![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Åland Offroad Trophy Cup - ajetaan tänäkin vuonnaLienee aika monille tuntematon juttu, että Ahvenanmaalla ajetaan offroadkisoja. Sikäläinen Åland Offroad Trophy Cup sisältää tänä vuonna kolme osakilpailua, joista toinen ajettiin viime viikonloppuna. Laivamatkaa lukuunottamatta siirtymä kotikonnuilta kisapaikalle on lyhyt, joten pitihän se käydä perehtymässä meininkiin. Tässä pieni raportti aiheesta. Ensinnäkin... Koko homma meinasi tyssätä järkyttäviin laivamaksuihin paku + traileri yhdistelmälle. Kustavista pääsisi lautoilla sopivaan hintaan, mutta se vaatisi veroteknisesti yhden yöpymisen matkalla. Halvempi isommista laivayhtiöistä pyysi edestakaisesta matkasta sellaista summaa ettei oikein tiennyt itkeäkö vaiko nauraa. Onneksi Finnlines tarjosi harrastajaystävällisempiä hintoja, niin päästiin matkaan. Kisamuotona Ahvenanmaalla on offisuunnistus, jota on yleisön mieliksi terästetty nopeuskisalla eli sprintillä. Autot on jaettu kahteen luokkaan rengaskoon mukaan rajan ollessa 35". Autoille ei juurikaan vaatimuksia ole - jarrut, äänenvaimennin, turvavyöt ja valot kuuluvat toivelistalle. Autojen ei tarvitse olla katsastettuja. Rastit saa jo ennakkoon imaistua netistä gpx-muodossa. Rastipisteitä ei ainakaan viimeisimmässä kisassa jaettu lainkaan paperikartalla. Kilpailualueen rajat oli ennakkoon julkaistu netissä karttakuvana, mutta tällä kertaa ne sai myös paperilla ilmeisesti yhden kielletyn alueen muutoksen takia. Kilpailualueet ovat pieniä verrattuna manner-Suomen vastaaviin. Tätä on onnistuneesti kompensoitu hieman poikkeavilla säännöillä. Jokainen tiimi saa oman paperisen arvotun rastilistan, jonka mukaisessa järjestyksessä rastit pitää hakea. Tämä on hieno idea ja mahdollistaa pidemmän kisan pienemmällä alueella. Sama systeemi myös eliminoi lähdön ruuhkaa, koska kaikki eivät säntää heti samalle rastille. Niin hieno kuin ajatus onkin - ja toimii myös käytännössä - niin kyllä se alkoi usean ajetun tunnin jälkeen vähän tympimään, kun samaa polkua tai tietä ajettiin jo ties kuinka monetta kertaa. Olihan siinä toki se etu, että ohjeistukseksi kuskille riitti pelkkä maininta hiekkakuopasta tai sipulimäestä. Rastit kuvataan digikameralla samaan tyyliin kuin manner-Suomessakin. Käsi autoon ja kylttiin samanaikaisesti, mutta ovia tms. ulokkeita ei saa avata / hyödyntää rastille ylettymisessä. Auton tulee näkyä kuvassa isolta alueelta eli pelkkä oven raahaaminen rastille ei riitä. Kuvissa ei kuitenkaan tarvitse näkyä rekisterinumeroa, kilpailunumeroa tms. - pääasia että auton voi tunnistaa. Kuvissa pitää lisäksi näkyä aikaleima, josta aion kyllä vielä järjestäjille kommentoida ettei moinen vaatimus ole tarpeellinen. Entäs sitten se nopeusosuus. Sprinttirata pyritään tekemään teknisesti haastavaksi ja ennakkoon kerrottiinkin vinssin olevan välttämätön radan kiertääkseen. Sprintille oli luokkakohtaisesti ilmoitettu lähtöaika, johon mennessä kaikkien piti ilmestyä lähtöpaikalle kesken suunnistusosuuden. Tavoitteena oli ajaa tunti tai kahdeksan kierrosta. Meidän tiimi sai suht ripeästi kasaan kaksi kierrosta, mutta kolmannella pysähdyttiin auttamaan yhtä tiimiä renkaantäytössä. Uhkaajia ei oikein takana ollut, joten jäätiin kolmen kierroksen jälkeen odottelemaan mahdollisia haastajia. Eipä sieltä sitten kukaan muu tainnut saada edes kahta kierrosta kasaan, niin jätettiin loput kierroksen ajamatta. Ei oikein tykätty koko sprinttiajatuksesta, mutta mukavampihan se oli kuin mitä pelättiin. Katsojien kannalta todella hauska juttu, mutta vaatii toki mielekästä rataa ohitusmahdollisuuksineen. Tuloksiin laskettiin yhteen sprintistä kertyneet sijoituspisteet ja rasteilta kerätyt pisteet. Sprintin osuus kokonaispisteistä oli meillä noin 1/6. Maastot oli tässä kisassa oikein mukavat. Meidän painavan auton kannalta erityisen mukavaa oli, että rastit olivat lähes poikkeuksetta kovapohjaisilla alueilla. Ei syviä vesiä eikä upottavia soita - nam! Pieniä tiesiirtymiä toki joutui ajelemaan koko ajan, kun aina se seuraava rasti tuntui olevan jossain eri alueella. Ilmeisesti muut kisat ovat tämän suhteen mielekkäämpiä, koska niissä ei tiesiirtymiä ole juuri lainkaan. Kaiken kaikkiaan ihan kokemisen arvoinen tapahtuma. Autoja toki saisi olla enemmän, sillä paikalla oli tällä kertaa yksi auto manner-Suomesta, kaksi Ruotsista ja viisi Ahvenanmaalta. Nyt oli vähän päällekkäisyyksiä muiden tapahtumien kanssa ja muutama auto enemmän on odotettavissa viimeiseen kisaan lokakuussa. Lähde ihmeessä sinäkin. Paikka on Asterholma Kustavin ja Ahvenanmaan välillä. Logistisesti ja taloudellisesti hyvä sijainti, sillä lauttamatkat tuonne ovat edullisia. Paikkakin melko eksoottinen ja kaunis, jossa päästään ajamaan aivan meren rannan tuntumassa. Odotettavissa siis ainakin liukkaita rantakallioita. Kuvia viimeisimmästä osakilpailusta (facebookissa): Klik klik Koostevideo viimeisimmästä osakilpailusta: Varggropen Sand Lisätietoja (facebookissa): Åland Offroad Trophy Cup Mikäli kysyttävää, niin minäkin vastailen parhaani mukaan tässä ketjussa.
__________________
Vannepaja Offroad Team Viimeksi muokannut ika : 06.03.2018 16:19 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
__________________
Vannepaja Offroad Team |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Luulisin että minun lisäksi muitakin saattaisi kiinostaa ainakin:
-kisan kesto tunteina -lauttalippujen hinnat -mitataanko rengaskoko? Jos mitatataan onko samat tulkinnat/mitat kuin manner suomessa? -luulisin pärjääväni Ruåttilla, mutta pärjääkö kisoissa Suomella? -tarviiko/saako olla huolto-autoja? Onko korjaus mahdollisuuksia järjestäjän toimesta (esim. Hitsaaminen?) -sami- |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kiinnostuneille tiedoksi...
- Edellinen kisa kesti 9,5 tuntia. Asterholmaan suunnitteilla 8-10 tuntia, jos vain alue sen mahdollistaa. - Kisan hinta 50 euroa ja maksetaan käteisellä kisapaikalla. (Näin ainakin edellinen osakilpailu.) - En ole itse tarkemmin vielä perehtynyt, mutta kuulemma 50-100 euroa ajoneuvo(yhdistelmä)n koosta riippuen. Lisätietoja löytynee tuolta. - Rengaskoko renkaan kyljestä. Ensi vuodelle suunnitelmissa siirtyä käyttämään mittaamista tulkilla. - Kuulemma pärjää suomella, mutta Ahvenanmaan porukoissa on kyllä vain yksi joka puhuu suomea. Meidän tiimiltä ei ruotsi taivu, joten sönkättiin englannilla ja riittävästi pärjättiin. Pelkällä suomellakin varmaan pärjää mainiosti, jos saataisiin muutama manner-Suomen tiimi mukaan. Eipä siellä paljoa jutella tarvitse jos ei halua. - Huoltoauto saa olla. Tarvitseminen varmaan jokaisen omassa harkinnassa. Asterholmassa on kuulemma mökkikylän verstas käytettävissä ja hitsaaminen onnistuu.
__________________
Vannepaja Offroad Team |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ollaan kuultu juttua, että muitakin suomalaisia olisi lähdössä ajamaan Asterholmaan. Aikaa on vielä reilusti ennen kisaa, joten vielä ehtii lisää tiimejä mukaan. Saataisiinko peräti enemmän mannersuomalaisia kuin ahvenanmaalaisia tiimejä...
![]()
__________________
Vannepaja Offroad Team |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ahvenanmaan suunnalta tulevat jo varaavat laivamatkoja ja majoituksia, koska sieltä suunnalta tuleva lautta tullee täyteen. Mantereen puolelta luulisi olevan hyvinkin tilaa tuohon aikaan vuodesta eli ei olla itsekään vielä mitään varattu.
Jos jollain suomalaistiimillä on tarvetta mökkimajoitukselle, niin vielä on muutama mökki vapaana hintaan 120 euroa / vuorokausi. Asuntoautoille löytyy alueelta tilaa ja sähköä.
__________________
Vannepaja Offroad Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Offroad suunnistus CUP -14 | Näpä | Tapahtumat | 223 | 23.01.2016 20:18 |
OffRoad suunistus CUP 2015 | Näpä | Tapahtumat | 68 | 19.09.2015 17:35 |
Formula Offroad Norjan CUP 2007 | -B- | Tapahtumat | 1 | 04.10.2007 10:56 |
Montenegro offroad Cup 22.9.2007 | AAPEEE | Tapahtumat | 26 | 25.07.2007 18:08 |
Offroad Trial Cup sääntömuutokset | Racingrabbit | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 13.11.2006 00:23 |