![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Volvo FL4 nelipiirisuojaventtiilin säätöOstin tuollaisen Volvon FL408 -88 kuorma-auton. Moottorista öljyt ja vedet sekaisin. Eli paisunta-astia täynnä öljyä. Kysymys koneesta? Onko tuo volvon moottori märkäputkikone. Eli voisko olla että sylinteriputkenja lohkon välistä tulee öljyt pihalle. Vai voiko olla jotain muuta. Kansi tietenki. Voiko suuttimien välistä päästä öljyä jäähdytys järjestelmään.
Viimeksi muokannut Killer-Wo : 19.06.2013 20:20 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Putki kone on, voi tietysti olla kupariset suutin holkit jotka vuotaa.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Voiko tuon vuodon nähdä jollain tapaa. Vai vaihtaa uudet holkit ja testata??
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Joo lisää infoo. Kansi halki, tiiviste rikki tai öljynlauhdutin puhki. Jos öljyä on paljon paisarissa niin tod. näköisesti se lauhdutin. Jos öljyä vain pinnalla niin epäilyt kansipahville. Voi myös olla sylinteri putki puhki puristus renkaiden alapuolelta, voi olla pienen pieni reikä josta mäntä "pumppaa" öljyä vesitilaan. Joka tapauksessa kansi pois. ja kone pitäs olla TD 41.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Öljyä ei oikein muualla pääse yhteen suuntaan kun siellä öljyn lämmönvaihtimessa. Ja useissa muissa kuorma-autoissa korjaantuu ihan vaihtamalla sinne tiivisteet... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Niin onko siellä öljyn seassa vettä?
Tuota öljynjäähdyttäjän kennoa minäkin lähtisin ekana tutkimaan. Kenno voi itsessäänkin olla rikki.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
hetkinen, mitkä o renkaat pitää vaihtaa. Tässä autossa öljyn jäähdyttimessä on kaksi o rengasta. Ja ne on öljyn tulo ja paluu putkessa. Jos ne vuotaa niin öljy valuu joko ulos päin tai öljyn tuloputkesta paluu putkeen. Itse neste puolu on prässätty eli lämmönvaihdin on putkimallinen ja päätyt on prässätty. Vesi tulee lämmönvaihtimen alapäätyyn ja poistuu yläpäästä. Eli sinne ei voi vaihtaa tiivisteitä.
No pitää viel yrittää ponnistaa tuo öljypuoli. Viimeksi muokannut Killer-Wo : 22.12.2012 11:30 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
nyt painekoe tehty uudelleen ja sieltä se vika löyty. Eli lämmönvaihdin täyteen vettä jonka jälkeen 5 bar ilmaa. Odottelua 10 min ja vettä siirtynyt jonkin verran. Arki kun tulee niin pitää kysyä volvolta mitähän kyseinen lämmönvaihdin maksaa.
Posted via Mobile Device |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Volvossa sellainen ongelma että kompura hakkaa täydet paineet siis yli mittarin asteikon 10bar. Ja kompura ei kevennä. No aloittelin huollon nelipiirisuojaventtiilistä koska sieltä kuului melkoinen tuhina. Wetteriltä sain rebuilt kitin. Nyt venttiili on huollettu ja asennettu paikoilleen.
Ongelma on nyt selleinen että 2 säiliön paine nousee sinne 9bar tuntumaan. 1 säiliön paine jää noin 5 barin. Nelipiirisuojaventtiilien kuvuissa on sellaiset pienet kuusiokolo säätö pultit. Mutta mites tuo säätö tapahtuu?? Oli muuten kaikki tiivisteet sökönä tousta nelipiirisuojaventtiilistä. No perimmäinen ongelma joka siis oli kompuran kevennyksen toimimattomuus vaivaa edelleen. Pitää ilmeisesti purkaa seuraavasti paineensääöventtiili ja tutkia mitä se on syönyt. Siinäkin on säätöpultti kuvussa. Alkaako kompura keventää pienemmässä paineessa jos säätömutteria aukaisee?? |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Onkohan volvossa kovastikkin erillainen systeemi kuin Mersussa.
Mulla kompuran vapautus on kuivaimen jalassa, joka on nelipiiriventtiilin vieressä. Kun tarvittava paine on säiliössä, venttiili vapautaa kierron kuivaimeen ja siitä ulos. Eli kuivattaa kuivainta vapaalla ollessaan. Näin ainakin raskas asentaja kertoi kun hain saman ongelman takia uuden kuivaimen jalan. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on oikea paine järjestelmässä. Paineensäädintä piti hieman virittää.
Vielä on noin 1,5 bar paine-eroa 1 ja 2 säiliön välissä. Mutta kyllä tuo nyt saa hetken kelvata. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Pajero 2.5 td kone | Senaattori | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 03.12.2012 20:46 |
Myydään Volkkarin 1.6 td kone | _k3ijo_ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 13.12.2010 22:02 |
O: 1.9/2.0 TD kone | riude | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 28.06.2007 12:40 |
O:Pajeron 2,5 TD kone | -71 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 25.03.2007 20:37 |
O:pajeron 2.5 td kone | JaHa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 15.03.2006 15:45 |