![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Patrollin napojen käännön nyanssitNyt on Patrollin etuakseli purettu osiksi. Huomenna osat käyvät pesussa, jotta pääsen eroon sankollisesta rasvaa ja peräöljyä. Sitten alkaa napojen kääntö, mutta tarvitsisin neuvoja mistä leikataan ja kuinka syvältä? Onko navassa kaksi putkea päälekkäin, jolloin ulomman katkaiseminen riittää, vai pitääkö napa leikata irti-poikki? Löytyykö kuvia, mistä kohden olette leikanneet? Aikaisempien topikkien perusteella olen tullut siihen tulokseen, että napoja käännetään 6 mm kehältä mitattuna. Oletteko kokeneemmat samaa mieltä? Edessä kardaanikulmat eivät ole kriittisiä kun maantiellä voi ajaa napalukot auki, mutta mitenkäs takana? Onko jotain nyrkkisääntöä siitä mihin suuntaa pinioniakseli kannattaa kääntää, jotta välttyy jyrinöiltä. Teoriassahan molempien ristikkojen kulmat pitäisi olla samat, jotta molemmat akselin päät pyörisivät samaan tahtiin. Käytännössä tuohon ei päästä, jos pinioniakselia käännetään ylös. Kokemuksia? Auttakaa miestä mäessä, jotta pääsen leikkimään muittenkin hiekkalaatikoilla. Nyt on pitänyt tyytyä oman pihan rapakoihin. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Elä hemmetti niitä irtipoikki leikkaa! Se akseliputki on jotain 5-6mm, sieltä tehtaan hitsaussaumojen vierestä varovasti laikkaat. Huomaat kyllä kun sisäputki tulee vastaan. Suosittelen pientä konetta ja ohutta laikkaa.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Hyvä! Tuo helpotti hommaa. Mietinkin, että millä pirulla
ne pojat ovat saaneet navat suoraan, jos ovat irti leikanneet. Ostin muutaman 0.8 mm paksun laikan, niin ei tule liian leveä railoa. Vetelee hitsatessa vähemmän. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mä katoin kulmat sillai että käänsin ensin pinjonin perstuntumalla kohdilleen, sitten vatupassilla casteri nollaan. Sitten laskin ja piirsin putkeen 5 astetta lisää ja käänsin kohilleen. Alunperin taitaa olla 2-3 astetta. Nää on makuasioita mutta näin meillä. Joskus muinoin mikjussin sivuilla oli kuvasarja toyotan napojen käännöstä, samanlailla se tapahtuu Nissanissa.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Linkki Mikjussin SOA rojektiin
http://www.g-69.tk/joomla/index.php?...=article&id=56 Edit...typo pois - - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# SLCK Member #51 kayttaja"at"offipalsta.com http://www.4x4cup.com/ www.slck.net ![]() Edited by - Käyttäjä on 18/02/2008 19:29:55 Edited by - Käyttäjä on 18/02/2008 19:30:14 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kasterin lisääminen parantaa suuntavakavuutta. Jos vakiona on 2-3 astetta, niin olisiko Soan takia syytä käyttää jopa yli 5 asteen kasteri, vai onko se turhaa kikkailua, jolla ei mitään enää pelasta. Se kun on päivän selvä, että Soan jälkeen Patrollista tulee maastoauto, ilman maantieominaisuuksia.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Vastaan nyt itse itselleni:
Tuossa Käyttäjän linkissä olikin mainittuna, että isolla renkailla suositellaan casteriin 4:ää lisäastetta isoilla renkailla. eli 6-7 asteen kasteri pitäisi teoriassa olla ok? Onko kellään kokemuksia? |
#8
|
||||
|
||||
![]()
jos et haluu tuplaniveltä väsäillä taka kardaaniin ni pidä kulma mahdollisimman lähellä originaalia, ite käänsin turhan ylös ja sain aikasiks mahtavat värinät,,, etupäässä säilytin napojen kulmat alkuperäsinä mut nyt tekisin toisin eli kääntäisin reilummin,,, akseliputki on n 6mm paksu ja putket on toisissaan aika tiukalla sovitteella kiinni, reilusti lämpöö ja lekaa ni kääntyy
![]() kuvia; ![]() ![]() ja tuola muutama soa;sta http://s52.photobucket.com/albums/g1...c/patrol/spoa/ |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia kuvista. Aika eksoottisen ratkaisu tuo etuakselin vänkärin puoleinen
U-pulttien kiinnitys. Menikö läpi katsastuksesta? Yhdessä kuvassa näkyy hieman takakardaania ja näyttäs olevan pinionakseli jopa jyrkemmässä kulmassa kuin itse kardaaniputki. Jos jakolaatikon päähän saisi tasanopeusnivelen, olisi kardaani mallattava samaan linjaan pinionakselin kanssa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
tuo eka versio ei ollu tarpeeks jämäkkä, muutama tunti ajettiin kestotestiä hiekkamontussa ilma etuiskareita ni tuosta petti,, tein uusiks 12mm kovasta latasta ja nyt on ok, ei katsuri tuosta mitää sanonu,,, juu mulla tuo takakardaani lähtee jakolootasta aika suoraan ja kaaauhia kulma pinionilla eli tuplanivel takapäähän,, en tiiä mite onnistuttii nui päi helv, tuo tekemää,, tais olla jo aika myöhä ku kulma päätettii
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Purin eilen Patrollin etuakselin aivai osiksi. Huomasin, että tuo lyhyemmän vetarin puoleinen jousen jalan alla on vetoakselin stefa!
Kannattaa hitsata aika varovasti, ettei stefa pala. Alun perin luulin, että stefat on lähempänä napoja. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: RH 5/6 ajomoottorin/käännön moottorin osia | tikpe | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.09.2007 12:13 |
Suikkaan käännön rajoitusta | jallu80 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 05.03.2007 08:16 |
BJ40 Napojen Korjaussarjaa... | ~BJ40~ | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 10.07.2006 21:23 |
MYYTY:Toyotan napojen korjaussarja | LaaLaa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 18 | 17.05.2006 10:04 |
hj:n napojen kääntö | JaHa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.01.2006 10:18 |