![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mikä särki patrolin hehkut?Parol gr lähti aamulla huonosti käymään, mittailin hehkuja niin kaikki oli rikki paitsi yksi lämpeni sen verran että nipisteli sormenpäitä. Hehkut on vasta uusittu ja on tarvike mallin HKS. Johdot mitattu ja pitäs oikein pelata mutta mikä voi särkiä nuo hehkut, Olen kuitenki useamman kerran hehkuttanut peräjälkeen mut eikai se voi niitä särkiä? Onko kenelläkään mallimerkintöjä noista patrol gr vm-91 hehkuista mitkä niihin nyt oikein kuuluvat koska pahoin pelkään että noi on väärät!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
hehkuja ei sais koskaan hehkuttaa peräkkäin montaa kertaa ja jos laittaa liian lyhyellä hehkutusajalla olevat hehkut paikkaansa niin se on laaki ja vainaa.... mun paskakasa polttaa ainakin tosta listasta noi kaikki hehkut...
NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa Nissan Patrol 160 3,3D 6.80->8.82 jännite 23V (17sek) [1980->1982] 8.50 € 26-0124 Ei kuvaa NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa Nissan Patrol 160 3,3D 8.82->9.85 jännite 23V (7sek) [1982->1985] 8.50 € 26-0123 Ei kuvaa NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa mm Nissan Patrol 160 3,3D 8.82->12.86 jännite 11V (10sek) [1982->1986] 8.50 € 26-0136 Ei kuvaa NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa mm.PATROL Patrol Y60 4,2D jos jännite 23V 9.90 € 26-0131 Ei kuvaa NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa mm Patrol Patrol 160 3,3D 10.85->90 jännite 24V (10sek) [1985->1990] 8.80 € 26-0135 Ei kuvaa NISSAN PATROL 81->96 HKT/Eiko-hehkutulppa Nissan Patrol Y60 2,7D/4,2D jännite 11V (TD27/TD42, ei RD28T) 8.80 € 26-0132 Ei kuvaa NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa Nissan Patrol 160 3,3D 1.87->90 jännite 11V (10sek) [1987->1990] 7.90 € 26-0081 Ei kuvaa NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa mm NISSAN Patrol 160 3,3D 1980->6.80 jännite 10,5V (25sek) [1980->1980] 7.90 €
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
jos on ns.pikahehkut ni varmasti palaa vituks ku monta kertaa peräjälkeen hehkuttaa.ja jos on pitkän hehkun rele,eli hehkutus aika on pitempi ku pikahehkuilla ja siihen laittaa ne pikahehkut ni se tappaa ne hehkut myös.yleensä siinä käy niin että hehkutus aika on jostain syystä liian pitkä tai sitten se jälkihehku pätkii päälle ja se tuhoo ne tulpat.tietysti myös jos on myyty väärät tulpat .ekaks kannattaa varmistaa että ne tulpat on oikeet.sit ruveta mittaileen hehkutus aikaa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eli rikki menee kun hehkutat useamman kerran peräkkäin. Hehkun tehtävä on lämmittää ilma esikammioissa ja sitä kautta sytyttää polttoneste palotilassa. Ei moottoria....
Jo ekalla hehkutuksella tulppa on jo "tulikuuma" (n.+900*C) ja sen vastusarvo laskee, jolloin virtamäärä nousee (jos akussa ruutia riittää). Toisella (heti perään) hehkutuksella sitten lämmöt karkaa +1000*C paikkeille ja ylikin, jolloin vastus katkeaa ja hehku (tietenkin) tuhoutuu! Itse teen näin (yli -5*C pakkasella, jos lämmitin ei ole ollut päällä): - hehkutus normaalisti, ja odotan jotta valo sammuu, ja siihen päälle vielä 5sek "jälkihehkua" - uusi hehkutus perään ja HETI kun valo sammuu niin tulille! (Lapissa -47*C pakkasesta laakista käyntiin!!!) Autona Volvo S80 2.5TDI ja nyt autolla ajettu 270.000km ja alkuperäiset hehkut vieläkin kiinni! Uudet on jo "odottamassa" tallilla, mutta ei ole tarvetta vaihtaa vaikka "pikahehkut" ovatkin. Ja diesel kyllä jyrähtää hienosti käyntiin, kun PUMPPU on ajoitettu oikein ja VENTTIILIVÄLYKSET on kohdallaan. Puristuksethan on koko homman A ja O! ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Paitsi eräillä aineilla kuten pii tai hiili. Hehkutulpat tehdään käsittääkseni platinasta tai iridiumista joiden vastuksen lämpötilariippuvuus on positiivinen. ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
entisellä työmaalla tehtii yhtee gr patikkaa kansi remppa ja kansi koneistettiin paikallisella diesel korjaajalla..pistettii uudet tarvike hehkut vaikka diesel mies sano että ainoastaan alkuperäset toimii mutta asiakas päättää, noh 3päivää remontin jälkee asiakas tuli nurisemaan että patikka ei oikein lähe käyntii ni mitattii hehkut ja todettii että 2 on ehjiä....sitte alkuperäset paikoilleen ja kyllä toimi...
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei vaan oikeen viitti mennä alkuperäisiä ostamaan kun maksavat hunajaa. Kuitenki kävin tarvikkeessa kyseleen hehkuja ja kertoivat että juuri näitä HKS:än 2napasia ei enään saa kun on havaittu että niissä on jotain valmistus vikaa. Tarjosivat sitten toisen valmistajan hehkuja jotka olivatkin sitte 25euroo kalliimmat ja niiden merkkkiä eivät osanneet kertoa, hinnankertoivat että koko satsi 145euroa. Sen verta kyllä ihmetyttää että onko nuo pikahehkut tosiaan noin heikkoja kun menevät rikki kun muutaman kerran peräjälkeen hehkuttaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
mulla on berun hehkut tosin 160 korisessa tarvike paskoja tuli vaihdettua riittävästi muutaman päivän toimi ja sitten 2-4 palaneena vitutti vaihtaa kerran viikossa motonetin hehkut oli startti ja vainaat halpa ostaa kakkaa saat.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kertokaapa mitä hehkuja te muut Patrol GR:N omistajat käytätte??? |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Itellä oli kanssa geeärrän kanssa hehku ongelmia tai on vähä vieläkin.. En tiedä onko uutta juttua mutta.. Siinähän on semmoset hehkut että kun auto hehkuttaa niin se on iha normaaili hehkutus ja kun auto lähtee käyntii niin sitten se alkaa antaa hekuille kuutta volttia virtaa jälkihehkutuksena. Geeäärrään kuuluu alunperin kahdet eri hehkut toiset just 6v ja toiset 12volttia. Sen takia siinä on kahdet "hehkusillat" toiset kolmelle ensimmäselle hehkulle ja alempi silta kaikille. Ja ne hehkureleet (2kpl) jotka tätä tsydeemiä säätelee ni on useasti paskana ja maksaa hunajaa. Itellä on on joskus ohitettu vanha systeemi ja laitettu normirele ja nappi hehku ja jostain muusta patukasta hehkut. (HKT PN-135) 8 ja jotai euroo kappale motonetis.. Muuten toi järjestelmä toimii hyvin mut itteä kyrsii kun oma lähtee kuin palmuan alta käyntii pakkasillakin mutta kun hehkut jäähtyy nii alkaa vähä röpeltää ja valkosta savua on koko kylä piukassa..
![]()
__________________
-90 Nissan Patrol GR -83 pitkä Ratsun Patrol |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mistä kyselit noita alkuperäisiä jos et nissanilta kysynyt? |
#12
|
||||
|
||||
![]()
En itseasias oo iha varma ku itellä ei oo ollu alkuperäisii hehkuja kii ollenkaa ku ostin auton vast lähiaikoina. Siin oli toi viritys valmiina.
![]()
__________________
-90 Nissan Patrol GR -83 pitkä Ratsun Patrol |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin vanhempaan sd33 koneeseen (24voltin hehkujärjestelmä) maksoi lucakset 8€/kpl ja ne kesti abaut viikon.
Pyysin varaosaputkaa tilaamaan berut samoilla notuleilla ja myös ne oli 8€/kpl ja kestäneet nyt usemman viikon jo. Kyseessä kylläkin hitaat hehkut (17sek) ja annan jälkihehkua 24v noin 30sekuntia.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä vanhaankin sai kestävät halpishehkut
kun vaan otti varaosaurpon luokalle ja katottiin sellaset joissa lukee oikeesti sd33 paketin kyljessä ja kehotettiin työntämään se koivusen kirja hanuriinsa. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitä en minäkään ymmärrä miksi ne on niin kalliit. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta tietokonelta katsoivat kilven perusteella ja muka muita ei saanut kuin HKT ja JA merkkisiä. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
pytyt 1-3 cp-70, pytyt 4-6 cp-71 jännitteet 12v-6,5v oliko lähelläkään tollasia ne tulpat?
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä olivat muuten mutta molemmat 6.5v ja nuo mallimerkinnät ovat HKT:N
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
ngk vastaavat cx-51 ja cz-51 (varmaan halpaa kuin saippua)
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Herätellääs vanhaa aihetta !
Ongelmana se että Gr patrolli ei tykkää käynnistyä kylmänä mitenkään hyvin ja ku käynnistyy niin rykii niin prkleesti. ![]() Siis kun virrat vääntää päälle niin syttyy hehkun merkkivalo normaalisti ja rele naksahtaa mutta hehkuille ei tule virtaa ollenkaan. n 3.4 sek päästä hehkuille tulee virtaa n. 1-2 sekuntia ja sammuu ja hehkun merkkivalo jää mittaristoon vilkkumaan, tuo aika ei kyllä riitä lämpeemiseen millään. Repsikan akun vieressä olevassa sulakerasiassa oleva hehkujen "hyppy johtoliitin" on tarkistettu ja saa kosketusta, kaikki hehkujen releet siis naksahtaa. Missähän mahtaa olla vikaa?? Jos joku osais valasta tietämätöntä niin kiitos ![]() |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Joo eli se vilkkuva hehkun valo indikoi vikaa järjestelmässä. Mä en nyt tarkkaan muista enää mutta mulla se syttyi esim. kun jälkihehku lopetti toimintansa. Eli releen putsaamisella tuli kuntoon. Ne releet vois nyt ensin purkaa ja putsata, vaikka ne naksahtaakin.
Olethan koittanut tarjota suoraan virtaa hehkujen kiskoon? Ettei olis vaan 1 tai useampi hehku pimeenä.. Silloinkin muistaakseni merkkivalo vilkuttelee |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Juu itellä oli samat ongelmat GR:ssä, kolme hehkua oli palanu ja pöljyyttäni kokeilin väärän volttimäärän hehkuja, ja seuraavaksi suli hehkureleet.. patrollissahan on kahden eri volttimäärän hehkuja. Kyselin sitten Nissanilta hehkujen ja releiden hintaa, hehkut olis maksanu n, 300e ja releet muistaakseni n, 200e. Motonetistähän saa halpoja hehkuja, mutta ne taas ei kestä. Kaverilta sattu löytymään 3 kappaletta alkuperäisiä hehkuja, noh laitoin sitten kaikki hehkut saman volttiset ja nappihehkun, erillisen startin solenoidin, joka lyö hehkun päälle, ja on toiminu moitteetta jo yli puoli vuotta tämä systeemi
![]() Luulisin, että sulla on hehkuja pimeenä, tai sitten releissä vikaa, releet kannattaa aukaista ja putsata, niin kuin edellisessä viestissä jo mainittiinkin.. Viimeksi muokannut GRpatrol : 17.02.2011 01:15 Perustelu: kirjotusvirheitä.. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Kiitoksi vinkeistä!
Tänään taas tuli ropattua tota kotteroo. Huomasin myös että hehkuille tulee 2 samanvahvusta johtoa mutta vain yksi on kytketty kiinni hehkun kiskoon ja toinen on nipparilla kiinni vesiletkun kyljessä. Pitäs varmaan molempien piuhojen olla kiinni kiskossa? Johtoon jota ei oo kytketty tällä hetkellä mihkään niin tulee kyllä virtaa koko ajan mutta siihen mikä on kiinni niin vaan vähän aikaa. Otin varaosa autosta jo releet irti ja pistin tohon ja aika jolloin hehkuttaa niin piteni ehkä 2 sek. Kuinkas se nyt sitten tarttis kytkee vai silleen että kummatkin piuhat tulee kiskoon kiinni?? Viikonloppuna tarttee mitata hehkut että onko ehjiä yhtää. |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Siinähän on kaksi kiskoa(tai ainakin pitäisi olla), toinen jälkihehkulle ja toinen perushehkuille. Toinen johto tulee toiseen kiskoon. Jälkihehkun kisko on vain kolmelle hehkulle.
|
#25
|
||||
|
||||
![]()
Mulle ei kyllä ainakaan osunu silmiin toista kiskoa
![]() ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rompe1 meni särki | Rolpatti | Chit-Chat | 59 | 18.10.2009 22:11 |
M: L200 laatikko(särki)+jakis(ehjä) 4WD | Vilkutin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 09.05.2009 08:55 |
GR hehkut... | cossieboy | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.01.2009 06:34 |
isoin särki? | Outdoor hobbies | 11 | 28.05.2006 14:11 | |
hj-60 hehkut | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 22.01.2006 20:40 |