Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.08.2011, 07:42
trouble trouble ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.05
Sijainti: turku, Finland.
Viestit: 352
Perusasetus

2xtuplanivel kardaanissa


Aiheuttaako ongelmia jos laittaa kardaanin molempiin päihin tuplanivelen?
Olisko muita keinoja laajentaa kulmia...
Auto ei tule tieliikenteeseen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.08.2011, 07:51
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Taitaa hajota paikat samantien tuplatuplanivelellä tai ainakin liuku erkanee kahteen osaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.08.2011, 07:52
trouble trouble ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.05
Sijainti: turku, Finland.
Viestit: 352
Perusasetus

Ok, eli jotain muuta ratkaisua.....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.08.2011, 11:20
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Taitaa hajota paikat samantien tuplatuplanivelellä tai ainakin liuku erkanee kahteen osaan.
Miksi hajoaisi? Jossain ameriikan poikien tekeleissä on näkynyt tuollaisia ratkaisuja kun ei normaalinivelissä riitä kulmat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.08.2011, 13:38
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Nii... venäläistekeleissäkin on nähty jos jonkinmoisia virityksiä. Oma havainto tuplanivelen kulmasta on aneeminen vrt. normi niveleen(Tojota). Jos jototista on esim. kyse niin HJ/BJ kardaani kääntyy huomattavasti vähemmän kuin esim. hiluxin normi yx nivelinen.

Ja jos tuntuu ettei siltikään kulma riitä niin paukkaa johki rattori liikkeeseen ja ostaa rattorin ulosoton nivelen... sen saa melkeen tai jopa saakin tohon 90 asteen kulmaan... mutu.

EDIT... Niin ja tuplanivel syö kulmaa rankasti jo pelkästään pituutensa ansiosta vrt. yx nivelinen.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.08.2011, 15:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti
Nii... venäläistekeleissäkin on nähty jos jonkinmoisia virityksiä. Oma havainto tuplanivelen kulmasta on aneeminen vrt. normi niveleen(Tojota). Jos jototista on esim. kyse niin HJ/BJ kardaani kääntyy huomattavasti vähemmän kuin esim. hiluxin normi yx nivelinen.

Ja jos tuntuu ettei siltikään kulma riitä niin paukkaa johki rattori liikkeeseen ja ostaa rattorin ulosoton nivelen... sen saa melkeen tai jopa saakin tohon 90 asteen kulmaan... mutu.

EDIT... Niin ja tuplanivel syö kulmaa rankasti jo pelkästään pituutensa ansiosta vrt. yx nivelinen.
Eihän se nyt ihan näinkään mene.. kyllä aika harvinaisen monessa työkoneessa esim. käytetään tuplaristikoita kääntyvällä akselillakin koska tavallisen ristikon kulma ei riitä ennenkuin alkaa kanittamaan vastaan tai hajoaa muuten vain. Mm. kaikissa firman vetomestareissa joissa pyörät kääntyy kunnolla linkkuun on tuplaristikot, koneen valmistajasta riippumatta. Jos en ihan väärin muista niin noita on nähnyt myös runko- ohjatuissa kauhakuormaajissa keskinivelen kohdalla yms..

Kun taas auton kardaaneista puhutaan, niin pitää muistaa että kun on tuplaristikollinen jordaani autossa, niin pinioni laitetaan osoittamaan suoraan kohti jakolaatikon yokea/ laippaa. Kulma siis puolittuu siitä mitä se olisi tavallisella kardaanilla. Tavallisen kahdella ristikolla olevan kardaanin saat varmasti taipumaan jyrkempään kulmaan kuin tuplaristikollisen kardaanin, mutta se ei tarkoita että se kahdella tavallisella oleva toimii kunnolla/ oikein/ ilman pahempia värinöitä sillä suuremmalla kulmalla ja vielä kestää sen.


edit: Niin ja ettei menisi ihan löpinäksi, niin onhan noita "high angle"- tuplaristikoita tai sitten CV- tyypin viritelmiä. Jos ei halua koittaa traktorin voimanulosoton akseleita niin vaihtoehtoja on. Hinnat ja saatavuus tosin on vähän heikompia

Tässä esim. pari puljua jenkkilän puolelta..:

http://www.4xshaft.com/

highangledriveline.com
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 16.08.2011 15:54
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.08.2011, 16:28
trouble trouble ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.05
Sijainti: turku, Finland.
Viestit: 352
Perusasetus

Traktorin nivelakselista olis tarkoitus kokeilla, mutta ajattelin että vaikka nivel kääntyy niin pyöriikö se niin rajulla kulmalla...
Kardaani tulee rangen jakoaskilta, jossa lähtö on auton oikealla puolella ja takaakselissa laippa on keskellä. Kulmaa tulee siis alas ja sivulle, auton ollessa tasaisella... miten käy jousto tilanteessa, kun kulmat on normi kardaanilla jo maksimissaan tasaisella
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.08.2011, 17:22
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Joo... Anteeksi tietämättömyyteni rattorilaitosten tuplanivelten ominaisuuksista tai yleensäkään siitä että sellaisia on olemassa. IKH:n hyllystä olen bongannut rattorinorminivelen joka kyllä taipuu... muihin niveliin en ole kiinnittänyt huomiota. Itse ajattelin asian puhtaasti niiden tuplanivelten kautta mitä olen nähnyt ... siis jototien tuplaniveliä.... ja ne ei taivu mihinkään
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari

Viimeksi muokannut SuurSyömäri : 16.08.2011 17:25
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.08.2011, 19:17
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Näin se on tehty käkkylöissäkin kun oli saatava absoluuttisen vibraton voimansiirto joskus luvuilla.

Tosi on että tojotan tuplanivel on kankee vakiona mutta siinä on varaa ottaa pois snurralla jolloin siitä saa ihan soivan nivelen koviinkin kulmiin ilman värinöitä.

Mua ei saa syyttää jos se hajoo, kadulle en suosittele.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.08.2011, 09:20
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Tuli näköjään paljastettua tietämättömyyteni kun ei tule paljoa jenkkisivuilla käytyä.
Tuollahan http://www.4xshaft.com/multiCV.html kaupataan tuommoista tuplatuplanivel
juttua mm. erityisesti Land Roveriin, jossa kieltämättä tulee hieman vaikeuksia etupään kanssa.

Ihmettelen vain, miksei tuollaisia näy yleisesti Brittisivuilla myynnissä, olisko joku siellä oikein testannut
näitä ja todennut jotenkin epäonnistuneeksi ratkaisuksi.

Noita raktorin nivelakselijuttuja on ollut vuosien varrella silloin tällöin pinnalla, onkohan moni oikeasti
kokeillut niitä. Luulis niitä olevan autotehtailla ja ainakin offiliikkeissä tarjolla jos ne olisivat helppo ja
halpa? ratkaisu näihin ongelmiin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 10:48 (GMT +2).