Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.09.2016, 12:45
Jacka Heineken Jacka Heineken ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 01.09.16
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 2
Perusasetus

I- vai II koppainen pajero


Se on moro!

Tarkoituksena on löytää maastokulkuneuvo pääosin maastossa ajoon ( harrastukseni, kalastus ja eräily vie välillä sellaisiin paikkoihin, joissa olemme golf farkulla jääneet jumiin ja osiakin on matkan varrella hajonnut, ei kuitenkaan ns oikeasti pahoja paikkoja...vaan peltoteitä, metsäteitä, lumisia paikkoja ). Ajoa tulisi maasturilla n. 5000 - 7000 km/vuosi? Maasturin pitäisi olla riittävän suuri, jotta sinne mahtuu hirveä määrä kamaa ja tarvittaessa myös nukkumaan / kuljettamaan kalusteita. Maasturin pitäisi olla katsastettu ja toimiva, hinta max 3000 €, jota ei ole vielä edes kokonaan kasassa.

Olen etsinyt sekä tältä palstalta että muilta palstoilta tietoa, kumpi vaihtoehto on kannattavampi hankinta ( kestävyys näkökulmasta katsoen ), I- vai II- koppainen pajero, mutta mitään selkeää tietoa näiden autojen paremmuksiista toisiinsa nähden en ole löytänyt. Muitakin autoja mietitty, lantikka olis hieno, mutta niitä saa harvoin kys hintaluokassa ja tuolloin epäilyttää niiden kunto. Monet autot jääneet pois tilojen takia, mm xtrail ja terrano...noissa ei ole paljoakaan eroa versus golf farkku. Jeep cherokeeta löytyis tästä hintaluokasta, nättejäkin ja pienemmillä kilsalukemilla, mutta lukemani mukaan ainakin abs-anturi reistailee ja on kallis korjata. Sähköhäiriöitä löytyy, korjaamoja ja varaosia ei sitten niin helposti löydykään + ovat kalliita.

Kummankin mallin ( pajero I ja II, dieselit ) koneissa taitaa olla samat kansiongelmat ( joka taitaa olla useimmiten kiinni kuskista, muistetaanko jälkijäähdyttää moottoria riittävän kauan ). Kummassakin mallissa on tiheä öljynvaihtoväli, ketjuvedot yms...joten en ole pystynyt selvittämään noiden eroja tekniikka puolella ( puhutaan vm 1989 pajeroista ja tuosta uudemmista, eli canter-vaihteistolla varustetuista. Sitäkään en tiedä, onko II pajeroissa jo erilainen vaihteisto, neliveto tms )

Luin myös uudempien pajeroiden renkaiden laakerien suojauksesta - sitä ei ilmeisesti ole? Onko vm -89 - 91 pajeroissa laakerien suojaus?

Moottorin ei ole pakko olla dieseli, johtuen vähistä kilometreistä.

Kaikki tieto aiheesta on tervetullutta.

T. Jacka Heineken

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.09.2016, 22:44
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Ite jos pajeroa, niin 2gen

Oli paljon autompi ajaa ja kaikissa lie on jo takana sähkölukko

Nelikon saa kytkettyä vauhdissa ja jos vielä superselect, niin on nopea keskilukoton nelikko

Niitä jakolaatikoita on kahta mallia perinteinen jäykkäkeskitasauspyörästö ja sit se superselect eli avoin ja lukittava keskitasauspyörästö

1gen pajeroissa mahtaa alkaa olla jo kaikissa kuluneet ne automaattiset etunapalukot, ne saa korjattua, mutta menee tekohengityksen puolelle ja vikatilaantuvat herkästi korjattuna



Mutta hakua peliin ja sivujen alalaidassa on linkkejä vastaaviin ketjuihin
Sellainenkin ketju taitaa löytyä, missä keskustellaan juurikin 1/2gen eroista
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.09.2016, 06:53
Jacka Heineken Jacka Heineken ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 01.09.16
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 2
Perusasetus

I- vai II koppainen pajero


Hei Nikuzai!

Kiitos paljon vastauksestasi Tässä tulikin paljon uutta, vaikka jo nelisen viikkoa olen keretessäni aihetta tutkinut.

Vaikka hakuja olen tehnyt, niin ei ole osunut silmiin, my bad. Yritetään uudestaan, kirjoittamallasi hakusanoilla

Hyvää jatkoa!

T. Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.09.2016, 07:19
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Alkaa nuo ykköskoppaset olla jo niin vanhoja...että pelti ja rauta työtä piisaa. II on tietenkin hiukan mukavampi ohjaamo, mutta perustekniikka, pois lukien just SS jakolaatikko, on aikalailla samaa. Uudemmissa tietenkin enemmän sähköä ja varusteluita, jotka sitten ajanmyötä voi tuottaa ihmettelyä. Lisäksi nuo 90- alkupuolen II gen on myös ruosteisia. Bensakoneiset on yleensä vähemmän ajettuja ja ehkä vähemmän ruosteessa..siis ehkä!

Tarkoititko pyöränlaakereita? Ainakin I gen on kestäny uitella vedessä. Kolmesta offivehkeestä yhteen on jouduttu vaihtamaan etupyörän laakeri, oli jo tekohengitetty ja aika pahasti sökö...ja taitaa olla !! gen sama akselistorakenne, kun melkein sopivat yhteen.

Tarkoititko Jeep Cherokee XJ vai ZJ? XJ:ssä ei mahdu n. 180cm nukkumaan, tai jalat on takaluukkua vasten, muutaman yön niin olen viettänyt. ABS anturit maksaa 15-80e/kpl. Osia on saatavilla vaikka kuinka ja hintaluokkaa on laajasti, kuten esim nokka-akselin asentotunnistin, kiinalainen 15e vs. jenkki(brändi) 100e.
- Tietysti jos menet suomessa normi varaosatiskille ja kysyt jotain osaa, niin saat Jeepissä varmasti väärän, ja vielä 3x hintaan. Pajeron osia kyllä löytyy normi AD:ltä. Ainakin tuo XJ jeeppi on niin yksinkertainen että sen korjaukset hoituu ihan kyläpajassa...samoin akselistot ym. Automaatti laatikko on japanilainen ja jakolaatikko on ihan samalla periaatteella kun muutkin.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.09.2016, 07:40
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Ois tommonen 2gen pajero. Vaatii toki hiukan ruuvailuhommaa, että on toimiva. Ei toki mikään ylitsepääsemätön tuo lootan vaihto.

myynti-ilmotus
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.09.2016, 15:18
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Kyllä vaan nämä kakkosetkin osaa mätiä olla. Kivasti ruostuu runko sisäpuolelta, vaikka päältä näyttää siistiltä. Tuolla budjetilla ei helposti löydä hyvää. Nimimerkillä itsekin kokeillut.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.09.2016, 15:53
JepJap JepJap ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 25.01.14
Sijainti: Ylihärmä
Viestit: 21
Perusasetus

Kannattaa todella katsoa hytin ja rungon kunto. Nimimerkillä Gen2 pajerossani ainoat paikat jota ei tarvitse pellittää uusiksi on kartaanitunneli ja katto...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Pajero II jakis JuKu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 07.09.2016 09:59
Ostettu Gen II Pajero khn81 O/M/V Ajoneuvot 4 07.11.2015 10:06
Myydään VW sirocco 1 koppainen Heikki L O/M/V Ajoneuvot 2 13.10.2015 19:21
patrollin raidetanko160 koppainen metsämies75 Tekniikka & Jutustelu 0 01.11.2013 06:51
Disco I vai II ? Elmor Tekniikka & Jutustelu 3 30.03.2006 19:13


Sivu luotu: 01:00 (GMT +2).