Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.03.2013, 16:38
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Alipaine ei piisaa jarrutehostimelle


Tästä on nytten jotain vastaavaa juttua aikasemminkin, mutta en oikeen tiedä mihin sen ois liittänyt.

Elikkäs ei maasturi, mutta sukua. Asensin tuohon henkilö Roveriin Disko 2sen jarrutehostimen. Ajatuksena lähinnä kasvattaa pääsyliterin kokoa muutaman millin, osien saatavuus helpottaa ja myös siinä uskossa että tehostaja on tuplaten isompi että jarrut paranisivat kun autoon on laitettu taakse rumpujen tilalle isot levyt ja eteenkin asennettu isot levyt.
V8 Moottorista ei oteta alipainetta kun se ei sitä enään kehitä pahemmin, n:-0.3bar saa aikaiseksi enään. Autoon on siis laitettu Saabin sähköinen alipainepumppu joka tarkoitettu nimenomaan jarruille.
SD:n omalla tehostajalla ei ollut ongelmia alipaineen loppumisen suhteen ennenkuin oli pumpannut 4-5kertaa poljinta.

Mutta nytten Diskon tehostimella jarrut eivät piisaa kuin yhteen painallukseen. Sitten menee poljin tönköksi. Muuten poljintutuma paljon parempi kuin vanhalla asetuksella.

Kysymys kuuluu, jos laitan tuonne esim 2-3l alipainekerääjäsäiliön, auttaako se minua jarrujen kanssa asiaa että voin pumpata poljinta sen 4-5x ennenkuin tehostin putoaa pelistä?
Vai pitääkö mun laittaa Disko 2sen mekaaninen alipainepumppu tuohon koneeseen että alipaine piisaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.03.2013, 16:42
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Kyllähän siitä säiliöstä on hyötyä jopa pakollinen tuommoisessa, pääsee pumppukin hiukan helpommalla. noin ainakin dieseleissä kun alipainetta eivät hirveemmin kehitä, eli ison ukon nyrkin kokoinen säiliö esim läjän aliainesäiliönä, missä takaisku kiinteänä. Semmoisen etsit suoraan tuohon omaan autoos
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.03.2013, 00:22
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

litrankin säiliö on jo aika iso, kaksi jo valtavan hyvä, ja vaikka ei se kone mahdottomia alipaineita kehitäkkään niin kannattaa se koneen omakin alipaine takaiskun kautta ottaa siihen samaan säiliöön, vaikkei se etenkään tyhjäkäynnillä paljoa teekkään niin kyllä seillä imusarjassa sitä imuakin on ja se sähköinen sitten vaan tekee loput mitä ei ilmaiseksi synny.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.03.2013, 11:19
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Eräs insinööri kaveri tuota laski eilen iltasella minulle. Hän tarvitsi jarrutehostajan tilavuuden siihen, tiedon kuinka monta kertaa poljinta pitää pystyä painamaan, pumpun tuottaman alipaineen. Sitten tarvitsisi tiedon jolla tehostin vielä toimii. Mutta tämä pitäisi mitata. Ja pumpun tuotonkin hän tarvitsisi. Mutta niillä tiedoilla joita hänelle pystyin antamaan. Pumppu tekee -0.8bar alipainetta ja tehostimen tilavuus n:4l ulkomitoista mitattuna ja 2l keräys purkilla kerta polkasun jälkeen jäis -0.27bar alipainetta järjestelmään. Eli pikaisten laskujen mukaan 2l keräyspurkki ei riitä.. Ei tehostin enään toimi noin pienellä alipaineella kunnolla. Tilavuutena 4l olisi parempi.. Pitää nyt suunnitella ja testailla vielä.. Ja se että voiko insinöörin taitoon luottaa..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.03.2013, 13:19
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kokkolanpoika Näytä viesti
Eräs insinööri kaveri tuota laski eilen iltasella minulle. Hän tarvitsi jarrutehostajan tilavuuden siihen, tiedon kuinka monta kertaa poljinta pitää pystyä painamaan, pumpun tuottaman alipaineen. Sitten tarvitsisi tiedon jolla tehostin vielä toimii. Mutta tämä pitäisi mitata. Ja pumpun tuotonkin hän tarvitsisi. Mutta niillä tiedoilla joita hänelle pystyin antamaan. Pumppu tekee -0.8bar alipainetta ja tehostimen tilavuus n:4l ulkomitoista mitattuna ja 2l keräys purkilla kerta polkasun jälkeen jäis -0.27bar alipainetta järjestelmään. Eli pikaisten laskujen mukaan 2l keräyspurkki ei riitä.. Ei tehostin enään toimi noin pienellä alipaineella kunnolla. Tilavuutena 4l olisi parempi.. Pitää nyt suunnitella ja testailla vielä.. Ja se että voiko insinöörin taitoon luottaa..
joo, se ei varmaan riitä siinä vaiheessa kun sitä alipainetta ei tule mistään lisää, muta ota huomioon että sulla oli siellä se pumppu mikä sitä kokojan teki lisää, ja tehostimen koko pytty ei ole sitä alipainetilaa

mutta eipä se tietysti mitään kauheaa ongelmaa tee vaikka sinne rooverin lokasuojaan 4 litran pytynkin laittaa, se van kestää vähä kauemman pumpata tyhjäksi, ja edelleen suosittelen että käytät sitä sähköistä vain sen oman moottorin vajavaisuuden apuna.

Viimeksi muokannut Rytari : 29.03.2013 13:25
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.03.2013, 20:57
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Ei sen säiliön tarvi olla välttämättä iso tilaa vievä pytty.
Jossain ratapelissä oli iskarituet yhdistävä jäykisteputki jarrujen alipainesäiliönä.
Tolla periaatteella kun tulppais turvakaaret ja helmaputket säiliöksi, niin riittäisi alipainetta viikon jarrutuksiin...
Ja ehdottomasti imusarjalta takaiskun kautta ne alipaineet talteen mitä sieltä tulee, kyllä se -0,3bar on hätätilanteessa parempi kuin ei mitään ja eikös moottori jarrutuksessa tule kuitenkin isompi imu.

Viimeksi muokannut Mase : 29.03.2013 21:02
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.04.2013, 11:35
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Nyt ois säiliö kiinni ja testailtu vähäsen minkä kerkesi (emäntä katkasi jalkansa ja on nyt prkl leikkaussalissa, aikaa on pikkusen kirjotella kunhan hän herää).

Eli 3.1l säiliö auttoi sen verran että jos saan imettyä -0.7bar vacuumit tehostajaan/purkkiin, ekalla polkasulla paineet tippuu -0.5bar, tokalla -0.4bar ja sit kolmannella alle -0.3bar jolloinka 4jännellä kerralla jarrut ovat lähes tehostomattomat. Eli 3-polkasua tuntuu olevan nytten aika maaginen raja. Ilman purkkia paineet tippuu -0.7mästä -0.4jään, ja kun tässä polkasee, jarrut tuntuvat pikkusen jo tehottomilta. Eli säiliö auttaa.

Ongelmaksi paljastui että tuo alipainekytkin sydeemi vuosi säätöruuvin kierteestään pikkusen, se aiheutti pumpun satunnaista käyntiä. Laitoin kierreteippiä säätöruuviin, pumppu ei käy minuutin - 2 aikana olleskaan. Eli nyt se on 100% tiivis.

Toinen ongelma on se että tuo alipainekytkin ei anna nostaa pumpun painetta enempää kuin -0.55bar. Sen saa nousemaan -0.7bar, muttä sitten pumppu huutaa koko ajan. Tällä -0.55bar paineella jarrut toimii hyvin jos on säiliö välissä, ilman säiliötä paljon huonompi. Eli -0.55bar paineella kärsii painaa n: +2x jarrua ennenkuin poljin kovettuu. Ekalla polkasulla paineet tippuu -0.4bar, sitten tokalla ne tippuu -0.3bar tuntumaan.

Alipaineet on mitattu pumpun ja tehostajan takaiskun välistä. Vissiin säiliössä varastossa oleva alipaine menee sitten itse tehostajan sisälle kunhan painan poljinta.. Eli haitaksi ei olisi vieläkin isompi säiliö. En nytten nimeksikään satu muistamaan mitenkä toi auto pelitti kun vanha moottori kehitti -0.6bar vacuumia ja orkkis jarrutehostimella. Eise ekasta eikä tokasta jarrutehojaan paljoa menettänyt. Mutta en muista mitenkä sitten 3-4kerran jälkeen menikö poljin kovaksi. Onhan sielä moottorissa tehokkaampi imu kuin tommosessa pienessä kalvopumpussa..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.04.2013, 16:33
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

vaan siihenhän voit laittaa toisen säiliön rinnalle, ihan t-haaralla ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.04.2013, 19:27
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Niiden säiliöiden täyttämiseen menee ikuisuus..

Ajattelin tommosta.
http://www.summitracing.com/parts/hl...6001/overview/

Ja tuolta infoo.
http://www.marklines.com/img/exhibit...cuum_pumps.pdf
UP 32 pumppu ois tehokkain, mutta hinta pomsahti saksassa 1300e, ja sitten lopetin etsinnät.

Pressure build-up time at 100 hpa ambient pressure, 12 V. pabs = 500 mbar in t ≤ 4 sec pabs = 300 mbar in t ≤ 8 sec

Eli -0.7bar alipaineen kehitykseen menee alta 8s n:4l säiliön kanssa. Mittasin piruuttani nykysen pumpun että kun 3.1l purkkiin otetaan -0.5bar alipaine, se saavutetaan n:13-14s. Ja toi Hella:n pumppu tekee sen ajassa 4s. -0.7bar kehitykseen 3.1l purkissa meni järkyttävät 25s.. Uskon että keräyssäiliön kanssa toi Hella suoriutuu tehtävästä paremmin kuin kiitettävästi nykyseen verrattuna. Nykysen pumpun voi laittaa vaikka imemään kampikammiosta höyryjä..

Tosta löytyy summitilla köuhempiäkin malleja jos joku tarvii.
http://www.summitracing.com/search?k...m%20pump&dds=1
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.04.2013, 19:38
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

No nyt se tarvii sen pumpun takaiskun. Eli lienee sama juttu kuin halpis 12 V pikkukompurassa että ei pelaa jos jatkaa täyttöletkua.

Eli laita joku takaisku mahollisimman lähelle sitä pumppua niin se saa "sykäykset" talteen.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.04.2013, 20:18
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Pumpussa on itessään takaisku. Jouduin putsaamaan sen kun lähti letkusta pikkunen murunen ja takaisku rupesi vuotamaan. Semmonen kuminen lärpäke jota alipaine sitten availee kun mäntä liikkuu.. Tuskin se toista takaiskua pumpulle tarvii.. Eikai saabi kaikkein halvinta kamaa käyttäisi.. Sehän on laatuauto..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Volvo alipaine joker Tekniikka & Jutustelu 10 07.08.2011 10:02
Ostetaan hankook 31x11,5x15 mt yksikin piisaa Kuupo O/M/V Renkaat ja vanteet 1 11.01.2009 11:19
Volvon alipaine lukko tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 1 22.10.2008 06:10
Seppolehto.com ja hupia piisaa... Urbancityboy Chit-Chat 5 29.11.2007 21:31
hj jarrutehostimen alipaine? Jani E Tekniikka & Jutustelu 0 19.10.2007 18:07


Sivu luotu: 05:56 (GMT +2).