Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.08.2020, 11:17
BENJAMIN BENJAMIN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.09
Sijainti: Kemiönsaari
Viestit: 360
Perusasetus

Vetokoukun pultit


Vetokoukun kiinnityspultit M12 . Meneekö tavallinen 8,8 vai pitäiskö olla vahvempaa ?
Kyseessä landcruiser J9 .

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.08.2020, 11:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Ainakin minulla nelipulttikiinnityksellä olevan vetokuulan mukana tuli 10.9 vahvuiset M12 pultit, samoin vetokoukun rungon kiinnitys koriin 10.9 vahvuisilla M12 pulteilla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.08.2020, 12:25
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Yleensä tiheekierteiset 10.9 pultit.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.08.2020, 12:49
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Yksittäinen M12 8.8 lujuisena ei kestä kierteen kohdalta kuin 5500 kg vetoa joten parempi laittaa tymäkämpi Yleensä kiinnityspultit kyllä ovat tuota lujempia/hauraampia, mutta täysin luotettavaa selvitystä syystä ei ole saatu.

8.8:ssa olisi enemmän plastista muodonmuutoskapasiteettia, eli se ylikuormituksessa todennäköisemmin venähtäisi näkyvästi ja käyttäjä huomaisi puuttua asiaan. Silloin ilman ennakkovaroitusta tapahtuva yht'äkkinen katkeaminen esim korroosion seurauksena olisi epätodennäköisempää.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.09.2020, 01:42
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Yksittäinen M12 8.8 lujuisena ei kestä kierteen kohdalta kuin 5500 kg vetoa joten parempi laittaa tymäkämpi Yleensä kiinnityspultit kyllä ovat tuota lujempia/hauraampia, mutta täysin luotettavaa selvitystä syystä ei ole saatu.

8.8:ssa olisi enemmän plastista muodonmuutoskapasiteettia, eli se ylikuormituksessa todennäköisemmin venähtäisi näkyvästi ja käyttäjä huomaisi puuttua asiaan. Silloin ilman ennakkovaroitusta tapahtuva yht'äkkinen katkeaminen esim korroosion seurauksena olisi epätodennäköisempää.
On kyllä pehmeetä joo, jututkin.

8.8 pultin materiaalin murtolujuus on matalampi kuin 10.9 myötöraja. Eli räkärautainen pultti katkeaa kuin suomalaisen maratoonarin loppukiri paljon aiemmin kuin roturautainen venähtää.

Em. materiaalien ero on kuin yöllä ja päivällä, ihan vastaava kuin rautakaupan lattateräksellä ja suurlujuusteräslatalla, näyttävät samalta mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuu.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.09.2020, 06:41
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
On kyllä pehmeetä joo, jututkin.

8.8 pultin materiaalin murtolujuus on matalampi kuin 10.9 myötöraja. Eli räkärautainen pultti katkeaa kuin suomalaisen maratoonarin loppukiri paljon aiemmin kuin roturautainen venähtää.

Em. materiaalien ero on kuin yöllä ja päivällä, ihan vastaava kuin rautakaupan lattateräksellä ja suurlujuusteräslatalla, näyttävät samalta mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuu.
Oliko jutussa jotain mitä et ymmärtänyt? Eli 10.9 pultti venähtää 900 MPa jännityksellä ja katkeaa 1000 MPa jännityksellä. Toisin sanoen sillä ei käytännössä ole plastista muodonmuutoskykyä, ja se menee poikki melkein saman tien kuin myötää. Tuollaisen ruuvin vaurioitumista ei siis yleensä huomaa, ennen kuin kamat on lähimetsikössä levällään.

Vastaavat arvot 8.8 ruuvilla ovat 640 ja 800 MPa, eli plastisen alueen koko on 20% murtorajasta, kun se 10.9 ruuvilla on 10%. Räkäraudalla S235 tuo arvo olisi n 50%, eli kuormitusta saisi vaurioitumisen jälkeen kaksinkertaistaa, ennen kuin laite katkeaisi.

Toinen käyttökelpoinen, osittain edelliseen liittyvä vaurionsiedon indikaattori olisi murtovenymän arvo, joka 10.9 ruuvilla on vain 9%. Pitäisi lailla kieltää yksityishenkilöiltä kaikkien sellaisten terästuotteiden käyttö, joilla murtovenymän arvo on alle 20%. Silloin edes kaikkein tumpeloin ei valitsisi laitteisiinsa lasimaisen haurasta "suurlujuusterästä" vaan joutuisi valmistamaan sellaisen rakenteen, josta näkee jos se on menossa rikki.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.08.2020, 13:34
BENJAMIN BENJAMIN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.09
Sijainti: Kemiönsaari
Viestit: 360
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Yleensä tiheekierteiset 10.9 pultit.
Keirteet vanhoissa oli normaali 1,75 nousulla . Eikö yleensä kovimissa on hienokierre ?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.08.2020, 14:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN Näytä viesti
Eikö yleensä kovimissa on hienokierre ?
Ei ole, jos menet kauppaan ostamaan 10.9 tai 12.9 pultteja niin saat hyvin todennäköisesti normikierteellä jollet erikseen pyydä tiheäkierteistä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.08.2020, 15:52
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.861
Perusasetus

Tuo myytti että "räkärautaiset" 8.8 olisivat aina "normikierteisiä", ja muut automaattisesti tiheämmällä elää edelleen aika vahvana. Mistä lie ikinä alkunsa saanutkaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.10.2020, 19:30
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 603
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN Näytä viesti
Vetokoukun kiinnityspultit M12 . Meneekö tavallinen 8,8 vai pitäiskö olla vahvempaa ?
Kyseessä landcruiser J9 .
Kyllä, Kuumasinkittynä ja kierteisiin tervaa.
On parempi kuin uutena
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.10.2020, 00:48
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 814
Perusasetus

Millä 10.9/12.9 saisi paremmin korroosiota kestäväksi? Laitoin vetokoukun ja jousen kiinnikkeet noilla kiinni runkoon, ei mennyt kauaa kun olivat pinnalta täysin ruosteessa. Kiristin ne taulukon mukaisesti momenttiin kuparitahnan kanssa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.10.2020, 05:16
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 782
Perusasetus

Ottamatta kantaa isojen poikien lujuuksiin, niin mulla ei hihnapyörässä kestäny 10.9 m6 sitten millään, kolmekertaa sai hihnapyörän poimia matkanvarrelta lepikosta ja 10.9 pultit oli loppunu varstoista niin tempasin ihan perus 8.8 m6 niin ne ei kyllä enään poikennut? Niilläkin rullailtiin 40tkm ja 10.9 tais mennä vajaa 10tkm. Tiedä sitten oliko vaan tuuria vai mitä?
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.10.2020, 16:04
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN Näytä viesti
Vetokoukun kiinnityspultit M12 . Meneekö tavallinen 8,8 vai pitäiskö olla vahvempaa ?
Kyseessä landcruiser J9 .
Just laittelin viikolla oman J75 perään koukun kiinni maalauksen jälkeen. M12x1,25 taisi olla kierteet autonrungossa ja jatkoin samoilla vetokoukunkin rungossa 10,9 lujuuksilla.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vetokoukun tekeminen Eskimo Chit-Chat 20 16.01.2014 19:04
vetokoukun piirustukset calma Tekniikka & Jutustelu 0 30.06.2013 21:53
Pajeron (-88) vetokoukun pultit Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2010 07:37
Ostettu SA vetokoukun tai vastaavan juba O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 14.03.2010 20:28
Vetokoukun "painoista" pee Tekniikka & Jutustelu 16 13.05.2005 22:24


Sivu luotu: 17:02 (GMT +2).