Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.03.2012, 16:47
spede80:n Avatar
spede80 spede80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 405
Perusasetus

Range roverin jäähdytin


Moro

Aattelin hommata rangeen 3,5 efi vm 89 alumiinisen syylärin niin onko kellään tietoo mistä tollasia kannattas alkaa etsimään / kyseleen?

__________________
Off Road Klupi Ilimanmithän
Ei sole poika mikhän muutako lorttapohjassa ja mättöä konepellille
www.lvikemppioy.webs.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.03.2012, 19:54
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

http://www.usparts.fi/?page=59#204

Tuolta hommasin omaan Rangeen, muistais nyt mitat, mutta kun ei. Suunnilleen orkkis mitoissa. Oli Jaskan jäljiltä isompi joka hajos. Oli ihan rungon päältä konepeltiin asti ja keräsi hirveesti kakkaa. Nykyinen on matalampi, jää rungon päälle tilaa runsaat kymmenen senttiä: Ei kerää mutaa.

Tämähän on kyllä vm. -79, jos tuossa uudemmassa on jotain lisäkuulereita mukana mitä vanhoissa ei ole.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.03.2012, 19:56
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

3.5 efissä kiertää automaattilaatikon öljy syylärin kuskinpuoleisessa reunassa.

3.9:ssä on lisäksi moottoriöljyn kierto apparin puoleisessa reunassa.

Efissä on kaasarikonetta paksumpi syyläri, korkeus ja leveys vois olla jotakuinkin sama (en oo mitannut).
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.03.2012, 20:04
mikkocap mikkocap ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kuopio, Suomi
Viestit: 333
Perusasetus

oon kuullu ja nähny myös kuvia noista alumiinisyyläreistä, mutta uteliaisuudesta kysyn mikä on se kaikkein suurin hyöty joka niillä saavutetaan verrattuna normaaliin isolla vesitilallla olevaan? kun eikö noi oo melko hintavia romppeita?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.03.2012, 20:22
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkocap Näytä viesti
oon kuullu ja nähny myös kuvia noista alumiinisyyläreistä, mutta uteliaisuudesta kysyn mikä on se kaikkein suurin hyöty joka niillä saavutetaan verrattuna normaaliin isolla vesitilallla olevaan? kun eikö noi oo melko hintavia romppeita?
2 rivinen alumiininen on mainospuheiden mukaan yhtä tehokas kun 4 rivinen orkkis vastaavan kokosena, ainakin jos jenkkisyyläreistä puhutaan, ja kiinassa tehdyt tarvikejäähdyttimet ei vakuuta muutenkaaan, kohtuu hyvän näkösen (kiinassa tehdyn) alusyyylärin kun saa reilulla parilla ja puolellasasataa niin sitä äkkiä pitää jo varteenotettavana vaihtoehtona siinä vaiheessa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.03.2012, 22:24
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Ainakin -88 3.5EFI:ssä automaatiöljyjen jäähdytin on 'piikkiputki' normisyylärin edessä. Saattaa tuossa vuotta nuoremmassa olle normijäähdyttimen yhteydessäkin jo, vaikka muistelisin sen tulleen vasta 3.9EFI:ssä.

Onko entinen jäähdytin hajonnut/tukossa vai miksi vaihdat? Hintavahan alkuperäinen toki on ja tarviketta ei kannata ostaa. Itse ostin Britpartin tarvikkeen ja tulipahan oppirahat maksettua. Mutta muuten on kyllä itsellä ainakin jäähdytysteho riittänyt alkuperäisessä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.03.2012, 08:25
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

> Ainakin -88 3.5EFI:ssä automaatiöljyjen jäähdytin on 'piikkiputki' normisyylärin edessä

Tuohan on kaikissa, mut muistelin että fläpperi-ruiskuissakin lisäksi kiertäis syylärin päässä... Voin muistaa väärin, mut helppohan tuo on tarkistaa konepellin alle kurkkaamalla, jos on 3.5 efi helposti kosketusetäisyydellä.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.03.2012, 08:29
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Vielä topikin aloittajalle kysymys; miksei orkkissyyläri kelpaa? Äkikseltään kun miettii niin jäähdyttää tosi hyvin, ikinä ei oo lämpöongelmia kuumassakaan, vaikka syyläri olis (isoilta?) osin tukossa turpeesta ja kurasta jne., helppo kun istuu paikoilleen virittelemättä.

Hinta? Paino? Mikä muu syy vois ajaa hakeen vaihtoehtoista ratkaisua?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.03.2012, 09:30
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Moi,

> Ainakin -88 3.5EFI:ssä automaatiöljyjen jäähdytin on 'piikkiputki' normisyylärin edessä

Tuohan on kaikissa, mut muistelin että fläpperi-ruiskuissakin lisäksi kiertäis syylärin päässä... Voin muistaa väärin, mut helppohan tuo on tarkistaa konepellin alle kurkkaamalla, jos on 3.5 efi helposti kosketusetäisyydellä.

-Paavo
Eilen viimeksi 3.5EFI Fläpperiä koskettelin ja siinä ei syylärissä ole muuta kuin moottoriveden jäähdytys.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.03.2012, 09:42
spede80:n Avatar
spede80 spede80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 405
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maddis Näytä viesti
Ainakin -88 3.5EFI:ssä automaatiöljyjen jäähdytin on 'piikkiputki' normisyylärin edessä. Saattaa tuossa vuotta nuoremmassa olle normijäähdyttimen yhteydessäkin jo, vaikka muistelisin sen tulleen vasta 3.9EFI:ssä.

Onko entinen jäähdytin hajonnut/tukossa vai miksi vaihdat? Hintavahan alkuperäinen toki on ja tarviketta ei kannata ostaa. Itse ostin Britpartin tarvikkeen ja tulipahan oppirahat maksettua. Mutta muuten on kyllä itsellä ainakin jäähdytysteho riittänyt alkuperäisessä.
moro

joo on se automaatin lauhdutin mullakin piikkisiilenä siinä eessä. On menny jäähdyttimestä jäähdytysrimat aika huonoon kuntoon. aattelin kävästä kyselemässä et paljonko syylärin kunnostus maksais. Mistähän löytäis flektin vikon kun tuntus olevan sekin sökö
__________________
Off Road Klupi Ilimanmithän
Ei sole poika mikhän muutako lorttapohjassa ja mättöä konepellille
www.lvikemppioy.webs.com
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.03.2012, 09:47
spede80:n Avatar
spede80 spede80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 405
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Vielä topikin aloittajalle kysymys; miksei orkkissyyläri kelpaa? Äkikseltään kun miettii niin jäähdyttää tosi hyvin, ikinä ei oo lämpöongelmia kuumassakaan, vaikka syyläri olis (isoilta?) osin tukossa turpeesta ja kurasta jne., helppo kun istuu paikoilleen virittelemättä.

Hinta? Paino? Mikä muu syy vois ajaa hakeen vaihtoehtoista ratkaisua?
Moro

Ajatus lähtisiitä että alumiini jäähdyttäs jängällä ajaessa paremmin mutta katselin hintoja niin tuntuu siltä että entisöin tun entisen ja laitan viskon kuntoon. Ajatuksena oli vielä lisätä sähköflekti puhaltamaan ulkoilmaa syylärinläpi lisää. Ja koneppellin sivuille pienemmät flektit tuulettamaan konetilaa kesäisin.

Ongelma tulee kun möyrii jängällä niin konehuone lämpenee aikalailla ja viimekesänäkin piti jängällä 30asteen helteellä puhallutaa sisälle kuumailmaa että koneen lämmöt pysyy alhaalla kun syyläri oli hieman kuntassa=))
__________________
Off Road Klupi Ilimanmithän
Ei sole poika mikhän muutako lorttapohjassa ja mättöä konepellille
www.lvikemppioy.webs.com
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.03.2012, 10:29
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Mun ikinä ainoo lämpöongelma rangen kanssa on ollut se, että kesähelteillä konehuone lämpeää niin kuumaksi, ettei vnssin päävirtavipuun pysty koskemaan paljaalla kädellä.

Ratkaisu on tietty se, että laittaa vinssille virrat heti lähtiessä, eikä vasta sitten kun vinssiä ekaa kertaa tarvitaan.

Syyläri on vakio rangen/discon 3.9 syyläri, muistaakseni vielä 3-rivinen, ainoo mitä oon itse tehnyt on puhtaanapito-yritykset, väkisinhän se alaosa on sotkussa joka reissulla.

Vähän leikkimielellä pulttailtiin Hessun kans viime kesänä joku random henkilöauto flekti (kriteerit: näyttää ehyeltä, 12V ja soppelin kokoinen, valikoimaa oli aika runsaasti) konepeltiin kiinni, ja tuulettaa sikahyvin, haukkaa kyllä virtaakin, olikähan käynnistyksessä 60+ ja sen jälkeen 25-30 ampeeria (ulkomuistista, lähelle tollasia lukemia kuitenkin).

Tuon flektin paras puoli on se, että kun auton ajaa rapakkoon, niin saa konehuoneesta vesiroiskeet ja usvan ammuttua suoraan taivaalle, ei kerkiä tulla lämppärin ilmanottoon.

Viskoja saa alan kaupoista, esim. www.offroadpaja.fi tai ulkomaiset putiikit.

Alkaa muuten ilma siirtymään kun visko nappaa kunnnolla kiinni, viime talvena luulin että moottoriin tuli jotain kun alkoi vartin lumihankihapetuksen jälkeen kuulumaan kamala humina. Kaikki oli kuitenkin OK kun avasin konepeltiä, hirmu ilmanvainto vaan, ja kelta-oranssit pakosarjat.

Tuon perusteella en jaksa uskoa että sähköflektistä olis iso apu, mut tuskin siitä haittaakaan on.

Konehuoneen yleisjäähdytyksestä kannattanee kuitenkin huolehtia, suossa rämpiessä syylärin läpi tullut kuuma ilma olis hyvä saada poistumaan jonnekin, tarvittaessa voi käyttä puhaltimia. Sihen konepellin sivule mahtuu hyvin tekemään isojakin reikiä.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.03.2012, 20:39
spede80:n Avatar
spede80 spede80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 405
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Mun ikinä ainoo lämpöongelma rangen kanssa on ollut se, että kesähelteillä konehuone lämpeää niin kuumaksi, ettei vnssin päävirtavipuun pysty koskemaan paljaalla kädellä.

Ratkaisu on tietty se, että laittaa vinssille virrat heti lähtiessä, eikä vasta sitten kun vinssiä ekaa kertaa tarvitaan.

Syyläri on vakio rangen/discon 3.9 syyläri, muistaakseni vielä 3-rivinen, ainoo mitä oon itse tehnyt on puhtaanapito-yritykset, väkisinhän se alaosa on sotkussa joka reissulla.

Vähän leikkimielellä pulttailtiin Hessun kans viime kesänä joku random henkilöauto flekti (kriteerit: näyttää ehyeltä, 12V ja soppelin kokoinen, valikoimaa oli aika runsaasti) konepeltiin kiinni, ja tuulettaa sikahyvin, haukkaa kyllä virtaakin, olikähan käynnistyksessä 60+ ja sen jälkeen 25-30 ampeeria (ulkomuistista, lähelle tollasia lukemia kuitenkin).

Tuon flektin paras puoli on se, että kun auton ajaa rapakkoon, niin saa konehuoneesta vesiroiskeet ja usvan ammuttua suoraan taivaalle, ei kerkiä tulla lämppärin ilmanottoon.

Viskoja saa alan kaupoista, esim. www.offroadpaja.fi tai ulkomaiset putiikit.

Alkaa muuten ilma siirtymään kun visko nappaa kunnnolla kiinni, viime talvena luulin että moottoriin tuli jotain kun alkoi vartin lumihankihapetuksen jälkeen kuulumaan kamala humina. Kaikki oli kuitenkin OK kun avasin konepeltiä, hirmu ilmanvainto vaan, ja kelta-oranssit pakosarjat.

Tuon perusteella en jaksa uskoa että sähköflektistä olis iso apu, mut tuskin siitä haittaakaan on.

Konehuoneen yleisjäähdytyksestä kannattanee kuitenkin huolehtia, suossa rämpiessä syylärin läpi tullut kuuma ilma olis hyvä saada poistumaan jonnekin, tarvittaessa voi käyttä puhaltimia. Sihen konepellin sivule mahtuu hyvin tekemään isojakin reikiä.

-Paavo
jeps testailin tuossa niin flektistä oli se visco rikki. täytyypä korjata se ja laittaa muutama konetilantuuletin ja sitten ilmanotto laittaa ulos konehuoneesta niin ois kesäksi sitten vähän huoltohommia tehty
__________________
Off Road Klupi Ilimanmithän
Ei sole poika mikhän muutako lorttapohjassa ja mättöä konepellille
www.lvikemppioy.webs.com
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.03.2012, 21:44
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

> ja sitten ilmanotto laittaa ulos konehuoneesta

Asian ytimessä.

Kohtuu kelppo laskea imuilman kesähelteellä lämpötilaa 50 astetta (kohehuoneesta -> ulkopuolelta), ja parantaa tehoja 15% (lämmin ilma on kevyttä -> optimiseokseen laitetaan vähemmän soppaa -> vähemmän tehoja).

Ja konehuoneen lisätuletus auttaa kans, vaikkei bensa kiehuiskaan kaasareissa (ruisku tai diesel).

-Paavo
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.03.2012, 19:53
spede80:n Avatar
spede80 spede80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 405
Perusasetus

jeps noin arvelinkin tehdä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Moi,

> ja sitten ilmanotto laittaa ulos konehuoneesta

Asian ytimessä.

Kohtuu kelppo laskea imuilman kesähelteellä lämpötilaa 50 astetta (kohehuoneesta -> ulkopuolelta), ja parantaa tehoja 15% (lämmin ilma on kevyttä -> optimiseokseen laitetaan vähemmän soppaa -> vähemmän tehoja).

Ja konehuoneen lisätuletus auttaa kans, vaikkei bensa kiehuiskaan kaasareissa (ruisku tai diesel).

-Paavo
__________________
Off Road Klupi Ilimanmithän
Ei sole poika mikhän muutako lorttapohjassa ja mättöä konepellille
www.lvikemppioy.webs.com
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.03.2012, 07:21
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Palataanpas vielä aiheeseen, kun vinssinvaihto-operaation yhteydessä joutui puuttumaan syyläriinkin.

Tässä puskuri, maski ja vinssi peteineen pois.

Ja tätäkin kotteroa on tiskattu useampi tunti edellisen mutareissun jäljiltä, tuota keulaa huuhtelin ainakin tunnin, mutta laiska kun oon niin en purkanut maskia tai mitään tieltä pois.



Lähikuva edestäpäin. Syylärin edessä on tollanen hempuli verkko lötkyimpien tikkujen hyökkäyksiä torjumassa.



Sit joku annos paineilmaa, joutu poistaan tuulitunnelin ja rupelin että sai puhalleltua syylärin takaakin.



Aikansa kun puhalteli puolin ja toisin niin pölyäminen loppui, ja nyt syyläri on kohtuu puhdas.

Tässä ehkä puolet siitä mitä syyläristä löytyi. Loput on pitkin tallia ohuena kerroksena, paineilma in siitä kiitollinen puhdistuväline että tulokset leviävät laajalle.



Syylärin -97 V8 discon vakio/alkuperäinen, ja kolmerivinen vaan. Vanha ragen syyläri olis nelirivinen, mutta siinä ei oo öljyjäähyjä päädyissä (koneelle ja laatikolle).

Jos ajattelee mikä paskamäärä syylärissä on ajellessa (kun kohtuu tarmokkaan pesunkin jäljiltä se oli ihan tukossa kauttaaltaan) niin oikeestan aika kumma ettei oo koskaan lämmöt nousseet.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.03.2012, 18:18
Raakakone Raakakone ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.07.11
Sijainti: Pori
Viestit: 88
Perusasetus

Yksi mahdollisuus on tietenkin teettää. Kennoja on eri leveydellä.
Ne vaan katkaistaan haluamaan mittaan ja päädyt hitsataan paikalleen.
Oli kohtuu järkihintaista...
Hain itse "jäähdytinhuolto" sanalla kookkelilla ja löysin paikallisen valmistajan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Range Rover 3.5EFI jäähdytin maddis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2012 19:42
Myydään Range roverin osia. tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 17.09.2009 20:51
Myydään Range roverin Tukivarret tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 09.04.2009 15:14
Myyty Range Roverin jäähdytin ESR74 JussiR O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 25.03.2009 07:21
M: Range Roverin ylivaihde RR82 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 07.10.2007 09:12


Sivu luotu: 01:22 (GMT +2).