikansa näissä pakkasissa että voimansiirto ja akselistotkin lämpenee, pari-kolmenkymmenen kilometrin jälkeen huomaa ettei kaasu olekaan enää niin syvällä mitä alkumatkasta, ja ilman esilämmitystä on eteneminen verrattavissa täin tervassa etenemiseen... Sitten kun on voimalinjakin hieman lämmennyt, eli öljyt notkeampina, etenee maantielläkin herkästi. Onneksi ei Rangessa ole kulutuksen hetkellistä näyttöä, olisi saattanut eilisellä ajolla olla aika jänniä lukemia, kylmästä auraamattomalle väylälle alta kilometri suuntaansa, noutopaikan ollessa korkean mäen huipulla. Jopa keskikulutusnäyttö nosti pari desiä lukemiaan tuolla matkalla, joka on nollattu puoltoista tonnia takaperin. Veikkaan ettei edes kakkosella alkanut lukema riittänyt tuossa ajelussa... |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mut jos menee esim. tuolla 98-05 mallisella gv:llä niin niissä usein iän myötä laukeaa se alipainepumppu hässäkkä sieltä etupuskurin sisältä. Mitä ei muuten taida saada yhtään mistään. Minkä myötä etuveto ei kytkeydy. Oireet paljastuu kun nelivedon merkkivalo välähtelee ajossa. Mulla yksi peli teki sitä, mut silti siinä neliveto toimi. Mut en tiedä miten pitkään se toimi. Toki tuon kiertää sillä kun laittaa manuaaliset napalukot. Sit voi ajaa vaikka kuusen latvaan. Napalukko on pelastus. Mutta ylipäätään aasialaisiin autoihin on iän myötä vähän haastavampaa saada osia kuin eurooppalaisiin. Toki malleissa on eroa. Esim. kun oli country golf niin siihen ei muuten löytynyt mistään peruutusvalon kytkintä. Edes vw ei myynyt sellaista. Sit piti vähän soveltaa. En tie miksi siihen oli joku täysin oma kytkin pitänyt keksiä, varsinkin kun se oli aika pieni tuotantoerä. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Siis "Oikeaan HC off-road on jo auto", nyt metsäautoteille tms.Lainaus:
Lainaus:
Ja jos joku haluaa ostaa em. "maastureita" niin kannattaa käyttää nosturilla, ennen kuin tekee ostopäätöksen; Osa aika pahoin ruostunut, se, että riippuuko mistä: -Siis että onko uutena ollut omistajalla, joka aina liisaa/ostaa uuden 3 vuoden välein: Noissa eteläkorean maastureissa on Minusta se ongelma, että ruostesuojaus ei ole sopiva suomeen, ja varaosasien saatavauus on ogelma jo alle rippikouluikäisillä autoilla. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Itellä nykyinen-02 2.0 GV automaagilla ollut käytössä vähän päälle 3 vuotta.
ajoa semmoset 20 tkm vuoteen. Alla pikkusen isompaa ja karkeampaa rengasta, jotkut Hankookin AT:t on kesärenkaina tällä hetkellä. Sen ajan kun auto on mulla ollut, olen laskenut melkein kaikki kuitit, ja keskikulutus kuiteista laskettuna aika lailla 10,4 ltr /100km, josta käytännösä suurin osa on kaupunkiajoa. remppaa tuossa ei pahemmin ole ollut, ihan normaaleja kulutusosia vain. Vesipumpun oon vaihtanut tähän mennessä, ja kulutusosahan sekin on. Itekin ennen ostoa jahkailin tuota suhnukin automaattilaatikkoa, sitten jostain ulkomaan suzukifoorumin syövereistä löysin tietoa, että ois sama loota jossain vanhemmissa mersuissa ollu käytössä, jos oikein muistan. Kuitenkin jossakin isompitehoisessa vehkeessä. Ei oo kyllä ollu mitään ongelmia sen keston kanssa. Pikkupuoli on kans pelannut hemmetin hyvin, lumiset metsäautotiet on pystynyt ajelemaan ihan vittuilematta siinä missä isommatkin maasturit. Automaatti antaa jotenkin anteeksi tehon puutetta kun möyrii menemään. Ei sitä samoihin paikkoihin viitti lähtä edes kokeileen vrt edellinen Jimny, mutta ajaa asiansa arkikäytössä. Ainoa "riesa" on tietenkin se, että joutuu talvikeleillä vaihteleen taka-ja nelivedon väliä kaupunkiajossa, jos on sulat paikoin sulat tiet jne.
__________________
-Särkemällä oppii- |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/11923753 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Navara hankkimassa | Temeap | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.04.2020 10:29 |
Pajerota hankkimassa... | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 22.09.2009 00:59 |
Perämoottoria hankkimassa. | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 9 | 23.08.2009 20:10 |
Koppimopoo hankkimassa | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 19.03.2004 15:06 |
Hankkimassa C3:sta | svahnm | Vuosimallit 1968-1982 | 10 | 09.03.2004 16:12 |