![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]() Tee se itse diesel painepesuriTuli mieleen kun joutilaana lojuu Mersun OM615 dieselmoottori - siis taisi olla 2 litrainen ehkä joku 60 hevosvoimainen ja siinä on vaihteistokin perässä - tällä hetkellä se odottaa joko romukuormaan laittoa tai jotain järkevää ideaa... Yksi idea on mitä jos siihen kytkisi vaihteiston perään painepesurin pumpun ja nostaisi rakennelman peräkärryyn, niin silloin saisi kivan liikuteltavan painepesurin. Toinen idea on mitä jos siihen laittas samanlaisen PTO akselin pään kuin traktorissakin. Tässä taitaa haasteena olla, että kunnollinen pesurin pumppu ei välttämättä ole ihan halpa. Ideatasolla mieleen tulee kun valmiit painepesurit meinaa olla joko vähän lelumaisia ja polttomoottorikäyttöisenä tehoon nähden ikävää ääntä pitäviä, tähän kun saisi vaikka 500 barin pumpun, jossa olis riittävästi tuottoa, luulisi härvelin hakkaavan pilipali painepesurit. Siihen sitten pyörivä suutin niin olisi ihan asiallinen työkalu. Onkos kukaan tehnyt moista härveliä jo ennestään? Tämä keskustelu olkoon alustavaa ideointia ja ei haittaa vaikka hanke hyytyisikin syystä tai toisesta koska kilpaileva vaihtoehto on koneen nostaminen romukuormaan! ![]() Tuossa videossa näyttäs olevan PTO käyttöinen pesuri: http://www.youtube.com/watch?v=biXDHVRJijE Itse haluaisin vähän vielä ärmäkämmän pesurin vaan nouseeko pumppukustannus tähtitieteelliseksi?
|
|
||||
|
||||
![]()
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118277
Tossa olis sulle sopiva pumppu mistä ei paukku lopu jos mesen kone vaan jaksaa pyörittää ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siellä puhutaan "Car Wash Series" pumpusta ja monien mielestä pesuri on silloin hyvä kun se soveltuu mainiosti auton ja työkoneiden pesuun kun taas itse pitäisin sellasta vehjettä hyvänä, joka tarvittaessa pesee maalitkin hemmettiin tai ainakin putsaa ne palkitkin sisäpuolelta mitä toisessa ketjussa puhutaan... Tuohon en ole vielä perehtynyt mitenkän tarkkoja pesurin pumput on kierrosnopeuden suhteen. Tolla pumpulla olis varmaan hyvä pestä vaikka talojen pihoja. http://www.convert-me.com/en/convert...liter_min.html Joku toinen voi tarvita tota pumppua - sen kanssa pitää ottaa huomioon, ettei veden tarve ole ihan vähäinen. |
|
||||
|
||||
![]()
Jep noinhan se olikin,Jotenkin kuvittelin että toi 1500pissiä ois ollut vähän enemmän
![]() Tossa tallin pihalla on järeä voimavirta p.pesuri,Siihen on ite puljattu paineensäädin. 230bar näyttää mittari,Mutta siitä saa käännettyä enemmänkin(250-260bar),Mutta sitten tulee sellanen ongelma että imupuolelta alkaa loppumaan vesi,Eli pitäisi saada myös linjapainetta enemmän jos haluaisi enemmän tuottoa/painetta.. |
|
||||
|
||||
![]()
Tällä siis meinasin että jos jotain mitä tahansa pumppua pyörittäis vaikka tuplanopeudella,Niin saattaa tulla tollanenen ongelma...
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Imupuolella ei sinällään painetta tarvitse paljon, jotkut pesurithan imee itse veden tarvittaessa, eli imupuolella alipaine. Minun työpaikalla käytetään samaan aikaan kahta aika isoa pesuria (500 ja 1000 bar paineet) ja yhteenlaskettu virtaama on ehkä 30 l/min. Siellä kun ei ole kunnallistekniikkaa ja kaivot kun ei tarpeeksi tuota virtaamaa, niin on sitten pohjastaan reilun metrin korkeudella 1,5 m3 säiliö, josta vesi tulee pesureille. Siitä lähtee sitten iso putki ja on siinä pumppukin, mutta pienempi pesuri toimii ainakin, vaikka pumppu ei olisi päälläkään. Silloin sille tulopaine on ehkä n. 0,25 bar, jos säiliö täynnä. |
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin tolla mun halpis Lidlin painepesurilla tuntuu pesurin paukut olevan yhteydessä siihen paljonko on syöttöletkussa painetta. Olen saanut toimimaan se jopa jostain saavista kun olen nostanut sen pesuria ylemmäs. Pesuri toimii paremmin ja tehokkaammin kun syöttöletkussa on kunnolla painetta.
Mä olen sellasessa käsityksessä, että jos painetta saa ylös, voi veden määrästä vähän tinkiä. Toisaalta varmaan sais itseä onnitella jo jos paineen sais johonkin 500 bariin - taitaa siitä ylöspäin mentäessä kustannukset nousta aika tavalla ja mitä kovemmat paineet, sen enempi turvallisuusnäkökulmia huomioitava. Jos oikein hyvä tilanne olisi, silloin pesusuuttimia mulla olis ainakin tavallinen viuhka hienovarasempaan pesuun, pyörivä suutin ja putkien/palkkien putsaussuutin. http://www.finfinet.fi/epages/FinFin...Turbosuuttimet Syöttövesi tulis suodattaa ennen pumppua. Mitähän pumput tykkää jos niiden pyörimisnopeutta hidastaa ratkaisevasti - ainakin paineilmakompurassa pitää ottaa huomioon voitelunäkökulmia? Käytettäköön tätä ketjua vapaaseen ideointiin jos näistä jossain välissä jollekulle on hyötyä painepesurin tekoon tai ostoon! Moottorin toimivuutta en ole vielä tutkinut - positiivisesti ajatellen jos se ei ole nyt rikki, tämä voi olla yksi kokoluokkansa varmimpia moottoreita... |
|
||||
|
||||
![]()
Kaveri osti entisen Lammin VPK:n pulla Uazin jossa tuli mukana kannettava bensakäyttönen palopumppu.Kehuskeli että kaarnat irtoaa pihamännystä vielä neljän metrin korkeudeltakin.
Siis saiskohan noista palopumpuista jalostettua vähällä tehokkaista pesureita?Palomiehiä ja asiasta enemmän tietäviä varmaan täältäkin löytyy..
|
|||
|
|||
![]() Siis mitä tarkoittaa "vesipostit on mit. 12 l/min"Lainaus:
jo normi omakotitalon "minimi 20" vesimittari, (siis koko toimii liittymis/vuosimaksujen maksujen perusteena, samaan tapaan sähkönjakelussa pääsulakkeet,) Läpäisee vettä aika paljon, jos mittari on "ainut" rajoitin, niin niin tuo 12 Litraa "lirahtaa" todella nopeasti. (kerran hajosi tuon "20" mittarin perästä sulku, oli aikanaan jäätynyt, ja korkkasi kierrekaran pannuhuoneen katon kautta hukkaan... siis tuota kylmää vettä ruiskusi valtoimena hetken, että saatiin päähana kiinni... vettä meni reilu 1 m3 (oli juuri tuotu uusi mittari) ja aikaa ei varmasti mennyt yli puolta tuntia, varttikin on varmasti reilusti yläkanttiin. siis jos halliin meinaa laittaa vesipisteen pesua tms. varten, niin sitä ei kannata vetää pienimmällä mahdollisella pillillä kymmeniä metrejä. Ja tuo duunisi kaivot on mielenkiintoinen, siis kaksi kaivoa, ja reilun metrin korkeudella pohjasta 1,5m3 säiliö; siis kaivot on varmaan kallion asti. tuo 1,5m3 säiliö olisi varmaan muutoin jomman kumman kaivon pohjalla? Minulla pihan kasteluvedessä (nurtsin ravinteet tulee veden mukana, syötäviä ei oikein viitsi kastella) melkein sama ongelma; vesi meinaa kuumimpina aikoina pysyä niin matalalla, että ei saa kuin kastelukannut täyteen; ajattelin kaivaa käsin esim. 300 litran lämminvesivaraajan päädyttömän säiliön tuonne kaivon pohjaan... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tee se itse hiekkapuhalluslaite | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 03.11.2013 00:02 | |
U-pultit tee se itse. | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 20.03.2013 00:18 |
tee-se-itse Lamborghini! | j1s | Chit-Chat | 7 | 30.06.2010 08:54 |
tee se itse ajonesto ! | Epeli | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 21.09.2004 07:33 |
tee-se- itse snorkkeli | -juhani- | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.05.2004 01:07 |