Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.07.2010, 15:02
sledge66:n Avatar
sledge66 sledge66 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 16.09.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 25
Perusasetus

Suzuki sj410 pinjonin laakerin kiristys


Moi,
en sitten millään keksinyt kuinka suikan takaperän pinjonin laakeri/laippa kiristetään oikeaoppisesti.
Mahtaneeko siellä olla joku prikka vai holkki vai mitä?
Jos kiristän mutteria, niin koko juttu menee jumiin. Jos jätän vähän löysälle, niin tuntuis toimivan, mutta ei vaikuta oikein ammattimaiselta. Käytin laippaa irti ja vaihdoin stefan, jonka jälkeen tuli kyseinen ongelma.

Olisin neuvosta tosi kiitollinen !

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.07.2010, 16:05
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.263
Perusasetus

Jos sitä oikeaoppisesti alkaa kiristelemään, nii pitäisi hommata uusi krymppiholkki pinjonin laakereiden väliin, ja sen jälkeen kiristää oikeaan momenttiin...

Mutta ei niin oikeaoppisesti niitä kiristellään vain sen verran että välyksiä ei enään laakereissa tunnu, ja hiukan vielä siitä yli. Jos koko pinjoni menee mutteria kiristämällä jumiin, niin silloin on kyllä laakerit jo vaihtokunnossa, tai sitten mutteri on jo "hivenen" ylikireällä.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.07.2010, 17:20
sledge66:n Avatar
sledge66 sledge66 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 16.09.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 25
Perusasetus

Kiitos Palex!
Tämä selvitti koko ongelman. Eipä sitten muuta kun laakerikauppaan ....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.07.2010, 21:14
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Tai krymppiholkki on jo kiristetty liikaa, tätä voi kikkailla laittamalla rympin kaveriksi vähä simmiä, ni saa "pelivaraa" rympille.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.07.2010, 08:28
Land Cruiser:n Avatar
Land Cruiser Land Cruiser ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.01.10
Sijainti: Järvenpää
Viestit: 174
Perusasetus

Helpoimmalla olisi päässyt, kun olisi merkannut mutterin asennon ja kasauksen jälkeen kiristänyt mutterin samaan asentoon(kireyteen)
__________________
-LandCruiser EI OLE "Lantikka"-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.07.2010, 20:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Land Cruiser Näytä viesti
Helpoimmalla olisi päässyt, kun olisi merkannut mutterin asennon ja kasauksen jälkeen kiristänyt mutterin samaan asentoon(kireyteen)
Pitäis vaihtaa munkin pinjonin stefa Cruiseriin, mutta hivenen epäilyttää tämä yleisesti käytetty "helpoimmalla pääset" tyyli joka sotii kaikkia asennusohjeita vastaan. Krymppiholkki kun ei palaudu yhtään, niin miten voi laakeri olla oikeassa momentissa jos mutteri löysätään välillä ja kiristetään takaisin? Voi olla että käytännössä toimii, mutta vaarana on ainakin pinjonin laipan löystyminen ja boorien kuluminen jne.

Tässä Toyotan 8" perän pinjonin stefan vaihto-ohje joka pätenee moneen muuhunkin samankaltaiseen: http://personal.utulsa.edu/~nathan-b...35differen.pdf Sieltä sivu SA-149 eteenpäin. Eli se vedetään aluks 196 Nm, jonka jälkeen tarkastellaan pyörimisvastusta ja kiristellään 13 Nm kerrallaan lisää kunnes vastus on 0.5-0.8 Nm. Ja maksimi mitä saa vetää on se 343 Nm. Löysätä ei saa, eli jos on mutteria höllätty, aina pitää laittaa uusi spaceri eli tuo krymppiholkki eli kimmopuristusholkki. Tämä em. toimintatapa edellyttäisi perän nostamisen pöydälle eli ei vaihdeta ihan 5 minuutissa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.07.2010, 21:44
höpöhöpö höpöhöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.03.08
Sijainti: tornio, Finland.
Viestit: 255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Pitäis vaihtaa munkin pinjonin stefa Cruiseriin, mutta hivenen epäilyttää tämä yleisesti käytetty "helpoimmalla pääset" tyyli joka sotii kaikkia asennusohjeita vastaan. Krymppiholkki kun ei palaudu yhtään, niin miten voi laakeri olla oikeassa momentissa jos mutteri löysätään välillä ja kiristetään takaisin? Voi olla että käytännössä toimii, mutta vaarana on ainakin pinjonin laipan löystyminen ja boorien kuluminen jne.

Tässä Toyotan 8" perän pinjonin stefan vaihto-ohje joka pätenee moneen muuhunkin samankaltaiseen: http://personal.utulsa.edu/~nathan-b...35differen.pdf Sieltä sivu SA-149 eteenpäin. Eli se vedetään aluks 196 Nm, jonka jälkeen tarkastellaan pyörimisvastusta ja kiristellään 13 Nm kerrallaan lisää kunnes vastus on 0.5-0.8 Nm. Ja maksimi mitä saa vetää on se 343 Nm. Löysätä ei saa, eli jos on mutteria höllätty, aina pitää laittaa uusi spaceri eli tuo krymppiholkki eli kimmopuristusholkki. Tämä em. toimintatapa edellyttäisi perän nostamisen pöydälle eli ei vaihdeta ihan 5 minuutissa.
totta joka sana.eli ainaki uus rymppi holkkijja mielellään laakerit.
on meinaan kokemusta ko perä rempataan päinpersettä.vittumainen homma taas ens viikolla repiä koko perä auki.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.07.2010, 23:36
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Pitäis vaihtaa munkin pinjonin stefa Cruiseriin, mutta hivenen epäilyttää tämä yleisesti käytetty "helpoimmalla pääset" tyyli joka sotii kaikkia asennusohjeita vastaan. Krymppiholkki kun ei palaudu yhtään, niin miten voi laakeri olla oikeassa momentissa jos mutteri löysätään välillä ja kiristetään takaisin? Voi olla että käytännössä toimii, mutta vaarana on ainakin pinjonin laipan löystyminen ja boorien kuluminen jne.

Tässä Toyotan 8" perän pinjonin stefan vaihto-ohje joka pätenee moneen muuhunkin samankaltaiseen: http://personal.utulsa.edu/~nathan-b...35differen.pdf Sieltä sivu SA-149 eteenpäin. Eli se vedetään aluks 196 Nm, jonka jälkeen tarkastellaan pyörimisvastusta ja kiristellään 13 Nm kerrallaan lisää kunnes vastus on 0.5-0.8 Nm. Ja maksimi mitä saa vetää on se 343 Nm. Löysätä ei saa, eli jos on mutteria höllätty, aina pitää laittaa uusi spaceri eli tuo krymppiholkki eli kimmopuristusholkki. Tämä em. toimintatapa edellyttäisi perän nostamisen pöydälle eli ei vaihdeta ihan 5 minuutissa.
Vanhemmissa kasi tuumasissa on käytetty myös sellasta valu holkkia joka ei anna periks, vaan shimmataan sopivaksi.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.12.2010, 22:45
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Miten toi posilaakerin kiristys oikein menee en löydä momenttia siihen
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.12.2010, 22:54
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Miten toi posilaakerin kiristys oikein menee en löydä momenttia siihen
Mikä auto kyseessä ?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pinolin laakerin kiristys pilariporakoneella Sten Tekniikka & Jutustelu 5 26.10.2007 21:14
Hj:n pinjonin laakerin kiristys ? Keppo Tekniikka & Jutustelu 11 05.07.2007 22:19
hj pinjonin kiristys Tekniikka & Jutustelu 3 16.02.2006 19:39
Takapyörän laakerin kiristys pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 13 08.02.2006 06:13
Pinjonin kulma ja laakerin voitelu? JF Tekniikka & Jutustelu 14 09.01.2006 11:29


Sivu luotu: 23:58 (GMT +2).