Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.11.2010, 21:20
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Samurai + INSA SAHARA


HEI!

Menin ja tilasin Insa turbo saharat. 235/75/15. Ilmeisesti kohtuu hyvä metsässä ja kohtuu huono maantiellä. ELi sopii minun käyttötarkoituksiini.

Kysymyksiä:

Mahtuvatko pyörimään alla ilman korotuksia samuraissa?

Kumpi on parempi auraamattomalla metsäautotiellä. Hyvä Nokian hakkapeliitta nastarengas 205/70/15, vai INSA TURBO SAHARA 235/75/15 ilman nastoja

Maavaraahan SAHARA antaa vähän lisää, mutta pureeko se lumessa?

Pohdin tässä nimittäin sitä, että vaihdanko SAHARAT alle jo nyt, vai vasta keväällä. TAVOITE on päästä mökille auraamatonta tai kerran talvessa aurattua tietä jossa jyrkkiä mäkiä ja välillä mennään raktorin uraakin. Olisiko hakka nasta kuitenkin parempi?

Suurimmaksi osaksi keskusteluissa on vain riidelty siitä pärjääkö SAHARALLA talvella normaalilla maantiellä.. mutta se tässä kiinnostaisi että jos se on tuolla auraamattomillakin urilla huonompi kuin perus nastarengas, niin miksi edes harkita sellaista..


Viimeksi muokannut tjoki : 09.11.2010 20:45
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.11.2010, 21:26
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Ja sitten vielä se vaihtoehto, että pulttaan SAHARAAN kunnon kierrokset kuorma-auton nastoja. Luulisi sitten ainakin pelaavan?

No, ensi keväänä viimeistään olen viisaampi Mutta en taida noita hakkapeliittoja myydä pois, vaan pitää ne varalta jos ei SAHARA purekaan siellä mökkitiellä ja joutuu turvautumaan vakiorenkaaseen
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.11.2010, 21:40
tapsa86 tapsa86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: orimattila, Finland.
Viestit: 213
Perusasetus

insat


hyvin pelasi viime talvena, tehot meinas loppua mettäautotiellä kahlatessa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.11.2010, 21:46
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Ok!

Hyvä kuulla. Onko sulla nastat vai ilman? Perän välityksen pienentäminen varmaan auttaisi tehojen kanssa. Olen kyllä kuullu että tuolla 235/75/15 koolla vielä jaksaisi samurai ihan hyvin mennä.. no, kohtahan se nähdään. Mitenkäs ne menee katsastuksesta läpi noi Saharat kun todellinen halkaisija melkein 31" ?

Viimeksi muokannut tjoki : 08.11.2010 21:48
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.11.2010, 21:53
tapsa86 tapsa86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: orimattila, Finland.
Viestit: 213
Perusasetus

e


nastattomat ovat, vakoi välityksillä . välitetty jakis olis kyl hyvä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.11.2010, 20:46
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Mitenkäs tuo 235/75/15 muutoskatsatus käytännössä tapahtuu suizassa?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.11.2010, 21:08
-Jallu-:n Avatar
-Jallu- -Jallu- ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 12.10.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 682
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjoki Näytä viesti
Mitenkäs tuo 235/75/15 muutoskatsatus käytännössä tapahtuu suizassa?
Konttorille kumit alla ja innssi kahtoo että mahtuvat pyörimään ja merkintä otteeseen.


Ei taida mitkään karkeammat kumit olla hääppösiä talvikelissä tampatulla tiellä mutta varmaan hangessa paremmin menee ku hakkapeliitoilla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.11.2010, 21:21
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Katselin että virallisesti halkaisija saisi muuttua alkuperäisestä 51mm.

205/70/15 renkaat paksuus on 14.35cm.

235/75/15 renkaan paksuus on 17.625

Eroa yli 3 cm, eli halkaisija muuttuu yli 6 cm.

Mitenkäs tämä menee lain puitteissa läpi vai olenko käsittänyt jotain väärin?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.11.2010, 21:43
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Ne katsovat renkaan mitat kirjasta. Uusikoppaisesta Samuraista joutui vähän etupuskurin kiinnikkeitä operoimaan ja puskurin kulmia himppasen siistimään.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.11.2010, 21:55
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Perhana jos ne ei mahdu pyörimään alla niin... voi ristus. Jotenkin ajattelin että ne meni sinne ihan ok. No katellaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.11.2010, 21:58
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Onko tässä kyseessä uudempi vai vanhempi? Uudemmassa on kierrejousialusta, kuten jimnyssä. Vanhasta en tiedä joutuuko millaisia muokkauksia tekemään..vai ollenkaan.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.11.2010, 10:31
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Rehellinen lehtijousiversio. vm 92.

Viimeksi muokannut tjoki : 10.11.2010 10:40
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.11.2010, 13:00
Tom-ppa Tom-ppa ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.11.08
Sijainti: Sauvo
Viestit: 56
Perusasetus

Mulla oli Saharat sj410 -82 alla, puskurin+kiinikkeiden viilauksen lisäksi piti rajoittaa pikkasen ohjausta, otti renkaat kiinni jousiin ääriasennossa. Leimaerkki keksi lisäksi vaatia todistuksen "nopeusmittarin näyttämästä" koska vierintäkehä kasvoi jonkun prosentin, tehtiin taulukko gps:llä. Kohtuuhyvin pärjää suikalla talvella Saharoilla!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.11.2010, 16:10
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Ketjut pyöräytät alle niin suikka menee vaikka minne. Eli Insat alle ja ketjut takaluukkuun.

Vakiovanteilla mainitun kokoiset insat rappaa tosiaan ainakin SJ410 mallissa pikkuisen etujousiin, jos kääntöä ei rajoita. Vanteet vaihtamalla siitäkin selviää. Eli jos laittaa ketjut päälle, niin suosittelen takapäätä, jottei paikat riku.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.11.2010, 16:32
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.266
Perusasetus

Ettei nyt mene ihan turhien asien puimiseksi koko topic, niin suurin sallittu rengaskoko suzukeihin on se 235/75, ja siitä jos katsastusmies alkaa jotai vielä narisemaan, niin toiselle konttorille näyttämään! Eikä sekoiteta 410:ä samuraihin, koska akselit ovat samuraissa paljon leveämmät, joten ei ainakaan tarvitse alkaa ohjausta rajoittelemaan että tuo 235 mahtuu kääntymään.

Puskurin kannakeputkien poistamiseen en ota kantaa tuon kokoisten renkaiden kanssa, kun ne putket on tullut kaikista suzukeista poistettua jo ensitöikseen muutenkin...

Mutta kuitenkin, saharoilla pärjää varmasti perus nastarengasta paremmin tuolla umpihangessa, ja vaikka tehot riittäisikin pyörittämään karkeaa rengasta, niin kyllä ne tiheämmät jakolaatikon välitykset ovat hyvä sijoitus!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.11.2010, 17:45
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Kiitokset vastauksista! Huomenna koitetaan vakiovanteille nuo INSAT, katsotaan miten pyörii alla. Sitten sitä on viisaampi.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 11.11.2010, 20:35
tjoki tjoki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.10
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Nyt on uudet 235/75/15 SAHARAT alla. Suoraan menee komeesti, mutta kun kääntää kunnolla niin etupuskurin kiinnikkeisiin ropisee. Takaset ei ota kiinni joustoissakaan.

Eli rälläkkää tarvii.

P.S Kävin koittamassa lumisessa mäessä ja kyllä ainakin tällä kelillä puri Sahara ihan eri tapaan kun hakka nasta. Toki lunta vaan se 30cm ja puri siitä läpi. Mutta hakkapeliitta meni ihan tukkoon heti, sahara ei. Jäällä ei kauheesti pitoja, mutta rauhassa kun menee..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Sahara insa turbo mecikoo O/M/V Renkaat ja vanteet 1 13.10.2009 11:42
Myyty Insa sahara 31/10,5 R15 Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 1 12.07.2009 19:20
Myydään Insa sahara 235/75/15 Matti_83 O/M/V Renkaat ja vanteet 1 08.06.2009 22:54
Myyty Insa Sahara 31x10.5 R15 dragonfly O/M/V Renkaat ja vanteet 3 22.10.2008 19:52
Insa Sahara Niva-mies Tekniikka & Jutustelu 0 23.02.2006 00:04


Sivu luotu: 05:32 (GMT +2).