![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() TunkeistaTässä erään tunkin tarinan loppu, palveltuaan ansiokkaasti 7 kertaa. ![]() ![]() Jostain syystä olen mieltynyt saksitunkkiin matalien autojen nostamisessa ja sitä varten tuli ostettuakin eo. tunkki. Taitaa vaan nämäkin tulla samalta tuotantolinjalta, jolta valmistuvat uusien autojen mukana tulevat tunkit. Niitähän ei saa käyttää kuin hätätilanteessa. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
No, taas hyvä ja halpa ei tullut samassa paketissa!
Mutta jos nuo kierretangon päät on OK, niin Jalostamaan uudelleen käyttöön! Topiikin ulkopuolelta; Nyky autoissa ei ole kesä/talvi- renkaan vaihtoon tarkoitettua tunkkia! Vain vararenkaan vaihtoon tarkoitettu tunkki PARHAIMMISSA, sillä tuo teinien kolinapullon kokoinen "täyttö sarja" täyttää direktiivin ilman vararengasta! (pitikö olla kermapurkin kokoinen kompura myös?) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Eipä nuilla saksitunkeilla yleensäkkään tee mitään. Hyväksi havaittu on pikkuinen hallitunkki,sellaiselle rakentelin 2edelliseen autoon paikan ja hyvin kulki mukana sekä sai nostettua ainakin omia "matalia" autoja ihan hyvin jos tarve vaati.
Yksi saksitunkki on aikoinaan ollut,aika laadukaskin tuollaiseksi paskaksi, ja ensimmäisellä käytöllä petti jalka ja auto tippui alas,onneksi rengas oli vielä kiinni. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Katsele kirppareita tai piinaa kavereita. 80-90 lukujen japsiautojen omat tunkit on hyviä, eikä huono ollut 90-lukulainen renun tunkkikaan.
Älä kokeile tätä kotona-osastoa: käytettiin susukin vakiotunkkeja akselipukkeina scanian alla vuosituhannen vaihteessa. Potilas oli 70-luvun puolenvälin etumoottoriscania, josta teimme keikkabussin. Kyljet oli riisuttu pelleistä ja lattiat puuttuivat. Taka-akseli nousi juuri ja juuri jollain kivikautisella 5t hallitunkilla. Kaksi saksitunkkia oli hitsailtu peltilevyyn pystyyn, ja jotkut koukut niihin muistaakseni tehtiin akselia varten. Varovainen lasku tunkkien varaan lievästi hihitellen. Suureksi hämmästykseksemme tunkit kestivät vain vähäisin muodonmuutoksin. Seuraavalla viikolla haimme kyllä oikeat pukit. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Aikoinaan tehtyä:
-talvi -Ford Cortina -saksitunkki x2 -vaihdelaatikko poies auton alta -moottori ei kylläkään ollut paikoillaan, mikä vähän keventi auton painoa Tulos: Kaveri sai Taunkseen ehjän laatiikon Hyvin saksitunkit pysyi pystyssä lumihangessa vaikka vähän retuuttikin laaatikkoa auton alta ![]()
__________________
__________________________________________________ ________________ "Pimeässä risukasassakin voi olla hyvällä mielellä" sanoo pikku filosofi minussa |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Autoa en nosta tuollaisilla kun hätätapauksessa mutta asennuksissa ja hitsauksissa tuollainen on erittäin hyvä ja halpa apuväline
![]() Keräilee vaan romukuupasta talteen kun joku niitä sinne heittelee... ![]() Muutama tosi tinatunkki väännelty solmuun ihan kevyessäkin asennuksessa, ei oikein osaa ajatella että ovat nostamiseen tarkoitettuja. ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikö noita remppamiehiä litisty kuoliaaksi auton alle vuosittain? Itselläni usein "kaverina" auton alla alumiininen kaljatynnyri, toisen korkeus n. 60cm ja toisen n. 75 cm, ja niin paksua alumiiniä, että ei mene ruttuun vaikka pikkasen kolahtaa. Kaverille tein vastaavan "henkivakuutuksen" auton vanteista, kahden 15" vanteen väliin yksi 14":nen ja kuumaliimalla nippuun. Itse pidän tuota alumiini tynnyriä parempana kuin esim. akselipukki, sillä tuommonen tynnyri ei lipsahda kauas, eikä mene helpolla pohjasta läpi. P.S yhden kerran auto pudonnut saksitunkkien nokasta, ja silloin päätin että ei ikinä enää varmistamattoman auton "alle", vaikka olisi vain jarrupalojen vaihto.... |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onko joku muu yrittänyt käyttää Volvo V70 tunkkia? Ei pito riittänyt märällä asvaltilla vaan kaatui alle!
Onneks oli oma saksi autossa ja renkaanvaihto onniustui. Talvella sitä en olisi yrittänytkään.. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mulla on muuten yksi maailmanhyvä saksitunkki, tuli -90 Legacyn mukana ja on todella tukeva ja kestävä, lisäksi korkeampi nostovara kun noissa tarvikeliikkeiden malleissa. En kuitenkaan käytä sitäkään auton nostamiseen vaan noihin jo mainittuihin asennushommiin. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Semmonen joku iänvanha DATSUN-leimoilla oleva saksitunkki on palvellu porukoiden pihassa renkaanvaihdoissa mitä ite oon kymmenisen vuotta jaksanu ristikkoavainta vääntää, eli parit nostot on tehty. Autoja on ollu tölkkisyncrosta henkilöpirsseihin ja aina on vääntäjästä tai veivistä loppunu puhti eikä tunkki ole antautunut mistään kohdin. On sillä pari kertaa maastotunkattukin ja ajettu tölkillä ja sunnylla yli, eikä oo ollu moksiskaan.
![]() Sitten taas v-mallinen opelin paskatunkki antautui kun potkin jumiintunutta talvivannetta irti, onneks lahosi hitaasti ettei menny jarrukilpi solmuun kun rengas lähti irti. ![]()
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Sellasen jos kirpparilla näkee, niin pitää korjata talteen. ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#13
|
||||
|
||||
![]()
On, vanha sanonta pätee tässäkin. Yhdellä kertaa kaks käyttöä, eka ja vika. Moinen hirvitys tuolla frouvan biilin takakontissa on mutta taannoinen rengasrikko moottoritiellä hoidettiin ilman sitä, kun kuitenkin piti lähteä sitä rengasta vaihtamaan niin otin matkaan kunnon hallijekin ja varapyöräksi talvipyörän sen auton oman minidonitsin sijaan.
Tommosesta halpis saksesta on kokemusta auton nostamisessa sen verran että eihän siitä mitään tullut, kaverilla semmoinen oli autossaan. Sillä piti sitten nostaa mutta ennenkuin auto nousi niin kierteet siloittuivat. ![]()
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mutta tosta tunkista jää käyttöön vaan veivi. Pääsee uudelle kierrokselle vanhan Toyotan mekaanisen pullo-, vai mikä onkaan, tunkin kaveriksi, millä yhdistelmällä renkaanvaihto tehtiinkin loppuun. Viimeksi muokannut Jhl : 17.04.2012 17:23 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Appiukolla oli kauuuan sitten Honda Accord. Autossa ei ollut mitään hyvää lukuun ottamatta loistavaa saksitunkkia. Oikein harmitti kun se romu myytiin niin unohtu se tunkki autoon
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#16
|
|||
|
|||
![]()
pitäkää tunkkinne ;-)
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Kerran on saksitunkki pettänyt. Kierre korkkas ja kattos kummaa kun tuli kivasti carinan pyöräkotelo takaraivoon. Mitä opimme? Elä ikinä käytä saksitunkkia ja jos käytät niin mitään ruumiinosia ei auton alle. Sen jälkeen oli muuten melekosen pitkään niska kipeä.......
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |