|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
Käyttis Disco 1Tullut vuoden päivät rakenneltua tällaista vm. 97 300tdi Discoa, jonka ostin AVK:n ihmeellisestä maailmasta. Auto kokenut sisätilapalon edellisellä omistajalla. Palo sai ilmeisesti alkunsa ruostekorjauksista kuskin penkin takaa ja poltti sisustan melkein täysin. Lisäksi auto paljastui oikeaksi Norjan-kulla suoneksi . Nyt projekti on loppusuoralla, joten uskaltauduin laittamaan rojektin tänne. Kyseessä on ensimmäinen maasturi projektini ja ensimmäinen autoni, joten rakentavaa palautetta saa antaa... Onnekseni sain hankittua hyvät tilat laitella autoa ja osaavia tuttavia oli neuvomassa. Hitsitaitoja tulee metsäkonekoulussa opeteltua ja taitojen kehitystä projektin edetessä on ollut huomattavista.
|
#2
|
|||
|
|||
Lisätääs vielä kuvia...
Projekti ottaa kohta siirron kotipihaan, jossa alkaa tautinen sähköjen veto ja pientä kivaa lisäystä offis, sekä työkäyttöön. |
#3
|
|||
|
|||
Ja vielä vähän lisää...
Koria korotin 2 tuumaa tässä samalla. Yhdessä noista kuvista on päällä ollut mittaristo vika, jonka sain korjattua. Syyksi paljastui irronnut maadoitus mittariston takaa. |
#4
|
||||
|
||||
Näemmä ne vakiopaikat Discon ruostehommissa Tsemppiä vaan projektille !
__________________
Tumpula Racing Team |
#5
|
||||
|
||||
Milläs systeemillä Discosta saa nuo takapään sivu/ulko pellit irti?
Tsemppiä rojektiin, pitäisi kans itse ruveta hitsaileen Discosta etujalkotiloja. |
#6
|
|||
|
|||
Takasivupellit lähtevät irrottamalla takaseinän sisustan. Sieltä löytyy reilu 20 pulttia, jotka ruuvaillaan irti. Sen jälkeen otat puukon ja talttameisseleitä, sekä sorkkaraudan esiin ja alat nyhväämään tiiviste massoja pois. Aikaa kuluu apouttiarallaa 3 tuntia per puoli. Netistä latailet workshop käsikirjan, niin sieltä löytyy neuvoja.
|
#7
|
||||
|
||||
Miksi laitoit uusiksi noi takasisäloksut? Näyttivät ehjiltä?
Yleensä niistä märkii vain se turvavyön kiinnityskohta...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#8
|
|||
|
|||
Päivitellääs tätä rojektia hieman, eli käytin siirtokilvillä katsastuksessa ja hylkäyshän sieltä tuli. Syynä olivat molemmat etujarrut, jotka laahasivat. Inssi mittasi levyjen paksuudet, toisella puolella 6mm ja toisella 11mm. Laahanneet ilmeisesti jo edellisellä omistajalla..., yllätykseksi muuta sanottavaa ei inssillä ollut.
No siitä rupesin tutkimaan, mikä mättää, niin purin molemmat navat ja irrottelin jarrulevyt navasta (olivat aikas tiukassa, jouduin punahehkuun lämmittää ja isolla ulosvetäjällä avittelee, rautakankikin kävi esillä Mätänetistä löytyi molemmille puolille levyt + palat. Sitten aloin tutkailemaan jarrusatuloita. Yhteensä edessä kahdeksasta sylinteristä 2 pelitti. Sitä sitten pähkäilemään, miten saatas ne liikkumaan. Jarrupolinta polkemalla eivät lähteneet, eikä paineilmalla. Lopulta näytin vähän NLGI 2 rasvaa, niin johan rupesivat liikkumaan. Ostoslistalla nyt uudet tiivisteet. |
#9
|
||||
|
||||
Älä sorru halvimpiin britpart osiin, osta vain genuine (G) merkkityjä tai muuten tunnettua merkkiä. Lockheed, Lucas, mintex.
Vaikka tuolta: http://www.paddockspares.com/parts-a...-axle.html#p=2 Kato tarkkaan malli ( runkonumeron loppuosa), että tulee oikein. Ja osta rosteri männät jos meinaat uusia vanhat satulat.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#10
|
||||
|
||||
Juu, se alkupräisten mäntien kromipinta kuplii ja jumittaa jarrut (ihan normaali ongelma vanhoissa Rangeissa ja Discoissa) ja sit ku pistät takas korkkaa tiivistekumit. Eli komppaan edellistä, hanki ne rosterimännät!
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#11
|
||||
|
||||
Jos ja kun vaihdat tiivisteet, tilaa niitä hieman ylimääräisiä. Se metallirinkula joka pitää ulommaisen tiivisteen paikallaan on todella kettumainen asentaa ja menee todennäköisesti ruttuun samalla kun sulta palaa pinna.
Jos jollakulla on tähän hyvä kikka olemassa niin kertokaapa. Huolellinen putsaus siihen uraan missä rinkula sijaitsee auttaa kovasti. Itse puristin rinkulaa pikkasella ruuvipuristimella kun avittelin sitä sijoileen. Lopputulos jäi silti arveluttamaan.
__________________
Defe 300tdi -96 Disco 3 |
#12
|
||||
|
||||
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
eli bearmachin rinkult oli tosi heikkoa kamaa...verrattuna "laatu rinkuloihin"....painoeroa oli melkein 3g/rinkula eli materiaalista säästetty! http://s440.photobucket.com/user/lac...l?sort=3&o=128 shutpartin satulatkin on ton näköiset uutena. http://s440.photobucket.com/user/lac...l?sort=3&o=127 satulat puhalsin puhtaiksi vahant sisukalut paikallaan ja lupuksi uudet männät ja tiivisteet. http://s440.photobucket.com/user/lac...l?sort=3&o=136 //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" Viimeksi muokannut lacrits68 : 05.11.2016 19:07 |
#14
|
|||
|
|||
Sain muutaman tiivisteen menemään käyttämällä reilusti keraamista jarrutahnaa ja lattaraudan palasta sekä kärsivällisyyttä. Loppuihin ei pälli enää riittänyt tämän viikon puolella
Satuloita en tule halkaisemaan, koska muutamalta asijantuntialta oon saanut sellasta neuvoa, että eivät tule enää koskaan nesteitä sisällään pitämään jos näin tekee. Hyvältä vinkiltä kuulostaa tuo pakastamis/lämmitys tekniikka. Täytyy sitä koittaa. |
#15
|
|||
|
|||
Nyt on taas yksi Lantikka palautettu tieliikenteeseen, eli leima tuli että helähti
Jarrusatuloiden pölytiivisteet olivat kyllä kinkkiset. Kikka oli aika yllättävä, taputellaan renkaat paikalleen kuivana. Näin ne eivät muljahtele. Muutama rengas vääntyi hieman, mutta sain ne pelastettua taputtelemalla niitä hylsyä vasten. Katiska liikkuu Joensuun suunnalla eli käsiä pystyyn kun niättä Katsastuksessa muuten K arvo oli 1.88, mielestäni liian pieni, vinkkejä ruuvaamiseen kaivataan |
#16
|
||||
|
||||
Ahdonalaista syöttöä on helppo lisätä, avaa siitä pumpun kupeesta se luukku. Sieltä löytyy peltiläpyskään kiinnitetty kara, jota kiertämällä syöttöä säädetään. Siinä peltiläpyskässä on stanssattu merkki mutta siihen ei kannata sokeasti uskoa, se kara saattaa olla pyörinyt suhteessa siihen peltiin (omassa oli näin). En nyt ulkoa muista miten päin sitä karaa piti kääntää, muistaakseni se läpyskän merkki kun on kohti auton keulaa niin syöttö on suurimmillaan. Mutta varovainen pitää olla, ettei pakolämmöt karkaa pilviin. Ilman kunnollista mittaria noita ei voi seurata.
Syötön ajoitus on kanssa hyvä tarkastaa, ohjeet vaikka tuolta: http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=300tdi
__________________
Tumpula Racing Team |
#17
|
|||
|
|||
Jarrut on nyt pelanneet upeasti. Joskus, kun kiinnostus riittää vaihdan ne rosterimännät sinne.
Mutta auto on nyt ollut kovassa ajussa ja pelaa mahtavasti. Tuli hommattua kattotelineet tähän härveliin ja alkaa näyttää ihan mukavalta. Seuraavaksi 7 kpl työvaloja kiinni. Mittaristo sanoi muuten työsuhteensa irti. Ei pelannu enää muut kuin taustavalot ja kiekkamittari. Uuden käytetyn mittarin sain noiden kattotelineiden yhteydessä, ja pelittää muuten, paitsi että kaikki taustavalot eivät pala. Muutama tuikku siellä palaa, mutta palavat myös silloin, kun ei ole ajovalot päällä ja auton ovet lukossa |
#18
|
|||
|
|||
Pitkän tauon jälkeen päivittelyä. Landikkaa on nyt rukattu huolella. Ensin kyllästyin kanarianlinnun huutoon konepellin alla. Vesipumppu vaihtoon
Seuraavaksi vaihtelin öljyjä mosaan sekä periin. Takaperässä alkoi öljyn seassa olla H2O pitoisuutta, näinköhän vuotaa tiivisteet... Vihdoin ja viimein tuli jakopäähihna sekä kiristi ja rulla vaihdettua. Harmikseni totesin että hihna oli vastikään vaihdettu, mutta ilman huoltokirjaa ei tätäkään voinut tietää. No, tulipahan vaihdettua kuitenkin. Työvalot ovat nyt katolla ja pelaavat. Kytkinpaneelin rakensin käsijarrun viereen missä sijaitsee sähköikkunoiden katkaisiat, (jos luxusta olisi) Konehuoneen piristykseksi maalattiin venttiilikopan äänieristekumi Kobelcon sinisellä. Vähän erilainen sävy, kun yleensä tuuninki maalauksissa |
#19
|
||||
|
||||
Mä kyllä halkasin oman satulan kun vaihdoin männät ja helpotti kyllä tota kunnostus työtä. Sisään laitto kasatessa uudet o-renkulit niin eipä mulla ainakaan vuotaja oo näkyny.
|
Luokat |
discovery 1, land rover, ruoste |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu 4x4 käyttis | Ex_inkkari | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 24.04.2012 13:04 |
Ostetaan käyttis | JariTi | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 29.01.2012 07:28 |
Ostetaan käyttis | JariTi | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 07.03.2011 13:40 |
Ostettu Dsl käyttis | ranke | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 03.04.2010 18:20 |
O: Halpa käyttis | pee | O/M/V Ajoneuvot | 9 | 03.11.2007 01:56 |