![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Miksi katasastus pelottaa??On tästä varmaan ollut ehkä pari, tai kolmekin kertaa juttua. Mutta siltikin mua omalta kohdaltani ihmetyttää tuo katsuri pelko ![]() ![]() ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Olisko jotain takaraivosta kumpuavaa jos on joskus joutunut kaltoin kohdelluksi? Joskushan sattuu kohdalle tarkastaja joka puuttuu aivan mitättömiin asioihin, ja jopa väärin perustein.
Hammaslääkäri"pelko" on ainakin mulla peräisin ihan nasseajoilta kun yksi ainut Dr Mengele poras niin että meinas pää irrota -- > sattu helkutisti ja bonuksena mega päänsärky. Henk koht ei noiden kotteroiden katsastus tuota muuta hermostuneisuutta kuin mahdollinen aikatauluprobleemi jos sieltä löytyy jotain odottamatonta. + se helkutin dieselin savutustesti. Väljät nivelet yms. saakin löytyä kun ei niitä aina itse ehdi huomaamaan. Mulle on tuossa kylän asemalla sattunut lähes aina sama ukko katsomaan autot, tarkka ukko mutta puuttuu mielestäni oikeisiin asioihin. Ei tunnu semmoiselta "kilvet pois"-ukolta ollenkaan. Toki semmoinen pykälien mukaan meneminen välillä vähän rasittaa mutta täytyy vaan asettua sen ukon asemaan, jos ei tee hommiaan niin perästä kuuluu, eikä varmaan hyvää.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
No ihan vaan rahanmenon takia.
Pakokaasutesti on silkkaa rahastusta etenkin diesel autoissa. Testissä ei ole mitään järkeä ja siinä kuormitetaan moottoriakin aivan turhaan. Aina toivois et menee kerrasta läpi ettei tarvis ostella korjausosia/hitsailla ja jne. Eniten ketuttaa maksaa parikymppiä siitä et ne vilkasee nopeesti, et onko ongelma korjattu. Eli ei ehkä pelota, mut kyrsii se et rahastetaan pakollisella toiminnalla. Kartellitoimintaa parhaimillaan sanon minä... |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Se mitä se testeri mittaa ei kerro mitään siitä auton päästöjen määrästä. Se testausmenetelmä on siis ihan kivikaudelta ja tämän takia se vituttaa. (siis diesel autoissa) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No nyt ei tartte taas pelätä vähään aikaa! jeeppi mäni läpi... Mut ylä ja alapallot pittääpi jossain vaiheessa vaihtaa, oikeelle, Hyvin olivat löysät kieltämättä, mut katsuri vaan neuvoi kohteliaasti! Joo on niitä ihme ukkoja joskus kohdalle sattunut, etenki hj.n kanssa meinas yhen äijän kanssa mennä hermo. Normi katsastuskin kesti sillä varmaan 45 min. Sanoi ihan suoraan että noin vanhat autot pitäs saada liikenteestä pois. Asenne kohdllaan! No en ikinä, jos mahdollista, vie entiselle valtion konttorille! ja tää tapahtu jotain 2007-8??
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
hinta olis ok jos katsuri viittis edes yrittää saada päästöistä läpi. esim lada kun ei menny päästöistä ni korjaamolla käänsivät yhtä ruuvia puol kierrosta ni jo meni läpi. mutta näissä asemissa jossa vaan kerran polkastaan ja todetaan että ei menny läpi ni huhuh. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tuon takia, minä aikoinaan kun tuli enempi (ainoastaan) dieselillä ajettua, niin käytin testissä dieseli huollossa. Sama hinta, mutta sai tarvittaessa säätää samalla. ja sit voi huoletta kääntää syötöt takasin "kohilleen"...
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mua pelottaa se että minkälainen katsuri tulee. Joko se että on liian lepsu tai sitten aivan umpi takakiree kusipää mikä ei päästä edes uutta autoa läpi.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mua katsastus pelota, mutta oikeasti harmittaa vanhan moottorin kiusaaminen luukuttamalla sitä kuin mielipuoli. Tässä kohtaa on varmaan ollut katsastusmääräyksiä laatimassa Suomen moottoritpaskaks ry., sen verran järjettömältä tuo touhu vaikuttaa. Muuten saa katsastaa ihan pykälien mukaan ja sit korjataan se mitä tarttee.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Todettakoon tohon diiselin kierrättämiseen: ne diiselit mitä itsellä on ollut ajossa, yksi oma ja lukuisia firman vehkeitä, ajan säännöllisesti hyvin lähelle kierrosrajotinta ennen vaihtamista. Ei se vekotin siitä hajoa, jos on muuten perusterve kone. Ja sen takia ne kaiketi on tehtaalla rajoittaneet kierrokset johonkin lukemaan ettei hajoa. Eiköhän se kone enempi tykkää siitä, että poltellaan karstaa pois kuin että vedätetään pikkukierroksilla. Ajossa on ollut autoja 90-luvun puolivälistä eteenpäin, paketti- sekä kuorma-autoa.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Enemmän vituttaa kuin pelottaa, aina saa vääntää jos sattuu vanhempi katastushenkilö kohalle. Kyseessä muutellut vehkeet.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
no ei tietenkään ehjä ja säädöissään oleva kone tuohon hajoa, mutta mitään todellista järkeä siinä ei ole
jotain massarullaa vastaan isoimmalla vaihteella vedätys olis paljon fiksumpi ja todenmukaisempi, mutta monikohan siitä sitten itkis ? useimmat turbosavukonemiehet ainakin ![]() ok - meni ohi aiheen... mut itse katsastus yleisesti ei pelota...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#14
|
|||
|
|||
![]()
ei se pelota, paremminkin jännittää. minkälainen on katsuri (liian tarkka, antaa vinkkejä/neuvoja tai ei huomaa mitään), mitkä on mahdolliset savuarvot (tämänkin suhteen on erilaisia katsureita, toiset pistää rajotinta vasten toiset punasen rajalle), aikataulun ja sekä varaosien tilailu/asentaminen jos jotain vikaa jostakin löytyy...
__________________
t5 portteri -07 mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#16
|
||||
|
||||
![]()
__________________
KYM#5 |
#17
|
||||
|
||||
![]() Katsastus.
Meillä täällä koulussa asiakkaiden autoja katsastus tarkistetaan, kunnostetaan ja katsastetaan.
Samalla konntorilla niitä yleensä käyttään ja katsurit on tullut tutuksi joten katsastuksen sujuu yleensä mukavasti niitä näitä puhellen ja annetaan heti palutetta jos jokin merkintä ei mieletämme ole aiheellinen. On käsketty niveliä ja kumeja vaihtamaan ja kun on vaihdettu uusi niin välykset edelleen samat. Otetaan yleensä vanha osa mukaan uusinta näytölle tai voidaan jopa käydä osan kanssa kysymässä että missäs se välys on? Usein saatu uusinta näyttö silloin maksutta. Ollaan myös katsastuksen jälkeen löydetty isoja ruosterikiä ja katkenneita jousia ja näistäkin kyllä annetaan palautetta. Palaute annetaan rakentavasti ja yleensä mukavissa tunnelmissa. Muutama kerta on jouduttu pyytämään päälikkö paikalle kun juuri maalsttuun helmaan on ilmestynyt katsastuksessa vääntöraudan jälkiä. Leimalla käyntihän on ihan mukavaa ja meillä työkaveriden kanssa välillä tulee sanaharkaa siitä kuka pääsee palutetta antamaan. ![]() Kanattaa jutella ja kysellä katsurita kaikkea niin tunnelma kevenee ja huomaa että ihminenhän se katsurikin vaan on. Säädökset ja mittaukset ei ole katsurin aivojen tuotetta vaan isommat kuviot niistä päättää. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se on sitä samaa kuin ainainen sävähdys poliisiauton nähdessä. Juontaa juurensa jostain nuoruuden outlaw meiningistä
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#20
|
|||
|
|||
![]() Itselläni kokemusta useammalta vuosikymmeneltä...
Ja jos verrataan tämän päivän katsastusta siihen mitä se oli "vielä" -80 luvulla, niin silloin kun vei "teiniauton" (takasivulaseissa tummennukset, erikoisvanteen, lisäVALOJA keulassa ja vielä 2x25w vahvistin autostereoille....)
NI-IN, itse olen pessyt auton ulkoa, sisältä, moottoritilasta.... ja itse vielä kävin parturissa, ajoin "parran", ja pukeuduin puhtaisiin vaatteisiin... Ja siitä huolimatta, taikka juuri siitä syystä; että mistään ei mennyt läpi tuo rengasrauta, vaikka hakkasi mm. helmat oven alareunaa myöten paljaaksi. Ja Olikohan Hylkäys, vai Katsastuksen keskeytys, tuli : (etu)Jarrulevyt piti mitata, että olivat riittävän paksut, Tarkastaa etujouset, Ja kysymysmerkkillä ajovalopolttimoiden tieliikennekelpoisuus? (siis oli niitä kusen polttamia keltaisia, olikohan philipsin, ja vaikka oli pakkaus tallessa, niin kommentti oli: mistä minä voin tietää, onko siellä tämmöiset? tuon kaavan mukaan koillismaalla kasarilla. Mutta kun tultiin -90 luvulle, "palvelu" parani, ja varsinkin tuossa vaiheessa, kun yksityiset pääsi samalle apajalle. Nyt 2010- luvulla alkaa olla tuo katsastustoiminta jo siinä kantimissa, että pahimmillaan sen vois suorittaa etänä ![]() Mutta pari esimerkkiä tuosta minun Marsusta: siis se on ollut "vararenkaana", ja nuo katsastukset on jäänyt myöhäisksi: siis marsu on kaivettu hangesta silloin kun hodari pääsee lämpöhoitoon, ja huomattu että eihän siinä ole enää leimaa.... siis marsu työnalle; 80km/h vauhtia ja lukkojarrutus jäällä.. (ja etupyörän abs:n kehän putsaus...15-30 min . toisella kertaa) Ja molemmilla katsastuksilla pomppasi; ensimmäisessä katsastuksessa hajosi etujarruputki!!!! siis oli jyrrännyt itsensä paskaksi, kesti tuon minun "leikin", mutta tuo nuori? katsastus inssi 65kg, perus nörtin näköinen, testasi etujarruja dynolla, ja viisari "lerpahti" jossain viimmeisen kolmanneksen alueella! Inssi yritti selvittää tohkeissaan, että ei hän painanut lujaa... Ja minä otsanahka märkänä,(siis siitä että jos minä olisin ollut kuivalla asfaltilla, ja vuorotellen polkenut noita polkimia pohjaan ![]() ![]() Ja vielä kun kerroin, varmaan vielä näin kohteliaasti; että jos sinä sait tuon jarruputken porsimaan, niin se on heikko! ja vielä kerroin sille päätä lyhyemmälle inssille, että se olis voinut porsia vauhdissa, ja silloin piilopaikoista olisi ollut pulaa... No, Todettiin, että muuten on kunnossa, ja tuo punainen lappu pitää antaa.... siis uusi jarruputki... (punainen lappu-> ajokielto) Ja toinen "pomppu" marsulla: etujousen korin korvakossa oli rengasraudan jäljiltä n. 0,5cmx2cm reikä, ja vikalistaan merkintä: jälkitarkastus 0 e, Pistin noin puolikas kilon rautaa, ja materiaali "näyte" kartturin jalkatilassa, ja korjaus/jälki tarkastus visuaalisesti: kämmenen kokoinen rakenne uutta jatkuvalla saumalla... Ja nuo Land Cuiserit on mennyt viimmevuosina läpi, joko merkinnällä että taka-kallistuksen vakaajan toine pää irti!!!! taikka sitten suullisella korjauskehotuksella..... Oli hodari niin heikossa hapessa, että kaverin autolla kävin varaosat, ja ajelin moottoritiellä rekkojen haitolla.... Siis inssin näyttämä vika oli korjauskehotuksen vaativa (etupyörän laakeri antoi periksi). Ja noita cruisereita on tullut "seurattu aktiivisesti", mutta edelleenkin pyydän mielipidettä mahdollisista tulevista korjauspaikoista! (itse on "sokea" määrätyille, sillä ainahan se on noin...) |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Mietimpä tuossa että mitenkähän näiden uusien volkkareiden savutustesti tehdään kun ne eivät ota kaasutettaessa paikallaan kierroksia enempää kun 2500. Oli sitten kytkin pohjassa tai ei ja vaihteellakaan ei oleväliä. Tässä juuri olen todennut asian uuden transportterin ja passatin suhteen.
![]()
__________________
KYM |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
Tässä katsastus hommassa kupattaa kovasti tuo tulkinta mitä useista asioista tehdään- eli
eri asemilla eri säännöt, jopa eri äijä konttorilla- niin eri käytäntö. Käsittääkseni kaikilla samat pelisäännöt, ja kuitenkin eri kohtelut asema/ukko kohtasesti esim muutoskatsastuksissa. Lisänä se että "asiakas valehtelee tai koittaa kusettaa menininki" jos koittaa omaa asiaansa edistää puhumalla, kun tietää että oikeassa on- eräskin konttorin päällikkö henkilö ei edes vaivautunut katsomaan papereitä- toisella kontorilla kaikki ok. Ohan tämä nähty täälläkin foorumilla- missä voi katsastaa isot renkaat, minne ei kannata mennä jne arpominen. Kuitenkin kun sääntöjen mukaan pitäs mennä niin eikö ois sama sit passata jokapaikassa? Eli yhteenveto- ammattitaidottumuus on se mikä mättääääää........... |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Joo näinhän se menee. Eikä yhtään auta se että usein jäävät kyyläämään perään.
__________________
HJ61 MMC |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kannattaa muuten muistaa että rakennettujen maastureiden vuosikatsastukset ja varsinkin muutoskatsastukset edustaa korkeintaan promillen osia vuoden työmäärästä.
__________________
Harbor Cruisers |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä pelottaa eniten OFFAAMISESSA (poll) | sjeeppi | Chit-Chat | 37 | 01.02.2008 21:52 |
Miksi??? | Chit-Chat | 14 | 02.07.2006 17:39 | |
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 24.04.2006 19:18 | |
Miksi pelottaa? | Venlis | Kysy MäIteltä | 12 | 24.01.2004 09:40 |
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? | MäIte | Health | 0 | 05.05.2002 17:56 |