Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.09.2010, 00:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hdj-80 etuvetarin liukulaakeri ongelma!


Nyt meinaa homma tökkiä!

Hodarin etuvetarin "pronssiholkki", siis se mikä laakeroi vetonivelen pyörännapaan,
eivät meinaa kestää!!!! asennuksessa hiottu siten, siten että jokainen kiillottunut kohta hiotaan mataksi
max 120 paperilla, ja pyöritetään nivelessä kuivana ja jos jää ns. kiillottuneita kohtia, niin hiotaan pois.
T.S hionnan jälkeen nivel/olka-akseli välys on justiinsa sormenpäillä huomattava joka suuntaan, ei silmillä nähtävä.
Ja ongelma on että nuo pusla/nivel/olka-akseli yhdistelmät pyrkii jumimaan, ts. ensin (viimmeisin joku 300 km ajettuna trailerin edessä pelkästään etuvetosena, ja sitten 20km moottoritietäja ...) kuuluu surkeea kroaah-ääni ja sitten oire pahenee aikojen saatossa ja 10 000km jälkeen ja lopputulos on paska laakeriholkki, tai jopa palanut nivel! (olosuhteiden pakosta perille ajettuna...)

Akselit on kasattu puhtaana ja oikealla vaseliinilla(molemmissa eri vassut).

Maahantuoja ei ilmoita välystä tuolle holkki/vetari välykselle.

Vetonivelet ja holkit samalta toimittajalta, ei alkuperäiset (t..m..g.)

Sama ongelma voi esiintyä muissakin jäykkä akselisissa, mutta hdj:ssä ongelma on to jatkuvuus (jatkuva neliveto)

Tietoja pyytäen

Jari


Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 09.09.2010 00:11 Perustelu: kirotusvirheitä
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.09.2010, 00:35
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

Öljyvoideltuihin laakereihin suositellaan välykseksi 1,5 -2,5‰ laakerin sisähalkaisijasta. Rasvavoitelussa tulee välyksen olla kaksi kertaa suurempi. Edestakaisessa liikkeessä käytetään mahdollisimman pientä välystä (0,5 - 1‰). Korkeissa lämpötiloissa välyksen tulee olla normaalia suurempi.

http://www.johnson-metall.fi/suomi/l...uunnittelu.php
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.09.2010, 06:54
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Onko niitä vetoakselin laippoja navan päästä uusittu?

Hodarin tyyppivikanahan on että boorit kuluvat niistä väljiksi, Eli jos ne on väljät niin periaatteessa murros pääsee vähän "roikkumaan".......
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.09.2010, 16:24
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Sanoisin että liian tiukaksi jätetty.

Paras konsti olisi jyrsiä jollain esim. dremelillä pieni rasvaura sinne holkin sisäpintaan. Kuten todella harva kierre. yksi kierros reunasta reunaan.

Se holkki painuu paikalleen painaessa hieman kasaan joten jos se hiotaan irrallaan niveleen sopivaksi niin tiukaksihan se taitaa jäädä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.09.2010, 21:10
tikkukuski:n Avatar
tikkukuski tikkukuski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: viitasaari
Viestit: 471
Perusasetus

mistähän sais napaputken läjään?? vai mikä sen nimi nyt oli... oli edellinen omistaja laittanut murroksen ja uuden helan eikä ollut testannut että onko sopiva välys.. oli sitten syöny hela itselleen tilaa aika reilusta..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.09.2010, 21:54
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ei tuossa ole mitään epäselvää, aivan liian pienellä välyksellä. Välystä pitää olla niin että näkyy selvästi. Kymppi on sopiva välys, kuivana lonksuu ihan reilusti, silloin rasvoilla pelaa hyvin eikä leikkaa. Yleensä noista yritetään hieroa liian tiukkoja, ei tuo ole HDJ:ssa edes mitenkään kriittinen paikka kunhan ei vaan leikkaa liian pienen välyksen takia.

Timop
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.09.2010, 22:33
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Nyt meinaa homma tökkiä!

Hodarin etuvetarin "pronssiholkki", siis se mikä laakeroi vetonivelen pyörännapaan,
eivät meinaa kestää!!!! asennuksessa hiottu siten, siten että jokainen kiillottunut kohta hiotaan mataksi
max 120 paperilla, ja pyöritetään nivelessä kuivana ja jos jää ns. kiillottuneita kohtia, niin hiotaan pois.
T.S hionnan jälkeen nivel/olka-akseli välys on justiinsa sormenpäillä huomattava joka suuntaan, ei silmillä nähtävä.
Ja ongelma on että nuo pusla/nivel/olka-akseli yhdistelmät pyrkii jumimaan, ts. ensin (viimmeisin joku 300 km ajettuna trailerin edessä pelkästään etuvetosena, ja sitten 20km moottoritietäja ...) kuuluu surkeea kroaah-ääni ja sitten oire pahenee aikojen saatossa ja 10 000km jälkeen ja lopputulos on paska laakeriholkki, tai jopa palanut nivel! (olosuhteiden pakosta perille ajettuna...)

Akselit on kasattu puhtaana ja oikealla vaseliinilla(molemmissa eri vassut).

Maahantuoja ei ilmoita välystä tuolle holkki/vetari välykselle.

Vetonivelet ja holkit samalta toimittajalta, ei alkuperäiset (t..m..g.)

Sama ongelma voi esiintyä muissakin jäykkä akselisissa, mutta hdj:ssä ongelma on to jatkuvuus (jatkuva neliveto)

Tietoja pyytäen

Jari
Kans kävi samoin kun kasauksen jälkeen läksin koe-ajolle. 1 syy oli liian pieni välys ja sit liian vähän laitoin vaseliinia kasatessa vetarin ja holkin väliin
.Tam-gearsilta tilatuissa holkeissa on ainakin hyvät rasva urat . Laadukas stefa akseliputken päässä ei säikähdä vaikka välystä olisi reilusti. Taitaa omassa olla 0.25 välystä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.09.2010, 01:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kiitoksia neuvoista!


Noissa holkeissa on rasvaurat noin 5 cm nousulla, mutta molempiin suuntiin!
Ja rasvanpuutetta asennuksessa tuo ei kyllä ole, nuo kasattu mieluummin liiallisella vaseliinilla.
(sekä vetonivelet kuulineen, että k.o liukupinta hierottu vaseliinilla, että kasausöljy saatas pois.)

Tuo muutama promille välystä, täytyypä hommata mitta, jolla holkin halkaisijan sais mitattua, toki
tuo suuruusluokkaa yli 10 sadasosa milliä yhtä-äkkiä kuulostaa paljolta noilla kehänopeuksilla, mutta kun katselee noita kyrvähtäneitä heloja......

Ja rasvaurasta: Eli missä suunnassa tuo nousulla varustettu 1/3 kierros kuuluisi olla?

Ja tuo kommentti "väjlien poorien takia roikkuvista vetareista": vaikka poorit olisi kuinka väljät, niin hdj jatkuvalla nelivedolla vetarit ei makaa missään laidassa tms, koska veto on päällä lähes jatkuvasti.
Ja toisessa, enemmän kestäneessä, tuo "napalukko" on uusi.

Jos tuo hodarin etunapa kasataan suurella välyksellä, niin vetonivel pyrkii "värisemään" jo vähäiselläkin
ohjauskulmalla, ja se taasen syö tuota "napalukkoa" ja vetarin pooria..

Jos pelkästään syy olisi tuo liian tiukka sovitus, niin uskoisin että tuo kiinnihirttäminen tapahtuisi jo
koeajolla, mutta kun se tulee vasta tuntien kovan kuormituksen kuluttua, ja nimenomaan kevyessä kuormituksessa isossa nopeudessa?
Toki tuon ongelman taustaan kuuluu tuo kitka,lämpö ja lämpölaajeminen; mutta vaikka vaseliinin ominaisuudet loppus noin äkkiä, niin tuo ihmetyttää edelleen.

P.S Kytkettävillä nelivedoilla k.o holkkien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia koskaan.....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.09.2010, 14:16
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Noissa holkeissa on rasvaurat noin 5 cm nousulla, mutta molempiin suuntiin!
Ja rasvanpuutetta asennuksessa tuo ei kyllä ole, nuo kasattu mieluummin liiallisella vaseliinilla.
(sekä vetonivelet kuulineen, että k.o liukupinta hierottu vaseliinilla, että kasausöljy saatas pois.)

Tuo muutama promille välystä, täytyypä hommata mitta, jolla holkin halkaisijan sais mitattua, toki
tuo suuruusluokkaa yli 10 sadasosa milliä yhtä-äkkiä kuulostaa paljolta noilla kehänopeuksilla, mutta kun katselee noita kyrvähtäneitä heloja......

Ja rasvaurasta: Eli missä suunnassa tuo nousulla varustettu 1/3 kierros kuuluisi olla?

Ja tuo kommentti "väjlien poorien takia roikkuvista vetareista": vaikka poorit olisi kuinka väljät, niin hdj jatkuvalla nelivedolla vetarit ei makaa missään laidassa tms, koska veto on päällä lähes jatkuvasti.
Ja toisessa, enemmän kestäneessä, tuo "napalukko" on uusi.

Jos tuo hodarin etunapa kasataan suurella välyksellä, niin vetonivel pyrkii "värisemään" jo vähäiselläkin
ohjauskulmalla, ja se taasen syö tuota "napalukkoa" ja vetarin pooria..

Jos pelkästään syy olisi tuo liian tiukka sovitus, niin uskoisin että tuo kiinnihirttäminen tapahtuisi jo
koeajolla, mutta kun se tulee vasta tuntien kovan kuormituksen kuluttua, ja nimenomaan kevyessä kuormituksessa isossa nopeudessa?
Toki tuon ongelman taustaan kuuluu tuo kitka,lämpö ja lämpölaajeminen; mutta vaikka vaseliinin ominaisuudet loppus noin äkkiä, niin tuo ihmetyttää edelleen.

P.S Kytkettävillä nelivedoilla k.o holkkien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia koskaan.....

Mietiskelin kans kaks kertaa kun omasta uudelleen aukaisin navat ja näkyi selvästi kinni leikkautunista heloissa.Omassa oli välystä alussa 0.03mm-0.07mm ja ei tuntunu riittävän.Eikun kaverin sorviin kii ja lastua pois.nyt on toiminu.

voiteluahan siihen ei oikein mistää tule...? Kun asennusvaiheen vaseliinit..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.09.2010, 22:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Omassa oli melkein milli välystä ja ainoa oire oli epämääräisesti toimivat ABS:t. En huomannut värinöitä. Pitää muistaa, että eri viskositeetin omaavat voiteluainet vaatii erilaiset välykset toimiakseen oikein ja päinvastoin. Rasva kun vaan ei juuri mene alle kympin välykseen pyörivässä liukulaakerissa ulkopuolelta, ja mitä nopeammin pyörii, sitä huonommin menee. Tuo 0.25 on ihan hyvä ja lähempänä alkuperäistä. Olet juuri suorittanut kenttätestausta välyksellä ja saanut selville, että käytetty välys on liian pieni kun hela kerran leikkaa, se johtuu pelkästään siitä.

timop
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.09.2010, 22:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yhteenveto/liukulaakerin valmistaja:


Kun nyt on tapahtunut näitä useampia, niin mistä olette nuo laakerit hommanneet?
Noissa välyksissä tuntuu olevan aika suuret vaihtelut(soittelin harrastajia läpi), joten joilla samoja leikkautumis- ongelmia niin kenen toimittamia nuo holkit on?.

Ja liitos taas vastauksista jo etukäteen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Vitaran vas. etuvetarin sisempi nivelkuppiOSTETTU Mutis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 15.03.2010 19:24
O: sj410 vetonivel+etuvetarin stefat riude O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 21.04.2006 12:30
M; Blazer etuvetarin ristikot NORT O/M/V Muut 5 02.09.2005 17:10
Lantikan etuvetarin stefan koko Tekniikka & Jutustelu 7 15.09.2004 21:03
Jeepin etuvetarin irroitus? HEKULIINI Tekniikka & Jutustelu 5 11.08.2004 17:43


Sivu luotu: 16:19 (GMT +2).