![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() I- vai II koppainen pajeroSe on moro! Tarkoituksena on löytää maastokulkuneuvo pääosin maastossa ajoon ( harrastukseni, kalastus ja eräily vie välillä sellaisiin paikkoihin, joissa olemme golf farkulla jääneet jumiin ja osiakin on matkan varrella hajonnut, ei kuitenkaan ns oikeasti pahoja paikkoja...vaan peltoteitä, metsäteitä, lumisia paikkoja ). Ajoa tulisi maasturilla n. 5000 - 7000 km/vuosi? Maasturin pitäisi olla riittävän suuri, jotta sinne mahtuu hirveä määrä kamaa ja tarvittaessa myös nukkumaan / kuljettamaan kalusteita. Maasturin pitäisi olla katsastettu ja toimiva, hinta max 3000 €, jota ei ole vielä edes kokonaan kasassa. Olen etsinyt sekä tältä palstalta että muilta palstoilta tietoa, kumpi vaihtoehto on kannattavampi hankinta ( kestävyys näkökulmasta katsoen ), I- vai II- koppainen pajero, mutta mitään selkeää tietoa näiden autojen paremmuksiista toisiinsa nähden en ole löytänyt. Muitakin autoja mietitty, lantikka olis hieno, mutta niitä saa harvoin kys hintaluokassa ja tuolloin epäilyttää niiden kunto. Monet autot jääneet pois tilojen takia, mm xtrail ja terrano...noissa ei ole paljoakaan eroa versus golf farkku. Jeep cherokeeta löytyis tästä hintaluokasta, nättejäkin ja pienemmillä kilsalukemilla, mutta lukemani mukaan ainakin abs-anturi reistailee ja on kallis korjata. Sähköhäiriöitä löytyy, korjaamoja ja varaosia ei sitten niin helposti löydykään + ovat kalliita. Kummankin mallin ( pajero I ja II, dieselit ) koneissa taitaa olla samat kansiongelmat ( joka taitaa olla useimmiten kiinni kuskista, muistetaanko jälkijäähdyttää moottoria riittävän kauan ). Kummassakin mallissa on tiheä öljynvaihtoväli, ketjuvedot yms...joten en ole pystynyt selvittämään noiden eroja tekniikka puolella ( puhutaan vm 1989 pajeroista ja tuosta uudemmista, eli canter-vaihteistolla varustetuista. Sitäkään en tiedä, onko II pajeroissa jo erilainen vaihteisto, neliveto tms ) Luin myös uudempien pajeroiden renkaiden laakerien suojauksesta - sitä ei ilmeisesti ole? Onko vm -89 - 91 pajeroissa laakerien suojaus? Moottorin ei ole pakko olla dieseli, johtuen vähistä kilometreistä. Kaikki tieto aiheesta on tervetullutta. T. Jacka Heineken
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ite jos pajeroa, niin 2gen
Oli paljon autompi ajaa ja kaikissa lie on jo takana sähkölukko Nelikon saa kytkettyä vauhdissa ja jos vielä superselect, niin on nopea keskilukoton nelikko Niitä jakolaatikoita on kahta mallia perinteinen jäykkäkeskitasauspyörästö ja sit se superselect eli avoin ja lukittava keskitasauspyörästö 1gen pajeroissa mahtaa alkaa olla jo kaikissa kuluneet ne automaattiset etunapalukot, ne saa korjattua, mutta menee tekohengityksen puolelle ja vikatilaantuvat herkästi korjattuna Mutta hakua peliin ja sivujen alalaidassa on linkkejä vastaaviin ketjuihin Sellainenkin ketju taitaa löytyä, missä keskustellaan juurikin 1/2gen eroista
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#3
|
|||
|
|||
![]() I- vai II koppainen pajero
Hei Nikuzai!
Kiitos paljon vastauksestasi ![]() Vaikka hakuja olen tehnyt, niin ei ole osunut silmiin, my bad. Yritetään uudestaan, kirjoittamallasi hakusanoilla ![]() Hyvää jatkoa! T. Jukka |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Alkaa nuo ykköskoppaset olla jo niin vanhoja...että pelti ja rauta työtä piisaa. II on tietenkin hiukan mukavampi ohjaamo, mutta perustekniikka, pois lukien just SS jakolaatikko, on aikalailla samaa. Uudemmissa tietenkin enemmän sähköä ja varusteluita, jotka sitten ajanmyötä voi tuottaa ihmettelyä. Lisäksi nuo 90- alkupuolen II gen on myös ruosteisia. Bensakoneiset on yleensä vähemmän ajettuja ja ehkä vähemmän ruosteessa..siis ehkä!
Tarkoititko pyöränlaakereita? Ainakin I gen on kestäny uitella vedessä. Kolmesta offivehkeestä yhteen on jouduttu vaihtamaan etupyörän laakeri, oli jo tekohengitetty ja aika pahasti sökö...ja taitaa olla !! gen sama akselistorakenne, kun melkein sopivat yhteen. Tarkoititko Jeep Cherokee XJ vai ZJ? XJ:ssä ei mahdu n. 180cm nukkumaan, tai jalat on takaluukkua vasten, muutaman yön niin olen viettänyt. ABS anturit maksaa 15-80e/kpl. Osia on saatavilla vaikka kuinka ja hintaluokkaa on laajasti, kuten esim nokka-akselin asentotunnistin, kiinalainen 15e vs. jenkki(brändi) 100e. - Tietysti jos menet suomessa normi varaosatiskille ja kysyt jotain osaa, niin saat Jeepissä varmasti väärän, ja vielä 3x hintaan. Pajeron osia kyllä löytyy normi AD:ltä. Ainakin tuo XJ jeeppi on niin yksinkertainen että sen korjaukset hoituu ihan kyläpajassa...samoin akselistot ym. Automaatti laatikko on japanilainen ja jakolaatikko on ihan samalla periaatteella kun muutkin.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ois tommonen 2gen pajero. Vaatii toki hiukan ruuvailuhommaa, että on toimiva. Ei toki mikään ylitsepääsemätön tuo lootan vaihto.
myynti-ilmotus |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä vaan nämä kakkosetkin osaa mätiä olla. Kivasti ruostuu runko sisäpuolelta, vaikka päältä näyttää siistiltä. Tuolla budjetilla ei helposti löydä hyvää. Nimimerkillä itsekin kokeillut.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa todella katsoa hytin ja rungon kunto. Nimimerkillä Gen2 pajerossani ainoat paikat jota ei tarvitse pellittää uusiksi on kartaanitunneli ja katto...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Pajero II jakis | JuKu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 07.09.2016 09:59 |
Ostettu Gen II Pajero | khn81 | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 07.11.2015 10:06 |
Myydään VW sirocco 1 koppainen | Heikki L | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 13.10.2015 19:21 |
patrollin raidetanko160 koppainen | metsämies75 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.11.2013 06:51 |
Disco I vai II ? | Elmor | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 30.03.2006 19:13 |