![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() SJ410 jarruista kymysysVoisiko joku asiaan vihkiytynyt valaista mikä on SJ:n takajarruille runkopalkissa kiinni olevan välimötikän tarkoitus ja toimintatapa. Olen laittamassa taakse levyjarrut ja askarruttaa miten tämä mötikkä vaikuttaa jarrujen tasapainoon. Siinä olevat kaksi ilmausruuvia ovat myös niin jumissa että katkeavat varmasti jos väkisin avaa. Onko toiveita saada järjestelmä ilmattua ilman noiden ilmausruuvien avaamista? Vielä kysyisin onnistuuko uusien jarruputkien päiden teko ja taivutus noilla Motonetin/Bilteman jarruputken tekosarjoilla vai onko viisainta teettä ne jossain? Onko vinkkiä antaa tekopaikasta pääkaupunkiseudulla?
__________________
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ---- MutantRhino by www.SirRai.com ---- >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Kaikki mikä kannattaa tehdä kannattaa tehdä hyvin - mutta vasta huomenna... |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eikös se oo juurikin "Takajarrujen paineensäädin. Säädin sallii takajarruille sitä suuremman jarruvoiman, mitä suurempi kuorma taka-akselilla on. Liekö niitä ihan yleismallia, ei luulis paljoa maksavan. Onnistuu jotenki niillä halpiskaluilla mutta mun vakkari varaosamyyjä ainaki tekee putket mittojen mukaan ja liittimet pitää.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pitäisi ehdottomasti saada ilmattua sieltä taka-akselin säätimestä, muutoin ei oikein ilmat tule pois. Koskaan ei ole tullut mokkulaa purettua mutta lienee yksinkertainen jarrupaineen säädin. Sitä taka-akselilta tulevaa tankoa taivuttelemalla pystyy säätämään takapään jarrutustehoa, mikäli levyjarrumuutos sitä vaatii.
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kaikissa suzukeissa ei ole tota hegulin mainitsemaa tankoa
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eip Mulla ainakaan mitään tankoa ole
![]()
__________________
-- Hyvää yötä sano mummo, kun silmä puhkes ! -- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ja mulla ei ole edes moista mokkulaa koko autossa. Edestä asti tulee kahdella putkella.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Älä rääkkää sitä ! No enhä minä rääkkääkkään! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa omasta autosta etupään mokkula:
Ja takapään kiinnitys (kuva näemmä 90-astetta vinossa): Olisko noita sitten erilaisia ratkaisuja eri vuosimalleissa. Tai voihan olla, että ajan saatossa noita on napattu autoista pois.
__________________
Tumpula Racing Team |
#9
|
||||
|
||||
![]()
minun tietämättömyyteni mukaan ihan jokaisessa sj-sarjan autossa on tuollainen jarrupaineen säädin. Vanhemmissa rumpujarrullisissa se on tuollainen hegulin kuvan mukainen mekaaninen tankoviritys keskellä taka-akselia ja uudemmissa tuolla apukuskinpuolen rungossa.
Ja valitettavan usein ne ilmausruuvit on pahasti jumissa kun niitä ei normaalisti tarvi koskaan availla. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Katsoin tuolta suzukin räjäytyskuvista noita takajarruviritelmiä SJ410 tyyppi 2:sta ja sitä löytyy kolmena eri versiona,
- tuo vipuvarsisysteemisäädin - runkopalkin kyljessä oleva säädin - ilman säädintä, jolloin edestä taakse saakka mene kaksi erillistä jarruputkea Aloin tuossa tuumia, että voisiko tuon säätimen jättää pois kokonaan. Eri nettijutuissa liittyen tuohon levyjarrumuutokseen esiintyy tarvikkeena säädettävä venttiili takajarruille. Kun sekä edessä että takana on samat jarrusatulat 51 mm männällä tuo kehoitetaan säätämään arvoon 50-70%. Minulla on nyt edessä alkuperäiset 51 mm jarrumännät ja takana 38 mm männät. Tästä voi laskea, että samalla jarrupaineella takajarrujen voima on 55% etujarrujen voimasta. Eli ilman tuota säädintä asettuisi tuonne 50-70% väliin joten voisi olettaa että takajarrut eivät lukkiudu ennen etujarruja. Minkälaisia kommentteja ajatuksesta? JK. Ja niitä jarruputkia ei sitten kannata alkaa itse vääntämään - varaosaliike tekee koko putkisatsin uusiksi hintaan 70€.
__________________
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ---- MutantRhino by www.SirRai.com ---- >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Kaikki mikä kannattaa tehdä kannattaa tehdä hyvin - mutta vasta huomenna... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzukin jarruista | Jukkis | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 27.08.2008 09:28 |
Sj410 jarruista | Caddy | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.08.2008 10:38 |
Sj410 jarruista | Caddy | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 06.08.2008 10:09 |
SJ:n jarruista | adv | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 19.05.2006 16:06 |
Patrollin jarruista | amppa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 05.06.2005 12:21 |