![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Samurai + INSA SAHARAHEI! Menin ja tilasin Insa turbo saharat. 235/75/15. Ilmeisesti kohtuu hyvä metsässä ja kohtuu huono maantiellä. ELi sopii minun käyttötarkoituksiini. Kysymyksiä: Mahtuvatko pyörimään alla ilman korotuksia samuraissa? Kumpi on parempi auraamattomalla metsäautotiellä. Hyvä Nokian hakkapeliitta nastarengas 205/70/15, vai INSA TURBO SAHARA 235/75/15 ilman nastoja Maavaraahan SAHARA antaa vähän lisää, mutta pureeko se lumessa? Pohdin tässä nimittäin sitä, että vaihdanko SAHARAT alle jo nyt, vai vasta keväällä. TAVOITE on päästä mökille auraamatonta tai kerran talvessa aurattua tietä jossa jyrkkiä mäkiä ja välillä mennään raktorin uraakin. Olisiko hakka nasta kuitenkin parempi? Suurimmaksi osaksi keskusteluissa on vain riidelty siitä pärjääkö SAHARALLA talvella normaalilla maantiellä.. mutta se tässä kiinnostaisi että jos se on tuolla auraamattomillakin urilla huonompi kuin perus nastarengas, niin miksi edes harkita sellaista..
Viimeksi muokannut tjoki : 09.11.2010 20:45 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ja sitten vielä se vaihtoehto, että pulttaan SAHARAAN kunnon kierrokset kuorma-auton nastoja. Luulisi sitten ainakin pelaavan?
No, ensi keväänä viimeistään olen viisaampi ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() insat
hyvin pelasi viime talvena, tehot meinas loppua mettäautotiellä kahlatessa
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ok!
Hyvä kuulla. Onko sulla nastat vai ilman? Perän välityksen pienentäminen varmaan auttaisi tehojen kanssa. Olen kyllä kuullu että tuolla 235/75/15 koolla vielä jaksaisi samurai ihan hyvin mennä.. no, kohtahan se nähdään. Mitenkäs ne menee katsastuksesta läpi noi Saharat kun todellinen halkaisija melkein 31" ? Viimeksi muokannut tjoki : 08.11.2010 21:48 |
#5
|
|||
|
|||
![]() e
nastattomat ovat, vakoi välityksillä . välitetty jakis olis kyl hyvä.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mitenkäs tuo 235/75/15 muutoskatsatus käytännössä tapahtuu suizassa?
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei taida mitkään karkeammat kumit olla hääppösiä talvikelissä tampatulla tiellä mutta varmaan hangessa paremmin menee ku hakkapeliitoilla. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Katselin että virallisesti halkaisija saisi muuttua alkuperäisestä 51mm.
205/70/15 renkaat paksuus on 14.35cm. 235/75/15 renkaan paksuus on 17.625 Eroa yli 3 cm, eli halkaisija muuttuu yli 6 cm. Mitenkäs tämä menee lain puitteissa läpi vai olenko käsittänyt jotain väärin? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ne katsovat renkaan mitat kirjasta. Uusikoppaisesta Samuraista joutui vähän etupuskurin kiinnikkeitä operoimaan ja puskurin kulmia himppasen siistimään.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Perhana jos ne ei mahdu pyörimään alla niin... voi ristus. Jotenkin ajattelin että ne meni sinne ihan ok. No katellaan.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Onko tässä kyseessä uudempi vai vanhempi? Uudemmassa on kierrejousialusta, kuten jimnyssä. Vanhasta en tiedä joutuuko millaisia muokkauksia tekemään..vai ollenkaan.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Rehellinen lehtijousiversio. vm 92.
Viimeksi muokannut tjoki : 10.11.2010 10:40 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli Saharat sj410 -82 alla, puskurin+kiinikkeiden viilauksen lisäksi piti rajoittaa pikkasen ohjausta, otti renkaat kiinni jousiin ääriasennossa. Leimaerkki keksi lisäksi vaatia todistuksen "nopeusmittarin näyttämästä" koska vierintäkehä kasvoi jonkun prosentin, tehtiin taulukko gps:llä. Kohtuuhyvin pärjää suikalla talvella Saharoilla!
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ketjut pyöräytät alle niin suikka menee vaikka minne. Eli Insat alle ja ketjut takaluukkuun.
Vakiovanteilla mainitun kokoiset insat rappaa tosiaan ainakin SJ410 mallissa pikkuisen etujousiin, jos kääntöä ei rajoita. Vanteet vaihtamalla siitäkin selviää. Eli jos laittaa ketjut päälle, niin suosittelen takapäätä, jottei paikat riku.
__________________
Tumpula Racing Team |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ettei nyt mene ihan turhien asien puimiseksi koko topic, niin suurin sallittu rengaskoko suzukeihin on se 235/75, ja siitä jos katsastusmies alkaa jotai vielä narisemaan, niin toiselle konttorille näyttämään! Eikä sekoiteta 410:ä samuraihin, koska akselit ovat samuraissa paljon leveämmät, joten ei ainakaan tarvitse alkaa ohjausta rajoittelemaan että tuo 235 mahtuu kääntymään.
Puskurin kannakeputkien poistamiseen en ota kantaa tuon kokoisten renkaiden kanssa, kun ne putket on tullut kaikista suzukeista poistettua jo ensitöikseen muutenkin... Mutta kuitenkin, saharoilla pärjää varmasti perus nastarengasta paremmin tuolla umpihangessa, ja vaikka tehot riittäisikin pyörittämään karkeaa rengasta, niin kyllä ne tiheämmät jakolaatikon välitykset ovat hyvä sijoitus!
__________________
-Pauli- |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Kiitokset vastauksista! Huomenna koitetaan vakiovanteille nuo INSAT, katsotaan miten pyörii alla. Sitten sitä on viisaampi.
|
#17
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on uudet 235/75/15 SAHARAT alla. Suoraan menee komeesti, mutta kun kääntää kunnolla niin etupuskurin kiinnikkeisiin ropisee. Takaset ei ota kiinni joustoissakaan.
Eli rälläkkää tarvii. P.S Kävin koittamassa lumisessa mäessä ja kyllä ainakin tällä kelillä puri Sahara ihan eri tapaan kun hakka nasta. Toki lunta vaan se 30cm ja puri siitä läpi. Mutta hakkapeliitta meni ihan tukkoon heti, sahara ei. Jäällä ei kauheesti pitoja, mutta rauhassa kun menee.. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Sahara insa turbo | mecikoo | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 13.10.2009 11:42 |
Myyty Insa sahara 31/10,5 R15 | Zamppa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 12.07.2009 19:20 |
Myydään Insa sahara 235/75/15 | Matti_83 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 08.06.2009 22:54 |
Myyty Insa Sahara 31x10.5 R15 | dragonfly | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 22.10.2008 19:52 |
Insa Sahara | Niva-mies | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.02.2006 00:04 |