![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() miksi led- päivävalo ei kestä?Eli kollegan taksiin laitettiin tällaiset Philipsin ledit : http://www.kiiltovaunu.org/product_i...bfrs4cchf5ip01 Ja kytkettiin ne valmiisiin sumuvalojen johtoihin. Myyjä oli vakuuttanut, että saa kytkeä ne led-yksiköt suoraan 12v johtoihin, eli ilman sitä mukana tulevaa "digi" relettä. Niissä valo yksiköissäkin lukee siinä lasissa: 12v 6w. Eli ne siis laitettiin kiinni, ja eka led yksikkö pimeni kahden päivän päästä... oikealta puolelta. Kaveri sai uuden tilalle liikkeestä, jossa sanottiin, ettei ole ikinä ennen kukaan tuonut takaisin, siis että olisi mennyt rikki ilman ulkoista iskua, tms. ja kyseessä pitäisi olla ns. "laadukas" sarja. Laitettiin sitten se uusi tilalle, ja se kesti nyt viikon...!!?? ![]() Eli mikä voisi aiheuttaa??? Vai pitäisikkö siihen silti laittaa se mukana tuleva boksi? Ne sumuvalojen johtoihin tuleva virta on ihan normaalisti kytketty releiden kautta. ps. vieläköhän antavat uuden "takuuseen"... ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuota...mitenkäs ne sumarit onkaan nyt siinä kytketty...?
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
jep, yhet "oikeenoppisesti" kytketyt päivävalot taas tien päällä
![]() mut ite kysymyksee, lieköhä tulee joku jännitepiikki tonne oikeesee valoo? pitääköhä toi mukana tuleva releboksi jännitteen vakiona...? esim vanhempikoppaset corollat polttaa herkästi muistaaksee kuskin puolen ajovaloa, ilmeisesti jonkuu piikin takia. yllättävän usei näkee yks silmäsiä corolloja. sähköistä mitää tiiä, mut arvailen vaa ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Menee aika rajusti arvauksen puolelle ja saattaa mennä jopa johonkin atmosfääreihin mutta...
Voisiko olla mahdollista että esim. startin jälkeen jos ne päivä valot on päällä niin solenoidista tulee jännitepiikki mikä purkaantuu tuon sumuvalon kytkennän kautta??? Ja arvaus johtaa juurensa siihen että parantelin tuossa bertan nappihehku systeeemiä siten että laitoin hehkun solenoidille joka on kuormaauton startti/telinnostaja solkku, diodilla pakkoohjauksen startti asennosta. Tästä seurasi ilmiö että kun hehkutti napilla ja löysäsi sen niin startti veti ihan pienen hetken eli startti pyörähti semmoisen vajaan sekuntin. Eli jokainen käämihän toimii puolana/muuntajana eli kun virtakatkeaa niin sieltä tulee x määrä jännitettä takaisin. No ongelma ratkesi kondensaattorilla jonka kytkin rinnan sen hehkusolkun vetopiirin kanssa maihin. Eli olisiko noiden päivävalojen digiboksissa juurikin tämän ilmiön tiimoilta jonkinlainen suojaus olemassa??? Ja toinen kysymys joka lepää ilmassa että jos se digiboksi on tarkoitettu käytettäväksi niiden valojen kanssa ja seuraa sarjan mukana niin millä logiikalla teillä tuli mieleen jättää se pois?? Koska ledithän tarvii jokseenkin vakio jännitteen / driverin vai mikä se ny onkaan ,ettei ne juurikin kuumene liikaa. Ja autojen latausjännitteethän heittelee melko paljonkin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eli siis niille valoille tulee se virta releiden takaa, jota ohjaa auton omien ajovalojen päällä-olo, sekä katkaisija.
Siis EIVÄT pala ajovalojen kanssa yhtäaikaa, ja tämä johdotus-systeemi asennettu suomalaisella koritehtaalla autoon uutena, kyseessä siis volkkari-taksi-bussi. Joten päätettiin säästää ajassa, koska johdotus oli valmiina, ja se on HYVIN tehty. Noissa sarjoissa mukana tulevat johtosarjat on semmoisia hentoisen oloisia, ja niissä on niitä epäilyttävän heppoisia liittimiä... Olisko vain niin, että perus halogeenit kestää tuommoisia jännitepiikkejä, mutta nämä ledit ei? Ja olen itse samaa mieltä tuosta "väärästä" tavasta kytkeä noita palamaan yhtä aikaa kaikkien muiden tuikkujen kanssa, ja sama koskee noita koti-xsenoneita... ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jep. Mutta mikäs on se perustilanne kun liikenteeseen lähdetään? Eli kummat on päällä ajo, vai ne päivävalot?
Halogeenithän kestää kun ei sieltä sitä energiaa niin hirveesti tule mutta jos vaikka virtalukon navat on sen hetken siinä asennossa että jännite pääsee vain sinne valopiiriin eikä esim. lämppärille, akulle. ym. kulutukseen joka sitoisi moiset piikit, niin silloin tuo voisi olla jopa mahdollista. Vaan tämä on aika kaukaa haettua arvailua johon ei ole tueksi mitään muuta faktaa tarjota kuin tuo oma hehkuviritelmä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kai se on vain se boksi siihen väliin laitettava...mutta ei kyllä se myyjäkään ole perillä asioista, kun kerran oli "suositellut" ko. asennustapaa..
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Olisko mahdollista että olisi vakiona ns. valovahvistin niille sumareille?
ja kun kulutus on 1/10 osa niin antaa liikaa jännitettä? (siis speksin ulkopuolella 6w:lla) Ja juuri nuo jännitepiikit ovat herkkiä tappamaan elektroniikkaa, siis ledien draivereita. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Luulisin että valot on 12v ja se poksi myös antaa koko ajan 12v eikä 14volttia mitä sinne sumareille tulee.
Itsellä kesti -35asteeseen ja sen jälkeen lakkasi sammumasta kun normi valot pistää päällä. Samaten paloivat auton ollessa sammutettuna useita minuutteja kovalla pakkasella. Nykyään on vain kesäkäytössä. Viimeksi muokannut samisami2 : 25.01.2012 18:47 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tuskin se ohjainboksi siinä sarjassa huvikseen on vaikka varaosamyyjä niin sanoikin.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Nyt asenneltu se hel***n boksi sinne kaveriksi, kun nuo pakkaset vähän helpotti..
Jos joku sattuu näkemään niitä Philipsin suunnittelijoita, niin vetäkää suoraan turpaan, on nimittäin sellainen insinöörityön hedelmä se ohjausboksi. ![]() Ohjeessa käsketään kytkemään akulle perus +, ja - , sitten "heräte" parkeilta. ja tässä tuo heräte toimii toisinpäin, eli kun siihen tulee virtaa, niin ledit ei syty. Eli tällä ohjeen mukaisella kytkennällä, eivät siis ainakaan ko.autossa palaneet milloinkaan...paitsi kun auton sammutti, niin sitten paloivat hetken!! ![]() Eli sen "herätteen" kun kytki lähivalojen piuhaan, niin sitten rupesi pelittämään, eli palavat parkkien kanssa yhtäaikaa, mutta kun ajovalot kytketään päälle, ledit sammuu. Mutta sitten ne jää palamaan hetkeksi, kun auton sammuttaa..., eli olisko niin hieno systeemi, että tunnistaa jännitteestä, milloin auto käynnissä, ja sytyttää valot, ja sitten kun auto sammutettu, palavat vielä hetken, ennekuin jännite laskee alle jonkun tietyn arvon. Voisihan sen tietysti sen virransyötön ottaa jostain "virtalukon takaa", mutta toissalta ihan kätevää pimeällä, kun on "saattovalot", niin näkee kotiovelle kävellä. ![]() ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
-JJo ___________________________________ -MMC- |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Suomessa kun on taas ihan omat lakipykälänsä muuhun eurooppaan verrattuna niin...
-Jälkiasennettavat päivävalot tulee olla -RL hyväksyttyjä tarkoitettu päivävaloksi -Niiden tulee palaa parkkien kanssa yhtä aikaa ja sammua kun ajovalot käytössä Toisin kun uusissa autoissa vakiona olevat pvä valot joissa palaa ainoastaan pvä valot edessä eikä mitään muuta tuikkua mihinkään suuntaan ellei ole ajovaloja. Kytkentöjä noissa on useita erilaisia. Joissain on se perkuleen releboksi jossa on +,-,sammutus ajovaloilta ja joissain vielä yksi mahdollisuus suoraan kytkentään. Sitten on niitä missä kaikki on sisäänrakennettuja että itse lampuista ei tule ulos kuin johdot. Ja sillä hyvä.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tuliko koskaan mitattua paljoko jännitettä niille ledeille tuolla suorakytkennällä tuli? Tuonhan vielä pystyy mittaamaan niistä sumarijohdoista.
Tuo juttu että palaa hetken vaikka auto sammutettu, johtuu siitä että siinä purkissa olevan hakkurin kondensaattori purkautuu pikkuhiljaa ledien kautta - ei haittaa mitään, ei syö sähköä akusta siinä tilassa. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta mistäs se älyää yleensä sytyttää ne ledit?, sillä vain ajettelin, koska kaapelit kokoajan akussa, ja se "heräte" siinä ajovalossa, eli periaatteessa pitäisi palaa kokoajan..., mutta kun syttyvät kun auto käynnistyy.. eli tällä ajan takaa sitä jännitteen tunnistavaa systeemiä, minkä takia myös hetkeksi jäävät palamaan auton sammuttua... eikös siihen akkuun hetkellisesti jää enemmän kuin se perus12, jotain volttia.? |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Luin tarinan vielä kertaalleen ja jos valot palaa luokkaa monta minuuttia niin sitten tuo mun edellinen kommentti kondensaattorista on täyttä skeidaa.
Purkin täytyy haistella jännitettä, kun kone käy niin laturi pukkaa järjestelmään n. 14V ja kun kone sammutetaan niin jännite putoaa pikkuhiljaa sinne 12.6V -12.8V välille. Jotenkin nosta sen vois päätellä. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Eipää tarvii. Saavat olla kytketty myös niin ettei takavalot pala. Kumpikin tapa hyväksytty.
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Herätäpiuha on tässä tapauksessa "sammute". Jossain -30 pakkasessa kerkisi käymään kaupassa eikä valot ollut vieläkään sammuneet. Eli paloivat useamman minuutin. Kesällä taas sammuvat noin 5sek viiveellä. Talven jälkeen vaan ei enään tuo "sammute" toiminut kun käänsi parkit päälle. Aikasemmassa autossa poistin päivävaloreleen niin oli aina ledit päällä ja sammui kun pisti ajovalot päälle. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Taas on kusettettu konttorilla perkele!!! Noh eipä tuo nyt niin iso asia ole vaikka ne niitä vaativatkin parkkien kanssa palamaan jälkiasennetussa päivävaloissa.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
juu ei kelvannu kaverin saksantuonti audissa kans orkkispäivävalot kun ne toimi niin että valot automaatti asennossa niin päivällä paloi pelkästään edessä päiväajovalot eikä mitään muuta ja kun tuli hämärää niin päivävalot sammuivat ja syttyi sitten ajovalot ja parkit...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kartaanit ei kestä. | opelah | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 03.03.2011 16:37 |
Miksi nykydieselit eivät KESTÄ? | VonLeka | Chit-Chat | 52 | 14.12.2009 19:24 |
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 24.04.2006 19:18 | |
mikä on kun ei kestä? | dalton | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 31.01.2005 09:40 |
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? | MäIte | Health | 0 | 05.05.2002 17:56 |