![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() SORVAAJAT HOX ->Voiko sorvata??Dilemma johon olen saanut ristiriitaisia vastauksia. Kysynkin... Voiko oikeanpuoleisesta rattaasta sorvata boorituksesta n. 1 cm pois jolloin booritus olisi samanlainen kuin vasemmanpuoleisessa????? ![]() ![]() ![]()
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mikä estäisi sorvaamasta? Tuskin niin kovaa ainetta on?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
voi
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Faktaa ja kokemuksia hajetaan
![]()
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kovaa toi varmasti on tai kaikkihan on suhteellista, mutta oikeilla terillä varmasti onnistuu.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#6
|
|||
|
|||
![]()
kuten ylemmällä kertoiltiin niin varmasti voi kun on oikeat teräpalat. ei välttämättä jopa melko varmasti onnistu sorvaamalla joka pajalla, hampaat voi olla pintakarkaistut joten pinta todella kova mutta hammas silti sitkeä syvemmältä, yhdistettynä hakkaavaan työstöön niin puhutaan jo todeööa pahasta koneistuksesta. itse ekan sorvikokeilun jälkeen virittäisin esim vingun kiinni teränpitimeen ja sillä "koneistaisin" hammastuksen pois ja jos pinnan laatu vaatisi niin sorvilla viimneistelylastun otto viimeisenksi, tosin luulisi riittävän kun jättää alun olakkeen koskemattomaksi eli tukipinnaksi ja vingulla ajaa hiukan isommaksi halkaisijan boorituksen kohdalta.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Onnistuu kun ei kiirettä pijä.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
13 vuotta ammatikseni sorvanneena voin sanoo et kyllä ton saa sorvattua! Oikeat terät ja kiinnitys, niin ei paharasti.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
en ole sorvari kyllä että voin olla väärässä osaksi mutta ei tonkokoset pyörät tiemmä mitään pintakarkaistuja (induktio) ole, hiilletyskarkaistu, koko limppu lämmitetty ja periaatteessa siis pinta kyllä kovaa mutta karjennut se koko nappula vähän on, keraaminen pala menis mukavasti, jollain tavallisellakin, kovempilaatuisella voi koittaa kun pistää leikkuun aika pieneksi, ehkä 60 metriä...
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tyhmä kysymys ehkä,mutta eikö tuo olisi järkevämpää/helpompaa ajaa jyrsimellä pois? Sopivan kokoinen jyrsin terä ja sillä ikäänkuin poraa tuota booria,tai sitten jyrsii ihan pyöräyttämällä? En ole koneistaja,mutta tällainen idea tuli vain mieleen.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
huonompi kiinnittää jos ei satu 3 leukapakkaa ollla jyrsimeen, tokihan sen jyrsii mut samaa värkkiä jyrsimen teräpalatkin on et ei sinällään sen helpompaa/vaikeampaa kun sorvillakaan
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Hiiletyskarkaisukin on pintakarkaisu ja hiiletettyjä tuon tyyppiset osat lähes poikkeuksetta ovat. Tukeva asetus ja malttia niin kyllä onnistuu. Ja kuten joku sanoikin, jos ei millään terät kestä tuota hakkaamista niin poorit karkeasti vingulla hiomalla pois ja viimeistely sorvissa.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tänään testattu sorvaamista Oulun aikuiskoulutuskeskuksen sorvissa vanhan opettajasedän toimesta joka heti ton nähtyään totesi ettei onnistu mutta halusi näyttää silti yhden terän verran miksi... Kiirettä ei pitänyt todellakaan ja maltilla veteli. Boorin alkuosa vähän kiillottui...
Ja kun ei onnistu niin se tarkoittaa että yksi epäonninen BJ75 LandCruiser lepäilee laakereillaan tovin ![]() Pari mahdollisuutta on saada toi kulkine liikkeelle.... 1. BJ75 Jakovaihteisto tai myöhemmän mallin HJ61:sestä... ehkä LJ70?? 2. Tuon oikenpuoleisen rattaan jonkinsortin koneistus jotta booreista lähtee sentti vege. 3. BJ42 5v vaihteisto jonka vaihtaa 75:sen laatikon tilalle... argh... 4. 454 V8 + th400 + kaasut + 44" bokkerit ja kostamaan maapallolle poloisen Cruiserin rääkkäystä ![]() ![]() ![]() ![]() PS... Kiinnostas ihan honppelina jos jollakulla on noita HJ61 tai LJ70 mallin ensimmäisiä jakorattaita. Sen verran että voisitte kertoa kumman näköisiä ne rattaat on.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari Viimeksi muokannut SuurSyömäri : 09.11.2011 18:06 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Melkein voisi onnistua jyrsimällä paremmin tuon koneistus. Sorvissa tulee ongelmaksi juurikin hakkaaminen, jolloin keraaminen pala ei todennäköisesti kestä ja lienee likimain ainoa terämateriaali joka tuohon pystyy. Tosin itsellä ei keraamista kokemusta, mutta muistelen joskus aikoinaan kollegan sellaista höpisseen (hakkaavaan työstöön soveltuvuudesta).
Jyrsimällä kovametallitapilla, joka tarkoitettu karkaistuille materiaaleille uskoisin tuon onnistuvan kuitenkin kohtuudella. Vaatii tosin nc-koneen tai pyörityslaitteen manuaalikoneeseen. Veloitukset saattaa vain tuosta hommasta olla sitäluokkaa Oulunseudulla, että tulee halvemmaksi etsiä valmis osa. Itselläni ei taas sopivaa työkalua käytettävissä, jotta pystyisi tarjoutumaan kokeilemaan homman onnistumista. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta kone ja sopiva terä niin riittää iltapuhteita kunhan olutta on sopivan vähän.
http://3.bp.blogspot.com/_jsi5Rp7fDv...remel_foto.jpg |
#16
|
|||
|
|||
![]()
vie ratas päästettäväksi ja sorvatkaa ja karkasuun uudestaan.
__________________
riiseli mersedes ![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Toi dremeli sorviin kiinni taikka sit ihan oikeella pyöröhiomakoneella.
Tuskin tuo niin tarkka ole etteikö sitä vois ihan käsipelillä hipasta boorit pois. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Hankasalmi.
Hankasalmella saunan takana on tämmöset osattu jo iät ajat. Paljon on tämmöttiä snurralla ja siihen kivi ja eukon polvien väliin toi ja hioo noi poorit pois tarvittavilta osin. Henket kerto unessa mulle et ei oo niin tarkka kohta toi et eikö vois siitä vaan hivasta. Saatanan kovaa on jonsei hioma kivi pysty.
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
ainakin edellisessä elämässä tuli sorvailtua keraamisella palalla ja vielä ns.hieman hakkaavaa työstöö pallonivelen vastakappaleita missä oli rasvaurat niin ei onkelmia kun pinta kiiltäväks vaan ja pienellä lastulla.. muutaman tuhat ellei yli kymmentätuhattakin tuli tehtyä
![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
nyt alkaa olla asennetta !
veli Vjenäläinenhän olis jo sen sorvinu, ja syäny villisian karvoineen iltapalaks vodkassa uitettuna... wanhan liiton mies hakuseen, eikö niitä ny Oulusa sitte enää ole ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Näyttäis hj:n jakiksen rattaalta ON pirun kovaa. Millään hss terällä turha yrittää. Omasta sorvasin kovapalaterällä leikkuunesteen kera onnistu hienosti. Ja sorvataanhan sitä titaaniakin.
|
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Oletan ettei pois sorvattavan poorin osuuden halkaisija & pituus ole tarkka kunhan vain sopii jossain pyörimään, oonko oikeassa?
Jos sieltä Oulun suunnalta ei löydy moiseen urotekoon löytyvää sorvaajaa, niin laita ko. ratas mulle niin sorvaan ne poorit pois ilmatteks. Toki maksat molemmat rahdit. |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Voi sorvata!!!
Tässä ensimmäisen kuvan oikenpuoleinen ratas sorvattuna. Koneistajana toimi Oulun moottorikoneistamo. Ehkä se on on vain tahtotila. Timanttiakin koneistetaan timantilla... ![]()
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
voiko olla totta ? | 4x4opel | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.10.2007 22:13 |
Voiko flekti vetää 10 A | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 26.07.2007 07:38 |
Voiko aluvanteita korjata | Discovery | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 20.11.2006 20:05 |
Lj - voiko rekisteröidä 3:lle henkilölle? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 21.08.2006 21:16 | |
Voiko etu-/takamöhkylästä tunkata? | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 05.11.2003 09:59 |