Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.03.2012, 11:26
harrikangas harrikangas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 6
Perusasetus

Suikka SJ413-mehtäautoksi


Moro!
Tulipahan tuossa loppiaisena haettua Suikkelin SJ413 mehtuuautoksi. Aattelin sitten näitä palstoja luettuani kysellä vähän vinkkejä/neuvoja projektiin liittyen.

Eli ensinnäkin peli on tämän näköinen:
Click image for larger version

Name:	IMG_42041.JPG
Views:	365
Size:	72,3 Kt
ID:	25334
Peltihommia oon tällä hetkellä löytänyt edestä jalkotiloista:
Click image for larger version

Name:	IMG_41901.JPG
Views:	355
Size:	74,9 Kt
ID:	25337
Sekä takalokasuojan takaa kuskinpuolelta meni pestessä painepesurilla suihku läpi:
Click image for larger version

Name:	IMG_42021.JPG
Views:	350
Size:	72,5 Kt
ID:	25336
Edessä vänkärin puolella näyttäisi olevan vuoto nivelessä ja tämä tuli ilmi kun ajaa nelivedolla tiellä, niin se rupeaa pitämään ihmeellistä jyrryytys ääntä.
Click image for larger version

Name:	IMG_41981.JPG
Views:	375
Size:	46,9 Kt
ID:	25335
Tähän tarvitsisin eniten apuja, että mikäköhän tuolta on mennyt rikki? Toisen puolen nivel näyttäisi olevan aivan kuiva, mutta tämä vuotaa. Ja se jyrryytysääni kuuluu, kun kytkee nelivedon päälle ja ajelee noin 65km tunnissa, niin se jyrisee.
Tämmöinen suikka-projekti olisi tällä erää tulilla, kuhan ilmat paranee ja lämpenee.
Mitä nyt ensin tähän laittelen, niin riisun auton sisältä atomeiksi ja fiksailen nuo ruostekohdat ja massaan auton sekä korjaan tuon etupään vuodon. Sitten hommaan napalukot eteen ja nyt herääkin kysymys, että kannattaako laittaa myöskin taakse??
Entäs rengas vaihtoehdot? Alla nyt BF Good All Terrain 215x75-15" ja hyvällä pinnalla. Kannattaako vaihtaa??

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.03.2012, 11:50
Kellis:n Avatar
Kellis Kellis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 305
Perusasetus

Tuon jyrryytyksen aiheuttaja luultavasti kardaanin ristikko .
__________________
Älä rääkkää sitä !
No enhä minä rääkkääkkään!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.03.2012, 12:30
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Onhan sulla selvillä napalukkojen tehtävä

Eteen ne voit halutessasi laittaa mutta taakse et. Nehän siis vain irrottaa pyörän vetoakselista. Tasauspyörästöön saa erilaisia lukkoja lompakon paksuuden mukaan.

Itse tekisin ensin kunnon panssarit pohjaan, säästävät suurilta vaurioilta.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.03.2012, 12:44
harrikangas harrikangas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 6
Perusasetus

Tämähän on ensimmäinen suikkeli minkä omistan ja nythän tähän vasta tutustutaan, jotenka varmasti tulen kyselemään aika "tyhmiä."
Eli siis eteen napalukot. Tuolta Offroadtarvikkeessa näyttäisi olevan napalukkosarja 259€, jotenka varmaan sellasen hommaan sit sieltä...
Tankilla on panssari jo valmiina, mutta eteen olen aatellut moottorille tehdä väsätä panssarin.

Onko miten tympeä vaihtaa tuo ristikko tuonne kardaaniin?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.03.2012, 13:05
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Eikö siinä siis ole napalukkoja ollenkaan vai automaattiset vai mitä?
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.03.2012, 13:37
harrikangas harrikangas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 6
Perusasetus

http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...ent_view/45547
Eli tuolta napalukot aattelin hommata,niin saa molemmat eturenkaat pyörimään yhtä-aikaa. Vai olenko väärässä??
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.03.2012, 13:50
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kuvan perusteella kiinteät "napalukot" joten et saa vetäviä pyöriä yhtään enempää noilla manuaalisilla napalukoilla.

Nyt sulla ei saa pyörännapaa "irroitettua" vetoakselista ajossa.Eli etuvetoakselit pyörivät aina kun auto liikkuu vaikka jakolaatikko olisikin takavedolla.

Manuaalisella napalukolla jos free (auki) asennossa ei vedä etupyörät lainkaan vaikka kytkisit jakolaatikosta nelivedon päälle. Vasta lock asento välittää voiman etupyörille.

Eli nuo kiinteät "napalukot" ovat sama kuin manuaali napalukko lock asennossa.

Edit: Napalukko ja tasauspyörästön lukko ovat kaksi ihan eri asiaa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O

Viimeksi muokannut bluevan : 12.03.2012 14:20
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.03.2012, 14:11
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti

Eli nuo kiinteät "napalukot" ovat sama kuin manuaali napalukko lock asennossa.
Eli ei kannata käyttä rahoja niihin mahdollisesti rikkoutuviin osiin.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.03.2012, 15:40
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 Näytä viesti
Eli ei kannata käyttä rahoja niihin mahdollisesti rikkoutuviin osiin.
Paitti jos haluaa ajaa rallatella esim kesäisin pelekällä takavedolla niin ei etukardaani ja vetarit suotta pyöri.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.03.2012, 16:09
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Sitten voi mun mielestä ajaa vaikka Ford Fiestalla.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.03.2012, 16:15
harrikangas harrikangas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 6
Perusasetus

Aaa... No nyt selviyty mulle muutama uus asia taas. Eli ei ole järkeä hommata nuita manuaalisia napalukkoja vaan säästää rahaa ja hommata tuo tasauspyörästön lukko tuohon. (Ehkä)
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.03.2012, 16:49
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja harrikangas Näytä viesti
Aaa... No nyt selviyty mulle muutama uus asia taas. Eli ei ole järkeä hommata nuita manuaalisia napalukkoja vaan säästää rahaa ja hommata tuo tasauspyörästön lukko tuohon. (Ehkä)
Laitat taka-akselille automaattisesti lukkiutuvan 100% palalukon kuten esimerkiksi lockrightin, niin alkaa suzuki etenemään metsässä pahempaan paikkaan kuin aloitteleva kuski uskaltaa edes ajaa...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.03.2012, 16:54
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

...ja jos ei löydy ristikoista välystä, niin jakolaatikon laakerit voi olla yksi jyrinän lähde.. Siinäpä oiva syy rempata jakis, ja vaihtaa tiuhemmat välitykset sinne.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.03.2012, 20:02
harrikangas harrikangas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 6
Perusasetus

http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...32,43,366&lang=
Onks tämä nyt sellanen lukko mitä kannattaisi harkita??

Entäs sitten tuo kartturin puolella olevassa nivelmötikässä tuo vuoto? Onko muilla ollut samanlaisia tapauksia? Mikä voisi olla hajalla tuolla?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.03.2012, 20:19
88sj 88sj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.11
Sijainti: kontiolahti,suomi
Viestit: 186
Perusasetus

suzuki


edestä on menny veto akselin tiiviste eli stefa. löytyypi motonetistä.
ofroadtarvikkeesta löytyy koko satsi missä laakerit ja pallontiivisteet,stefat .saattaapi kannatoo vaihtoo kaikki.
lukko osiolle suosittelen jotain muuta kun palalukkoa,kyllä palalukko hyvä on mutta kokemuksella ei mukava.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 12.03.2012, 20:40
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.268
Perusasetus

http://www.jimnybits.co.uk/shop/sj-/.../prod_284.html Tuolta saat melkein puolet halvemmalla lockrightin, sekä samaan pakettiin muitakin korjausosia yms, jos vaan englannista tilaaminen luonnistuu

Ja niille jotka väittää että palalukko on epäluotettava, niin olen kyllä vähän eri mieltä tässä asiassa, useamman suzukin lukon toimivuutta seuranneena...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.03.2012, 20:50
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Ja niille jotka väittää että palalukko on epäluotettava, niin olen kyllä vähän eri mieltä tässä asiassa, useamman suzukin lukon toimivuutta seuranneena...
Joo, hyvin toimii ja kestää LockRight.

Isolohkon sukkkaan saa tietysti myös ARB:t, jos haluaa investoida enempi rahaa lukkopuoleen. Siis vaikka tollanen:

http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...6&path=43,32,0
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 13.03.2012, 08:20
harrikangas harrikangas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 6
Perusasetus

Taas tyhmiä kysymyksiä. Miten tuo lockright toimii ja onko haasteellinen asentaa?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 13.03.2012, 08:40
KingKong KingKong ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.09.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 132
Perusasetus

palalukko toimii käsittääkseni nii et veto päällä lukko "tarraa" kiinni eli on kytkettynä jos renkaille tulee pyörimisnopeus eroa. taas kaarteissa ja käännöksissä ulkokaarteen rengas pyörii nopeammin jolloin lukko vapauttaa sallien pyörimisnopeus eron... eli toimii automaattisesti. arpit ja muut ilmalukothan täytyy kytkeä päälle...

korjatkaa joku jos olen väärässä...
__________________
-Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa mitä tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi-
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 13.03.2012, 11:57
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Juutuupista löytyy hyviä esimerkkejä miten tuo lockright toimii: http://www.youtube.com/watch?v=kL0hPEOStGk

Sekä täällä kuvallinen ohje tuon asennuksesta: http://www.bits4vits.co.uk/store/x-a.../blog_125.html

Ajomukavuuttahan nuo kytkettävät lukot tuovat, nuo automaattiset lukot kun nakuttaa hieman kaarteissa ja ymmärtääkseni voivat tuottaa joskus hieman yllätyksiä. Jostain luin, että kaarteisiin ajoa helpottaa automaattisen lukon kanssa, kun hieman löysää vetoa ennen kaarretta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suikka Sj 410 ja SOA spede80 Tekniikka & Jutustelu 3 23.11.2008 21:10
Myydään Suikka 410 panzer O/M/V Ajoneuvot 0 22.07.2008 21:56
m: suikka sj413 -highroof- O/M/V Ajoneuvot 0 31.07.2007 16:41
M: suikka 410 -83 suikkeli O/M/V Ajoneuvot 20 01.12.2006 21:05
M: suikka sj413-87 HannuNurminen O/M/V Muut 2 22.04.2005 19:46


Sivu luotu: 14:58 (GMT +2).