Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.12.2012, 13:52
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Volvo FL4 nelipiirisuojaventtiilin säätö


Ostin tuollaisen Volvon FL408 -88 kuorma-auton. Moottorista öljyt ja vedet sekaisin. Eli paisunta-astia täynnä öljyä.

Kysymys koneesta? Onko tuo volvon moottori märkäputkikone. Eli voisko olla että sylinteriputkenja lohkon välistä tulee öljyt pihalle. Vai voiko olla jotain muuta. Kansi tietenki.
Voiko suuttimien välistä päästä öljyä jäähdytys järjestelmään.


Viimeksi muokannut Killer-Wo : 19.06.2013 20:20
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.12.2012, 15:04
AP-1 AP-1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.07.06
Sijainti: pirkkala
Viestit: 136
Perusasetus

Putki kone on, voi tietysti olla kupariset suutin holkit jotka vuotaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2012, 15:18
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Voiko tuon vuodon nähdä jollain tapaa. Vai vaihtaa uudet holkit ja testata??
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.12.2012, 15:42
AP-1 AP-1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.07.06
Sijainti: pirkkala
Viestit: 136
Perusasetus

Joo lisää infoo. Kansi halki, tiiviste rikki tai öljynlauhdutin puhki. Jos öljyä on paljon paisarissa niin tod. näköisesti se lauhdutin. Jos öljyä vain pinnalla niin epäilyt kansipahville. Voi myös olla sylinteri putki puhki puristus renkaiden alapuolelta, voi olla pienen pieni reikä josta mäntä "pumppaa" öljyä vesitilaan. Joka tapauksessa kansi pois. ja kone pitäs olla TD 41.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.12.2012, 18:39
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AP-1 Näytä viesti
Joo lisää infoo. Kansi halki, tiiviste rikki tai öljynlauhdutin puhki. Jos öljyä on paljon paisarissa niin tod. näköisesti se lauhdutin. Jos öljyä vain pinnalla niin epäilyt kansipahville. Voi myös olla sylinteri putki puhki puristus renkaiden alapuolelta, voi olla pienen pieni reikä josta mäntä "pumppaa" öljyä vesitilaan. Joka tapauksessa kansi pois. ja kone pitäs olla TD 41.
Mie kyllä ihan ensin vaihtasin ne öljynlauhduttimen tiivisteet, ennenku irrotasin kannen. Jos putki olisi halki, niin öljyt olisi harmaat, nesteet puhtaat, jos taasen kansi halki, niin nestettä vaan häviäisi.
Öljyä ei oikein muualla pääse yhteen suuntaan kun siellä öljyn lämmönvaihtimessa. Ja useissa muissa kuorma-autoissa korjaantuu ihan vaihtamalla sinne tiivisteet...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.12.2012, 18:58
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Niin onko siellä öljyn seassa vettä?

Tuota öljynjäähdyttäjän kennoa minäkin lähtisin ekana tutkimaan. Kenno voi itsessäänkin olla rikki.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.12.2012, 11:24
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

hetkinen, mitkä o renkaat pitää vaihtaa. Tässä autossa öljyn jäähdyttimessä on kaksi o rengasta. Ja ne on öljyn tulo ja paluu putkessa. Jos ne vuotaa niin öljy valuu joko ulos päin tai öljyn tuloputkesta paluu putkeen. Itse neste puolu on prässätty eli lämmönvaihdin on putkimallinen ja päätyt on prässätty. Vesi tulee lämmönvaihtimen alapäätyyn ja poistuu yläpäästä. Eli sinne ei voi vaihtaa tiivisteitä.

No pitää viel yrittää ponnistaa tuo öljypuoli.

Viimeksi muokannut Killer-Wo : 22.12.2012 11:30
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.12.2012, 12:17
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

nyt painekoe tehty uudelleen ja sieltä se vika löyty. Eli lämmönvaihdin täyteen vettä jonka jälkeen 5 bar ilmaa. Odottelua 10 min ja vettä siirtynyt jonkin verran. Arki kun tulee niin pitää kysyä volvolta mitähän kyseinen lämmönvaihdin maksaa.
Posted via Mobile Device
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.06.2013, 20:29
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Volvossa sellainen ongelma että kompura hakkaa täydet paineet siis yli mittarin asteikon 10bar. Ja kompura ei kevennä. No aloittelin huollon nelipiirisuojaventtiilistä koska sieltä kuului melkoinen tuhina. Wetteriltä sain rebuilt kitin. Nyt venttiili on huollettu ja asennettu paikoilleen.

Ongelma on nyt selleinen että 2 säiliön paine nousee sinne 9bar tuntumaan. 1 säiliön paine jää noin 5 barin. Nelipiirisuojaventtiilien kuvuissa on sellaiset pienet kuusiokolo säätö pultit. Mutta mites tuo säätö tapahtuu?? Oli muuten kaikki tiivisteet sökönä tousta nelipiirisuojaventtiilistä.

No perimmäinen ongelma joka siis oli kompuran kevennyksen toimimattomuus vaivaa edelleen.
Pitää ilmeisesti purkaa seuraavasti paineensääöventtiili ja tutkia mitä se on syönyt. Siinäkin on säätöpultti kuvussa. Alkaako kompura keventää pienemmässä paineessa jos säätömutteria aukaisee??
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	nelipiirisuojaventtiili.JPG‎
Views:	841
Size:	66,3 Kt
ID:	38207  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.06.2013, 01:19
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Onkohan volvossa kovastikkin erillainen systeemi kuin Mersussa.
Mulla kompuran vapautus on kuivaimen jalassa, joka on nelipiiriventtiilin vieressä.
Kun tarvittava paine on säiliössä, venttiili vapautaa kierron kuivaimeen ja siitä ulos.
Eli kuivattaa kuivainta vapaalla ollessaan. Näin ainakin raskas asentaja kertoi kun hain saman ongelman takia uuden kuivaimen jalan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.06.2013, 16:08
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
Onkohan volvossa kovastikkin erillainen systeemi kuin Mersussa.
Mulla kompuran vapautus on kuivaimen jalassa, joka on nelipiiriventtiilin vieressä.
Kun tarvittava paine on säiliössä, venttiili vapautaa kierron kuivaimeen ja siitä ulos.
Eli kuivattaa kuivainta vapaalla ollessaan. Näin ainakin raskas asentaja kertoi kun hain saman ongelman takia uuden kuivaimen jalan.
Volvoissa on ainakin kolmea erilaista järjestelyä, yksi on kuten tuo mersun systeemi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.06.2013, 15:29
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Nyt on oikea paine järjestelmässä. Paineensäädintä piti hieman virittää.
Vielä on noin 1,5 bar paine-eroa 1 ja 2 säiliön välissä. Mutta kyllä tuo nyt saa hetken kelvata.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Pajero 2.5 td kone Senaattori O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 03.12.2012 20:46
Myydään Volkkarin 1.6 td kone _k3ijo_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 13.12.2010 22:02
O: 1.9/2.0 TD kone riude O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 28.06.2007 12:40
O:Pajeron 2,5 TD kone -71 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 25.03.2007 20:37
O:pajeron 2.5 td kone JaHa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 15.03.2006 15:45


Sivu luotu: 19:07 (GMT +2).