Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.03.2012, 08:09
ruxu:n Avatar
ruxu ruxu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.09
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 252
Perusasetus

SJ410 jarruista kymysys


Voisiko joku asiaan vihkiytynyt valaista mikä on SJ:n takajarruille runkopalkissa kiinni olevan välimötikän tarkoitus ja toimintatapa. Olen laittamassa taakse levyjarrut ja askarruttaa miten tämä mötikkä vaikuttaa jarrujen tasapainoon.

Siinä olevat kaksi ilmausruuvia ovat myös niin jumissa että katkeavat varmasti jos väkisin avaa. Onko toiveita saada järjestelmä ilmattua ilman noiden ilmausruuvien avaamista?

Vielä kysyisin onnistuuko uusien jarruputkien päiden teko ja taivutus noilla Motonetin/Bilteman jarruputken tekosarjoilla vai onko viisainta teettä ne jossain? Onko vinkkiä antaa tekopaikasta pääkaupunkiseudulla?

__________________
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
---- MutantRhino by www.SirRai.com ----
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kaikki mikä kannattaa tehdä kannattaa tehdä hyvin - mutta vasta huomenna...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.03.2012, 10:26
iikkoo:n Avatar
iikkoo iikkoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.11.09
Sijainti: Laihia
Viestit: 284
Perusasetus

Eikös se oo juurikin "Takajarrujen paineensäädin. Säädin sallii takajarruille sitä suuremman jarruvoiman, mitä suurempi kuorma taka-akselilla on. Liekö niitä ihan yleismallia, ei luulis paljoa maksavan. Onnistuu jotenki niillä halpiskaluilla mutta mun vakkari varaosamyyjä ainaki tekee putket mittojen mukaan ja liittimet pitää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.03.2012, 11:22
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Pitäisi ehdottomasti saada ilmattua sieltä taka-akselin säätimestä, muutoin ei oikein ilmat tule pois. Koskaan ei ole tullut mokkulaa purettua mutta lienee yksinkertainen jarrupaineen säädin. Sitä taka-akselilta tulevaa tankoa taivuttelemalla pystyy säätämään takapään jarrutustehoa, mikäli levyjarrumuutos sitä vaatii.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.03.2012, 12:08
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

Kaikissa suzukeissa ei ole tota hegulin mainitsemaa tankoa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.03.2012, 12:14
Suikkajäbä:n Avatar
Suikkajäbä Suikkajäbä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.07.07
Sijainti: Pori, Finland.
Viestit: 246
Perusasetus

Eip Mulla ainakaan mitään tankoa ole
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	SDC11716.jpg‎
Views:	436
Size:	93,5 Kt
ID:	25520  
__________________
-- Hyvää yötä sano mummo, kun silmä puhkes ! --
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.03.2012, 12:57
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Ja mulla ei ole edes moista mokkulaa koko autossa. Edestä asti tulee kahdella putkella.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.03.2012, 13:14
Kellis:n Avatar
Kellis Kellis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 305
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ruxu Näytä viesti
Voisiko joku asiaan vihkiytynyt valaista mikä on SJ:n takajarruille runkopalkissa kiinni olevan välimötikän tarkoitus ja toimintatapa. Olen laittamassa taakse levyjarrut ja askarruttaa miten tämä mötikkä vaikuttaa jarrujen tasapainoon.

Siinä olevat kaksi ilmausruuvia ovat myös niin jumissa että katkeavat varmasti jos väkisin avaa. Onko toiveita saada järjestelmä ilmattua ilman noiden ilmausruuvien avaamista?

Vielä kysyisin onnistuuko uusien jarruputkien päiden teko ja taivutus noilla Motonetin/Bilteman jarruputken tekosarjoilla vai onko viisainta teettä ne jossain? Onko vinkkiä antaa tekopaikasta pääkaupunkiseudulla?
Itsellä ei ainakaan tarvinu koskea tuohon säätimeen ,kun laitoin levyt taakse . jarrut oli tasapainossa ,eikä takapää ollu etupäätä tehokkaampi. Yks keino välttää koko putkiston ilmausta on seuraavanlainen . Aukaiset takapäästä ilmaruuvia sen verran että saat polkimen pohjaan ,laitat tangon jarrupolkimeen joka estää poljinta nousemasta ylös nesteet ei valu mistään muusta kuin siitä jonka aukaiset . Itse tein suzukin takajarruletkun jälkeen t-liittimen josta vedin molemmille jarruille putket .
__________________
Älä rääkkää sitä !
No enhä minä rääkkääkkään!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.03.2012, 16:53
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Tuossa omasta autosta etupään mokkula:





Ja takapään kiinnitys (kuva näemmä 90-astetta vinossa):





Olisko noita sitten erilaisia ratkaisuja eri vuosimalleissa. Tai voihan olla, että ajan saatossa noita on napattu autoista pois.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.03.2012, 18:40
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.244
Perusasetus

minun tietämättömyyteni mukaan ihan jokaisessa sj-sarjan autossa on tuollainen jarrupaineen säädin. Vanhemmissa rumpujarrullisissa se on tuollainen hegulin kuvan mukainen mekaaninen tankoviritys keskellä taka-akselia ja uudemmissa tuolla apukuskinpuolen rungossa.
Ja valitettavan usein ne ilmausruuvit on pahasti jumissa kun niitä ei normaalisti tarvi koskaan availla.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.03.2012, 08:12
ruxu:n Avatar
ruxu ruxu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.09
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 252
Perusasetus

Katsoin tuolta suzukin räjäytyskuvista noita takajarruviritelmiä SJ410 tyyppi 2:sta ja sitä löytyy kolmena eri versiona,

- tuo vipuvarsisysteemisäädin
- runkopalkin kyljessä oleva säädin
- ilman säädintä, jolloin edestä taakse saakka mene kaksi erillistä jarruputkea

Aloin tuossa tuumia, että voisiko tuon säätimen jättää pois kokonaan. Eri nettijutuissa liittyen tuohon levyjarrumuutokseen esiintyy tarvikkeena säädettävä venttiili takajarruille. Kun sekä edessä että takana on samat jarrusatulat 51 mm männällä tuo kehoitetaan säätämään arvoon 50-70%.

Minulla on nyt edessä alkuperäiset 51 mm jarrumännät ja takana 38 mm männät. Tästä voi laskea, että samalla jarrupaineella takajarrujen voima on 55% etujarrujen voimasta. Eli ilman tuota säädintä asettuisi tuonne 50-70% väliin joten voisi olettaa että takajarrut eivät lukkiudu ennen etujarruja.

Minkälaisia kommentteja ajatuksesta?

JK. Ja niitä jarruputkia ei sitten kannata alkaa itse vääntämään - varaosaliike tekee koko putkisatsin uusiksi hintaan 70€.
__________________
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
---- MutantRhino by www.SirRai.com ----
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kaikki mikä kannattaa tehdä kannattaa tehdä hyvin - mutta vasta huomenna...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzukin jarruista Jukkis Tekniikka & Jutustelu 10 27.08.2008 09:28
Sj410 jarruista Caddy Tekniikka & Jutustelu 2 15.08.2008 10:38
Sj410 jarruista Caddy Tekniikka & Jutustelu 16 06.08.2008 10:09
SJ:n jarruista adv Tekniikka & Jutustelu 3 19.05.2006 16:06
Patrollin jarruista amppa Tekniikka & Jutustelu 2 05.06.2005 12:21


Sivu luotu: 14:49 (GMT +2).