Moi,
case-study rangen perän kemppaamisesta, tietoa ja kokemusta tarvitaan, jotta lukko kestäisi edes jotain.
Päällimmäinen ajatus on vetää rälläkällä ja sorvilla poskipyöristä (ne isommat tasauspyörästön rattaat) hampaat veks, jotta ne saa liimattua helposti siistillä ja yhtenäisellä saumalla tasauspyörästön runkoon kiinni, kun niitä hieman pienentää hampaat poistamalla niin hitsaaminenkin voisi onnistua paremmin, muuten saattais olla hieman hankala vetää hyvää saumaa ihan ympäri. Perä tietysti puretaan hitsauksen helpottamiseksi, ja mm. laakereita lienee turha enempäänsä lämmitellä. Niitä pienempiä tasauspyörästön rattaita ja ristitappia en aio laittaa pakettiin laintaan matkaan, onko tämä järkevää?
Juttelin eilen yhden sepän kanssa, ja hän ehdotti puikkoa liimauslaitteeksi, paksu puikko ja iso virta, jotta sulaa mahdollisimman syvältä, eikä saumasta tule yhtä kova kuin mikillä. Kuulostaako järkevältä? Onko parempia ehdotuksia? Jos puikkoa tosiaan kannattaa käyttää, niin millainen puikko olisi paras? Millaista metallia tasauspyörästön runko ja rattaat ovat? Kannattaako tai pitääkö osien lämpenemisestä huolestua? Miten käy poskipyörien pooreille, tuleeko niistä sikaheikot jos "gigaämpärin" virralla sulattaa siitä vierestä, kait ne nyt aika kovasti lämpenevät, pehmeneekö ne siinä tai jotain?
Hyville neuvoille on siis käyttöä, kun en oo koskaan edes nähnyt kemppilukkoa, ja nyt olis tarkoitus tehdä sellainen itse...
-Paavo