![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Sovitekappaleet?Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita? Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita. Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Juupeli juu.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/
Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Omissa kiikuttimissa on aina keskittynyt hienosti ilman soviterenkaita. Neljä pulttiset alut keskityi ongelmitta wolkkariin samoin kuin 6-pulttiset LJ:n alle. Taitaa nissanissa olla tällä hetkelläkin alut joista puuttuu keskirenkaat ja hyvin keskittyi. TML:n teräsvanteetkin on melko väljät RJ:n napaan. Jatkan samalla mallilla kunnes huomaan renkulat tarpeelliseksi. Ennemmin kantaisin huolta siitä että käytettävissä vanteissa on niihin tarkoitetut sopivat pultit/mutterit.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Juuri näin! |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita... Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tulipahan taas nähtyä, että 'tietäjiä' löytyy. Höhöö Ajatelkaa. Paljonko se sovitekiekko kiristää vannetta akselin/navan laippaa vasten? Ei yhtään. Vaan pultit/mutterit sen tekee.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Henkilöautoissa yleensä hyvinkin tarpeelliset, aluvanne ei vaan keskity neljällä-viidelläkään kartiopultilla/mutterilla tarpeeks hyvin. Jo parin kymmenesosan heitto keskityksessä tekee tasapainoitukseen selvän virheen. Maasturin kokoluokan pyörissä ei niin nuukaa, joku (erillisripustuksella oleva) automalli voi olla nirsompi kuin valtaosa muista.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
aluvanteet on enemmän niitä mihin niitä soviterenkaita on, ja useissa tavisautoissa niitä joutuu käyttämään, kaverilla rengasliike ei ole ihan yks ja kaks audi ja mersukuskia kun on palannut niitä soviterenkaita osteleen kun auto tuppaa ravistamaan tienpäällä, puttinreiät ja kartiot ei kuiteskaan ole niin hyvin keskittäviä etteikö jotkut herkemmät autot siitä ilmoittaisi, boggereissa eri juttu kun voi olla 10-15mm selkäheittoa jo renkaassakin.
toinen asia sitte taas on 5 pulttiset peltivanteet, jotkut yleismankelit ja 10mm liian iso keskireikä niin käyny vaneissa ainakin vähän samaa kun vatroissa nevahommissa että mennyt pyöränpultteja poikki raskaammalla kuormalla ei pultti kanna sivusuunnassa juurikaan mitään ja jos ei navasta tue niin se homma menee ihan sen navan ja vanteen välisellä kitkalla joka ei pellivanteessa ole järin suuri sen prässätyn rakenteen takia. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Ei hyvän tähen....
Noille kahdelle edelliselle sanoisin vielä et perehtykääpä hieman asiaan vielä. Ja antakaa omien autojenne renkaan/vanteen vaihdot ammattimiehille,älkää vaan itse ryhtykö hommaan kun se on väärin tehtynä jopa vaarallista. Kirjastostakin löytyy oppimateriaalia näihin perus asioihin.
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kiristelitkö pultteja kuinka taajaan? Milli per pultti on melko paljon, ite en tiellä (enää aikuisella iällä) uskaltais ajaa. Kavereilla oli 90-luvulla ladan/fiatin vanteita jääräta ooppeleissa, 4x98-4x100mm. Niitä sai ainakin koko ajan kiristellä. Sitten kun pultit taipui muotoonsa, niin alkoi pysymään kireällä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Renkaita tarvitaan vanteen keskittämiseen kiinnityksen aikana joissain autoissa, ei kaikissa. Joissain autoissa ei ole navassa edes olaketta, millä keskittää.
Omien havaintojen mukaan kun pyörä kiinnitetään pultilla, tahtoo kierteissä olla sen verran väljää, ettei vanne keskity pelkillä pulteilla ilman armotonta ristiin kiristämisen ja kokeilemisen tuskaa. Justiinsa laitoin eukon volvoon sovitusrenkulat ja päästiin eroon vapinoista. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein. Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia. Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi. Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa kiristysarvoissa. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hoksaa siitä aikahyvin että omassa modeossa on joka kevät talvivanteet saatanan lujassa kiinni navalla,kunhan ne saa irti niin menevät kevyestä paikoileen,napa on yleensä hieman kartio. Lainaus:
Ja ihan kaikille että kannattaa katsoa myös se millaisilla kartioilla ne vanteet+pultit/mutterit on,se kun pallokartio(Vag/mb) pysyy aika huonosti ns vakiokartiolla ja toisinpäin. Toki sitten on näitä japanilaisten+enkkujen laippamutterit yms.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä ainakin minä saan vasemman käden peukalolla mutterin 2250nm kireyteen, eikä tarvitse edes ottaa toisella kädellä tukea
![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]() Keskitys
Koska noille 6 pultin jaolle ei ole kuulemma ole tapana käyttää soviterenkaita, niin en ole tehnyt niitä. Mutta olen kyllä keskittänyt vanteet paikalleen "manuaalisesti", siis ensin väännetään yksi pultti niin kireään, että vanne tarttuu napaan, sitten ruuvataan vastakkainen pultti "sormitiukkuuteen" ja sitten löysätään ensimmäistä sen verran, että rengasta jaksaa "hemputtaa" pyörännavassa, ja sitten kiristetään ensimmäinen pultti niin tiukkaan, että rengasta saa pyöritettyä millin murto-osan ja sitten toinenkin pultti kiinni (esim. 20 Nm)
Sitten vaan loput pultit sormitiukkuuteen, ja kiristellään vuoronperään ristiin tuohon suositeltuun, jos ei tietoa niin n. 100-120 Nm, ja tienpäälle! 1-10 km kireyden tarkistus/lisäys edelliseen momenttiin, ja 50-100 km jälkeen vielä tarkistus; ja jos kiristyy, niin seuraava tarkistus 100 km päästä... (miksihän se rengasavain matkustaa etujalkatilassa ![]() Ja kiristysmomentit teräsvanne vs kevytmetallivanne; minusta tuo teräsvanne sietää jopa suuremman kiristysmomentti eron, kun prässätyssä vanteessa vanteen napa pääsee joustamaan kiristämisen myötä... Kevytmetallivanne on pehmeää värkkiä, jos meinataan "vetää jännitykseen", tulee vanneromua helposti, koska se ei jouuta juurikaan... (Nyt omassa hodarissa alla Mangles? aluvanteet, reilu 10v sitten valettu, asiallisen näköiset, käyttöautoon, mutta joku URBO on vetänyt pultinreijät "vituksi", siis vanne ei keskity tasapainoituskoneeseen kunnolla, kun keskireikä ei ole pyöreä... |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
kumma juttu että ne silti rengasliikkeesäs aina vääntää aluvaneet ihan momenttiavaillla eikä metrin varrella, mä oon pärjänny yleensä ihan akkupyssyllä tai normi 1/2" räikällä... jatkovarren kanssa saa ku pultit venyyn ja kierteen harjat piikille jonka jälkeen tuppaa pyörät löystyyn ja pahimmilaan irtoileen |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty MF590 turbo sis. sovitekappaleet yms. | mikkohen | O/M/V Muut | 0 | 22.04.2012 18:12 |