|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
Vetokoukun pultitVetokoukun kiinnityspultit M12 . Meneekö tavallinen 8,8 vai pitäiskö olla vahvempaa ? Kyseessä landcruiser J9 .
|
#2
|
||||
|
||||
Ainakin minulla nelipulttikiinnityksellä olevan vetokuulan mukana tuli 10.9 vahvuiset M12 pultit, samoin vetokoukun rungon kiinnitys koriin 10.9 vahvuisilla M12 pulteilla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
Yleensä tiheekierteiset 10.9 pultit.
|
#4
|
|||
|
|||
Yksittäinen M12 8.8 lujuisena ei kestä kierteen kohdalta kuin 5500 kg vetoa joten parempi laittaa tymäkämpi Yleensä kiinnityspultit kyllä ovat tuota lujempia/hauraampia, mutta täysin luotettavaa selvitystä syystä ei ole saatu.
8.8:ssa olisi enemmän plastista muodonmuutoskapasiteettia, eli se ylikuormituksessa todennäköisemmin venähtäisi näkyvästi ja käyttäjä huomaisi puuttua asiaan. Silloin ilman ennakkovaroitusta tapahtuva yht'äkkinen katkeaminen esim korroosion seurauksena olisi epätodennäköisempää. |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
8.8 pultin materiaalin murtolujuus on matalampi kuin 10.9 myötöraja. Eli räkärautainen pultti katkeaa kuin suomalaisen maratoonarin loppukiri paljon aiemmin kuin roturautainen venähtää. Em. materiaalien ero on kuin yöllä ja päivällä, ihan vastaava kuin rautakaupan lattateräksellä ja suurlujuusteräslatalla, näyttävät samalta mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuu.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Vastaavat arvot 8.8 ruuvilla ovat 640 ja 800 MPa, eli plastisen alueen koko on 20% murtorajasta, kun se 10.9 ruuvilla on 10%. Räkäraudalla S235 tuo arvo olisi n 50%, eli kuormitusta saisi vaurioitumisen jälkeen kaksinkertaistaa, ennen kuin laite katkeaisi. Toinen käyttökelpoinen, osittain edelliseen liittyvä vaurionsiedon indikaattori olisi murtovenymän arvo, joka 10.9 ruuvilla on vain 9%. Pitäisi lailla kieltää yksityishenkilöiltä kaikkien sellaisten terästuotteiden käyttö, joilla murtovenymän arvo on alle 20%. Silloin edes kaikkein tumpeloin ei valitsisi laitteisiinsa lasimaisen haurasta "suurlujuusterästä" vaan joutuisi valmistamaan sellaisen rakenteen, josta näkee jos se on menossa rikki. |
#7
|
|||
|
|||
Keirteet vanhoissa oli normaali 1,75 nousulla . Eikö yleensä kovimissa on hienokierre ?
|
#8
|
||||
|
||||
Ei ole, jos menet kauppaan ostamaan 10.9 tai 12.9 pultteja niin saat hyvin todennäköisesti normikierteellä jollet erikseen pyydä tiheäkierteistä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
Tuo myytti että "räkärautaiset" 8.8 olisivat aina "normikierteisiä", ja muut automaattisesti tiheämmällä elää edelleen aika vahvana. Mistä lie ikinä alkunsa saanutkaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
On parempi kuin uutena |
#11
|
||||
|
||||
Millä 10.9/12.9 saisi paremmin korroosiota kestäväksi? Laitoin vetokoukun ja jousen kiinnikkeet noilla kiinni runkoon, ei mennyt kauaa kun olivat pinnalta täysin ruosteessa. Kiristin ne taulukon mukaisesti momenttiin kuparitahnan kanssa.
|
#12
|
||||
|
||||
Ottamatta kantaa isojen poikien lujuuksiin, niin mulla ei hihnapyörässä kestäny 10.9 m6 sitten millään, kolmekertaa sai hihnapyörän poimia matkanvarrelta lepikosta ja 10.9 pultit oli loppunu varstoista niin tempasin ihan perus 8.8 m6 niin ne ei kyllä enään poikennut? Niilläkin rullailtiin 40tkm ja 10.9 tais mennä vajaa 10tkm. Tiedä sitten oliko vaan tuuria vai mitä?
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#13
|
|||
|
|||
Just laittelin viikolla oman J75 perään koukun kiinni maalauksen jälkeen. M12x1,25 taisi olla kierteet autonrungossa ja jatkoin samoilla vetokoukunkin rungossa 10,9 lujuuksilla.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vetokoukun tekeminen | Eskimo | Chit-Chat | 20 | 16.01.2014 19:04 |
vetokoukun piirustukset | calma | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 30.06.2013 21:53 |
Pajeron (-88) vetokoukun pultit | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.08.2010 07:37 |
Ostettu SA vetokoukun tai vastaavan | juba | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 14.03.2010 20:28 |
Vetokoukun "painoista" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 13.05.2005 22:24 |