Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.12.2011, 21:03
Etukeno Etukeno ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.09.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 20
Perusasetus

Laturiko paskana


Palaako latausvalo jos laturi on rikki? Valot himmeni pikkuhiljaa ja lopulta ei jaksanut enää startata. Hinaamalla lähtee käyntiin mutta ei kilometrien ajon jälkeenkään jaksa startata.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.12.2011, 21:05
Kellis:n Avatar
Kellis Kellis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 305
Perusasetus

Ei välttämättä koko laturi , mut hiilet kuluneet loppuun . Siis silloin jos laturin valo palaa . Tässä tapauksella ilmeisesti ei ole palanu ,laturin valo siis ? Akku ????
__________________
Älä rääkkää sitä !
No enhä minä rääkkääkkään!

Viimeksi muokannut Kellis : 22.12.2011 21:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.12.2011, 21:17
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Yleismittari kouraan ja testaamaan tuleeko auto käynnissä virtaa 12V vai 14V. Jos lähempänä 12V, niin laturi ei pelitä ja jos taas lähempänä 14V, niin syy on melko varmasti akussa.

Ite lähtisin ensimmäiseks akkua syyttelemään starttausongelman takia. Siinähän ei laturi auta lainkaan, mutta toisaalta jos laturi on ollu pidempään sökö, niin akku on tyhjä sen takia. Mittailemalla tiedät vähän enemmän.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.12.2011, 21:30
Etukeno Etukeno ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.09.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 20
Perusasetus

Eipä palanut latausvalo. Jo noin 100 km aiemmin huomasin että mankka sammuu hetkeks ku vaihtaa pitkät päälle ja pois. 2 akkua on joten en uskois niiden menneen samaan aikaan huonoiks.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.12.2011, 21:52
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Ei se aina pala vaikkei laturi lataa,tullut monesti kivana yllärinä kun yht´äkkiä alkaa valot himmenemään,entisen corollan kanssa näin kävi 3kertaa. Veikkaisin itsekkin hiiliä,toki voi olla liukurenkaatkin menneet.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.12.2011, 23:24
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Perusasetus

Voihan olla maadotuksessakin. Itellä just ei menny akulle kun reilu 12V mutta laturi paukutti 14V. Uus maapiuha laturin ja rungon väliin niin rupes meneen sähkö perille asti...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.12.2011, 03:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mahtavasti tietoa ?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Etukeno Näytä viesti
Palaako latausvalo jos laturi on rikki? Valot himmeni pikkuhiljaa ja lopulta ei jaksanut enää startata. Hinaamalla lähtee käyntiin mutta ei kilometrien ajon jälkeenkään jaksa startata.
Itse olen jonkinverran näpräillyt noiden autosähköjen kanssa, (mutta kun jo nyt porukka vittuilee etteivät jaksa lukea minu pitkiä sepostuksia), niin pitäskö kertoa että noissa 50-60 luvun autoissa on hivenen eri vikoja kuin 2000 luvun.

Ja jokaisella automerkillä, ja myös mallikohtaisesti/sukupolvittain, on eroja niin kannattasko pikkasen avautua?

Ei millään pahalla, mutta helpottas varmaan ratkaisun löytymistä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.12.2011, 06:42
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Itse olen jonkinverran näpräillyt noiden autosähköjen kanssa, (mutta kun jo nyt porukka vittuilee etteivät jaksa lukea minu pitkiä sepostuksia), niin pitäskö kertoa että noissa 50-60 luvun autoissa on hivenen eri vikoja kuin 2000 luvun.
Turhan on kärsimätöntä porukkaa sitten, vai liekö lukutaidon puute ongelmana? Pitäis olla kivoja kuvia ja joka toisen mielellään jynkkyä kun jäi finni-ikä päälle?

Ei vaan, kerro ihan kaikessa rauhassa koko juttu juurta jaksaen. Sulla on kuitenkin ihan asiassapysyvä tyyli, eikä pitkäkään teksti harhaile.

Niin latureista, jos olis joku yleisselkeesti kirjotettu lyhyehkö (alle 10kB/laturi) sepustus kunkin yleisen laturityypin toiminnasta ja yleisimmistä vioista oireineen, niin oishan se hieno.

Sitten vielä loppuun joku kiva linkkipankki laturin napojen nimistä, kun joka valmistajalla tuntuu olevan oma tapansa nimetä. Kiva siinä sitten toJotamiehen neuvoa mersun latureissa ja metsäänhän se menee.

Tän toivetekstin ei tarttis välttämättä olla just tässä topicissa mut sepä ois semmonen helmi, että siihen vois linkata techieosaston sticky-topicissa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.12.2011, 07:14
Etukeno Etukeno ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.09.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 20
Perusasetus

Kyseessä on siis pajero vm. -88. Nyt yön oli latauksessa ja tottakai starttas helposti. Täytynee vielä kokeilla pitääkö virrat kun irrottaa laturin. Just alkuviikosta kiristin laturin hihnaa ja ajattelin et siinäköhän oon samalla jotain piuhaa tai liitintä vahingossa kohdellu kaltoin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.12.2011, 09:07
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tervehdys!
Kokeile, purkaako ne akut kun auto on paikallaan eli onko jossakin vuoto. Vai loppuko se virta vaan ajaessa?

Kun lataat, kiehuuko akku tai kun tulet ajosta, onko jompi kumpi akku kuuma.
Silloin selviät akun vaihdolla.

Lähteekö lataamaan eli latausvalo sammuu nätisti ja valot kirjastuu?
Voihan se olla, että jos on patterillinen lisävaloja, lämppäri ja muuta sähkönsyöjää kuluttamassa niin hiipuva laturi ei jaksa ladata tarpeeksi, mutta ei latausvalokaan pala.

Mulla tosin on latausvalo palanut joskus viikojakin (pesun jälkeen) ja latasi silti ihan hyvin.
Sähkö on mystistä, varsinkaan kun ei siitä liiaksi tajua.

TT
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.12.2011, 09:32
jupe69:n Avatar
jupe69 jupe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 01.05.07
Sijainti: huittinen, Finland.
Viestit: 1.106
Perusasetus

jompi kumpi akuista sökö.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.12.2011, 10:55
0201346 0201346 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.10
Sijainti: Imatra
Viestit: 311
Perusasetus

itekkii ehkä tökkäisin yleismittaria napojen välii iha ensteeks ni kertoo melko paljo....
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.12.2011, 11:37
khn81 khn81 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.10
Sijainti: Haapavesi
Viestit: 135
Perusasetus

Syttyykö lataus- ja vedenerotinvalot enää ollenkaan? Vilkkuiko ne aiemmin tyhjäkäynnillä?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.12.2011, 16:02
raikka raikka ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 31.01.06
Sijainti: Lappeenranta, Ylämaa
Viestit: 14
Perusasetus

Omassa mitsussa oli ainakin aika kyseenalaiset ne laturin piuhat, ne sai korjattua kun vaihtoi sen alkuperäisen liittimen kahdella abico liittimellä.
Noissahan on myös aika yleistä että lohkosta kuluu se laturin kiinnitys pultin reikä väljäksi.
Tosin sitä en tiedä vaikuttaisko ko. vikaan...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.12.2011, 02:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

No, kun tuli ihmeteltyä;


Omat kokemukset mitsuista rajoittuu 80-luvun lopusta 90 luvun alkuun.

Ja täysin arvauksena!

Jos auto toimii muuten normaalisti, siis lähtee akkulaturista käyntiin, ja toimii...
Niin ekaksi tarkistaisin auton käydessä seuraavat latausjännitteet:
1. akkujen navasta mitattu, kuulus olla käyvässä autossa noin 13,5-14,5V
2. Laturista lähtee yksi paksu johto, mitsussa vm-82 muistaankseni joko 10mm tai 12 mm avaimella olevan ruuvin alta, sen jännite pitäs olla maata vasten
13,5-15v
jos laturilla on reilusti suurempi jännite (mitataan tuon laturin ulostulon ja akun +navan väliltä), vaaikkapa yli 1v, niin onko siinä akunkengän vieressä johtosarjan liittimissä sellainen n. 10cm pitkä "johtosarja", siis sulakkeet, olisko palaneet?

Jos laturin perseessä noin 12,5V niin vika on mahdollisesti laturissa jne....

pistäppä mittaustuloksia, niin arvotaan
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.12.2011, 13:01
nenonen2 nenonen2 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.09
Sijainti: haapamäki
Viestit: 196
Perusasetus

Tämä ei nyt ihan suoraan liity asiaan, mutta vaihdettiin gen 2 pajeroon laturin hihna, se oli tietty liian pitkä. Näihin kai aika usein myydään liian pitkää hihnaa, no saatiin kuitenkin kiristettyä se juuri ja juuri. Vähän aikaa ajettua auto meinasi sitten palaa kun laturi menee ääriasennossa niin lähelle runkopalkkia että ottaa +johto runkoon. Eli kannattaa kattoo aina se väli kun kiristää hihnoja.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.12.2011, 06:47
Tractor:n Avatar
Tractor Tractor ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.07
Sijainti: Paavola Pohjois-Pohjanmaa
Viestit: 797
Perusasetus

Itsellä purki akut laturin kautta pajerossa. Oli öljynpaineen anturin johto ottanut laturin + napaan ja purkanut sillä akut. Laturi oli yön seisomisen jälkeen lämmin ja öljynpaineen mittari oli tapissa vaikka auto ei käynyt..
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan-

-Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89-

-Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86-

http://www.mitsubishi4wd.com
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 28.12.2011, 07:38
Etukeno Etukeno ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.09.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 20
Perusasetus

Tajusin myöhemmin että tuulilasin pyyhkijät on jo monta päivää ollu ihmeen hitaat ja hidastunu koko ajan. Eli nyt vois ehkä kuvitella että hiilet olis kulunu? Eilen poikkesin kotimatkalla kaupassa ja hommasin hiilet valmiiks (2,90e) kun tänään pitäis kattoa takemmin. Mutta sitten mietin et reilu 100e vaihtolaturista ei ehkä olis paha hinta kun ottaa huomioon ton koko työn ja sen että vaihtolaturilla lienee takuutakin. Varsinkin kun juuri tuo kiinnityspultin reikä lohkosta on kulunut soikeaksi ja laturi on hieman vinossa, eli lienee vaikuttanut laakeriinkin? Kerran oli löystynyt toi kiinnityspultti ja kerkes tärisemällä syödä metallia jonkun aikaa ennen ku tajusin mistä oli kyse.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
onko este saada leimaa ikkuna lukot paskana Tekniikka & Jutustelu 10 29.01.2008 22:29
Nyt SYÖ miestä! kingin vaihdelaatikko paskana? Oz Tekniikka & Jutustelu 1 14.11.2004 09:21
Lukko paskana!!?? Wago-78 Tekniikka & Jutustelu 5 01.09.2004 22:34
Kone paskana mikk0 Rakas Päiväkirja 2 26.03.2004 14:37
Jarrut paskana Borg Tekniikka & Jutustelu 3 13.11.2003 15:22


Sivu luotu: 18:08 (GMT +2).