![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hdj:n tehostin ongelmaEli ongelmana on säännöllinen tappelu hodarin tehostimen kanssa. Kovilla pakkasilla aina silloin tällöin on haljennut simpukalta lähtevä paluuletku. Aina hetken kuluttua kun on laittanut auton käyntiin, rattia ei ole tuolloin käännelty. Aina annan moottorin käydä jonkin aikaa ennen kuin lähden ajamaan. Miksiköhän tuo sama letku aina porsii? Nytkin se kai meni, mutta lisäksi kai muutakin hupia, koska tutkailin hallilla letkuja ja kumma kyllä, säiliö on öljyä täynnä ja mikään ei vuodakaan enää , mutta tehostinkaan ei toimi. Pitää mennä nyt tutkimaan onko pumppu ok ja ihmetellä mikä tuolle tuli. Vinkkejä kaivataan ja lisäksi mikä merkitys on simpukassa olevalla (sen päällä lähellä paluuletkua olevalla mötikällä) venttiilillä johon menee kaksi johtoa? Niin öljynä on atf ölpät joiden jähmepiste -52 tai -56 astetta, joten niiden vika tää kai ei ole? Shell donax ta askissa ja tehostimessa. tehostinölpät aina vaihdettu säännöllisesti ja ne on nyt vaihtuneet jo useampaan kertaan... Lisäksi aina kylmänä kun kamppeen käynnistää, tehostimen pumppu ja kieroi ääntää ja kavitoi kun ei saisi kunnolla öljyä jonkin aikaa, mutta miksi se sitten sen paluuputken halkasee siltikin? Pitäskö jotkin synteettiset atf:fät laittaa kokeeksi?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sama vika rahikaisella. Tarttee ehtiä siihen jotain kevlar- tai vastaavaa letkua, joka kestää. Ei tuota väännä tehostamattomana pirukaan. Jotkut laittanut hydrauliletkuakin. Kerrotaan, kunhan selvitellään.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on tehostin entistä ehompi, ei kurnuta lainkaan kylmänä, öljyt kiertää heti. Kaiken
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on tehostin entistä ehompi, ei kurnuta lainkaan kylmänä, öljyt kiertää heti. Koko homman syypää miksi pumppu kurnuttaa ja se paluuletkukin halkeaa löytyy öljysäiliöstä. Se sihti on liian tiheä pakkasille, nuo donax ta atf ölpät toimi aika hyvin sihti paikallaan, mutta meninpä viisaana vaihtamaan ne parempiin mobilin synteettisiin ja tuloksena olikin sitten kokoajan kurnuttava pumppu ja tehostin ei toiminut juuri lainkaan. Eli synteettiset olikin jäykemmät niin pumppu ei saanut öljyä juuri lainkaan ja pukkas öljyt sen takia vaahdoksi ja eihän se ilmansekaisilla öljyillä toimi... Tein pienen testin parilla muovikipolla ja silmämääräisesti 30 asteen pakkasella donax ta oli notkeampaa kuin mobilin synteettinen atf litku.
Eli öljysäiliö vaan pohjasta ohuella laikalla kahtia ja sihti pois ja hitsaus kasaan niin toimi heti kuin junan vessa. Se sihti ei ollut likainen tai tukossa, mutta ei toiminut pakkasilla, koska paluuputken lauhduttimesta kai tulee aina niin kylmää öljyä, että se ei mene kunnolla sihdin läpi ja aiheuttaa sitten ilmoja öljyn sekaan... Niin se paluuputki tulee sihdin yläpuolelle. Ja kannattaa hieman raottaa sitä paluuöljyn ohjaria kaiken varalta säiliön teurastuksen yhteydessä. Mun mielestä tuo ei sitä sihtiä tartte kun ei paa sinne säiliöön mitään paskaa... järjestelmästä lähtevä muju on niin hienoa, että ei varmasti jää tuohon sihtiin. Hyvä säiliö tuohon olis varmaan 80 tai 90 sarjan fiatin traktorin ohjaustehostimen säiliö, hieman isompi ja suodatin irrotetttava ja pestävä ja varmaan toimis pakkasillakin. Pitäis kokeilla kunhan ehtii... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
HZJ:n ohjaustehostinpumppu probleemaa. Ohjaustehostin on tehostanut jo parivuotta melko kehnosti joten päätin laittaa morkulan huoltoon. Eli tiivisteet vaihtoon jo samalla tutkin mistä johtui huono tehostus. No sisäisesti pumpussa oli kulutus uraa etukannessa siis siinä osassa jossa on akseli kiinni. Muuten lamellit ja pesä näytti hyviltä. Kasasin pumpun ja totesin että ohjaus toimi todella kevyesti yhdellä sormella rattia pyörittäen. Harmikseni huomasin että imupuolen liitos pumppuun vuoti pikkaisen öljyä. No imuputki irti ja pienen tutkimisen jälkeen huomasin että olin laittanut väärän O-renkaan imuputkeen. Toyon varaosapaketissa tulee uudet o renkaat imuputkelle ja virtaussäätöventtiilin korkille. No ne oli mennyt sekaisin, eli pumppu irti ja o-reankaat vaihtoon, uudelleen kasaus ja koekäyttö. No tehostin toimi tallissa hienosti. Kello oli jo yhdeksän ja ajettelin onnistuneet remontin kunniaksi lähteä appiukon luokse saunomaan. Ajoin kaksisataa metriä ensinmäiseen risteykseen niin käännöksessä totesin ohjauksen olevan pirun jäykkä. Lisäsin jengaan koneeseen niin ohjaus keveni. No nyt oon ilmaillut pumpun ja simpukan päästä mutta ohjaus on jäykkä tyhjäkännillä, siis ei tehosta ollenkaan. 3000rpm lasissa tehostin toimii moitteetta. Tuli taas korjattua ehyt auto rikki. Oisko ajatuksia viasta?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
No aamulla huudatin konetta 3000rpm muutaman minuutin ja vatkasin rattia laidasta laitaan kevennys toimi aluksi hienosti mutta alkoi jäykkenemään ollen lopuksi yhtä kankea kuin tyhjäkäynnillä. Taitaa vika olla nyt letkuissa tai virtauksen säätöventtiilissä.
Mites tuo venttiili nyt oikeen toimii. Jousi painaa mäntää ja jos paine on liian suuri jousi antaa myöten ja pumppu silloin hullun kierrolla. Ja tuon männän sisällähän on toinen varo jossa siis myös jousi ja kuula ja säätö tapahtuu prikoilla. Mitäs varten tämä on. Onko tämä pikkuinen nyt niinkuin oikea varoventtiili??? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rangeen tehostin | Olkku | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 31.01.2010 10:26 |
3B tehostin.. | tumppu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 30.09.2009 23:18 |
O: HJ:iin tehostin | SoSo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 25.03.2006 18:10 |
bj tehostin | maako | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 23.08.2005 08:08 |
LäJän tehostin | Dojo | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.03.2005 10:56 |