Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.04.2008, 19:47
GaryBlade:n Avatar
GaryBlade GaryBlade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.05
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 79
Perusasetus

HJ 60:sen 25-vuotishuolto


Tämä projektikertomus koettaa valottaa muille ikääntyvien japanialaisten maastureiden omistajille, että kaiken epätoivon jälkeen on kiva ajaa "valmis" projekti luolasta takaisin päivänvaloon.

Oli aivan hiinä ja hiinä etten vienyt Vanhaa Rouvaa nahkurin orsille syksyllä 2005. Kun leimaa ei irronnut ja pienen alustan tutkiskelun jälkeen, vuolaasti kyyneleet silmistä valuen hakkasin päätäni ruosteiseen lokasuojaan, sikisi päässäni ajatus...
Josko kuitenkin poropeukalo hommaisit sen tallipaikan ja yrittäisit edes jotain tehdä Tojotalles.

No, miksipä ei. Eihän siinä paljoa menettäisi, ajattelin. En tuolloin vielä osannut aavistaa niiden lukemattomien talli-iltojen, vaimon pahojen sanojen, poltettujen päreiden ynnä muiden vastoinkäymisten määrää jota tämä "pikku"projekti toisi mukanaan. Autuaan tietämättömänä tulevasta vuokrasin tallipaikan.

Lähtökohta: HJ 60 vm-82 3+3 paku. Ei tuo niin pahalta näytä...


Tämmöstä alko löytymään




Ja tietenkin runko oli niinkuin sateen kastelema sanomalehti kuivattamisen jälkeen.

Auto jäi talliin pölyyntymään kevättalveen 2006 asti inspiraation puutteen vuoksi, toki purkamishommia harrastettiin ja maksimoitiin v%#"&!ksen määrää kun ylläreitä löytyi joka reissulla. Niin ja ne yllärit eivät olleet koskaan mukavia tämän projektin alku-, keski- eikä loppuvaiheessa.

No sitten kun inspis iski jälleen, nostimme korin pois haitoilta pukkien nokkaan.



Tässä vaiheessa alkavat vanhat muistot saada vallan, enkä pysty pidättämään kyyneleitä...Kirjoittaminen ei onnistu...





Joukkohaudassa et lepää yksin

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.04.2008, 21:32
Rausku4x4:n Avatar
Rausku4x4 Rausku4x4 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.08.06
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 611
Perusasetus

"Auto jäi talliin pölyyntymään kevättalveen 2006 asti inspiraation puutteen vuoksi, toki purkamishommia harrastettiin ja maksimoitiin v%#"&!ksen määrää kun ylläreitä löytyi joka reissulla. Niin ja ne yllärit eivät olleet koskaan mukavia tämän projektin alku-, keski- eikä loppuvaiheessa."


Kuulostaa harvinaisen tutulta verraten omaa patrolli projektiani. Aina löytyi uusia ruoste kohtia.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.04.2008, 18:15
GaryBlade:n Avatar
GaryBlade GaryBlade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.05
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 79
Perusasetus

Tarmoa täynnä kävin projektin kimppuun ja runko kuumavesipesurilla puts puts sisältä ja ulkoa. Voi sitä hiekan ja saven määrää mikä sieltä irtosi! Sitten reipas hiekkapuhallus jonka jälkeen suunnittelin vahvistukset sekä vetopisteet.

Onneksi on olemassa kavereita jotka osaavat liimata rautaa yhteen ihailtavan tehokkaasti.





Rungon takaosa tehtiin uudestaan 5 millin kulutusteräksestä ja samalla iskariputki läpivienteineen uusittiin paksuseinämäistä putkea sekä paksuja holkkeja hyväksikäyttäen.

Kuulin huhun, että auton runkoja on suojattu ruostumiselta myös kuumasinkityksellä. Eipä siinä muuta kuin puhelin rasvaiseen käteen ja soitto Kuopion Kuumasinkitykseen jossa setä kertoi runkoja sinkityn hyvällä menestyksellä. Sinkittävän pinnan täytyy olla puhdas ja öljyä/rasvaa ei sovi juurikaan jättää. Ja ns. umpiperät eli tulpatut reijät ja vatakkain hitsatut kappaleet pitää reijittää. Näillä ohjeilla kävin rungon vielä kerran läpi, korventaen rasvat ja öljyt töhöllä pois. Ei sieltä juurikaan käryä hiekkapuhalluksen jäljiltä tullut. Muutaman päivän päästä runko näytti tältä.



Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.04.2008, 18:51
samix samix ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.03.08
Sijainti: kajana city, Finland.
Viestit: 88
Perusasetus

oi kunkaunis.. kuin satiiniset rintaliivit..miksi mun hiluksista ei tuu tuollaista.. noo seuraavasta tulee taatusti!

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.04.2008, 23:10
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hyvää työnjälkeä, mutta jäikö tuonne rungon sisään jotain ruosteita tms., vai hämääkö tuo vika kuva?

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.04.2008, 14:22
GaryBlade:n Avatar
GaryBlade GaryBlade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.05
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 79
Perusasetus

Semmosta rupulia jää rungon sisään väkisellä, kun ei sitä sieltä pääse hiekkapuhaltamaan. Vähän samannäköstä kuin se "raha" jota aina penskana uudenvuoden tinasta etsittiin. En ossoo sanoa onko ruostetta jääny sinne sisälle vai nou, aika näyttää. Jotain sulan sinkin tunkeutumiskyvystä kertoo kuitenkin se, että reikiin suojaksi kierrettyjen pulttien kierteisiin oli sinkki tarttunut. Siis sinne rungon ja pultin väliin.

Seuraavaksi oli tarkoitus vielä hiekkapuhaltaa runko kevyesti ja vetää ruiskulla kunnon maali rungon pintaan. Tallista tuli kuitenkin häätö ja kiireessä vetelin hammerin pintaan by tela och pensseli.


Harmittaa hieman näin jälkeenpäin kun ei kerenny maalata kunnolla, mut minkäs teet. Luulis tuon kuitenkin kestävän jonkun vuoden.

Sit tekniikka rungolle ja OMEn hilut samaan pakettiin. Kori nostettiin vain malliksi päälle ja koko keksintö vietiin trailerilla uuteen talliin.




Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.11.2009, 15:40
Urbancityboy:n Avatar
Urbancityboy Urbancityboy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.06
Sijainti: Savo, Finland.
Viestit: 1.250
Perusasetus

[QUOTE=GaryBlade;461527]Semmosta rupulia jää rungon sisään väkisellä, kun ei sitä sieltä pääse hiekkapuhaltamaan. Vähän samannäköstä kuin se "raha" jota aina penskana uudenvuoden tinasta etsittiin. En ossoo sanoa onko ruostetta jääny sinne sisälle vai nou, aika näyttää. Jotain sulan sinkin tunkeutumiskyvystä kertoo kuitenkin se, että reikiin suojaksi kierrettyjen pulttien kierteisiin oli sinkki tarttunut. Siis sinne rungon ja pultin väliin.

Seuraavaksi oli tarkoitus vielä hiekkapuhaltaa runko kevyesti ja vetää ruiskulla kunnon maali rungon pintaan.


Harmittaa hieman näin jälkeenpäin kun ei kerenny maalata kunnolla, mut minkäs teet. Luulis tuon kuitenkin kestävän jonkun vuoden.




Morjens jos satut lukemaan tämän niin pari kysymystä tuli mieleen ja itsellä tuon rungon kanssa kun on samanlainen tilanne:

Lähtivätkö ne sinkkiä pintaansa ottaneet pultit ehjinä pois, etteivät katkeilleet?

Miten maali on pysynyt sinkityssä pinnassa?

Viimeksi muokannut Urbancityboy : 19.11.2009 15:43
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.11.2009, 19:02
GaryBlade:n Avatar
GaryBlade GaryBlade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.05
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 79
Perusasetus

Olipas mukava kun joku kaiveli tämänkin vielä esiin. Joo pultit pyöri hyvin auki, oisko sinkki senverta pehmeämpää ainetta kuin pultit. Nii ja niitä pultteja en kiertäny ihan pohjaan asti ennen sinkitystä. Muistaakseni vielä osan kierteistä aukaisin puhdistustapilla ennen kuin pulttasin jotain kiinni.

Yllättävän hyvin on maali rungossa pysynyt kiinni vaikka en varsinaisia pohjia tehny ollenkaan. Sinkitys on samannäköinen kuin silloin "uutena".

Oishan mulla kuvat lopustakin projektista kun vain jaksaisi tänne linkitellä.

Ps. moottorikin jo ehdittiin viimekesänä tähän vaihtaa.

Viimeksi muokannut GaryBlade : 21.11.2009 19:05
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.11.2009, 19:55
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

niiin kyllä täällä jäätiin kaipaamaan rojektin loppu kuvia...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.11.2009, 00:06
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

mullon tuo bj:n runko sinkitty jo melkein 10 vuotta sitten siinä oli edellinen maali tosi pahasti halkeillut ja lähti ihan rapsuttamalla pois hiottiin suunnilleen puthaaks se sinkille ja uuttamaalii joka purkin mukaan sopii hyvin sinkinpintaan mutta kyllä se lohkeilee ainaku joku lenkkiavain siihen kopsahtaa et en tiä sit miten muilla pysyy..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.05.2008, 14:57
GaryBlade:n Avatar
GaryBlade GaryBlade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.05
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 79
Perusasetus

Uudessa tallissa Rouva saikin nukkua sikiunessa aina tammikuulle 2007, inspiraation ja hitsaajan puuttuessa. Jotain pientä nysväämistä käytiin tekemässä silloin tällöin mutta enimmäkseen tallilla vietetyt hetket kuluivat paskan puhumiseen ja muiden projekteihin sotkeentumisiin. Lopulta sain hitsaustaitoisen kaverin mukaan vilkaisemaan pikku työmaata. Ja kiitokset hänelle völjyyn lähtemisestä kuuluvat, sillä projekti sai uuden suunnan hetimiten sen käynnin jälkeen.

Korista löytyi tekemistä vähän jokapuolelta, mutta paljon etenkin peräpäästä. Hioin rupia näkyviin, jotta parempi arvio vaurioiden laajuudesta voitaisiin suorittaa. Uusille menisi koko takaosa poislukien lasikuituluukku. Takahelmat sisältä ja ulkoa, takalattiaa, takalokasuojat kaarineen, helmat ja jopa osa katon reunoja oli mätinyt puhki. Etupäässä oli pehkua silmäpellissä, sisä-, sekä ulkolokasuojissa. Tuulilasi meni säpäleiksi sitä irrotettaessa ja kehyksiä piti myös hitsaaman ja tinaaman. Ovien alareunat olivat vähemmän työtä vaativat kuin oli oletettu, mutta niistä päätettiin tehdä hyvät kun kerran alkuun päästiin.

Varaosakorista oli tallella ovet, lokarit ja muuta kivaa joista pääsi arpomaan parhaat osat käyttöön. Korin takaosan leikkasin siitä irti takapenkin kohdalta tarkoituksena naittaa se projektiin. No, se parin kuution peltimöykky otti ja hävisi jonnekin, enkä tänäkään päivänä tiedä mitä sille tapahtui. Liekkö mennyt romukuorman mukana lusikkatehtaalle? Pikkuosien katoamisen vielä ymmärtäisin, mutta että puoli maasturin koria... Harmittamaan alkoi, kun siinä ei ollut ruostetta "takaseinässä" yhtään. Nytkö pitäisi tehdä koko takaosa suorasta pellistä, ei kerpele.

Muistelin nähneeni 6-tien varressa olevan Maaselän Korjaamon pihalla puretun HJ:n ja soitin sinne. Sen puhelun, ja pakkasessa ison rälläkän kanssa heilumisen johdosta talliin ilmestyi tämmöinen.


Seuraavaksi kuvia lokasuojien ja helmojen teosta.

















Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.05.2008, 17:09
jp64 jp64 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.07.07
Sijainti: Kuopio
Viestit: 316
Perusasetus

Siistin näköistä jälkeä on!
Mitäs tuli maksamaan tuo rungon kuumasinkitys??

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.05.2008, 17:42
GaryBlade:n Avatar
GaryBlade GaryBlade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.05
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 79
Perusasetus

Rungon sinkitys oli muistaakseni n. euro per kilo. Eli siis sinkityn rungon paino punnitaan ja hinta sen mukaan. Mulla tais kukkaro keventyä 130 euroa. Tämän päivän hinnoista ei hajua.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 23:08 (GMT +2).