![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() HDJ puslien vaihdosta kysymyksiä, Millnerin puslaongelmaa......HJ:n puslien vaihto on helppoa kuin heinän teko, mutta nyt kun pitäis vaihtaa HDJ:n puslat ekaa kertaa, niin onko tuossa helpointa edetä niin, että laittaa pukit rungon alle ja ottaa yks kerrallaan tukitangot käsittelyyn vai onko järkevämpää ottaa kaikki tangot yheltä akselilta poies kerralla ja tunkilla nostella sitten akselia kohdilleen takasin asennettaessa? Saako vanhat puslat esim. sopivan kokosella rasiaporalla pois vai pitääkö hommailla puukkosaha jostain? Prässiä ei ole kotona käytössä...
Viimeksi muokannut Hessu888 : 25.07.2011 21:57 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ota yksi tanko kerrallaan, niin ei tartte välttämättä edes tunkkia alle.
Sitten rasiaporalla, meisselillä, taltalla, millä nyt huvittaa puslan keskiosa kumeineen pois. Ulompi osa siitä puslasta sitten sisältä rautasahalla poikki ja meisselillä ja vasaralla hakata pois. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kiitokset, näin toimin!
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jos uudet puslat on metallisella ulkohelalla, niin eivät mene (kohtuudella)
paikoilleen iman prässiä. Itse tunkkasin rungon ylös, ja akseli löysästi akselipukeille, ettei pääse jousten voimasta siirtymään edes takasi. sitten vaihdoin kaikki tukivarsien pultit 10-12 mm kilopultteihin. sitten tukivarsi kerralla uudet puslat paikalleen, kuten viipo kertoi, mutta varotaan vahingoittamasta tukivarsia noissa sahauksissa/porauksissa. Huom: jotkut pultit voivat olla LUJASSA, voi olla että joutuu poraamaan/sahaamaan/lämmittämään...... Kiinnijuuttuneet pultit olen katkonut puslan sisään joko paineilmarautasahalla tai kuviosahalla Ja sitten kaikki tukivarret paikoilleen noilla ohuilla pultailla, ja kun kaikki tukivarret puslattu, niin vaihdetaan pultti kerrallaan nuo oikeat pultit paikoilleen, räikkäliinalla akselia siirtäen (näin pääsee vähemmällä repimisellä) Ja jos puslissa kiinteästi metalliheloja, niin pulttien kiristys vasta sitten kun auton paino on akseleiden päällä. (etuakselin tukivarren puslat voi kiriä akselinpäästä ilmassakin) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
uudet dopissonin puslat meni ainakin paikalleen ihan 2t pullotunkilla. sopivaan väliin vaan laittaa...
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
d.i.y. prässi ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuli aiemmin hommattua Millneriltä puslat ja aloin nyt sitte vaihtaa niitä, mutta uusien puslien asennus tuntuu vaikeemmalta kuin vanhojen irrotus...
Oiskohan noissa kaikissa joku mittavirhe siinä holkissa, kun eka laittaa ne 2-osaset puslat tukivarren reikään ja sitten kun alkaa painaa sitä holkkia sisään, niin se pusla jonka läpi holkki viimeseks menee, karkaa ulos reiästä useemman millin, eli just sen verran, että ei viitti jättää sellaseks. Koitin laittaa saippuavettä ja myös öljyä, jos se auttas, mutta eipä auta. Koitin myös painaa tasasta levyä vasten ja eri kokosia hylsyjä vasten ruuvipenkis, mutta ihan sama mitä tekee, niin puslaa ei saa pysymään täysin sisällä eikä sitä saa painettua lopuks sisään. Dobinsonit ja omet menee varmaan ilman tämmösiä ongelmia, mut onko jollain kokemuksia näistä Millnereistä. En ihmettelis, jos niissä ois mittavirhe holkeissa, kun kallistuksenvakaajan holkit oli sen verran pieniä, ettei mahtunu pultti läpi... Pitänee ottaa konehiomapaperilla pikkasen pois yhestä holkista ja koittaa jos menis ilman ongelmia. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
reiät puhtaaks, puslat pakkaseen ja tukivarrelle hiukka tohoa just ennen asennusta, pakkaskylmät puslat paikalleen, liukasteella tarvittaessa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
![]()
niin onko milnerin etu vai takapään puslat kaksi osasia?
tonne eteen vaihdoin noi dopissonin kasterinkorjaus puslat, ja ne meni ihan hyvin paikoilleen. taakse ajattelin tilata milneriltä puslasarjan, kun dopissonilta ei saa kun täysiä sarjoja, ja mulla tuli auton mukana eteen ne kaster puslat, mutta ei korinpäähän. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ne ite puslat on kaikissa Millnerin HDJ:n sarjoissa 2-osasia ja niissä on sellaset leveet olakkeet jotka jää tukivarren ulkopuolelle ja olake on niin iso, ettei ne pitää painaa sisään tukivarren vastakkaisilta puolilta. Ne puslat on tosi helpot saada paikalleen ilman lämmityksiä / jäähdytyksiä sen kun vaan kastaa saippuaveteen ja hakkaa nyrkillä sisään.
Ongelmana on se holkki joka on 1-osanen ja sen ulkohalkasija on jonkun verran suurempi kuin puslien sisäreikä. Kun painaa holkkia ruuvipenkissä puslien sisään, niin se toinen pusla lähtee vähän karkuun kun holkki työntää sitä tukitangosta ulospäin. Pitänee koittaa asennusta silleen, että kun ne puslat on eka siellä tukitangon sisällä, niin pakastaa sitten ne holkit jos vaikka ulkohalkasija pienenisi sen verran, että puslat pysyisi paikallaan. Jos se ei vielä auta, niin otan konehiomapaperilla muutaman kympin holkista ja pakastan sitten uudestaan... Materiaaliltaan noi puslat ja holkit vaikuttaa kyllä laadukkailta, joten siinä mielessä niitä voi suositella. Saas nähä muuttuuko ajo-ominaisuudet paljon, kun tarkotus on vaihtaa joka ikinen pusla uuteen. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
eikö sie vastapuolella voi pitää jotain prikkaa että painuis holkki paremmin puslaan, ettei mene karkuun?
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ei auta vaikka pitää ruuvipenkissä hylsyä, holkkia tai teräslevyä vastassa. Jotenkin se pusla on sen verran pehmeetä tavaraa, että kun ottaa ruuvipenkistä tukivarren irti, niin sitten pusla tulee viimeistään pihalle.
Viimeksi muokannut Hessu888 : 26.07.2011 12:08 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Eli ilmeisesti varren silmään painetun puslan sisäreikä ahtautuu sen verran reilusti, ettei sitä sisäholkkia saa sinne reikään enää kunnolla ilman, että se samalla työntää taaemman puslan osin ulos?
Menisikö helpommin, jos sisäholkin laittaisi ensin toiseen puslan puolikkaaseen ja sitten sen yhdistelmän prässää varren reikään? Kun se on oikella paikalla, niin sitten vasta se toinen puslan puolikas taustatukea vasten työntäen sen sisäholkin päälle (ja varren silmään)? Silloin se takapuolen puslan puolikas olisi kireämmällä kahden putken välissä ja taustatukea vasten. Tukea pitäisi saada sekä puslan puolikkaalle että sisäholkille, ettei ne lähde karkuun, kun toista puoliskoa työntää. Tai kierretanko läpi sisäholkista ja aluslevyillä + muttereilla kiristää sen 3-osaisen paketin kasaan sinne varren silmään? Puslan pakastaminen varmaan auttaa liikaan joustamiseen, kun se jäykistyy siitä.
__________________
Jukka |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Etualatukivarsien taaimmaiset puslat meni helposti paikalleen ja kaikki meni nappiin ilman mitään kikkailuja. Etummaiset puslat meni muuten hyvin, mutta puslat on muutaman millin liian leveeks tehty, kun olake ei tuu kummallakaan puolella tukivarteen kiinni, vaan puslien sisäreunasta pitäisi ottaa ainetta pois, jos haluaa hifistellä. Mutta ehkei siitä ole haittaakaan, että törröttävät parisen milliä liian ulkona. Tänään selviää, mahtuuko tuolleen paikalleen etuakselin hahloihin, vai poistanko vielä siivut niistä puslien sisäreunoista. Tuntuu, että osien sopivuus ei ole ihan 100% ja esim. eri kohtiin tulevat holkit menee ihan erilaisella voimalla paikoilleen, joten jonkun tason tuotekehitystä voisi Millner näiden kanssa vielä tehdä, jotta näistä saisi asennusystävällisemmät. Viimeksi muokannut Hessu888 : 27.07.2011 07:40 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Kunnon viisteet vaan sisäholki päähän ja tukivarsien putkiin. Pusla paikalleen, jäädytys voisi auttaa. Ja holkki perään. Kyllä ne asettuu paikalleen sit käytössä, vaikka ei ihan täydellisesti mene asetettaessa. Lantikassa oli sama ongelma, veemäisiä, mut et ainakaan ole väljä.
![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Noi etutankojen etummaiset jäi niin leveelle jo ilman holkkeja, etteivät mahtuneet akselin hahloon millään. Joutu ottaa 2mm tavaraa pois puslien sisäreunoista, jotta mahtu. Takapanhardille tein samoin...
Pieniä mittavirheitä näissä kiinalaisten tekemissä osissa =) |
#17
|
||||
|
||||
![]()
tuli tossa paketti milneriltä. takapäähän kaikki puslat. hintaa tuli joku 110€.
Mutta vitutusta myös ![]() taakse niihin ylempiin varsiin löytyy paketista puslat. halkasija 50mm. ja alempiin varsiin kuuluis 55mm puslat, mutta paketissa tulikin 60mm halkasijalta olevat puslat. eikai niitä nyt 5mm pienempään reikään pidä tunkee? tarvii varmaan samalla vahvistaa noi alemmat varret, kun ovat vääntyneet. jos siinä samalla vaihtuis ne lenkkipäät... vai sorvaisko vaan holkit pienemmiksi... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki sj puslien mitat | MikkoS | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 11.06.2009 16:36 |
suzukin jakohihnan vaihdosta | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 15.09.2008 21:38 |
suzukin jakohihnan vaihdosta | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 15.09.2008 06:46 |
Rangen tukivarsien puslien asennus | MK | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.02.2007 11:33 |
Puslien teettäminen !!! | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 25.04.2005 19:24 |