![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Jousien taivuttelua lantikkaan?Ajattelin tekasta lehtijouset lantikkaan. Mikähän erikoisteräs siihen sopisi parhaiten? Onko joku muu tehnyt itse lehtijousia? (tervettähän se ei ole...) Ajattelin kun olis nuo mankelit ja kaikki käytettävissä... Olisikohan ihan älytön ajatus? Hardoxista? Älähän huoli.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ajatus ei hjuva. Aineen pitää olla jousiterästä. Hardoksilla tulee myötöraja vastaan liian aikaisin, ts. pohjaan joustossa todennäköisesti jousi ei palaudu entiselleen.
Miksi et muokkaa omista jousista sopivia itsellesi? Pura pakat ja tao ne uudelleen. Itse olen tehnyt Jeepin etu pakkoja jopa prässillä painelemalla muutaman sentin jänne välillä, ja hyvin on pelannut. Lisälehtien lisääminen jäykistää alustaa (=ei toivottavaa), niin kuin kierrejousien lisääminenkin. T Pasik Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Hardoxia on monenlaista. Sitä käytetään myös jousena teollisuuden koneissa. Asaintuntija joka kehittää koneita, joissa tällaista käytetään, tuumasi että toimisi tietyllä lajikkeella... Helppohan se on testata "kasalla" kuinka paljon menee sitten läjään... vai pitäiskös tehdä kierteet siihen...
Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eli kyselet teräslaatua, joka sulla on jo tiedossa. Sitten kyselet et onko älytön ajatus, muttet usko vastausta. =)
Kerro kuitenkin miten projekti onnistuu, jos tuohon ryhdyt. Kuulostaa vain hieman turhalta, maailma kun on täynnä valmiita jousia.. -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Onhan se varmaan älytöntä. Jonkun mielestä voi olla turhaa, minä vaan harrastelen näitä juttuja. (Taidanpa olla myös vähän kokeilunhaluinen...) Mielipiteiden vaihtoa kutsutaan kansankielellä keskusteluksi, ja tämä on ymmärtääkseni keskustelupalsta. Kerron kyllä mielelläni miten homma etenee (mikäli ryhdyn siihen) ja kuinka sitten kävikään... Voihan sitä rahalla toki jousia saada...
Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos, pitää kysyä vähän hintoja. Kirjoitan topiciin, kun asia etenee vähän... Ehkäpä se ei ole kovin kallista, 6 metrin pätkissä...
Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Meille tulee STJ:tä tavaraa viikoittain..
Kerro mitä haluut niin kysellään... Toi STJ on yks vaihtoehto mut www.flinkenberg.fi löytyy myös (jousi teräksiä kans!!) Kuis meinaat vääntää norran ? Vai lisätä vain lehtiä vanhaan ? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Norra väännetään ilmeisesti lämmön ja semmosen tangon ja holkin avulla... katsotaan nyt jos löytyy joku virallisempi keino. (En siis ole valmistanut lehtijousia aikaisemmin, mutta on tiedossa apua tuohon norran tekoon.) Ensin pitää tutkia sitä alkuperäistä. Apunorrasta tulee kanssa mutkalle väännetty. Tarkoitus olisi tehdä Land Roverin alkuperäiseen riipukkeeseen käypänen ja mahdollisimman alkuperäisen jousen kaltainen. Katsotaan jospa nyt saisin sen toisen (se ehjä ja alkuperäinen, toinen on jostain muusta vehkeestä peräisin...) takajousen irti viikonlopun aikana...
Tarkoitus on tehdä koko kierros jousia, kun olen harjoitellut sillä toisella takajousella ensin. Jouset tulee olemaan aika korottavat, mitään korotuspalikoita tms. ei ole tarkoitus käyttää siihen. Veikkaan, en tiedä tarkaan vielä, mutta voisi olla n. 30 kiloa 10mm paksua 80mm leveetä lattaa per. jousi... eli n. 150 kiloa yhteensä, harjoitteluvaraa huomioiden. Jos tuolle laskisi hinnan, niin ei ainakaan mene yli... Eikös ne kilohintana yleensä ole ilmoitettu... luulisin. Kiitos avusta. Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Noi jousiteräkset pitää sitten vielä karkaista sopivan kovaksi/pehmeeksi et ne palautuu jouston jälkeen alkuperäiseen muotoonsa.Jos haluut tehdä jouset ite niin malli jousi johonkin tutkittavaksi että mitä laatua ja kovuutta se on.Mä tutkitin kerran kans yhen jousteräs värkin.Sain laadun ja kovuuden tietooni.Ja nyt mä vääntelen vastaavia lattoja hydrauli puristimella ja ne tuloo paljon halvemmalla mitä ne kaupassa maksaisi.Melkeinpä tulee parasta jälkeä jos saa väännettyä raudan kylmänä.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Katsotaan jos saisin ensin yhden sarjan toimimaan. Joo, tutkitaan ja tutkitutetaan... mulla on aika hyvä yhteys tehtaan yhteydessä toimivaan konepajaan, jossa homma hoidetaan, (just noita tutkimis -ja ohjeistusasioita saan vähän sieltäkin). Ajattelin että kun ensimmäisen saan tehtyä opastetusti, niin sitten osaa tehdä useampia. Ei ne varmaan korvaa oikeiden jousiseppien tekemiä, mutta harrastustahan tämä on.
Siellä on semmonen vanha mankeli, jolla ajattelin tehdä suhteellisen käyriä jousia... 30 cm on rullan koko. Pitääkö ne karkaista, vaikka niitä muokkaa vaan kylmänä (paitsi norrat)? Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Suara lati väsyy ja oikee väkisinkin vaikka kuinka hyvästä raurasta sen vääntääs... Lati pitääs saara pikkuusen koveraksi ku ylähältä päin kattoo. Pitääs palio paremmin muatonsa.
-- Patrol 3.3 4x4 Honda XL600 2x1 Pajero V6 3000 (emännän kauppakassi) |
#13
|
|||
|
|||
![]()
meillä hardrocks käytetään ainoastaan kauhanhuulilevyssä,eli kestää kulutusta t:jannek
Note! This message was posted anonymously! |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Jep tuo takominen tekee jouselle hyvää maklaus ja prässäys ei ole niin pitkä ikästä kun tuo takominen
Mutta vaikeuden vuoksi sitä ei monikaan enään tee. mankeloiminen ja prässäys on nopeenpaa (=halpaa) Joo ja hardox kuten xar ovat yleisesti kululevyjä ja pääkäyttö kohteet kauhat ja murskat |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: 9.00-16 renkaat lantikkaan | MOGGI | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 01.05.2008 23:39 |
Lantikkaan kaarilevikeet | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 12.02.2006 17:15 | |
O: lantikkaan kone | O/M/V Muut | 5 | 16.01.2006 22:09 | |
lukkovanteet 16" lantikkaan | O/M/V Muut | 1 | 02.10.2005 17:18 | |
O : Lantikkaan -74 kesärenkaat 15 " | O/M/V Muut | 0 | 24.03.2005 09:36 |