Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.12.2013, 22:42
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Sovitekappaleet?


Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.

__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.12.2013, 22:55
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Juupeli juu.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.
Ei kyl se soviterengas tarkoittaa sitä keskireikään tulevaa rinkulaa,sen reijän pitää olla jämpti,jos ei oo ni ei taho kiristyä keskelle varsinkaan viispulttisissa. Nyrkkisääntö on et aina se soviterengas tarvitaan paitsi kuus pulttisissa,joskus niissäkin. Ja yleensä sen rinkulan puuttumisen huomaa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.12.2013, 23:12
Late_:n Avatar
Late_ Late_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.04.10
Sijainti: Hamina
Viestit: 979
Perusasetus

Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.12.2013, 23:15
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/

Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2013, 16:47
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/

Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa...
Omissa kiikuttimissa on aina keskittynyt hienosti ilman soviterenkaita. Neljä pulttiset alut keskityi ongelmitta wolkkariin samoin kuin 6-pulttiset LJ:n alle. Taitaa nissanissa olla tällä hetkelläkin alut joista puuttuu keskirenkaat ja hyvin keskittyi. TML:n teräsvanteetkin on melko väljät RJ:n napaan. Jatkan samalla mallilla kunnes huomaan renkulat tarpeelliseksi. Ennemmin kantaisin huolta siitä että käytettävissä vanteissa on niihin tarkoitetut sopivat pultit/mutterit.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.01.2018, 20:36
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.791
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Late_ Näytä viesti
Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.

Juuri näin!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.12.2013, 23:16
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.
Kyllä sillä on tekemistä vanteen ja akselin välisessä kantavuudessakin. Muutenhan se voima on pelkästään pulteilla kun tuon soviterenkaan ansiosta se on myös navalla. Ja jossei sillä olisi merkitystä,niin miksi auton valmistajat tekee vanteista navoille tyköistuvat,eikö se riittäisi kunhan on vähän sinnepäin?
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.12.2013, 23:29
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Kyllä sillä on tekemistä vanteen ja akselin välisessä kantavuudessakin. Muutenhan se voima on pelkästään pulteilla kun tuon soviterenkaan ansiosta se on myös navalla. Ja jossei sillä olisi merkitystä,niin miksi auton valmistajat tekee vanteista navoille tyköistuvat,eikö se riittäisi kunhan on vähän sinnepäin?
Eikös se kuorma oo ihan sen vanteen ja navan välisessä kitkassa, jonka aikaansaa pulteilla kiristäminen sitä napaa vasten.
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita...

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.12.2013, 23:57
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Tulipahan taas nähtyä, että 'tietäjiä' löytyy. Höhöö Ajatelkaa. Paljonko se sovitekiekko kiristää vannetta akselin/navan laippaa vasten? Ei yhtään. Vaan pultit/mutterit sen tekee.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.12.2013, 00:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Henkilöautoissa yleensä hyvinkin tarpeelliset, aluvanne ei vaan keskity neljällä-viidelläkään kartiopultilla/mutterilla tarpeeks hyvin. Jo parin kymmenesosan heitto keskityksessä tekee tasapainoitukseen selvän virheen. Maasturin kokoluokan pyörissä ei niin nuukaa, joku (erillisripustuksella oleva) automalli voi olla nirsompi kuin valtaosa muista.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.12.2013, 00:09
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

aluvanteet on enemmän niitä mihin niitä soviterenkaita on, ja useissa tavisautoissa niitä joutuu käyttämään, kaverilla rengasliike ei ole ihan yks ja kaks audi ja mersukuskia kun on palannut niitä soviterenkaita osteleen kun auto tuppaa ravistamaan tienpäällä, puttinreiät ja kartiot ei kuiteskaan ole niin hyvin keskittäviä etteikö jotkut herkemmät autot siitä ilmoittaisi, boggereissa eri juttu kun voi olla 10-15mm selkäheittoa jo renkaassakin.


toinen asia sitte taas on 5 pulttiset peltivanteet, jotkut yleismankelit ja 10mm liian iso keskireikä niin käyny vaneissa ainakin vähän samaa kun vatroissa nevahommissa että mennyt pyöränpultteja poikki raskaammalla kuormalla ei pultti kanna sivusuunnassa juurikaan mitään ja jos ei navasta tue niin se homma menee ihan sen navan ja vanteen välisellä kitkalla joka ei pellivanteessa ole järin suuri sen prässätyn rakenteen takia.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.12.2013, 00:12
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Ei hyvän tähen....


Noille kahdelle edelliselle sanoisin vielä et perehtykääpä hieman asiaan vielä. Ja antakaa omien autojenne renkaan/vanteen vaihdot ammattimiehille,älkää vaan itse ryhtykö hommaan kun se on väärin tehtynä jopa vaarallista. Kirjastostakin löytyy oppimateriaalia näihin perus asioihin. Korjaan siis rankeri-lekelle ja viipolle.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.12.2013, 01:28
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.
5x112-5x110mm, ja 5x110-5x112mm.

Kiristelitkö pultteja kuinka taajaan? Milli per pultti on melko paljon, ite en tiellä (enää aikuisella iällä) uskaltais ajaa.

Kavereilla oli 90-luvulla ladan/fiatin vanteita jääräta ooppeleissa, 4x98-4x100mm. Niitä sai ainakin koko ajan kiristellä. Sitten kun pultit taipui muotoonsa, niin alkoi pysymään kireällä.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.12.2013, 08:38
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Renkaita tarvitaan vanteen keskittämiseen kiinnityksen aikana joissain autoissa, ei kaikissa. Joissain autoissa ei ole navassa edes olaketta, millä keskittää.

Omien havaintojen mukaan kun pyörä kiinnitetään pultilla, tahtoo kierteissä olla sen verran väljää, ettei vanne keskity pelkillä pulteilla ilman armotonta ristiin kiristämisen ja kokeilemisen tuskaa. Justiinsa laitoin eukon volvoon sovitusrenkulat ja päästiin eroon vapinoista.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.12.2013, 09:26
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein.
Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia.
Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi.
Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa
kiristysarvoissa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.12.2013, 22:32
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Eikös se kuorma oo ihan sen vanteen ja navan välisessä kitkassa, jonka aikaansaa pulteilla kiristäminen sitä napaa vasten.
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita...

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.
Juu epäkeskoillahan tuo onnistuu tuosta nuin vain eikä tee edes tiukkaa. Peltivanteet ovat täysin eriasia kuin aluvanteet koska peltien keskiosa toimii "jousiprikka" periaattella ja monesti löysäkin keskireikä puree kiinni napaan kun mutterit/pultit on laitettu kiinni. Sitten toki on nämä Alkon peräkärryn akselit joissa napa on 21mm ja vanteen reikä on 50mm.
Hoksaa siitä aikahyvin että omassa modeossa on joka kevät talvivanteet saatanan lujassa kiinni navalla,kunhan ne saa irti niin menevät kevyestä paikoileen,napa on yleensä hieman kartio.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
P

Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.
En nyt sanoisi pieniksi nuita momentteja,lähtee sieltä 90nm aina 170nm,peltivanne pysyy huomattavasti pienemmillä momenteilla kiinni yllämainitsemani seikan ansiosta eikä vaadi jälkikiristystä. Pakuihin kun mennään niin kiristystiukkuudet huitelee siellä 200-250nm tuntumassa aluvanteille.
Ja ihan kaikille että kannattaa katsoa myös se millaisilla kartioilla ne vanteet+pultit/mutterit on,se kun pallokartio(Vag/mb) pysyy aika huonosti ns vakiokartiolla ja toisinpäin. Toki sitten on näitä japanilaisten+enkkujen laippamutterit yms.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 13.12.2013, 22:48
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

Kyllä ainakin minä saan vasemman käden peukalolla mutterin 2250nm kireyteen, eikä tarvitse edes ottaa toisella kädellä tukea
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 13.12.2013, 23:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Keskitys


Koska noille 6 pultin jaolle ei ole kuulemma ole tapana käyttää soviterenkaita, niin en ole tehnyt niitä. Mutta olen kyllä keskittänyt vanteet paikalleen "manuaalisesti", siis ensin väännetään yksi pultti niin kireään, että vanne tarttuu napaan, sitten ruuvataan vastakkainen pultti "sormitiukkuuteen" ja sitten löysätään ensimmäistä sen verran, että rengasta jaksaa "hemputtaa" pyörännavassa, ja sitten kiristetään ensimmäinen pultti niin tiukkaan, että rengasta saa pyöritettyä millin murto-osan ja sitten toinenkin pultti kiinni (esim. 20 Nm)
Sitten vaan loput pultit sormitiukkuuteen, ja kiristellään vuoronperään ristiin tuohon suositeltuun, jos ei tietoa niin n. 100-120 Nm, ja tienpäälle! 1-10 km kireyden tarkistus/lisäys edelliseen momenttiin, ja 50-100 km jälkeen vielä tarkistus; ja jos kiristyy, niin seuraava tarkistus 100 km päästä... (miksihän se rengasavain matkustaa etujalkatilassa)

Ja kiristysmomentit teräsvanne vs kevytmetallivanne; minusta tuo teräsvanne sietää jopa suuremman kiristysmomentti eron, kun prässätyssä vanteessa vanteen napa pääsee joustamaan kiristämisen myötä... Kevytmetallivanne on pehmeää värkkiä, jos meinataan "vetää jännitykseen", tulee vanneromua helposti, koska se ei jouuta juurikaan...

(Nyt omassa hodarissa alla Mangles? aluvanteet, reilu 10v sitten valettu, asiallisen näköiset, käyttöautoon, mutta joku URBO on vetänyt pultinreijät "vituksi", siis vanne ei keskity tasapainoituskoneeseen kunnolla, kun keskireikä ei ole pyöreä...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 14.12.2013, 00:22
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
Kyllä ainakin minä saan vasemman käden peukalolla mutterin 2250nm kireyteen, eikä tarvitse edes ottaa toisella kädellä tukea
juuri viimme viikolla kiristin kanssa 18500nm mutta jouduin kyllä oikealla...

kumma juttu että ne silti rengasliikkeesäs aina vääntää aluvaneet ihan momenttiavaillla eikä metrin varrella, mä oon pärjänny yleensä ihan akkupyssyllä tai normi 1/2" räikällä... jatkovarren kanssa saa ku pultit venyyn ja kierteen harjat piikille jonka jälkeen tuppaa pyörät löystyyn ja pahimmilaan irtoileen
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty MF590 turbo sis. sovitekappaleet yms. mikkohen O/M/V Muut 0 22.04.2012 18:12


Sivu luotu: 08:19 (GMT +2).