Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.02.2008, 18:43
IsoA IsoA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Laukaa, Finland.
Viestit: 219
Perusasetus

Patrollin napojen käännön nyanssit


Nyt on Patrollin etuakseli purettu osiksi. Huomenna osat käyvät pesussa, jotta pääsen eroon sankollisesta rasvaa ja peräöljyä. Sitten alkaa napojen kääntö, mutta tarvitsisin neuvoja mistä leikataan ja kuinka syvältä? Onko navassa kaksi putkea päälekkäin, jolloin ulomman katkaiseminen riittää, vai pitääkö napa leikata irti-poikki? Löytyykö kuvia, mistä kohden olette leikanneet?

Aikaisempien topikkien perusteella olen tullut siihen tulokseen, että napoja käännetään 6 mm kehältä mitattuna. Oletteko kokeneemmat samaa mieltä?

Edessä kardaanikulmat eivät ole kriittisiä kun maantiellä voi ajaa napalukot auki, mutta mitenkäs takana? Onko jotain nyrkkisääntöä siitä mihin suuntaa pinioniakseli kannattaa kääntää, jotta välttyy jyrinöiltä. Teoriassahan molempien ristikkojen kulmat pitäisi olla samat, jotta molemmat akselin päät pyörisivät samaan tahtiin. Käytännössä tuohon ei päästä, jos pinioniakselia käännetään ylös.
Kokemuksia?

Auttakaa miestä mäessä, jotta pääsen leikkimään muittenkin hiekkalaatikoilla. Nyt on pitänyt tyytyä oman pihan rapakoihin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.02.2008, 19:12
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Elä hemmetti niitä irtipoikki leikkaa! Se akseliputki on jotain 5-6mm, sieltä tehtaan hitsaussaumojen vierestä varovasti laikkaat. Huomaat kyllä kun sisäputki tulee vastaan. Suosittelen pientä konetta ja ohutta laikkaa.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.02.2008, 19:18
IsoA IsoA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Laukaa, Finland.
Viestit: 219
Perusasetus

Hyvä! Tuo helpotti hommaa. Mietinkin, että millä pirulla
ne pojat ovat saaneet navat suoraan, jos ovat irti leikanneet.
Ostin muutaman 0.8 mm paksun laikan, niin ei tule liian leveä railoa.
Vetelee hitsatessa vähemmän.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.02.2008, 19:28
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Mä katoin kulmat sillai että käänsin ensin pinjonin perstuntumalla kohdilleen, sitten vatupassilla casteri nollaan. Sitten laskin ja piirsin putkeen 5 astetta lisää ja käänsin kohilleen. Alunperin taitaa olla 2-3 astetta. Nää on makuasioita mutta näin meillä. Joskus muinoin mikjussin sivuilla oli kuvasarja toyotan napojen käännöstä, samanlailla se tapahtuu Nissanissa.

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.02.2008, 19:29
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Linkki Mikjussin SOA rojektiin
http://www.g-69.tk/joomla/index.php?...=article&id=56

Edit...typo pois
- - - - - - - - - - - - -
#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko#
SLCK Member #51
kayttaja"at"offipalsta.com
http://www.4x4cup.com/
www.slck.net



Edited by - Käyttäjä on 18/02/2008 19:29:55

Edited by - Käyttäjä on 18/02/2008 19:30:14
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.02.2008, 19:50
IsoA IsoA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Laukaa, Finland.
Viestit: 219
Perusasetus

Kasterin lisääminen parantaa suuntavakavuutta. Jos vakiona on 2-3 astetta, niin olisiko Soan takia syytä käyttää jopa yli 5 asteen kasteri, vai onko se turhaa kikkailua, jolla ei mitään enää pelasta. Se kun on päivän selvä, että Soan jälkeen Patrollista tulee maastoauto, ilman maantieominaisuuksia.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2008, 20:04
IsoA IsoA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Laukaa, Finland.
Viestit: 219
Perusasetus

Vastaan nyt itse itselleni:

Tuossa Käyttäjän linkissä olikin mainittuna, että isolla renkailla suositellaan casteriin 4:ää lisäastetta isoilla renkailla. eli 6-7 asteen kasteri pitäisi teoriassa olla ok? Onko kellään kokemuksia?

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.02.2008, 23:05
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

jos et haluu tuplaniveltä väsäillä taka kardaaniin ni pidä kulma mahdollisimman lähellä originaalia, ite käänsin turhan ylös ja sain aikasiks mahtavat värinät,,, etupäässä säilytin napojen kulmat alkuperäsinä mut nyt tekisin toisin eli kääntäisin reilummin,,, akseliputki on n 6mm paksu ja putket on toisissaan aika tiukalla sovitteella kiinni, reilusti lämpöö ja lekaa ni kääntyy
kuvia;



ja tuola muutama soa;sta
http://s52.photobucket.com/albums/g1...c/patrol/spoa/

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.02.2008, 17:24
IsoA IsoA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Laukaa, Finland.
Viestit: 219
Perusasetus

Kiitoksia kuvista. Aika eksoottisen ratkaisu tuo etuakselin vänkärin puoleinen
U-pulttien kiinnitys. Menikö läpi katsastuksesta?

Yhdessä kuvassa näkyy hieman takakardaania ja näyttäs olevan pinionakseli jopa
jyrkemmässä kulmassa kuin itse kardaaniputki. Jos jakolaatikon päähän
saisi tasanopeusnivelen, olisi kardaani mallattava samaan linjaan pinionakselin kanssa.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.02.2008, 09:19
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

tuo eka versio ei ollu tarpeeks jämäkkä, muutama tunti ajettiin kestotestiä hiekkamontussa ilma etuiskareita ni tuosta petti,, tein uusiks 12mm kovasta latasta ja nyt on ok, ei katsuri tuosta mitää sanonu,,, juu mulla tuo takakardaani lähtee jakolootasta aika suoraan ja kaaauhia kulma pinionilla eli tuplanivel takapäähän,, en tiiä mite onnistuttii nui päi helv, tuo tekemää,, tais olla jo aika myöhä ku kulma päätettii

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.02.2008, 19:35
IsoA IsoA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Laukaa, Finland.
Viestit: 219
Perusasetus

Purin eilen Patrollin etuakselin aivai osiksi. Huomasin, että tuo lyhyemmän vetarin puoleinen jousen jalan alla on vetoakselin stefa!
Kannattaa hitsata aika varovasti, ettei stefa pala. Alun perin luulin, että stefat on lähempänä napoja.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: RH 5/6 ajomoottorin/käännön moottorin osia tikpe O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.09.2007 12:13
Suikkaan käännön rajoitusta jallu80 Tekniikka & Jutustelu 9 05.03.2007 08:16
BJ40 Napojen Korjaussarjaa... ~BJ40~ Tekniikka & Jutustelu 6 10.07.2006 21:23
MYYTY:Toyotan napojen korjaussarja LaaLaa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 18 17.05.2006 10:04
hj:n napojen kääntö JaHa Tekniikka & Jutustelu 2 14.01.2006 10:18


Sivu luotu: 18:00 (GMT +2).