![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Suikka SJ413-mehtäautoksiMoro! Tulipahan tuossa loppiaisena haettua Suikkelin SJ413 mehtuuautoksi. Aattelin sitten näitä palstoja luettuani kysellä vähän vinkkejä/neuvoja projektiin liittyen. Eli ensinnäkin peli on tämän näköinen: Peltihommia oon tällä hetkellä löytänyt edestä jalkotiloista: Sekä takalokasuojan takaa kuskinpuolelta meni pestessä painepesurilla suihku läpi: Edessä vänkärin puolella näyttäisi olevan vuoto nivelessä ja tämä tuli ilmi kun ajaa nelivedolla tiellä, niin se rupeaa pitämään ihmeellistä jyrryytys ääntä. Tähän tarvitsisin eniten apuja, että mikäköhän tuolta on mennyt rikki? Toisen puolen nivel näyttäisi olevan aivan kuiva, mutta tämä vuotaa. Ja se jyrryytysääni kuuluu, kun kytkee nelivedon päälle ja ajelee noin 65km tunnissa, niin se jyrisee. Tämmöinen suikka-projekti olisi tällä erää tulilla, kuhan ilmat paranee ja lämpenee. Mitä nyt ensin tähän laittelen, niin riisun auton sisältä atomeiksi ja fiksailen nuo ruostekohdat ja massaan auton sekä korjaan tuon etupään vuodon. Sitten hommaan napalukot eteen ja nyt herääkin kysymys, että kannattaako laittaa myöskin taakse?? Entäs rengas vaihtoehdot? Alla nyt BF Good All Terrain 215x75-15" ja hyvällä pinnalla. Kannattaako vaihtaa??
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuon jyrryytyksen aiheuttaja luultavasti kardaanin ristikko .
__________________
Älä rääkkää sitä ! No enhä minä rääkkääkkään! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Onhan sulla selvillä napalukkojen tehtävä
![]() Eteen ne voit halutessasi laittaa mutta taakse et. Nehän siis vain irrottaa pyörän vetoakselista. Tasauspyörästöön saa erilaisia lukkoja lompakon paksuuden mukaan. Itse tekisin ensin kunnon panssarit pohjaan, säästävät suurilta vaurioilta.
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tämähän on ensimmäinen suikkeli minkä omistan ja nythän tähän vasta tutustutaan, jotenka varmasti tulen kyselemään aika "tyhmiä."
![]() Eli siis eteen napalukot. Tuolta Offroadtarvikkeessa näyttäisi olevan napalukkosarja 259€, jotenka varmaan sellasen hommaan sit sieltä... Tankilla on panssari jo valmiina, mutta eteen olen aatellut moottorille tehdä väsätä panssarin. Onko miten tympeä vaihtaa tuo ristikko tuonne kardaaniin? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eikö siinä siis ole napalukkoja ollenkaan vai automaattiset vai mitä?
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...ent_view/45547
Eli tuolta napalukot aattelin hommata,niin saa molemmat eturenkaat pyörimään yhtä-aikaa. Vai olenko väärässä?? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kuvan perusteella kiinteät "napalukot" joten et saa vetäviä pyöriä yhtään enempää noilla manuaalisilla napalukoilla.
Nyt sulla ei saa pyörännapaa "irroitettua" vetoakselista ajossa.Eli etuvetoakselit pyörivät aina kun auto liikkuu vaikka jakolaatikko olisikin takavedolla. Manuaalisella napalukolla jos free (auki) asennossa ei vedä etupyörät lainkaan vaikka kytkisit jakolaatikosta nelivedon päälle. Vasta lock asento välittää voiman etupyörille. Eli nuo kiinteät "napalukot" ovat sama kuin manuaali napalukko lock asennossa. Edit: Napalukko ja tasauspyörästön lukko ovat kaksi ihan eri asiaa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O Viimeksi muokannut bluevan : 12.03.2012 14:20 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Eli ei kannata käyttä rahoja niihin mahdollisesti rikkoutuviin osiin.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Paitti jos haluaa ajaa rallatella esim kesäisin pelekällä takavedolla niin ei etukardaani ja vetarit suotta pyöri.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Sitten voi mun mielestä ajaa vaikka Ford Fiestalla.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Aaa... No nyt selviyty mulle muutama uus asia taas. Eli ei ole järkeä hommata nuita manuaalisia napalukkoja vaan säästää rahaa ja hommata tuo tasauspyörästön lukko tuohon. (Ehkä)
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
-Pauli- |
#13
|
|||
|
|||
![]()
...ja jos ei löydy ristikoista välystä, niin jakolaatikon laakerit voi olla yksi jyrinän lähde.. Siinäpä oiva syy rempata jakis, ja vaihtaa tiuhemmat välitykset sinne.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...32,43,366&lang=
Onks tämä nyt sellanen lukko mitä kannattaisi harkita?? Entäs sitten tuo kartturin puolella olevassa nivelmötikässä tuo vuoto? Onko muilla ollut samanlaisia tapauksia? Mikä voisi olla hajalla tuolla? |
#15
|
|||
|
|||
![]() suzuki
edestä on menny veto akselin tiiviste eli stefa. löytyypi motonetistä.
ofroadtarvikkeesta löytyy koko satsi missä laakerit ja pallontiivisteet,stefat .saattaapi kannatoo vaihtoo kaikki. lukko osiolle suosittelen jotain muuta kun palalukkoa,kyllä palalukko hyvä on mutta kokemuksella ei mukava. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
http://www.jimnybits.co.uk/shop/sj-/.../prod_284.html Tuolta saat melkein puolet halvemmalla lockrightin, sekä samaan pakettiin muitakin korjausosia yms, jos vaan englannista tilaaminen luonnistuu
![]() Ja niille jotka väittää että palalukko on epäluotettava, niin olen kyllä vähän eri mieltä tässä asiassa, useamman suzukin lukon toimivuutta seuranneena... ![]()
__________________
-Pauli- |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Isolohkon sukkkaan saa tietysti myös ARB:t, jos haluaa investoida enempi rahaa lukkopuoleen. Siis vaikka tollanen: http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...6&path=43,32,0
__________________
Tumpula Racing Team |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Taas tyhmiä kysymyksiä. Miten tuo lockright toimii ja onko haasteellinen asentaa?
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
palalukko toimii käsittääkseni nii et veto päällä lukko "tarraa" kiinni eli on kytkettynä jos renkaille tulee pyörimisnopeus eroa. taas kaarteissa ja käännöksissä ulkokaarteen rengas pyörii nopeammin jolloin lukko vapauttaa sallien pyörimisnopeus eron... eli toimii automaattisesti. arpit ja muut ilmalukothan täytyy kytkeä päälle...
korjatkaa joku jos olen väärässä...
__________________
-Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa mitä tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi- |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Juutuupista löytyy hyviä esimerkkejä miten tuo lockright toimii: http://www.youtube.com/watch?v=kL0hPEOStGk
Sekä täällä kuvallinen ohje tuon asennuksesta: http://www.bits4vits.co.uk/store/x-a.../blog_125.html Ajomukavuuttahan nuo kytkettävät lukot tuovat, nuo automaattiset lukot kun nakuttaa hieman kaarteissa ja ymmärtääkseni voivat tuottaa joskus hieman yllätyksiä. Jostain luin, että kaarteisiin ajoa helpottaa automaattisen lukon kanssa, kun hieman löysää vetoa ennen kaarretta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suikka Sj 410 ja SOA | spede80 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.11.2008 21:10 |
Myydään Suikka 410 | panzer | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 22.07.2008 21:56 |
m: suikka sj413 -highroof- | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 31.07.2007 16:41 | |
M: suikka 410 -83 | suikkeli | O/M/V Ajoneuvot | 20 | 01.12.2006 21:05 |
M: suikka sj413-87 | HannuNurminen | O/M/V Muut | 2 | 22.04.2005 19:46 |