![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() -96 Jeep grandi V8 ja latausjänniteLatausjännite on liian alhainen (ainakin minusta?, pitää välillä latailla akkua verkkovirtalaturilla taikka jättää käynnistymättä niinku viimeviikolla), niin tyhkäkäynnillä kuin 4000rpm jännite on 13,2-13,4V. Sama mittaako akun navoilta vai laturilta suoraan. Mitattu kolmella eri mittarilla... Myöskään kuorma ei vaikuta, vaikka kaikki härvelit päällä niin jännite pysyy vakiona. Kaikki maadoitukset ja plus kaapeli tarkastettu. Mitattu jännitehäviöt ja jännite-erot, kaikki ok. Siltikin kokeiltu vetää rinnalle uudet plus, miinus ja maadoituskaapelit (laturi-kori, laturi-moottori, laturi-plusnapa). - ei vaikutusta jännitteeseen. Juuri vaihdettu uusi laturi, ei vaikuttanut mitenkään - tai ehkä hiukan korjaantui siten että vanhalla jännite tippui hiukan kaikki härvelit päällä. Uusi akkukin tuli hätäpäissään laitettua, mutta ostamisen ilo jäi ainoaksi onnistumisen iloksi. Akun lämpöanturi mitattu ja todettu ehjäksi (samat arvot kuin uudessa ja muuttuu lämmitettäessä/jäähdyttäessä näennäisesti oikein). Vikakoodeja ei ole, herjaa coolant sensor bad, mutta sehän nyt ei kuulu tähän. Korjaamokirjallisuus tässä kohti toteaa että PCM olisi viallinen eikä nostaisi latausjännitettä riittävästi, mutta mutta, onkohan koskaan kellekkään oikeasti näin käynyt? Voisko kuitenkin olla jokin maanläheisempi selitys? Mistäkohti tai miten PCM saa tiedon latausjännitteestä, koska auton oma mittari näyttää latausjännitteeksi 14V vaikka todellinen on 13,2V? Tokihan tuo mittariston volttimittari on suuntaa antava, mutta heräsi vain epäilys. Kehtaako joku verrokiksi mitata omasta kasi-koneisestaan mitä näyttää tyhjäkäynnillä? Laturi on originaali 136 amppeerinen nippondenso. On taas jotenki sellanen kausi menossa ettei tuosta kikkareesta hyödy ku varaosa- ja bensakauppiaat..
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Sama auto sama vuosimalli niin tyhjäkäynnillä sama jännite kuin kaasuttaessa, mutta ei tarvitse latailla akkua. Akku ei purkaannu mihinkään. En muista jännitteitä, voin sen jossain vaiheessa mitata. Joku varmaan voi mitata nopeammin joka omistaa mittarin. Laturia itsekkin olisin seuraavaksi vaihtamassa mutta hmm..
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä nuo ihan oikeilta latausjännitteiltä näyttää jos on se lämpötunnistin akun alla. Tehtaan spekseissä mun mielestä alhaisimmillaan on juuri jotain 13 voltin tietämillä. Ei toki pitäisi akkua tyhjentää.
Itsellä samoissa pyörii kesällä, talvisin yli 14 volttia kun on kylmä konehuone.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Laita ovet lukkoon ja kaikki virrankuluttajat mitä normaalisti pois saat niin kiinni ja mittaa yleismittarilla purkujännite. Ei pitäisi olla juuri ollenkaan. Yleisimmät vikapaikat on luukkujen/hanskalokeron valo, radio, laturi, startti.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mitattu on, tasaisesti 0,27 amppeeria syö seisoessaan. Tuotakin tuli mietittyä liekkö liikaa, onhan se vuorokaudessa ~ 6 amppeeria = viikossa akku aika tyhjä jos auto seisoo. Kaikki jälkiasennuskilkkeet on virtalukon takana. Ja kaikki hanskalokeron yms polttimot tuli syynättyä eikä mikään pala. Jälkiasennus mankka vie jonkin verran, mutta muuta ei löytynyt.
Olisikko kuitenkin ollut jossain matoja, laturi, akku? Taidan ajella nyt näillä niin kauan kun starttaa, jos kerran Timo_L :kin latausjännitteet samoissa kuin omat. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli -96 GC:ssa apukuskin ovikytkin jotenkin omituisesti juntturassa ja oli juurikin tuollaisia oireita. Näytti ensin että sisävalot sammuu jokusen aikaa minkä tahansa oven sulkemisesta (ei kylläkään joka kerta, APUKUSKIN oven paukautus usein auttoi), mutta sitten aamulla kaikki virta lopussa. Kytkin ilmeisesti irrotti huonosti, koska joskus sisävalot räpytti kuin diskossa konsanaan. Pikku virittely kytkimeen ja niin diskoilu kuin akun heikkous / jatkuva latailu loppui kerralla.
Mulla ei ollut silloin mahdollisuutta mitata virrankulutusta, mutta nolla pilkku jotain voisi olla sillä hehtaarilla, millä on nuo oireet. Vanhemmasta Grandista mittailin vastaavaksi virraksi 0,0 jotain - jolla mitään ongelmia ei ilmennyt - joten 0,27A on minusta selkeästi liikaa. Harmittavan pieni lukema silti, kun tuolla ei pahemmin sulakkeet pala. Tarkistahan kaikkien mahdollisten jo irtirevittyjen lisälaitteiden roikkumaan jätetyt johtojen päät sun muut vastaavat rosvo-, apico-, riviliitin- ja sokeripalaviritykset. Luulis vian löytyvän, vaikka siihen voi mennä aikaa...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Jeep Grand Cherokee Limited V8 -96. 168tkm. H.6000€ *MYYTY!* | Trophy | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 31.07.2011 08:52 |
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ V8 -93-96 etujouset | Kepu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 26.10.2010 22:42 |
Myydään Jeep Grand Cherokee -96 V8 | noniin | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 22.08.2010 07:53 |
Myyty VOI POISTAA | Sam66 | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 12.08.2010 13:55 |
O: Jeep Grand Cherokee V8 vm.96-98 | Joukka | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 06.12.2007 19:55 |