Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.11.2010, 09:36
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Pajeron öljynpaine


Auto on pajero 2,3 td -83.
Ongelmana on ollut viime kesästä lähtien ettei öljyt pysy koneessa. Aina jostain reiästä alkaa vuotamaan öljyä, esim venttiilikopan kannen tiivisteen välistä ja nyt viimesimpänä kampiakselin stefasta. Nyt vaihdoin uuden kampiakselin stefan ja asensin uuden mekaanisen öljynpaine mittarin ku edellinen sähkönen öljynpaine mittari lopetti toiminnan keväällä.

Täräytin auton käymään niin mittari pomppas tappiin asti, eli 5.6 baria olisi öljynpaine. Kaasua painettaessa mittari lähti toiselle kierrokselle. Hain kaupasta toisen uuden mittarin ja sillä tuli ihan samat lukemat, eli mittarin vika olisi sillä eliminoitu. Koneessa on uuden öljyt 5w40 täys synteettiset ja uusi öljynsuodatin. Kun annoin koneen käydä tyhjäkäyntiä 10-15minuuttia niin öljynpaine pikkuhiljaa laski jonnekki 1.5 barin paikkeille. Kävin ajamassa muutaman kilsan lenkin autolla ja ajopaineet vaihteli 2.5-3.5 barin paikkeilla ja sit ajon jälkeen tyhjäkäynnillä jotain 0.8 baria.
Ajoin auton talliin yöksi ja kokeilin seuraavana aamuna uudestaan niin taas tallin lämpösinä öljyinä tyhjäkäynnille 5.6 baria.

Olen käyttänyt auki sen jakopäänkopan sisällä olevan liuku männän, joka päästää liian paineen pois ja se tuntuisi toimivan oikein. Kokeilin jättää sen pois niin öljynpaine ei noussut ollenkaan ja vaihdoin toisesta koneesta sen männän ja jousen niin lukemat oli samat. Tutkin myös öljynsuodattimen jalassa olevat liukumännät niin nekin tuntuivat olevan kunnossa.
Kone kuullostaa ihan "normaalilta" ei rahise, eikä mikään kolise tai valita kuivuutta. Koneen käydessä kun kurkkaa öljyntäyttöaukosta niin öljy näkyy kulkevan venttiilikoneistossakin.

Olisiko jossain öljykanavassa tukos, ettei öljy kierrä joka paikassa vai onko öljy siltikin liian paksua?

Ideoita, ajatuksia, ehdotuksia otetaan vastaan....

__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.11.2010, 10:02
jyrden jyrden ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 2.231
Perusasetus

Mulla omassa samoja ongelmia... Kylmänä löytyy painetta, mutta lämpimänä sit katoaa... Mut ei kuulu ylimääräsiä ääniä, ja konekkin käyt tasasesti..
Itsellä kaa täyssynteettiset 5w-40 öljyt, ja meinasin et vaihdan 10w-40:iin ja kokeilen mitä se sanoo niist...
Kuullu viimesen vuoden aikana, että synteettisen öljyn takia on öljyt ulkoistuneet... Jopa "pessyt" sisukset ja tukkinut suodattimen ja sitä kautta sit aiheuttanut vaurioit sisuksiin. Öljjynpainekellon vaihdoin, niin entiset öljyt oli ku tervaa siin pääs.
Tukosta, tai sit vaan vanemmassa pumppu lämpimänä ei jaksa väljyyksien takia ja lämpimän öljyn takia kierrättää enään mitä kohmeloinen on.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.11.2010, 10:36
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

khonkonen


khonkonen
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen Näytä viesti
Auto on pajero 2,3 td -83.
Ongelmana on ollut viime kesästä lähtien ettei öljyt pysy koneessa. Aina jostain reiästä alkaa vuotamaan öljyä, esim venttiilikopan kannen tiivisteen välistä ja nyt viimesimpänä kampiakselin stefasta. Nyt vaihdoin uuden kampiakselin stefan ja asensin uuden mekaanisen öljynpaine mittarin ku edellinen sähkönen öljynpaine mittari lopetti toiminnan keväällä.

Täräytin auton käymään niin mittari pomppas tappiin asti, eli 5.6 baria olisi öljynpaine. Kaasua painettaessa mittari lähti toiselle kierrokselle. Hain kaupasta toisen uuden mittarin ja sillä tuli ihan samat lukemat, eli mittarin vika olisi sillä eliminoitu. Koneessa on uuden öljyt 5w40 täys synteettiset ja uusi öljynsuodatin. Kun annoin koneen käydä tyhjäkäyntiä 10-15minuuttia niin öljynpaine pikkuhiljaa laski jonnekki 1.5 barin paikkeille. Kävin ajamassa muutaman kilsan lenkin autolla ja ajopaineet vaihteli 2.5-3.5 barin paikkeilla ja sit ajon jälkeen tyhjäkäynnillä jotain 0.8 baria.
Ajoin auton talliin yöksi ja kokeilin seuraavana aamuna uudestaan niin taas tallin lämpösinä öljyinä tyhjäkäynnille 5.6 baria.

Olen käyttänyt auki sen jakopäänkopan sisällä olevan liuku männän, joka päästää liian paineen pois ja se tuntuisi toimivan oikein. Kokeilin jättää sen pois niin öljynpaine ei noussut ollenkaan ja vaihdoin toisesta koneesta sen männän ja jousen niin lukemat oli samat. Tutkin myös öljynsuodattimen jalassa olevat liukumännät niin nekin tuntuivat olevan kunnossa.
Kone kuullostaa ihan "normaalilta" ei rahise, eikä mikään kolise tai valita kuivuutta. Koneen käydessä kun kurkkaa öljyntäyttöaukosta niin öljy näkyy kulkevan venttiilikoneistossakin.

Olisiko jossain öljykanavassa tukos, ettei öljy kierrä joka paikassa vai onko öljy siltikin liian paksua?

Ideoita, ajatuksia, ehdotuksia otetaan vastaan....
minulla 91,patrol ö-paine kylmänä 6-7bar.lämpöisenä 1-1,5bar.eikös sulla ole normi paineet.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.11.2010, 11:26
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen Näytä viesti
Auto on pajero 2,3 td -83.
Ongelmana on ollut viime kesästä lähtien ettei öljyt pysy koneessa. Aina jostain reiästä alkaa vuotamaan öljyä, esim venttiilikopan kannen tiivisteen välistä ja nyt viimesimpänä kampiakselin stefasta.
Noihin ei ole öljynpaineella mitään merkitystä,kampikammion paineella kylläkin.Onko huohotinputket auki?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.11.2010, 11:55
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Noihin ei ole öljynpaineella mitään merkitystä,kampikammion paineella kylläkin.Onko huohotinputket auki?
Jep.

Jos kone huohottaa paljon ja huohotinputket alkaa ahdistaa niin kampikammiossa nousee paine ja stefat alkaa ensimmäisenä vuotamaan paineen alla.

Siihen vaivaa ei oikein muu auta kuin männärenkaiden uusiminen. (liialliseen huohotukseen)
Samalla tietenkin sylintereiden hoonaus.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.11.2010, 18:57
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Jep.

Jos kone huohottaa paljon ja huohotinputket alkaa ahdistaa niin kampikammiossa nousee paine ja stefat alkaa ensimmäisenä vuotamaan paineen alla.

Siihen vaivaa ei oikein muu auta kuin männärenkaiden uusiminen. (liialliseen huohotukseen)
Samalla tietenkin sylintereiden hoonaus.
Ei huohota juuri ollenkaan ja huohotin putki on auki. Koneeseen tehty täys koneremontti 30tkm sitten ja sillon uusittu muun muassa männänrenkaat.
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.11.2010, 18:59
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jyrden Näytä viesti
Mulla omassa samoja ongelmia... Kylmänä löytyy painetta, mutta lämpimänä sit katoaa... Mut ei kuulu ylimääräsiä ääniä, ja konekkin käyt tasasesti..
Itsellä kaa täyssynteettiset 5w-40 öljyt, ja meinasin et vaihdan 10w-40:iin ja kokeilen mitä se sanoo niist...
Kuullu viimesen vuoden aikana, että synteettisen öljyn takia on öljyt ulkoistuneet... Jopa "pessyt" sisukset ja tukkinut suodattimen ja sitä kautta sit aiheuttanut vaurioit sisuksiin. Öljjynpainekellon vaihdoin, niin entiset öljyt oli ku tervaa siin pääs.
Tukosta, tai sit vaan vanemmassa pumppu lämpimänä ei jaksa väljyyksien takia ja lämpimän öljyn takia kierrättää enään mitä kohmeloinen on.
Tässä suurimpana ongelmana KORKEA öljynpaine. Eli painetta on koko ajan "liikaa". Ohjekirjan mukaan tyhjäkäynnillä pitäisi olla 0.49 baria ja tässä ei tänään mennyt paine alle 1.4 tyhjäkäynnilläkään.
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.11.2010, 18:59
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Noihin ei ole öljynpaineella mitään merkitystä,kampikammion paineella kylläkin.Onko huohotinputket auki?
Huohotin kunnossa ja auki. Laitettu putki erilliseen limsapulloon ja seurattu huohotusta. Sitä ei juurikaan ole, eli öljynpaine ainutta painetta mitä koneesta löytyy.
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.11.2010, 19:24
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen Näytä viesti
Tässä suurimpana ongelmana KORKEA öljynpaine. Eli painetta on koko ajan "liikaa". Ohjekirjan mukaan tyhjäkäynnillä pitäisi olla 0.49 baria ja tässä ei tänään mennyt paine alle 1.4 tyhjäkäynnilläkään.
No, niin no, ilmotettu pienin sallittu paine. Kaiketi?
Itellä LJ:ssä kuumana tyhjäkäynnillä n. 1,8 - 2,0. kovemman veätyksen jälkeen saattaa käydä 1,5 tietämillä. Kylmästä kun laittaa käyntiin paineet päälle 5. Hieman kierroksia niin menee jo 7 bar.
Että näin.
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.11.2010, 19:58
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen Näytä viesti
Auto on pajero 2,3 td -83.
Ongelmana on ollut viime kesästä lähtien ettei öljyt pysy koneessa. Aina jostain reiästä alkaa vuotamaan öljyä, esim venttiilikopan kannen tiivisteen välistä ja nyt viimesimpänä kampiakselin stefasta. Nyt vaihdoin uuden kampiakselin stefan ja asensin uuden mekaanisen öljynpaine mittarin ku edellinen sähkönen öljynpaine mittari lopetti toiminnan keväällä.

Täräytin auton käymään niin mittari pomppas tappiin asti, eli 5.6 baria olisi öljynpaine. Kaasua painettaessa mittari lähti toiselle kierrokselle. Hain kaupasta toisen uuden mittarin ja sillä tuli ihan samat lukemat, eli mittarin vika olisi sillä eliminoitu. Koneessa on uuden öljyt 5w40 täys synteettiset ja uusi öljynsuodatin. Kun annoin koneen käydä tyhjäkäyntiä 10-15minuuttia niin öljynpaine pikkuhiljaa laski jonnekki 1.5 barin paikkeille. Kävin ajamassa muutaman kilsan lenkin autolla ja ajopaineet vaihteli 2.5-3.5 barin paikkeilla ja sit ajon jälkeen tyhjäkäynnillä jotain 0.8 baria.
Ajoin auton talliin yöksi ja kokeilin seuraavana aamuna uudestaan niin taas tallin lämpösinä öljyinä tyhjäkäynnille 5.6 baria.

Olen käyttänyt auki sen jakopäänkopan sisällä olevan liuku männän, joka päästää liian paineen pois ja se tuntuisi toimivan oikein. Kokeilin jättää sen pois niin öljynpaine ei noussut ollenkaan ja vaihdoin toisesta koneesta sen männän ja jousen niin lukemat oli samat. Tutkin myös öljynsuodattimen jalassa olevat liukumännät niin nekin tuntuivat olevan kunnossa.
Kone kuullostaa ihan "normaalilta" ei rahise, eikä mikään kolise tai valita kuivuutta. Koneen käydessä kun kurkkaa öljyntäyttöaukosta niin öljy näkyy kulkevan venttiilikoneistossakin.

Olisiko jossain öljykanavassa tukos, ettei öljy kierrä joka paikassa vai onko öljy siltikin liian paksua?

Ideoita, ajatuksia, ehdotuksia otetaan vastaan....
Ihan normaalit öljynpaineet nuo on,itsellä on 1,75bar ajossa ja tyhjäkäynnillä noin 0.7bar. Konetta ei ole remontoitu. Itselläkin kylmänä tuo ~6bar mittari läpsähtää pohjaan kun vetää käsikaasusta vähän enempi kierroksia. Itsellä paineet laskee siis pikkuhiljaa tuonne 1,75bar,eli moottori ehtii olla noin 20min normaali lämpöinen ajossa kunnes öpaineet ovat tasaantuneet. Eli ei minkäänlaista huolta kannata ottaa noista paineista.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.08.2011, 13:24
jyrden jyrden ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 2.231
Perusasetus

Just sain koneen nippuun ja laiton sit Nesteen Turbo LXE 10W-40 sisään... Ja oikeen kylmänä öljynpainetta orkkiksmittarin mukaan n. 2kg ja ku ajelee ja kone lämpee, niin tipahtaa melkeen nollille... Keulaan tuli 25 rivinen öljynjäähytin ja sinne menee 3/8" letkut... Sit lämpimänä kuorimittaessa nousee paineet noin puoleen toista...

Mekaanisen meinasin laittaa... Mist löytys ja mist sen painetiedon sille sit ottaa?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.08.2011, 14:34
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

tuohon huohotukseen, alipainepumppu työntää imetyt ilmat öljytilaan eli juurikin kylmänä varmasti huohottaa ja tekee kampikammioon herkästi painetta. Ei kannata huolestua.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.08.2011, 19:42
mki:n Avatar
mki mki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.05.04
Sijainti: ÄÄNEKOSKI, Finland.
Viestit: 365
Perusasetus

Niin, tässähän on nyt yks asia jonka kuuli oman ölyn paine episodin jälkeen, pajerossa "kuulemma" suihkutetaan öljyä männän helmoihin jäähdytykseksi, elikkä tarvii olla hiukka painetta. Itellä NH pajerossa kylmänä paineet kävi +10 barissa (siihen loppu asteikko), lämpimänä jäi johki 6 - 7 barin tienoille... otin paineen säätöjousesta puol kierrosta pois, nyt paineet lämpimänä 1+ bar.

Joku viisas sanoi että paineet on kohillaan jos merkkivalo ei syty, 4D-sarjan koneissa se on ½barin kohilla, vesi nousee tuolla 5 metriä korkeelle, öljy jotain 7 metrin luokkaa, eli nokat saa tuolla öljyä tuosta öljysuihkusta en sitte tiedä. Mitä tulee öljyjen vuotoon, tuntuu olvan näissä jatkuva murhe, näkyy tuo uudempi NP:kin vuotavan jalan/lohkon välistä....

Ja sanottakoon nyt vielä, älkää hoonatko pajeron koneita, sylinteri putket halkee.... samalla vaivalla vaihtaa uudet putket...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.08.2011, 21:48
khn81 khn81 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.10
Sijainti: Haapavesi
Viestit: 135
Perusasetus

1. gen Pajerossa ei ole sitä merkkivaloa jos on mittari että sen syttymistä ei kannata ootella
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.08.2011, 09:53
Tractor:n Avatar
Tractor Tractor ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.07
Sijainti: Paavola Pohjois-Pohjanmaa
Viestit: 797
Perusasetus

Mulla ainakin on jonkinmoinen merkkivalo öljylle.. Luulen että se voi hälyyttää öljyn pinnan laskemisesta. Ainakin tämä valo syttyy laturin valon kanssa kun virrat laittaa päälle. Vai onko se sitten polttoainesuodattimen vesirajamerkki.. Tiedä häntä sitten..
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan-

-Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89-

-Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86-

http://www.mitsubishi4wd.com
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.08.2011, 17:39
mki:n Avatar
mki mki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.05.04
Sijainti: ÄÄNEKOSKI, Finland.
Viestit: 365
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khn81 Näytä viesti
1. gen Pajerossa ei ole sitä merkkivaloa jos on mittari että sen syttymistä ei kannata ootella
ei oo ei mut sama perus lohko kuin gen 2sessa, jossa merkkivalo, joka syttyy siin puoles baaris....
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.08.2011, 18:06
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jyrden Näytä viesti
Just sain koneen nippuun ja laiton sit Nesteen Turbo LXE 10W-40 sisään... Ja oikeen kylmänä öljynpainetta orkkiksmittarin mukaan n. 2kg ja ku ajelee ja kone lämpee, niin tipahtaa melkeen nollille... Keulaan tuli 25 rivinen öljynjäähytin ja sinne menee 3/8" letkut... Sit lämpimänä kuorimittaessa nousee paineet noin puoleen toista...

Mekaanisen meinasin laittaa... Mist löytys ja mist sen painetiedon sille sit ottaa?
Itse ostin motonetistä,teetätin siihen kunnon letkun(teflon) ja siihen kunnon nipat vielä,ainut että mittarin päähän joutui tekemään muutos palikan että löytyi nippa siihen. Ja paineet otan ihan siitä vakio paikasta,elikkäs suodatin jalasta.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.08.2011, 18:51
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jyrden Näytä viesti
Just sain koneen nippuun ja laiton sit Nesteen Turbo LXE 10W-40 sisään... Ja oikeen kylmänä öljynpainetta orkkiksmittarin mukaan n. 2kg ja ku ajelee ja kone lämpee, niin tipahtaa melkeen nollille... Keulaan tuli 25 rivinen öljynjäähytin ja sinne menee 3/8" letkut... Sit lämpimänä kuorimittaessa nousee paineet noin puoleen toista...

Mekaanisen meinasin laittaa... Mist löytys ja mist sen painetiedon sille sit ottaa?
Juu eli öljynsuodatin jalasta. Siellä jalassahan on se merkkivalon anturin alimmaisessa reiässä... Siihen T-haara, olikohan 3/8 tuuman tai jotain ja siitä saa anturille ja mittarille paineen. Mulla motonetin mittari ihan sillä mukana tulevalla onnettomalla letkulla ja on toiminu ihan ok.
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiluxin öljynpaine halts| Tekniikka & Jutustelu 12 15.03.2010 21:37
Ostetaan öljynpaine Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 2 15.01.2009 18:28
Pajero öljynpaine gamopajero Tekniikka & Jutustelu 7 11.10.2008 18:03
-87 Pajero 2.5TD Öljynpaine luotsakone Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2008 05:11
BJ:n öljynpaine? Tekniikka & Jutustelu 1 06.03.2004 15:01


Sivu luotu: 21:42 (GMT +2).