![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Mazdarangerin laittoa, tekniikan elvytystäMazdarangerilla ei ole viime vuosina tullut paljonkaan offroadia vartavasten ajettua, mitä nyt metsurin työkalupakkina ajoittain on toiminut. Vanhat suunnistuskisavarusteet on toimineet kumminkin hyvin edelleen. Pientä tekniikan elvyttämistä tämä alkaa jo vaatimaan. Vuosi sitten piti uusia vänkärin puolen etukulman kuluneet osat ja nyt on kuskin puolen vuoro. Eturengas alkoi kulua nyt kuskin puolelta sisäreunasta ja ohjauskin taas vähän vetää ojaan päin. Leimasetä ei sanonut mitään, mutta näkyi selvä klappi olka-akselilinjassa eteen-taakse. Ylätukivartena toimivan kolmion rungon puolen puslat on loppu, kumi irronnut sisä- ja ulkoholkin välistä. Vetarin suojakumikin hajosi sopivasti kesäloman alla. Vesipumppu on vuotanut jo pitkään, joten sekin pitää laittaa. Laitan näitä remppahommia tähän, jos vaikka on jollekulle apua jossakin vastaavassa hommassa. Osa kuvista aukeaa isompana omaan välilehteensä tässä olevaa kuvaa klikkaamalla. ---------------- Ylätukivaren irti saamiseksi pitää ensin saada jousituksen veto pois siitä. Tässä on vääntösauva alavarressa ja ylävarressa on ulosjouston pohjaanlyöntikumit. Yläpalloa ei saa hallitusti auki, ellei ensin lepuuta ylävartta laskemalla auton kulman painoa alavarren varaan. Pitää jäädä vähän tyhjää tilaa ylävarren ja sen alla olevan kumin väliin. Kun vetoakseli piti ottaa irti, niin kannatti ottaa koko olkakappele/napa irti samalla. Jarrusatula siis irti (kannakkeesta lähtee helpommalla) ja sivuun roikkumaan pois tieltä. Jos pelkän ylävarren korjaa tai vaihtaa, niin sen voi tehdä pelkän yläpallon iroittamalla. Paikkoja kannattaa löysätä hiukan ennen kun ottaa mitään vielä varsinaisesti irti: alapallon mutterit, yläpallon ruuvit, raidetangon pää ja "napalukon", eli napakupin kartioruuvit. Kun napakupin ottaa irti, löytyy tumppia paikallaan pitävä C-lukkorengas. Sen alla on säätölevy. Jos lukkorenkaan haluaa käyttää uudestaan, sitä ei pidä venyttää yhtään enempää kuin että sen saa juuri-ja-juuri pois urasta ja vetarin päälle. Se on aika nöyrää ainetta ja venähtää heposti liian isoksi. Jos se myöhemmin irtoaa itsekseen urasta, lähtee vetarin tumppi karkuun ja rikkoo napakupin poorit sekä omat poorinsa. Tuollaiset avaavat karhennetut lukkorengaspihdit on lukkorenkaan poistoon ja asentamiseen hyvät: Kun raidetangon pää on irti, vetarin tumppi vapautettu ja alapallon mutterit poistettu, ei olkakappaletta pidä enää kuin yläpallon ruuvit. Viimeistä irroittaessa kunnon ote yläpallon alta, ettei retkahda, kun viimeinen ruuvi irtoaa. Sitten olkakappaleen saa vedettyä vetarin päältä pois ja samalla koukkaa alapallon haarukan irti ruuveistaan: Pannuhuoneen puolella piti tehdä vähän tilaa, että pääsee ylävarren kiinnityksiin avaimilla. Kuskin puolella riittää, kun ottaa sen puolen akun, ilmanputsarin kotelon ja lämmityslaitteelle johtavan vesiputken pois. Syyläristä siis pohjatulppa auki ja nesteet pois ensin. Kuvassa on keltaisella merkitty sen vesiputken päiden paikat moottorin ja tulipellin puolella. Rattiakselia ei tarvitse ottaa pois, mutta öljynsuodattimen kanssa on vähän niin ja näin. Suodattimen kohdalla tarvitaan ohutta räikkää tai räikkälenkkiä. Suodattimen poistamalla mahtuisi paremmin, mutta onnistuu näinkin. Jatkuu...
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 18.08.2014 18:40 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tutunnäköstä remppaa.. Omaan exfoordiin sai kans 200tkm kohalla vaihdella kaikki etutukivarsien puslat. Ne ylätukivarren puslat on astetta vittumaisemmat vaihtaa, kun siinä "akselissa", mikä on niiden puslien välissä on jonkin asteiset boorit mitkä pureutuu puslan keskiholkkiin. Samaan aikaan tarttee ulkoholkki painaa pesäänsä.. Hankala selittää, mut monta kirosanaa pääsi kotitallissa.. Tai sit mä vaan tein sen jotenkin hankalasti
![]()
__________________
-MMC- |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jep, ne puslan sisäholkit on tiukassa, kun ovat akselin rihloissa kiinni, eikä päähän pääse kiinni ulosvetäjällä. Niihin on kumminkin yksi aika kätevältä tuntunut kikka-kakkonen poistoon ja vähän myös asentamiseenkin
![]() Olkakappale napoineen on nyt siis irti verstaan lattialla ja seuraavaksi ylätukivarren kimppuun. Yläkolmio on pannuhuoneen puolelta kiinni rungossa akselinsa läpi kahdella ruuvilla. Akselin päissä on ne vaihtoa kaipaavat puslat. Kiinnitysruuvin kannat näkvät kuvassa pyöreällä merkittyinä. Neliö-merkki on ratiakselissa ja kolmio on öljynsuodattimessa: Ympäristö on märkänä jäähdytysnesteen roiskeista. Kun ruuvit löysää, löytyy tukivarren akselin ja runkokorvakkeen välistä säätöpala, joka pitää ottaa talteen ja merkitä sen asento tarkasti. Se määrää olkakappaleen pystykallistuksen sekä pitkittäin että poikittain. Palassa on yleensä monta osaa, joita on sekä taaemman että etummaisen ruuvin alla. Tässä oli kaksi pitkää palaa, jotka menivät kummankin ruuvin alle ja etummaisen ruuvin alla oli vielä yksi pieni pala, joka oli pelkästään sen ruuvin alla. Siis kaksi kerrosta kummankin alla ja etummaisessa vielä lisäpala. Säätöpalat olivat tukivarren akselin ja rungon korvakkeen välissä:
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 18.08.2014 20:05 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Yläkolmion akselissa on valussa merkintä moottorin puolella. En tiedä onko mitoissa mitään eroa, mutta moottorin puolella nämä merkinnät näyttävät olevan:
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 18.08.2014 19:31 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Akselin sai pois vanhoista puslista väsyttämällä. Kumit oli rikki jo valmiiksi, joten vähän lisää rikkomalla ja painattamalla lähti. Toiseen päähän sopiva holkki (käteen osui sopiva vesijohdon yhdistäjän iso mutteri) aluslevyn ja akselin pään mutterin alle, vähän kiristystä ja sitten varresta nitkutusta edestakaisin. Akseli mahtuu siis menemään puslan ulkoholkin läpi, kun vaan kumi hajoaa pois tieltä. Kun kumi löystyy, niin kiristää mutteria lisää ja jatkaa nitkuttamista. Irroitusöljy WD-40 tai vastaava helpottaa hommaa:
Toinen puoli työntyy sitä mukaa ulos akselin päältä: Jossakin vaiheessa piti lisätä sopiva ainesputken pätkä lisätilkkeeksi väliin ja lopulta meni läpi:
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 18.08.2014 19:59 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä, onko tämä helpoin tapa sisäholkin irti ottamiseen, mutta hiomalla holkin auki se lähtee ihan ruuvimeisselillä tönien pois akselin päältä. Holkki on sen verran paljon kiristyneenä akselin päälle, että läpi asti hiominen avaa railon pintaan heti, kun ollaan läpi asti. Varovasti hioo holkin seinämän puhki, ettei mene akseli mukana. Holkin aukeamisen kuulee kuulosuojainten läpikin, että nyt tapahtui jokin muutos hiottavassa aineessa.
Otin oikean puolen viime kesänä auki työläämmin vingulla ja vasemman puolen nyt helpommin mirkelillä varovasti hiomalla:
__________________
Jukka |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Terranon laittoa | KerT | Maasturiprojektit | 38 | 24.12.2011 12:11 |
kingcapin laittoa | RuF | Maasturiprojektit | 14 | 03.03.2008 19:02 |
Pajeron laittoa | Mulkku | Maasturiprojektit | 2 | 29.01.2008 23:20 |
Pihan laittoa | JakeHammer | Chit-Chat | 12 | 06.07.2006 15:41 |
Hiluxin laittoa... | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 09.05.2005 17:34 |